Een paard cremeren

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Een paard cremeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 15:24

Niet dat mijn paard ziek of oud is maar ik ben er gewoon nieuwsgierig naar.
Wat kost het om een paard te cremeren?
Dan bedoel ik niet met zijn allen in een verbrandingsoven, maar gewoon apart net als een mens. Ik heb gehoord van mensen dat het duur is, maar hoe duur dan??

Ik zou het nl. zelf fijn vinden om mijn paard te laten cremeren .

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:04

Ik heb zelf nooit een eigen paard gehad dat dood is gegaan, dus van prijzen weet ik weinig. Het lijkt me wel prijzig, maar hopelijk ook het geld waard Lachen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:39

Dat kan niet in Nederland.
Een paard is te groot om zo te cremeren, dus is er geen bedrijf dat het doet. Als je het zou willen dan moet je naar Engeland. Alleen is het niet mogelijk een dood paard naar Engeland te brengen.
Wat de kosten zijn, daar heb ik helaas geen idee van.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 17:10

nee?? ik meende echt gehoord te hebben dat het in nederland ook kan, toch nog een keer vragen aan een dierenarts ofzo. Dus je paard kan alleen maar opgehaald worden voor de verbrandingsoven.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 19:08

In Engeland mag het binnenkort geloof ik ook niet meer - er heeft een artikel over in Your Horse gestaan, maar dat heb ik niet echt goed gelezen. In ons land kun je hem hooguit door de speciale service van Rendac mee laten nemen, dat lijkt nog het meest op "echt" cremeren. Kost rond de 500 Euro.

Extremely rare and Beyond Compare

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 19:17

Jantien schreef:
Dat kan niet in Nederland.


Dat kan wel in Nederland Knipoog

Bij een vriendin van mij is vorig jaar haar paard plotseling overleden, zij heeft haar paard toen wel laten cremeren, gewoon in Nederland.
Het probleem in Nederland is dat je paard niet alleen gecremeerd wordt, er ligt schijnbaar nog een paard bij, vraag me niet waarom, dat weet ik ook niet. Dat zei mijn vriendin iig, maar het kàn dus wel!!

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 19:33

en wat gebeurt er dan met de as? krijg je die zelf of wordt het weggegooid, en weet je ook wat het ongeveer kost?

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 19:34

De pony van mijn vriendin is ook gecremeerd in Roermond geloof ik.
Hij was rond de 1.45, dat kon nog net, grotere paarden deden ze niet.
Ze moest ongeveer 2000 euro betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 20:06

Mijn ouwetje is opgehaald en gecremeerd om t netjes te zeggen.. hij is gewoon naar een distructiebedrijf gegaan en word dus niet alleen verbrand maar met jaapie en pietje erbij.. dit kosten 45 gulden ofzo.. als je je paard wil laten cremeren kan dat wel maar omdat er in nederland nog geen grote ovens zijn word ie eerst in stukken gesneden en dan verbrand en dat kost zoeen 2000 euro... men denkt dat ie gewoon netjes verbrand word maar er word niet bij verteld dat ie eerst in stukken gehakt word... mijn DA melde mij dat gelukkig wel eerst..

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-03 20:42

dat is minder geslaagd dan, en ook erg duur, ik vrees dat mijn pony toch naar een distructiebedrijf zal gaan dan.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:20

Debo schreef:
Mijn ouwetje is opgehaald en gecremeerd om t netjes te zeggen.. hij is gewoon naar een distructiebedrijf gegaan en word dus niet alleen verbrand maar met jaapie en pietje erbij.. dit kosten 45 gulden ofzo.. als je je paard wil laten cremeren kan dat wel maar omdat er in nederland nog geen grote ovens zijn word ie eerst in stukken gesneden en dan verbrand en dat kost zoeen 2000 euro... men denkt dat ie gewoon netjes verbrand word maar er word niet bij verteld dat ie eerst in stukken gehakt word... mijn DA melde mij dat gelukkig wel eerst..


Voor zover mij bekend is dit het enige juiste verhaal.
Er is een initiatief geweest om een crematorium voor paarden op te zetten, maar dat is al een jaar of twee geleden en ik heb er sindsdien niks meer van gehoord. Iemand?
Er schijnt ook een "club" die aanbied om het in Engeland te doen, alleen zeggen ze er niet bij dat dat met een dood paard niet kan, heeft een stukje van in een Bit gestaan, sinsdien ook niks meer van gehoord of gezien.....

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:37

ikke schreef:
Voor zover mij bekend is dit het enige juiste verhaal.
Er is een initiatief geweest om een crematorium voor paarden op te zetten, maar dat is al een jaar of twee geleden en ik heb er sindsdien niks meer van gehoord. Iemand?


Is destijds niet doorgegaan omdat het toch te duur was om op te zetten, moet natuurlijk een gigantische oven zijn!

Citaat:
Er schijnt ook een "club" die aanbied om het in Engeland te doen, alleen zeggen ze er niet bij dat dat met een dood paard niet kan, heeft een stukje van in een Bit gestaan, sinsdien ook niks meer van gehoord of gezien.....


Dat kan nog steeds, je moet er inderdaad met een levend paard heen, dan wordt-ie daar ter plekke ge-euthanaseerd en de oven in geschoven. Niet echt leuk, helemaal met je paard daar naartoe slepen!

