Snik, Mambo is ernstig gewond........

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 14:54

Nou, een klein beetje goed nieuws!
Ik heb een stukje met Mambo gestapt en hij belast zijn been goed en loopt zelfs weer normaal!
Het blijft een vreemd geval, Hans heeft geprobeert nog pus uit de wond te drukken maar er kwam niets uit, zodra we zijn been loslieten en hij hem neerzette begon het er weer uit te gutsen......
Ik heb direkt de DA weer gebeld en hij was in ieder geval ontzettend blij dat hij nu een breuk kon uitsluiten, advies was nu goed schoonhouden en weken in de biotex daar zijn we nu dus mee bezig want het been moet gewoon helemaal schoontrekken. Als het Maandag nog pust dan gaat hij op de foto want dan zit er iets in maar ik kwam net terug van boodschappen doen en heb Mambo meteen uit zijn stal gehaald en zijn been was schoon en droog gebleven, met stappen is er ook niets meer uitgekomen dus ik ben weer redelijk optimistisch! *LOL*

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:27

Da's dan toch nog een beetje goed nieuws !
Wat is dat toch met die Bokt-paarden de laatste tijd, het lijkt wel of ze allemaal brokken maken........
Ik hoop zo ontzettend voor je dat het niet al te ernstig is !
Mambo heeft in elk geval een super verpleegster, petje af hoor

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 16:53

Mijn vorige merrie heeft ook einschuf gehad
en ik herken er veel in met jowu verhaal!
De DA dacht eerst ook bij mij aan een breuk maar het was dus einschub
Meestal met 4 dagen zie je veel verbetering
Mischien is het slim om 10 minuten te stappen en dan schoonmaken en weer 10 minuten stappen dit was de advies van mijn DA

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:07

Pfoe, hopen dat je kereltje er snel weer vanaf is. Sterkte nog even Knipoog

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:13

Jeetje, T@nj@, ik las het net pas. Laten we hopen dat het nu goed blijft gaan. sterkte nog even.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:45

Sterkte iig, maar gelukkig dat het al weer wat beter gaat met Mambo!!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:07

heel veel sterkte. Ik ken het verhaal met een flinke wond en het been gewoon belasten in het begin en na een dag stond ze ook op 3 benen. bleek een breuk te zijn. gelukkig van een niet dragend bot maar wel heel lang revaldidatie ( net zolas dimalin) maar nu klinkt het voor jou hoop gevend. heel veel sterkte en het zal wel loslopen

groetjes mjet

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 22:16

Nou, ik ben nu zo ver gekomen dat ik het wondje goed heb kunnen bekijken, het hele onderbeen is nog ontzettend pijnlijk en hij vind een aanraking maar niets maar toch heb ik de haren rondom het schijnbare kleine wondje weg kunnen knippen en daar kwam een wond bloot te liggen die toch wel wat groter was dan de DA en ik hebben kunnen zien.....
Het is een soort snee van toch zeker 3cm lang van links naar rechts (en met 3cm heb je dat kleine pootje van hem toch wel helemaal gehad), de zijkanten zijn netjes dicht met een korstje maar in het midden zit wit zacht vlees en zit duidelijk een gaatje, ik neem aan dat dit gaatje er zit door het pus wat er steeds uitkwam en hoop maar dat daar niets inzit.
Inmiddels is het been weer netjes schoon en droog gebleven, er is geen pus meer uitgekomen.
Ik blijf om de 2 a 3 uur spuiten en korte stukjes met hem stappen en als je hem zo ziet lopen denk je dat er helemaal niets mis is met hem, langs Eirian's stal lopen werd al een probleem want meneer voelde zich alweer zo goed dat hij dat wel even wilde bewijzen door haar door de deur heen te willen dekken Haha! Cool Alleen aanraking aan zijn been verdraagt hij nog niet dus het moet toch nog goed veel pijn doen, het doet hem pijn vanaf het spronggewricht helemaal naar beneden, boven het spronggewricht ook wel maar beduidend minder en maar een klein stukje.
Ik sluit nog steeds niets uit, breuk, einschuss, botsplinter of een infectie door een lichaamsvreemd voorwerp, heb ook al een doem scenario van een ontsteking in het gewricht in mijn hoofd gehad maar daar wil ik liever ook niet aan denken, sluit het ook niet uit.......
Vandaag heeft hij nog maar een halve dosering pijnstillers gehad en hij lijkt met lopen nergens meer last van te hebben, morgen geen pijnstillers meer en dan maar duimen..........
Bedankt allemaal voor alle lieve en vooral ook behulpzame reakties, ik ben weer wat wijzer geworden en dan vooral op het gebied van einschuss, heb er de hele nacht over gelezen want ik had er natuurlijk nog nooit van gehoord maar die aandoening is mij nu ook duidelijk, ik blijf leren

