op welke leeftijd zijn jullie paarden ingereden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:16

Den is beleerd toen hij net 4 was. Omdat Tamara eerder niemad had om hem te rijden. Hij is nu bijna 6 en doet het prima.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:41

Marco heb ik ingereden toen hij 3 jaar was. Persoonlijk vind ik dat je een paard best vroeg al kan gaan inrijden maar tot zijn vierde jaar niet te veel ervan verwachten en geen hoge eisen stellen vanwege het vaak nog speelse karakter van de paarden

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:42

Camilla is beleerd toen ze bijna 3 was. Toen was ze echt ontzettend volwassen voor haar leeftijd. Later kwamen we erachter dat ze drachtig was, vandaar waarschijnlijk dat ze zo rustig en volwassen was. Nu is het een kleutertje, en zet ik haar nog steeds nietveel aan het werk. 2 keer in de week hebben we les en soms nog een 3e x dat ze moet werken. Maar we hebben ook vaak zat dat we maar een beetje de bak rondhobbelen. Schijnheilig Nu is ze trouwens bijna 4.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:17

Ra heeft tot 3,5 jaar in de opfok gestaan. Daar hebben we d'r al wel een paar keer gelongeerd en heb ik er één keer opgezeten.
Het heel rustig aan zadelmak maken en inrijden zijn we, toen ze terugkwam pas rustig aan mee begonnen.

Waarom haasten als je al een paar jaar hebt 'moeten wachten'!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:25

crossmonster schreef:
het beste is om een paard op 2,5 jaar zadelmak te maken,dat wil zeggen dat ie het zadel kent en dat je er een rondje mee kunt rijden in de bak.daarna kan ie nog een half jaar lekker groeien op de wei en als ie 3 is kun je hem weer verder gaan berijden ,als een paard 2,5 is, is ie nog wat slapper en MAKKELIJKER vandaar dat je hem het beste dan kunt inrijden.ouder als 3 is niet aan te raden,dat blijven meestal dommere paarden, en lastiger omdat ze langer hebben kunnen luieren en ze zijn veel sterker.


En dat is waar de meningen vaak over verschillen Lachen

Maar ik ben het wat betreft het stukje van na de 3 jaar niet eens.
Ik heb alleen maar paarden na de 3 ingereden.
Die vaak ook nog daarna nog het land ingingen om verder uit te groeien.

Maar geen 1 van hen was dommer, of vervelender.

En sterker, je wint het op kracht toch nooit, ook niet bij 1 van 2.
Dus daar hoef je het niet voor te doen.

min. 3, vind ik heel normaal.
En vervelende paarden ben ik tot nu toe alleen nog maar tegen gekomen, als ze eerst van een vervelende ruiter af kwamen Lachen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 14:50

ik zeg bij warmbloeden (als ze eraan toe zijn natuurlijk) vanaf 3 jaar. ben vooral voor het heel rustig opbouwen, en vooral in die periode (maar ook ervoor, aan de hand dan!) aan veel laten wennen. als die een jaar onder het zadel is kan je denken wat kan ik nog gaan doen. met jonge paarden ook veel buitenrijden.
voor bv ijslanders aan 5 jaar. een hengst van bij de stoeterij waar ik ga is nu 4.5 en die wordt eenmaal per week gelongeerd in een open kraal. en verder gewoon rust. ze gaan er denk ik voor het eerst op wanneer hij 5 is. ook de keuringen doen ze dus pas onder het zadel als hij vijf is. ook al wordt hij dekhengst. ad hand kan hij zich ook bewijzen (hij heeft immers een prachtig en zeer correct exterieur Haha! )
dat een paard makkelijk moet zijn om in te rijden ben ik niet mee eens. als jij hem makkelijker vindt dan, dan als hij 4 is, wil zeggen dat hij niet volledig volgroeid is. aan 2.5 echt erop vind ik dan te vroeg, ook al gaat hij erna nog op weide. liever dan later starten, langer kunnen werken en DAN pas ev nog rust, zodat hij dingen hééft om te verwerken.
dus pers 3+ jaar, en voor ijzen etc 4.5-5 jaar.
ijslanders rijden vaak op hun 20-25e nog wedstrijden, en gaan net zo hard als de andere paarden. ze halen gemakkelijk gezond de 35 jaar. dat is net zo mooi.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:01

