Waarom fokken jullie?

Moderators: Murosch, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Antoinette

Waarom fokken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 18:07

Dat vroeg ik me af als ik al die lieve kleine frutseltjes zie. Waarom hebben jullie ervoor gekozen om een veulen te nemen?

Wil je proffesioneel fokken en dus een toekomstig sportpaard fokken, voor de lol, wilde je gewoon graag een veulen van je merrie. Of er nog een paard erbij en dan gekozen om zelf een veulen te fokken ipv kopen?

En hebben jullie bij het uitkiezen van de hengst de hulp ingeroepen van een fokker (tenzij je er zelf een bent)? Of helemaal zelf gaan beslissen?

Er even niet van uitgegaan dat je merrie per ongeluk drachtig is geworden van de hengst van de buurman Knipoog

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 18:45

Vorig jaar was ik zelf zwanger, en ik ben door omstandigheden al vrij vroeg gestopt met rijden. Dus ja, wat doe je dan met je paard. Ze was al vanaf 3 jaar volop in training (is nu 7) en was het ook een beetje zat. Ik heb er dus voor gekozen om haar een jaartje 'vrijaf' te geven en haar te laten dekken. De stal waar ik les heeft een aantal hengsten staan die mij wel aanstonden. We zijn ook nog naar hun hengstenshow geweest om wat nakomelingen te zien. Ook advies gevraagd aan de hengstenhouder of de gekozen hengst wel zou passen bij de merrie. Voor de rest veel advies en hulp gekregen van onze staleigenaar, die jaarlijks zelf ook twee veulens fokt.

Ik vind het helemaal geweldig, fokken. Ik heb altijd bij fokkers gereden, en al die spanning vooraf en de opluchting achteraf als alles weer goedgegaan is en je een geweldig veulen door de wei ziet racen. Helaas hebben wij ook onze portie pech gehad hoor, dood tweelingveulen, dood hengstveulen, merrie dood aan koliek met veulen van week oud, merrie dood aan koliek met veulen van drie weken oud... (niet mijn paarden hoor, Sunny is mijn eerste eigen paard)

Vooraf was de bedoeling dat het veulen verkocht zou worden, maar het is een mooi merrieveulen en de bedoeling van fokken is eigenlijk ook vooruitkomen, dus als het veulen beter is dan de merrie.... Kijk, en zo komen die fokkers dus aan al die paarden, want als het er eenmaal is, is het zo jammer om weer te verkopen!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:11

Ik wil heel graag een veulen van mijn merrie en als ze zelf daardoor nog wat uitzwaart zou helemaal super zijn

Ik hoop een fijn sportpaard te krijgen die Ontario dan op kan volgen. Maar met mijn merrie loop ik toch wel wat risico op een kleintje en dan wordt 'het' voor mijn zusje of gaat de verkoop in, dat hangt er vanaf welk paardje voor de sport het meest waardevol is.

Het is in ieder geval de bedoeling dat het beestje tot drie jaar bij ons blijft en dan zien we wel verder Haha! Al is het veulen wel te koop als er echt een goed bod op komt hoor...Knipoog

Ik heb zelf een selectie gemaakt en daarna nog de mening van een aantal mensen gevraagd die er in mijn ogen verstand van hebben(oa de voorbrenger van vorig jaar, die kent mijn merrie ook *LOL* ).
De meeste mensen waren het wel met mijn eerste keuze eens en daarvan zit er nu dus ook een veulen in Haha!

Heb je ook veulenplannen Antoinette Verward *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 20:54

Nou...eigenlijk begint het toch wel te kriebelen bij me, door al die kleine lieffies hier op bokt.

We hadden ooit de planning om Magic te laten dekken als we de Z2 bereikt hadden. Verdere ambities hebben we toch niet. Alleen hebben we er iets langer over gedaan om die Z2 te bereiken door de blesures en als ze die nou kreeg in de zomer, hadden we haar al lang kunnen laten dekken.

