klapmouw.. ik weet het zeker

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

klapmouw.. ik weet het zeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 12:23

Stacy had dus al een poosje last van d'r knie, we zouden deze week nog een afspraak maken bij de kliniek.
Ben ik net in een schoolboek aan het bladeren, helemaal achterin de laatste 2 blz. staat er nog een stukje over afwijkingen van het knie gewricht.
'k lees het stukje over klapmouw en ze heeft gewoon precies hetzelfde!
De knieschijf springt tijdens het lopen tussen de banden uit en er dan weer in.

dit was het dus...
Ze mag nooit meer werken zelfs niet licht.
Het ergste is nog dat het een zeer erfelijke aandoening is.
terwijl ik een dochter van d'r op stal heb staan waar ik later wedstrijden mee zou gaan rijden, omdat ik dit jaar 18 word en zij net nog een klein paard word.

wat moet ik nu? ik heb 2 paarden waar ik niet mee kan...... Verdrietig

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:37

Oh wat rot voor je,
Ik hoop dat je andere paardje het niet erft...
Ze heeft slechts 25% kans op die aandoening, omdat ze één chromosoom van de moeder krijgt, en één van de vader... Tenzij de vader ook het gromosoom voor klapmouw bevat... Tenzij het chromosoom voor die aandoening niet recessief is, dan heeft ze er namelijk 75% kans op... Ik praat nu slap, sorry.
Veel sterkte, ik hoop dat eth achteraf nog meevalt...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:51

Misschien heeft haar dochter het niet. Kan ook zijn dat ze alleen "drager" is van die afwijking. Dan heeft ze het zelf niet, maar kan ze het wel doorgeven aan haar nakomelingen.
Probeer niet tever op de zaken vooruit te lopen. Laat de DA eens kijken naar beide paarden. Misschien kan hij je geruststellen.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 15:26

En wie zegt dat dat waar is? Zou het eerst na laten checken bij de dierenarts.
Je kunt aan hem aangeven wat je denkt dat het is, endan kan hij er gericht naar kijken.
Voor hetzelfde is het heel wat anders of hebben ze er een behandeling voor gevonden.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 15:43

Ik zou het idd ook laten na checken... Ze is toch niet kreupel??

En wie weet is er bij Dilayla niks van te merken... Kop op, hopelijk valt het allemaal mee!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 16:24

Maak je zelf niet gek joh! Je weet het nog helemaal niet zeker. Laat de DA er eerst maar eens naar kijken. Mischien is het wel wat anders.
Sterkte iig.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:48

Mijn draver had volgens de universiteit van Utrecht ook een klapmouw.
Een schoolvoorbeeld zelfs, zodat alle co-assistenten en wie er ook maar rondliepen allemaal even moesten voelen (dat is ook de reden dat ik nooit meer naar Utrecht ga, tuurlijk moeten de co's het leren, werk zelf in een academisch ziekenhuis dus praat mij niet over co's, maar niet aan mijn paard of mij!!)
Inslapen was het advies, en toen ik dat niet wilde hebben ze hem een flinke dosis testosteron (doping) gegeven, zodat de spieren sterker werden en het werk van de banden over konden nemen. Ze waren wel even vergeten te vertellen dat mijn brave ruintje zou veranderen in een hengst, maar daar ben ik zelf achter gekomen, auw Haha! .
Hij moest toen sleepwerk doen om de spieren sterker te maken, en omdat het een draver was kon dat makkelijk, want hij was gewend in het tuig te lopen. Paar zware autobanden errachter, ik zitten op de banden en trekken maar. Alleen stappen.
En het is weer helemaal goed gekomen, mits ik bleef trainen. Gewoon dressuurtraining op een gegeven moment, maar zet hem geen week stil (weidegang bijvoorbeeld, geen beweging komt bij mij helemaal niet voor) want dan kreeg hij weer last.
Dus kop op, klapmouw hoeft geen doodvonnis te betekenen.