Ik heb trouwens de Your Horse er nog maar even bij gepakt: vanaf 30 april 2003 is het in Engeland niet meer toegestaan om dode paarden te begraven of te verbranden op je eigen grond - cremeren in goedgekeurde installaties mag nog wel.

Extremely rare and Beyond Compare

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 17:55

Ik zie dat je in Oudenbosch woont, wat niet zover is van Belgie vandaan, waar het dus wel kan. Als je de info wilt hebben pb me maar (het is wel in het frans)

Azra

Berichten: 32
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 17:58

ik heb je ge-pbt

sorry bart, ik ben gewoon newforestlover

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:13

Ik heb mijn pony van 1.40 laten cremeren in varsseveld en was incl. ophalen vanuit groningen ongeveer 1500 gulden kwijt.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:53

ook in engeland ?
het lijkt me niet zo handig.....

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:35

Ik zou ook graag willen dat mijn paardje gecremeerd word.
Hebben ze geen begraafplaatsen voor paarden.
Misschien een heel dom idee, maar het zo uwel een heel mooie gebaar zijn.
Maar jammer dat het zo duur is, dat word nog effe doorsparen.

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:44

k4t3r ik weet niet of het voor mij bedoelt was maar varsseveld ligt in nederland.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:00

Als je er echt voor naar Engeland zou moeten, dan deed ik het niet. Je moet dan een levend paard naar engeland spelen, die misschien wel ontzettend lijd. Dan maar naar de slacht....

Haffielover, er zijn wel dierenbegraafplaatsen waar ze ook paarden kunnen begraven. Hier vlakbij, geloof in Best, ligt op de dierenbegraafplaats een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 19:31

Nathalie schreef:
Als je er echt voor naar Engeland zou moeten, dan deed ik het niet.


Ben ik het helemaal mee eens.
En ik vind dat cremeren voor een paard wel een hoop geld Bloos
Ik heb met mijn ouder al afgesproken dat ze dan naar een dierenbegraafplaats gaan.
Daar kan ik wel mee leven.
Maar never-nooit-niet de slacht!

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 19:41

voor de slacht hoeven ze meestal ook niet eens oude of zieke paarden, dus dat zou denk ik ook niet eens een optie kunnen zijn.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

tamary

Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 19:44

Nathalie schreef:
Als je er echt voor naar Engeland zou moeten, dan deed ik het niet. Je moet dan een levend paard naar engeland spelen, die misschien wel ontzettend lijd. Dan maar naar de slacht....


Je kan alleen een paard "uitvoeren" als het in goede gezondheid is en dus fit genoeg om te reizen. Dat sluit dus het naar Engeland transporteren van een ziek paard voor euthanasie en crematie uit.

Mijn eigen mening hierover : er wordt veel misbruik gemaakt van mensen die verdriet hebben om ze veel geld afhandig te kunnen maken.
Ik zou zelf meer voelen voor een paar mooie foto's en eventueel een sierraad of iets dergelijks waarin manen of staarthaar van je eigen paardje verwerkt is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 19:51

Begraven van paarden mag in Nederland alleen de koninklijke familie. Er bestaan geen dierenbegraafplaatsen waar je ook paarden kwijt kunt.

Azra: een slager neemt ook oude en zieke paarden aan, alleen krijg je er dan uiteraard weinig of geen geld voor.

Lissyjd: kun je iets meer over dat Varsseveld vertellen? Bedankt!

Extremely rare and Beyond Compare

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:16

Ik heb op 5 februari 2001 mijn new forest pony laten cremeren die ik 20 jaar heb gehad, ik ben met hem opgegroeid en dus laten cremeren.
Ik zou het niet met elk paard doen maar ik heb hem zo lang gehad dat ik het niet anders had gekunt.
In varsseveld zit een dierencrematorium de kolleweidenhof en zij waren in 2000 bezig met een groot crematorium maar konden het wel of niet er door heen krijgen bij de wet.
Ik had het artikel uit een paardenblad en heb hun benadert en ze zouden me op de hoogte houden van de ontwikkelingen gezien mijn pony al ouder werd.
Toen het zo ver was waren ze nog niet verder en heb toen voor elkaar gekregen dat ze mijn pony wouden doen omdat hij groter was dan 140 cm.
Ze hebben hem met trailer opgehaald omdat ik in het buitenland zat een paar dagen later en was ongeveer totaal 1500 gld kwijt.
Ik heb zijn as opgehaald (een zeer grote emmer vol) en staat nu in een grote pot op de kast.
Of ze het bij de wet hebben doorgekregen weet ik niet maar ik zal ze eens bellen en laat het hier wel weten.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 11:38

http://www.kolleweidenhof.nl/

Dit is de link van het dierencrematorium in Varsseveld.
Is van de eigenaar van de pensionstal waar ik met Nikita sta!

Ze zijn momenteel nog bezig met grotere oven, deze zal naar verwachting volgend jaar operationeel zijn.
Voor vragen kun je me altijd pben, deze zal ik dan bij de eigenaar van Kollenweidenhof neerleggen.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BleikjA, Celebi, Desi_2409, Mark0919, Martje80, Vagabondo en 36 bezoekers