Alleen staat het ons tegen dat ze OCD heeft gehad en misschien is het niet verstandig om dat te gaan dekken. (hoef op dit moment geen meningen te horen of ik het wel of niet moet doen hoor Lachen )

Door de OCD heb ik het geprobeert te vergeten om een veulen te nemen. Maar we hebben nu al van verschillende mensen gehoord dat ze een interessante fokmerrie zou zijn. Niet om haar papier maar wel om haar exterieur en prestaties.

Nou hadden we laatst een gesprek met de eigenaar van onze stal, ook fokker. En die zei dat zolang we niet de ambities hebben een paard voor de topsport en handel te fokken, waarom niet?
Mocht het veulen toch OCD krijgen laat je het opereren het is over. Zit wat in. Dan fok ik niet voor het ras maar voor onszelf. Ik wil gewoon een leuk paard fokken voor de wedstrijden, meer niet.

Vandaar dat ik vraag waarom de mensen hier fokken. Ik denk dat lang niet iedereen serieus met de fokkerij bezig is.

Maar zoals ik al zei, hoor graag jullie redenen, hoef op dit moment nog geen advies of ik het wel of niet zou moeten doen Lachen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:06

Toen door allerlei redenen het rijden voor mij op een laag pitje kwam te staan, besloot ik dat ik dan op een andere manier paarden wilde gaan houden.
Dat werd dus fokken.
Ik heb toen voor de welsh cobs gekozen omdat ik een KWPN te groot vond en te duur in onderhoud. De cobs spraken mij op alle punten aan en op dit moment heb ik 2 volwassen import fokmerries, 3 jaarlingen en 1 veulen (deze 4 zelf gefokt) en vorig jaar een jonge hengst geimporteerd die inmiddels is goedgekeurd en ook al een merrie heeft gedekt.

De hengstenkeuze bij de cobs is nogal klein en omdat ik graag met bepaalde bloedlijnen wil fokken, heb ik dus zelf een hengst uit Wales gehaald.
De hengst kies ik dus zelf uit, maar ookal staat hier een eigen hengst, betekent dat niet dat ik niet bij andere hengsten zal dekken.
Al is het nu wel zeer handig i.v.m de vogelpest...

[KS-MK] [webcam] Dream Team Mini's 2017 (seizoen 14) - nu ONLINE voor het 2017 seizoen.
Drachtige merries: Daisy 275 dagen, Party Girl 269 dagen, Misty 261 dagen, Amy 243 dagen, Cookie 195 dagen, Snazzy 161 dagen & Lizzy 156 dagen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:06

Het was een algehele vlaag van verstandsverbijstering, en toen het rietje er in was geschoten dacht ik nog bij mezelf "waar ben ik aan begonnen".....
Maar het leek een goed plan om de merrie te vermenigvuldigen voor een paard erbij, ook al heb ik maar plaats voor 2 en had ik er al 2, de merrie is wat meer paard erdoor geworden, en een stukje volwassener.
Nog voor ik het paard waarmee ik fokte had gekocht, had ik mezelf al beloofd "als we deze kopen, vangen we er een veulentje van" omdat ze zulk mooi bloed had, en prima kon lopen.
Het veulen is er nu, en ik heb geen spijt van mijn keuze. maar doe het waarschijnlijk niet heel gauw weer. Het was nl best een gedoe...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:50

Ik ben met Ramony vanaf d'r derde jaar toch redelijk serieus aan het rijden en een tijdje wat rustiger aan zou voor haar wel goed zijn. Daarbij denk ik dat als ze nu een veulen zou krijgen dit op latere leeftijd (na de sport?) ook gemakkelijker gaat. En de derde reden is dat Juliëtte binnenkort een veulen krijgt en ik daarna met haar echt wil gaan rijden en dus met haar ook wil gaan lessen en eventueel wedstrijden. Twee fanatiek rijden is voor mij een beetje teveel van het goede.
Nu zou ik Ramoon natuurlijk ook gewoon een maandje ergens in de wei kunnen zetten maar het is toch ook wel spannend om te kijken wat eruit komt.
M

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst
Speciaal voor appaloosaliefhebbers in Noord-Holland en omstreken http://www.facebook.com/#!/NoordHollandseAppaloosa

sorayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 07:43

mijn haf is een fokmerrie geweest vanaf haar3e is ze gedekt en heeft ze veulens gehad ze krijgt hele mooie veulens die op de keuring toch wel een 1e premie behalen.
ik heb haar vorig jaar over gekocht want ze was gust gebleven en ik mocht een paardje dus ik mocht soryaa kopen.
De haflinger van mn buren werd gedekt door adidas en mn vader ws er helemaal wild van en ik vond het ook eeen hele mooie hengst dus ik zei okej laat m maar komen.Nu wil mn vader er weer een hengst op hebben maar nu zeg ik neej hoor eerst gewoon rijden over 3 jaar wannerik op dit veulen kan rijden mag ze weer gedekt worden....