Ik hou jullie op de hoogte!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:25

Wat fijn dat er verbetering in lijkt te zitten. Ik duim voor jullie dat deze stijgende lijn doorzet en dat zijn been weer helemaal geneest...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:25

Gut wat een rotverhaal....
Mijn vermoeden gaat sterk uit naar een infectie veroorzaakt door een lichaamsvreemd vorowerp, en ik ben bang dat er nog een restje daarvan in het been van je pony zit. Hoe zit het met je boxwanden...mis er ergens een stuk splinter? Voorbeeld; mijn hardhouten boxwanden willen ook nog wel eens een splinter geven na veel schopperij... het kan.
Als dat het is zal het etteren niet eerder ophouden dan nadat de splinter oid is verwijderd.
Ik zou niet langer omkwakkelen met antibiotica en pijnstillers, maar met dat beest naar de kliniek. Fotos maken. Weet je meteen waar je aan toe bent. Die twijfels zijn alleen maar funest voor je eigen gemoedsrust.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:26

Jee Tanja, ik zit echt met ingehouden adem hier achter die computer, en ik hoop zo voor je dat het uiteindelijk allemaal meevalt!
Heel veel sterkte, en houd ons op de hoogte alsjeblieft!
Wat een eng verhaal zeg. Maar als ik het zo hoor ziet het er best positief uit, in elk geval, er is progressie toch?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 07:26

Ik ga helemaal met Dees mee, ik snap eigenlijk niet waarom je niet eerder naar de kliniek bent gegaan Verward . Dit soort gevallen kunnen naar mijn mening levensbedreigend zijn voor het paard/pony, een dier op 3 benen is niets toch.

Maar je zal je redenen er wel voor hebben (advies van je dierenarts wellicht, helaas weet ik uit ervaring dat die vaak veel te laat zijn met doorverwijzen). Ik hoop in ieder geval dat het allemaal met een sisser afloopt, heel veel sterkte.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 07:31

Ze heeft toch regelmatig contact met de dierenarts?
En dat lichaamsvreemde voorwerp was al veel eerder genoemd, dus dat is ook geen vernieuwende gedachte.
Zelf denk ik als ik het verhaal hoor, dat het vuiltje al wel eens uit de wond zou kunnen zijn, omdat hij niet meer zoveel pust en een stuk lijkt op te knappen.
Ik hoop dat Mambo verder opknapt, succes met stappen en afspuiten.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 09:50

Tuurlijk is een pony op 3 benen niet best maar de volgende dag (Zaterdag) liep hij alweer normaal alleen bleef de wond pussen.
Dat is in de loop van Zaterdag ook overgegaan en nu Zondag is zijn wond nog steeds schoon en droog.
Mambo is nu van de pijnstillers af en is nog steeds vrolijk en wil weer graag naar buiten, dat mag hij niet van mij maar wel aan de hand stappen en dat lijkt allemaal heel goed te gaan.
Zijn been is nu wel dik, aan de achterkant kan ik de pees niet meer zien, aan de buitenkant kan ik hem nog wel voelen maar aan de binnenkant niet, het been is nog steeds niet warm. Ik mag nu het hele been bevoelen zonder dat hij er pijn aan lijkt te hebben en alleen het wondje is nog pijnlijk maar dat vind ik niet vreemd. Het lijkt dus heel erg goed met hem te gaan maar ik blijf hem scherp in de gaten houden. Als het been morgen niet dunner is geworden zit ik alsnog in de kliniek met hem.