Mijn Haflinger was 5 jaar toen ze ingereden werd, vind het persoonlijk ook prettiger.
Je paardje kan al wat meer aan en is al lekker volgroeid

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:13

Cartuja zijn we net een maandje mee bezig en ze wordt in mei 4. Maar ze is nog lang niet volwassen, zijn PRE's sowieso pas laat.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:05

Melano is in gereden toen ze 3 was. Ze had al wel snel alles onder de knie. Toen ik ook voor het eerst op haar gingen tijden verbaasde ik me ook hoe goed ze al liep.
Early is ingereden toen die bijna 4 was. Hij heeft eerst lekker z'n hele leven op de wei kunnen staan.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:13

baloe is nu 3 en ik ben er net mee begonnen. Hij is er ook echt klaar voor. Wil graag voor me werken.
Hij heeft hiervoor 3 jaar lekker op wie gestaan. Ik ben van plan hem 3 keer per week en minuut of 10/15 te gaan rijden.
Met een maandje of 3/4 pas meer aan het werk te zetten....

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 23:36

3 en een paar maanden was Stan.

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 02:26

Mira was 2,5 toen ze bij me kwam we hebben toen een halfjaar allemaal freestyle dingen gedaan en haar het poetsen enz. geleerd. Toen ze net 3 was voor het eerst zadeltje en daarna langzaam verder. ik ben vrij laat erop gegaan en dan 10 minuutjes beetje rijden(stappen paar rondjes draf) zo'n 2 keer p.w. verder was het vaak zo een week iets doen dan weer een week vrij. dit werkte super bij mira. we reden nog eerder buiten dan dat we ooit gegalopeerd hadden. Het (balkjes) springen hoefde ik haar niet te leren dat gaat super. Ik ben vanaf december iets meer gaan doen. en sinds de verhuizing half maart ben ik aan het opbouwen, het scheelt veel dat ze bijna de hele dag buiten loopt.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 08:03

Het ligt er maar net wat het paardje inderdaad zelf wil ...
Ik rij nu twe fjordjes in en van hun weet ik dat het graag ivm dat ze zo ontzettend braaf zijn en al de eerste keer netjes liepen ... Btw ze zijn 4 ... enm dat vind ik persoonlijk een mooie leeftijd ...

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:02

ik zou het niet weten, mijn vorige pony heeft eigenlijk altijd voor de kar gelopen en een gehandicapt meisje heeft er op gereden, toen ze bij kwam was ze al 13/14 en toen heb ik haar opnieuw aangereden
met tobias wete ik ht niet, maar had het gevoel dat ik dat beesie ook opnieuw moest aanrijden.....

germie

Berichten: 25942
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:27

zeer wisselend paarden ingereden, 3, 4, 6, 8 en zelfs al 9 jaar. De meesten wel gewono zo rond de 3.5 jaar.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 19:48

Mijn paardje is 3 en staat nu bij een trainingsstal om zadelmak gemaakt te worden. Maar het ene 3 jarige paard is het andere niet. Er staan daar ook 3 jarige op stal die nog heel slungelig en slap zijn, die kun je nog beter een jaartje op de wei laten.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 20:46

Kasmeria is ingereden op 3,5 of 4 jarige leeftijd. Tyrano is deze maand 3 geworden en we zijn nu ook begonnen met inrijden.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 21:37

