Tra La La Tra La La

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38765
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 21:03

Bedankt Jolande en Rinnie 1982 voor jullie reaktie!

Jolande het klopt van Hollywood Dun It maar volgens mij kan een veulen alleen Dun zijn als één van de ouders Dun is en dat is nou net niet het geval. Ik ga dat even uitzoeken want het puzzelt me wel! Maar door het kraambezoek heb ik nog geen kans gehad echt ernaar te speuren. Morris zal net zo'n kleurtje krijgen als zijn Opa denk ik, NOU das ECHT niet erg Kwijl

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 00:40

Gut, oké, ik ben verliefd Haha!

Wat een droppie zeg! En die foto dat ie lekker tegen z'n moeders been ligt. Lovers

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:49

Ooooh alweer zo'n schatje!
Ik wou dat het half mei was dan komen mijn 2 schatjes ook ter wereld, ik hoop op 2 merries, want we hebben alleen nog maar hengstjes.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 12:29

Ods schreef:
Bedankt Jolande en Rinnie 1982 voor jullie reaktie!

Jolande het klopt van Hollywood Dun It maar volgens mij kan een veulen alleen Dun zijn als één van de ouders Dun is en dat is nou net niet het geval. Ik ga dat even uitzoeken want het puzzelt me wel! Maar door het kraambezoek heb ik nog geen kans gehad echt ernaar te speuren. Morris zal net zo'n kleurtje krijgen als zijn Opa denk ik, NOU das ECHT niet erg Kwijl


Dat klopt, je hebt 1 dun ouder nodig voor een Dun. Weet je 100% zeker dat de vader een buckskin is, en geen "dunskin"? Heb je een foto van hem? Ik weet wel wie het is, maar kan geen foto vinden op het net...
Er zijn toch nog steeds veel paarden die niet correct geregistreerd zijn. Maar 1 ding is zeker, jij hebt in elk geval een mooie Grulla!! Ik zou er (bijna) een moord voor doen!

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 12:50

Zeker een heel mooi (gekleurd) veulen. Gefeliciteerd.
Zoals Jeddah al zei zijn er veel paarden niet goed geregistreerd. En je kunt best een dun hebben met een hele donkere kleur zodat je de 'aal' niet zo snel ziet.

Overigens hebben veel veulens een aalstreep die met 4 maanden niet meer zichtbaar is als het veulenjhaar eraf komt. Dat wordt ook wel een veulenaalstreep genoemd. Dit is dus niet de echte dun-factor.

Als de moeder écht zwart is (Aa) en niet zeer donkerbruin is (Ee) dan heb je grote kans dat het veulen idd een grullo(a) wordt.
Gezien de kleur bij de geboorte denk ik dat dit de kleur wordt, eerder nog dan buckskin.
Sugars laatste veulen werd ook grullo geboren (met vette aalstreep en schouder'platen'), maar is nu donkerbruin.

Het blijven 'toverballetjes Haha!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38765
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 13:32

jeddah schreef:
Dat klopt, je hebt 1 dun ouder nodig voor een Dun. Weet je 100% zeker dat de vader een buckskin is, en geen "dunskin"? Heb je een foto van hem? Ik weet wel wie het is, maar kan geen foto vinden op het net...
Er zijn toch nog steeds veel paarden die niet correct geregistreerd zijn. Maar 1 ding is zeker, jij hebt in elk geval een mooie Grulla!! Ik zou er (bijna) een moord voor doen!


Ja ik heb foto's van hem maar je kan niet zien of hij een aalstreep heeft of niet, hij heeft ook geen "DunMarkings". Je kan naar de site gaan van Burgmeijer Quarter horses bij Wildape, daar staat een video waarop Rieky op Jack Over Dun It rijd, DAAR kan je zien dat hij geen aalstreep heeft Knipoog Zou ik wel een Grullo kunnen krijgen uit een Buckskin x Black? Ja HALLO ik zou er ook een moord voor doen, het is mijn FAVORITE kleur..... Maar ik wil geen hengst.

Hollywood Dun It is ook fout geregistreerd, vreemd vind ik dat het nooit veranderd is.