Een splinter heb ik ook al aan gedacht alleen kan ik niets in de box ontdekken waar iets mist, kan natuurlijk ook heel klein zijn maar dan is het nog een beetje een vreemde plek op zijn been (achterbeen aan de voorkant van het been) om een splinter op te lopen van een volledig vlakke boxwand. Mambo is overigens een zeer rustige hengst op stal, schopt niet en is altijd zeer beheerst en lief, hij knalt pas uitelkaar als hij naar buiten gaat.
Ik denk eerder dat hij aan zijn waterbak is blijven hangen, die zit vrij laag, is niet aangesloten omdat wij lekkage hebben in de leidingen en daarom staat er een waterton onder voor het drinkwater. Mambo gooit nooit zijn ton om maar Vrijdag lag die van hem voor het eerst om en dat vond ik al vreemd. Ik denk dus toch dat er in die hoek iets is gebeurt en dat hij met zijn been misschien knel heeft gezeten achter zijn drinkbak of zo, deze zit nl. wel ongeveer op de hoogte van het wondje.

Maar goed, er lijkt dus een echte vooruitgang in te zitten en ik hoop echt dat dit doorzet en dat het achteraf mee blijkt te vallen!

Ik hou jullie op de hoogte!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:44

Wat naar voor je. Mijn eerste paard heeft haar been gebroken gehad en het been was toen mega dik, dus ik zou het vreemd vinden als je paard zijn been gebroken had. Lijkt me ook eerder iets als iets dat in de wonde zit ofzo. Maarja een breuk is natuurlijk niet uitgesloten, mijn paard had namelijk een open beenbreuk en dan is het van geen wonder dat je een mega dik been hebt.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 17:00

Met een breuk hoeft het been niet dik te zijn hoor, Kevin heeft ook een breuk in zijn voorbeen gehad maar liep daar niet eens echt kreupel op! Hij kon alleen bepaalde figuren in de les niet doen en liep dan vervolgens tegen een muur op of zo (dusdanig uit een volte breken dat hij de muur van de bak raakte of eigenlijk, ik met mijn knie....)
We zijn er bij hem pas na een maand achter gekomen dat hij een breuk had, been was niet dik en niet warm.
Maar op het moment staat Mambo helemaal zonder pijnstillers en hij loopt weer als vanouds. Been blijft gevoelig en is nu ook wel iets dikkig, sprong voelt iets warm aan dus ik ben nog niet helemaal gerust maar hij gaat de goede kant op. Ik heb al een stuk met hem op de weg gestapt en daar leek zijn been ook iets op de slinken (is moeilijk te zien met die dunne pootjes van hem) dus ik ben nu druk aan het stappen/spuiten/stappen/spuiten.
Hoop dat ik morgen goed nieuws heb!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 22:59

Tja en nu weet ik het dus even niet meer.....
Het leek allemaal goed te gaan en de wond was mooi dicht, met stappen leek zijn been te slinken dus vanavond daar ook weer mee doorgegaan, hij loopt nog steeds goed, lijkt geen pijn te hebben met lopen maaaarrr, met spuiten is het wondje weer open gegaan en direkt kwam daar weer een dikke straal pus uitgelopen, niet als hij stilstaat maar met bewegen, iedere stap die hij zet komt er iets uit, ik begin nu toch echt te denken dat het in het gewricht zit dus morgen zitten we in de kliniek of in ieder geval bij de DA op de praktijk (geen idee of dat een kliniek is, ik heb hem voor het eerst maar hij heeft wel apparatuur om foto's enz. te maken)
Volgens mij is het niet best als het in het gewricht zit toch? heb ik ook nog nooit meegemaakt dus nog geen ervaring mee.......
Het been is overigens wel geslonken nu het wondje weer open is dus ik probeer het zo veel mogelijk open te houden om alle troep eruit te laten komen.
Dat wordt weer een zware nacht.......en nu nog iemand met tijd en een trailer zien te vinden want ik heb zelf mijn E nog niet maar zal dat toch heel binnenkort moeten gaan halen want zo je paardjes aan huis is leuk, maar zonder eigen trailer ben je nergens als er iets gebeurt, dat ondervind ik nu aan den lijve........

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:13

er is vast wel iemand die je kan brengn toch?enne veel suc-6 en houd je ons op de hoogte?end at het wondje open is is niet erg dan kan het pus er in ieder geval uit....

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 23:45

Ik hoop het maar, mijn buurman verderop heeft een trailer maar die moet morgen werken en kan geen vrij krijgen, verder ken ik hier niemand met een trailer.....maar ik ga morgen gewoon ieder huis in het dorp af waar ook maar iets staat wat op een paard of een koe lijkt!

Ik ga het wondje open houden want het pus moet er vrij uit kunnen lopen, anders wordt het naar mijn idee alleen maar erger en daar moet ik even niet aan denken.....

Ik hou jullie op de hoogte!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 00:09

Is er niet een mogelijkheid dat de DA fotos (of scan oid) aan huis komt maken in deze situatie?

Getsie hoor, ik hoop echt dat er snel GOED nieuws komt!
Sterkte!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:47

Jemig wat een pech. Zorg maar dat ie snel in de kliniek komt volgens mij heb je lang genoeg gedoktert. Zet het been op de foto maak een scan en probeer zoveel mogelijk uit te sluiten. Als het al zolang ontstoken is zal ik maar eens actie ondernemen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:06

Ja, meid. Naar de kliniek met die pony. Foto's maken van het verdachte gebied en een scan laten maken. Het heeft lang genoeg geduurt. Wie weet wat voor schade er al aangericht is als er een lichaamsvreemd voorwerp in het gewricht zit.
Heel de boel doorlichten dan slaap je een stuk beter!
Na de peesblessure van mijn paard heb ik hem preventief op de foto laten zetten (het hele onderbeen incl. kogel, kootbeen, sprong, hoefbeen, krronbeen) EN ik heb bovendien het hele been laten scannen. Zowel op de foto's als op de de scan was niets geks te vinden. Op die manier kan je in ieder geval wel enkele dingen uitsluiten. Wat mijn paard heeft gehad en waardoor het is veroorzaakt zullen we wel nooit weten.
Laat het goed nakijken anders blijf je gissen!!!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:07

Oh bah! Wat balen zeg! ik hoop echt dat het uiteindelijk mee valt met je kereltje. Heeeeeel erg veel succes bij de DA!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 12:01

Update!

Ik ben niet naar de DA geweest maar hij is hier geweest, kon echt nergens iemand met een trailer vinden.
Natuurlijk was zijn been weer droog toen de Da er was en kwam er niets meer uit maar hij heeft het opengemaakt, helemaal schoon gemaakt en toen kwam het er dus wel uit....er zat behoorlijk wat vuil in en dat is er nu uit.
Het kan nog een beetje napussen want er zat toch een behoorlijke ontsteking maar Mambo heeft er niet echt last van, het gekke beest blijft gewoon vrolijk, eet goed en loopt gewoon of er niets aan de hand is.
Zaak voor mij nu is om de wond goed schoon te houden met biotex en natuurlijk om zijn stal goed schoon te houden en dan zou het allemaal goed moeten komen. Het gewricht is niets mee aan de hand en is volgens mijn DA schoon en rustig dus ik ben weer blij!!! (De DA stelde nog voor om mij even plat te spuiten zo nerveus was ik....)
Mambo heeft geen antibiotica meer nodig behalve als het toch weer mis zou gaan maar de DA denkt dat het nu wel over is.
Ik ga nu maar weer lekker het pootje van mijn mannetje verzorgen en een stukje met hem naar het bos lopen.
Allemaal bedankt voor jullie medeleven en goede adviezen!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:04

Pfoe, gelukkig zeg!!! Ik zat al steeds heen en weer te klikken of er al nieuws was. Maar helemaal top! Dat gaat vast goedkomen.