De een zegt tegen mij dat ik mijn jonge pony met 2,5 moet inrijden en dan een half jaar op de wei. Dat ze dan dus makkelijker te hanteren is.
Mijn paard was 3 jaar toen ie werd ingereden. Mijn pony ook rond de koers van 3/3,5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 21:39

Dat moeilijker hanteren op 3 jarige leeftijd zegt meer over de kwaliteiten van de ruiter Lachen

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 21:41

Murph en Nouska met 4 jaar en Nena met 3 jaar..
Persoonlijk vind ik dat je een paard/pony van 2,5 niet kan inrijden, met 3 jaar vind ik het al vroeg!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 21:54

Om vrij precies te zijn: met 2 jaar en 11 maanden. Ik ben net sinds een week met Fayette begonnen. Zadelmak was ze al (in de zin dat ze een zadel op haar rug niet meer eng of vreemd vond). Innerlijk gezien kan ze het uitstekend aan, ze pakt alles heel snel op en begrijpt het ook snel. Lichamelijk gezien heb ik juist het advies van een DA gekregen om haar aan het werk te zetten: ze moet spieren opbouwen in haar kont omdat ze 2 maand geleden haar achterknie heel erg op slot heeft gehad. Vandaar dat we nu een paar weken eerder zijn begonnen. Lekker rustig aan en haar de basis goed aanleren en haar vooral plezier in het rijden geven.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:12

Tiek is *waarschijnlijk* op zijn derde zadelmak geweest. Na vervolgens twee jaar weer in t land te hebben gestaan, heb ik hem op zijn 5,5 ingereden.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:23

crossmonster schreef:
het beste is om een paard op 2,5 jaar zadelmak te maken,dat wil zeggen dat ie het zadel kent en dat je er een rondje mee kunt rijden in de bak.daarna kan ie nog een half jaar lekker groeien op de wei en als ie 3 is kun je hem weer verder gaan berijden ,als een paard 2,5 is, is ie nog wat slapper en MAKKELIJKER vandaar dat je hem het beste dan kunt inrijden.ouder als 3 is niet aan te raden,dat blijven meestal dommere paarden, en lastiger omdat ze langer hebben kunnen luieren en ze zijn veel sterker.


Volgens mij verschilt het per paard. Ik denk niet dat er één bepaalde leeftijd of manier is die perse de beste is...

Moonlight20
Berichten: 540
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 12:31

een paard mag je zeker niet op 3 jaar inrijden!
de meeste doen dat.
toen ik ons paard opleerde heb ik hem eerst aan de teugel geleerd en de commando's .
daarna op commando longeren.
Op zijn 4.5 a5 jaar is hij zadelmak gemaakt.
Waarom zo laat? op zijn drie jaar is zijn rug nog niet te goed ontwikkeld! en heb je later kans op een doorgezakte rug!!!
Een paard opleren is vrij simpel, hangt natuurlijk ook vanaf welk karakter het paard heeft.
dit is een foto van mijn paard.
[/img]http://photo.msn.s8.com/MS8zLzEwNTEzNzUzMzQvMS80MDE4LzE1NS8zMi9PNVFSbUJOeEtYUC0xenN5ZmhTZk1B/4eaacc12b76bf58d2580e736d65fd339/clbk=HcZNnT9kkUjbrItn!xhf8cz6pcmGVj0O1iYt3xmG7jASPECQBIP7zg5QJ3wntufsb0Pz0mJzHow$/jpg.jpg[img][/img]

Moonlight20
Berichten: 540
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 12:33

[/img]http://photo.msn.s8.com/MS8zLzEwNTEzNzUzMzQvMS80MDE4LzE1NS8zMi9PNVFSbUJOeEtYUC0xenN5ZmhTZk1B/4eaacc12b76bf58d2580e736d65fd339/clbk=HcZNnT9kkUjbrItn!xhf8cz6pcmGVj0O1iYt3xmG7jASPECQBIP7zg5QJ3wntufsb0Pz0mJzHow$/jpg.jpg[img][/img]