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:17

Ik fok om een ras in stand te houden.Teminste daar ben ik net mee begonnen Haha! Natuurlijk let ik op wat ik fok ik wil een groninger waarmee je ook in de dressuur kunt starten (dus niet te zwaar) maar vooral om het karakter.Ook let ik wel op dat ik iets fok wat of de moeite waard is om aan te houden en verder mee te fokken of dat iets goed te verkopen is.

Ik kijk naar de bloedlijnen van een hengst en ook naar de bouw en natuurlijk of ik verwacht dat de hengst verbeterd bij de merrie.

Met de aankoop van een eigen dekhengst is het ook een stuk makkelijker

Ods
Hoofdmoderator
Moderator Markt, MZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:32

Ik fok omdat ik het A LEUK vind, wat er leuk aan is? Je maakt een bepaald beeld, dit is de moeder wat vind ik "Fout" aan haar, ik zoek een hengst die dat iniedergeval NIET heeft. De hengst kan iets toevoegen. Zorg er daarvoor voor dat de hengst het ideaalbeeld heeft wat jij voor ogen hebt. Ik zou, zeker als je beginner bent, advies vragen aan andere, vraag het niet alleen aan één iemand, vraag het aan meerdere fokkers, je krijgt anders een te eenzijdig beeld. Het op jacht gaan naar een mooie Goeie hengst is al een heel avontuur, maar als "echte" fokker doe je dat het hele jaar door, iedere hengst die je ziet is bekijk je als een MOGELIJKE kandidaat Haha! Dat puzzelen vind ik gewoon heerlijk!!

B het is gewoon prachtig de buik van je merrie te zien groeien, de spanning die je dan voelt, je merrie te zien veranderen van een B*TCH in een GEWELDIGE moeder Bloos

Dan komt C de uitkomst, kijken of jou idee van de "kruizing" uitgekomen is. En dan hebben we het nog niet eens over de bevalling!!

En D is toch ook leuk, in de wei kijken hoe het groeit, hoe het speelt met moeders en zijn omgeving, het is prachtig!! Ons laatste veulen is geboren in 1995, 8 jaar hebben we moeten wachten tot in 2003 ons veulen geboren is. Het was een lange zit maar wel fijn dat we er nu weer één hebben en als de goden met ons zijn volgend jaar WEER!!

Misschien wel het belangrijkste E, ik hou van paarden opvoeden, ze alles leren, ik ben daar goed in Bloos (schreef ik bescheiden) ik heb daar al veel complimentjes over gehad. Ik vind het ook leuk om te doen. Mijn vriend rijd ik voed op, eerlijk verdeeld toch? Pling

Ik had dus als zelf een idee en heb raad gevraagd bij een fokker, aangezien die met de zelfde dingen ideeën kwam had ik het gevoel dat ik goed zat. Ik fok om sportpaarden te fokken EN paarden die intressant zijn om verder te fokken. Wij hebben dan ook een goeie merrie gekocht die aan al onze eisen voldoet!!

Toch nog een klein onderschrift, ik vind WEL dan een merrie EN hengst gezond moeten zijn. Jammer genoeg heb ik een ruin gehad met OCD, die ik "even" heb laten opereren. De fokker wist van niets toen en dat ook ook niet anders moeten zijn. Je weet nooit wat er in de toekomst gebeurd, je zadeld er een ander mee op dat vind ik erg misselijk. Als fokker heb je ook je verantwoordelijkheden. IK zou een merrie gelijk terug trekken, er zijn genoeg paarden op de wereld om mee te fokken!!

Ben je een Bokker of een Jokker....

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie