Muziek te paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Muziek te paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:29

Stel je voor, je hebt een braaf paard en je wilt lekker dressuren in de bak, of een ritje maken door het bos. Kan je dan muziek luisteren? Ik zie de laatste tijd steeds meer mensen met oortjes in rijden. Zelf heb ik niet de mogelijkheid om voor mezelf te rijden voorlopig, en in mijn manegeles hoef ik niet naar muziek te luisteren, maar toch, als ik in mijn eentje het bos in ga lijkt het me toch wel fijn om gewoon muziek te kunnen luisteren. Daarbij helpt het mij bij het inschatten van de tijd.

Daarbij komt dat het mij best grappig lijkt om tijdens het rijden in de bak eens een liedje lang te proberen het ritme en tempo van mijn paard aan te passen aan de muziek, gewoon om eens te proberen.

Zijn er hier voorstanders/tegenstanders van het rijden met muziek? En kunnen jullie dit voor mij onderbouwen?

Alvast bedankt,
[naam].

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:33

Het lijkt mij niet zo verstandig, zeker met buiten rijden is het goed als je de omgevings geluiden ook hoort. Bijvoorbeeldeen auto die van achter nadert die je door de muziek niet op merkt.... nee, het lijkt me zelfs gevaarlijk.

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:34

Haha, wat toevallig, een paar dagen terug vroeg ik me nog af of er misschien mensen muziek luisteren te paard. Ja dus, maar ik heb het nog nooit gezien. Onder het buitenrijden zou ik het niet doen, je hoort nou eenmaal amper iets en ik kan me voorstellen dat je daar fietsers/voetgangers/autobestuurders mee zou kunnen irriteren. In de bak zou het wel kunnen, maar ik zou het zelf niet doen, de muziek zou mij denk ik teveel afleiden. Onder het rijden ben ik ook zo geconcentreerd met m'n paard bezig dat ik geen behoefte heb aan muziek en een kür op muziek... nah, daar wacht ik nog even mee. ;)

Anoniem

Re: Muziek te paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:51

Als ik langs de weg zou rijden zou ik het inderdaad zeker niet doen, maar bij ons in Almere heb je zeer veel rustige ruiterpaden, en als je muziek op een dergelijk niveau zet dat je geluiden nog wel kunt horen...

Misty_MMS, ik denk dat dit wel aan je manier van leren ligt. Ik kan me júist beter concentreren als ik muziek luister, ook in de klas. Op stal kan ik me tijdens het rijden juist laten afleiden door de geluiden van paarden die hinniken, gevoerd en gemest worden, en ga zo maar door.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:00

Het lijkt mij wel lekker, ik heb een aantal keer in de bak gereden met de radio aan en dat beviel mij erg goed moet ik zeggen. Buiten ligt het er een beetje aan, hardlopen deed ik met muziek, wandelen en fietsen meestal zonder maar soms met. Maar een groot probleem vind ik het niet, als je zorgt dat je genoeg op je omgeving let.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:09

Vind het met de radio aan toch anders, je hoort dan nog steeds wat er om je heen gebeurd. Mijn paard is vrij allert op geluiden om haar heen, en juist vaak van de dingen die ze niet kan zien, en ik ook niet, dus genoeg op je omgeving letten lijkt me alsnog niet voldoende. In de bak maakt mss minder uit, maar zou het zelf niet doen, de radio staat wel vaak aan.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:10

Ik rij best vaak met muziek op. Ik doe 'm niet hard en ik kan alles nog horen, dus ik vind dat het prima kan :)

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:11

ik zet mijn speaker altijd aan, gaat niet zo hard dus ik hoor altijd de omgeving nog! wel alleen als ik in me eentje weg ga :D

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:13

Ik voel me dan schuldig tegen over het paard.
Die moet maar rennen en jij zit op z'n rug muziek te luisteren. :Y)
Ik praat altijd vrolijk tegen mijn verzorgpaard met buiten rijden, maar misschien ben ik ook wel heel erg raar. :o

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:17

in de bak doe ik het ook wel eens.
vind het heerlijk gewoon lekker rijden met een muziekje zonder dat je last heb van andere geluiden.

wij hebben alleen buiten bak dus word lastiger om een radio aan te zetten maar als dat had gekund had ik dat zeker gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:21

LadyLaura schreef:
Ik voel me dan schuldig tegen over het paard.
Die moet maar rennen en jij zit op z'n rug muziek te luisteren. :Y)
Ik praat altijd vrolijk tegen mijn verzorgpaard met buiten rijden, maar misschien ben ik ook wel heel erg raar. :o

Haha, dat is wel zo. Maar dat je muziek luistert hoeft niet altijd te betekenen dat je niet op het paard let. Wij vrouwen kunnen niet voor niets multitasken :D

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:21

Ik heb zo'n vestje gekocht waarin boxen zitten. Hierop kan je je Ipod aansluiten en zo luister ik dus muziek als ik aan het rijden ben. Het voordeel hiervan is dat je geen oortjes nodig hebt en je dus wel nog de omgevingsgeluiden hoort.
En mijn paard kan meegenieten ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:24

Ik vind dat oortjes niet kunnen voor de veiligheid, als er iets af komt hoor je het niet.
Maar om op ritme te rijden enz, kun je wel boksen of radio zetten en oefenen in de bak.
Op buitenrit zou ik het sowieso niet doen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:25

Ja hoor kan best, ik rij bijna altijd met mp3, gaat prima!
Wel vielen de oortjes eerst steeds uit maar heb nu andere gekocht die je om je oor heen 'haakt' zegmaar, speciaal voor het sporten :)
Heb op straat mn muziek wel uit ofmaar 1 oortje in.

Als ik les heb rij ik ook met oortje, meestal 1tje, instuctrice geeft altijd op die manier les, erg fijn dan hoor je haar nml altijd goed ook met harde wind of als er andere geluiden in de bak zijn.

Ik vind het wel fijn, ook met serieus rijden in de bak, blijf prima geconcentreerd :)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:29

Ik heb de radio aan & moet zeggen.. Ik hoor de muziek niet eens tijdens het rijden, ben te geconcentreerd op mijn paard :).

Met ipod durf ik niet te rijden, ben bang dat als ik eraf lazer dat die stuk is :+.

Winterhold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:58

Ligt eraan. Ik heb best gevoelige oren dus kan ik de mijne niet harder zetten dan 4 van de 32, dus ik hoor alles wel aankomen, maar ik merk wel dat snoertjes de nijging hebben vast te gaan zitten waar je het echt niet gebruiken kan, en die draadloze headphones kunnen niet met een cap, dus het lijkt me niet erg handig. Daarnaast moet je dan of een rijbroek met zakken, of een vest dragen, anders bungelt de arme stakker maar wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:01

Tijdens het buitenrijden vind ik het nogal link, moet je niet op je omgeving letten? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:04

Hee Emma :D !
Zelf rijd ik nooit met muziek, zéker niet dressuur, vind dat voor geen meter werken. Je bent een stuk minder geconcentreerd als je muziek luistert, teminste, dat heb ik zelf. Met buitenrijden vind ik het ook niet zo'n slim idee, maar met één oortje in zou het misschien nog wel kunnen.. Maar nee, ben er geen voorstander van.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:06

@ izzy, wat is uchelio een prachtig ding zeg !

In de binnenbak hadden we standaart een stereo staan, ik deed het dus altijd aan.
Maar als ik buiten ging rijden, ik zou het niet eens durven.
veeeeeels te bang dat ik die ene auto niet hoor.

maar hoe ziet zo'n vestje eruit dan ?
is het niet dat als je toevallig een leuk nummer hebt, je dit hard
aan zet en je de mensen om je heen irriteert, komt die disco knol
er weer aan pffff hahaha

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:06

ja, nu net nog
gsm in broekzak en radio aan, op luidsppreker
hoor nog alles om me heen hoor, staat op normala volume maar zo rijd ik ontspannender

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:08

Ik zou het buiten niet doen, of dan in ieder geval zo'n ding als Izzy19 nemen. Binnen kan het wel, maar als ik naar mezelf kijk ben ik altijd zo snel afgeleid door muziek. Dan droom ik soms helemaal weg. Niet zo handig als opeens de bus eraan komt en je paard schrikt...

sHaKiEjLaVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:09

In de bak rijd ik regelmatig met mijn eigen muziek, 2 oortjes als ik alleen rij/met 1 iemand maar zodra het wat drukker in de bak is ga ik toch voor 1 oortje of geen. Bovendien vind ik het buiten absoluut geen goede keuze om muziek te blijven luisteren, erg gevaarlijk met verkeer om je heen en je hoort geen geluiden waar je paard van schrikt of kan schrikken!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:28

sHaKiEjLaVeR schreef:
Bovendien vind ik het buiten absoluut geen goede keuze om muziek te blijven luisteren, erg gevaarlijk met verkeer om je heen en je hoort geen geluiden waar je paard van schrikt of kan schrikken!

Dat kan ook een voordeel zijn :j Want dan blijf je ontspannen en schrikt het paard niet van jou. Soms komt onwetendheid prima van pas.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:34

Met buitenrijden zou ik het ook niet doen.
Wat als een brommer of auto je vanachter nadert, en begint te toeteren omdat jij niet aan de kant gaat omdat je het niet hoorde aankomen?

In de manegelessen hadden we regelmatig muziek aanstaan, de instructeur had toen een microfoontje. Sommige paarden gingen spontaan op het ritme van de muziek draven, vond ik altijd heel leuk :)

Edit: spelfoutje

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:43

botje schreef:
Wat als een brommer of auto je vanachter nadert, en begint te toeteren omdat jij niet aan de kant gaat omdat je het niet hoorde aankomen?

Je kunt ook gewoon regelmatig achterom kijken :) In de auto hoor je ook vrijwel geen geluid van buiten (soms zelfs de sirene niet, of pas heel laat), dat vang je op door op andere manieren op te blijven letten. Je moet er alleen wel rekening mee houden. (En of iemand dat kan, moet ieder voor zich maar uitmaken. Je hebt fietsers met muziek die goed opletten, maar ook die de wereld om zich heen vergeten. Als je tot de tweede groep behoort is het inderdaad verstandiger om het niet te doen.)