tja, weer gereden vandaag

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

tja, weer gereden vandaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 23:30

Vanavond weer les gehad, zegt de eigenaresse doodleuk dat we heel wat publiek krijgen. Zit ik er net op, staan er 3 volwassenen en 3 kinderen te kijken. En dan de eigenaresse en haar man en kind nog. Misselijk
BRRRR, heb toch al zo'n hekel aan pottenkijkers, zeker nu ik nog zo onzeker ben. Maar goed heb mijn focus toch op het paard weten te krijgen. Neerwaarts lopen ging moeizaam ,aan de teugel al helemaal niet. Ik zie de eigenaresse ondertussen bedenkelijk kijken omdat zij wil hebben dat ik het paardje aan de teugel rijd (Lees d.m.v. zagen) Frusty
Maar ja, me gericht op het paard, liep op zich na een tijdje redelijk neerwaarts. Na het rijden even gevraagd aan zo'n toeschouwer wat zij ervan dacht. Ze geeft aan dat ik een verkeerde zit heb. Ik heb een drijvende zit en "dwing" hierdoor de rug van het paard naar beneden zodat die ook moeilijk aan de teugel kan komen. Oke, leuk gezegd maar hoe krijg ik dit dan verbeterd ??? Verward
Oplossing, ik krijg zitles van haar komende week. Haha! Ze heeft het zelf voorgedaan en dan kan ik ook duidelijk zien dat zij anders zit als ik. En als ik dan even visualiseer hoe ik te paard zit geef ik het paardje ook weinig ruimte om mooi bol te gaan lopen en "dwing" ik het met de neus in de lucht lopen ook af met mijn eigen zit. Wel grappig dat mijn achterwerk zo'n eigen willetje heeft. De eigenaresse is aanstaande maandag 8 dagen op vakantie en kan ik eens kijken of ik aan mijn zit kan werken zonder die brandende ogen in mijn rug.
Zo zie je maar dat "pottenkijkers" soms ook wel eens goede opmerkingen kunnen hebben en ook nog eens een oplossing voor handen hebben d.m.v. een gratis zitlesje.
Ben benieuwd!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:58

veel succes, ik hoop dat het lukt..
wat een vervelende eigenaresse, zagen is toch echt niet de oplossing

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 00:04

de eigenaresse is zeker niet vervelend, haar instructrice heeft haar "geleerd " dat haar paard alleen door te zagen aan de teugel kan komen. Dit omdat het paard hier erg moeilijk in is. Ik vindt het alleen vervelend dat zij nog niet helemaal inziet dat dit ook op een andere (betere) manier kan. Maar na vandaag hoop ik dat ze door het commentaar van de toeschouwers er toch anders naar gaat kijken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 07:36

Fijn dat er nog mensen zijn die bruikbare kritiek hebben. Veel plezier met je zitles, laat je nog even weten hoe dat gegaan is?

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 08:53

Ik zal komende week zeker even laten weten hoe de zitles is gegaan.

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:06

Lekker hè, toeschouwers, ik ben daar ook zo gevoelig voor. Twee weken geleden mijn eerste privéles op m'n bijrijdpaard gehad, de eigenaresse was komen kijken en de bak was superdruk. Paardlief wilde al niet echt meewerken, en ik voelde me zo ontzettend klungelig en dom. Slaat nergens op natuurlijk, maar ik heb dan echt het idee dat iedereen naar me zit te kijken "tsss, die kan ook voor geen meter rijden". Terwijl al die mensen uiteraard gewoon met hun eigen paard bezig zijn. Ook voor mij zit er overigens zitles aan te komen, lijkt me best leuk.
Deze zaterdag heb ik mijn tweede privéles en ik ben vastberaden om er deze keer wat beters van te maken! Pfff, kan ik die bak niet gewoon afhuren en er een flink hoog hek omheen laten zetten. Scheve mond

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 11:50

Jot, ik weet precies hoe je je voelt, ik heb ook altijd de neiging om te gaan denken dat die mensen allemaal op mij letten. Was gisteren ook wel het geval trouwens, het lijkt alsof ze leuk met elkaar staan te kletsen maar ondertussen maar kijken. Ik ben op het moment al niet zo zeker van mijzelf en als er dan een heel peleton aan mensen staat helpt dat niet echt. Zei ook tegen de eigenaresse dat ze die mensen de volgende keer maar moest uitnodigen als ze zelf op het paard zat.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:46

Ik kan er zelf ook niet zo goed tegen als er mensen mee gaan kijken hoe ik rijd maar ik probeer er zo min mogelijk op te letten. Ik kan me in dit geval wel voorstellen dat de eigenaresse het paard wilde zien lopen. Ik kan me alleen niet zoveel voorstellen bij een dwingende zit. Jij zorgt dus met je zit ervoor dat het paard met zijn hoofd in de lucht loopt? Hoe zit je dan, ik snap het niet.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 23:51

Ik heb volgens haar een drijvende zit. Ik drijf dus te hard mee met mijn zit in plaats dat ik met de bewegingen van het paard mee ga. Het paard is niet super voorwaarts en als ik ga drijven met mijn been, drijft dus ook mijn zit (teveel) mee. Daarmee plaats ik dus druk net achter de schoft waardoor ik eigelijk het paard belemmer om mooi bol te gaan lopen, tenminste dat zijn de woorden van mijn toeschouwer, en hier kan ik mij wel wat in vinden nadat ik dus haar uitleg hoorde. En doordat het paard niet mooi bol kan lopen en ik dus eigelijk teveel op de rug duw, gooit het paard automatisch zijn hoofd in de lucht en krijg ik hem moeilijk aan de teugel. Ze heeft het zelf voorgedaan en bij haar liep ze na eventjes netjes aan de teugel en was ze niet zwaar op de hand.
Hopelijk snap je het nu wat beter, vind het lastig om zo achter de pc uit te leggen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 11:59

Ja, ik kan me er nou wel iets bij voorstellen. Ik denk dat het er op neer komt dat je je paard teveel begrenst met je lichaam een ja daar gaat een paard niet fijner van lopen.
In ieder geval veel succes gewenst.