Ik ga ook wachten met registreren eer Morris zijn veulenhaar kwijt is, ben heel benieuwd wat er dan overblijft, als die aalstreep er nog zit.....tja, dan zien we dat dan wel weer.

SugarMiss heb jij nog foto's van jou Grulla veulen? Mijn merrie is ECHT zwart, ik heb wel eens gedacht dat ze HEEL donker Grulla was (van wege die aalstreep die ze heeft) maar dat kan weer niet vanwege de kleuren van haar ouders. Smokey Black heeft ze ook veel van weg. Maar ze is geen bay of donker bay.

Ik zelf, als je dat weten wilt Bloos denk ook eerder dat het iets anders is dan Buckskin. De tijd zal het leren. Maar leuk is die wel Lachen

Ik ga denk ik volgend jaar mijn Sorrel gewoon door een Sorrel dekken, VEEL makkelijker

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:04

Haha! Sorrel keer sorrel! Ja, dat is inderdaad makkelijker, maar minder spannend!

Wat zijn de kleuren van de ouders van je merrie?
Theoretisch kan je geen dun uit een buckskin x black krijgen. Theoretisch is het wel mogelijk, maar zeldzaam, dat je merrie een hele donkere grulla is, maar dat ligt dus ook aan de ouders van haar, er moet dun achter zitten.

Wat betreft de aalstreep die later verdwijnt, dat is inderdaad waar, maar bij deze zie ik ook "cobwebbing" op het hoofd (dun kenmerk) en vind ik de aalstreep echt veels te duidelijk. Plus de kleur van het veulen zelf, ik gok het op een Grulla!

Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat worden, laat je wel regelmatig foto's zien??????!!!!!!!!

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:22

Ik weet niet of ik erg off-topic ga, maar hier wat foto's van Bunny (nu Choklat)
Zie markings op schouder en hals
http://www.bokt.nl/upload/317/bunny-baby.jpg

Bunny 1 uur oud, met een paar goede ogen zie je een dikke aalstreep op haar rug. Betere foto's moet ik eerst inscannen.
http://www.bokt.nl/upload/317/bunny-1uur.jpg

Bunny 4 maanden
http://www.bokt.nl/upload/317/sugar-bunny.jpg

Voor foto's zoals Choklat nu is kijk in het profiel van Gera.

Een voorbeeld van een supergestreepte red-dun
http://www.bokt.nl/upload/317/lassie-tijger[1].jpg

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 17:27

Ik ga even mee off topic, mooi veulen, ten eerste! Is Choklat geschoren op de foto's in het profiel van Gera? Ze lijkt een hele donkere Grullo, was de vader/moeder wel dun?

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 18:23

Gaan we samen nog even off-topic door Haha! ter meerdere glorie van de kleurwijsheid van Ods zullen we maar zeggen Haha!
Ja Choklat is geschoren, ze is 'au nature' zoals ze op de foto is als 4 maanden oud veulen, heel donkerbruin dus.
Sugar is zwart op papier, maar is het -volgens mij- genetisch niet. Ik denk dat ze eerder heel donkerbruin is, of zeer donker chestnut of smokey black Verward Misschien zelfs een HELE donkere buckskin. In Sugars voorouders zitten 2 palo's, 1x grullo, 1x zwart, 5 bay, 19 sorrel, 1x brown geen grijs Knipoog
Op het papier staan hele rare kleurkombinaties die volgens mij niet kunnen (bijv. PaloxBay=Grullo Verward en GrulloxSorrel=Bay en wat dacht je van de combi BayxBuckskin=Palo)

Als je de binnenkant van haar oren ziet zijn die geelachtig, zoals ze bij Choklat wittig zijn (waren Verward )

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:40

geel of wit aan de binnenkant duidt vaak op smokey..of hele donker "black-buckskin", voor de creme gene kun je nu ook testen!
bay x buckskin kan best palo worden, beide ouders waren dan hetero voor bruin, en hebben hun ressesieve vos gen gegeven, en de buckskin heeft ook de creme gene gegeven, dus een palomino.
Grullo x sorrel kan ook bay worden, de sorrel heeft de agouti gen gedragen, maar dat zie je niet omdat ze geen zwarte haren hebben, de grullo heeft de zwart gegeven, zonder de dun, en in combie met de agouti van de sorrel werdt dat een bay.
palo x bay kan alleen geen grullo worden, dat klopt niet.
zoals ze er geschoren uitziet, zien niet alle zwarte/bruine paarden eruit, zou toch best een hele donkere grullo kunnen zijn...?

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:11

jeddah schreef:
geel of wit aan de binnenkant duidt vaak op smokey..of hele donker "black-buckskin", voor de creme gene kun je nu ook testen!

Die Sugar Haha! ik heb altijd al een buckskin willen hebben.
En nu maar afwachten wat het veulen van Ods gaat worden (zo weer mooi ontopic Clown )

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 00:01

Hey! Geen garanties! Het is gewoon een kenmerk. Omdat zwarte paarden vaak wat rode haren in de oren hebben, en rode haren wel orden "aangetast" door de creme-gene, maar zwarte niet, lijkt het dus alsof ze blonde plukjes in hun oren hebben.
Maar zoals ik al zei, je kunt er voor testen, kost $50,-, ik ga Simply ook laten testen...

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38765
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 13:06

Jeddah & SugarMiss, geweldige discussie Kwijl Bedankt voor de fotos SugarMiss, jou veulen ziet er wel heel anders uit dan de mijne en verrassend ook hoe donker zij geworden is. Trouwens Morris heb ik ook een dag Bunny genoemd om dat hij een 1ste Paasdagveulen is Haha!

Dat van die blonde plukken in de oren ken ik van onze merrie Jeddah, ik knip ze regelmatig bij en heb er geen foto van kunnen vinden, ik zorg dat ze altrijd kort zijn dan }> Maar bij mijn merrie zit helemaal geen kleur in de familie dus snap ik er helemaal niets van. Want ALS Morris Grullo zou zijn moet er toch ergens Dun zitten of niet? OF zou Jack Over Dun It iets van zijn vader hebben meegekregen, bv een cremegene, of had hij dan een aalstreep moeten hebben? Hoewel dit niet verklaard waarom onze merrie blonde oortjes heeft.

Wat is Cobwebbing? Hij heeft wel een donkere hals en ter hoogte van de schouders loopt echt een streep naar het lichte op zijn lijf. Ik blijf zeker foto's maken! En zal ze nu en dan showen Pling

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:24

Ik kon zo snel geen betere foto van cobwebbing vinden.
Afbeelding

Maar hier kun je dus duidelijk op beide hoofden strepen zien lopen van de kruin naar de ogen.

Voor zover ik het goed begrepen heb is grullo de verdunningsfactor (CR-gen) op zwart. Dun is op zich ook een verdunningsfactor, maar dan net effe anders. Vandaar dat grullo mét of zonder aalstreep mogelijk is.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 13:50

SM, Grullo is geen verdunningsfactor op zwart, Grullo is Dun op zwart, kijk op http://grullaorgrullo.homestead.com/index.html voor meer informatie.

De "gewone" verdunningsfactor, Cr "tast" de zwarte haren niet aan, vandaar dat een zwart paard met Cr haast niet, of niet te onderscheiden is van een normaal zwart paard. Pas als de zwarte met Cr (smokey) veulens krijgt die wel duidelijk Cr zijn, dus Palomino/buckskin, uit kruizingen met sorrels, weet je dat het paard dus smokey is.
De hengst Riki Jess, de opa van mijn merrie Simply is er zo een, kijk maar op zijn webstite waar hij een palomino veulen uit een sorrel moeder heeft, onder verkaufspferde: http://www.bs-quarter-horses.de/. Riki Jess staat als zwart paard geregistreerd, en heeft al meerdere Cr veulens gehad, uit sorrel en bay merries.

Dun is inderdaad een ander soort verdunnings factor, het maakt de basiskleur wat "dof", maar veranderd het niet, en tast dus ook zwart aan. Tevens moeten er "primitieve" aftekeningen zijn, zoals ze aalstreep, cobwebbing, donker hoofd (denk aan een Fjord), zebra strepen en schouder strepen.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:02

Jeddah: hoe kan het dan dat de AQHA Grullo's als grullo inschrijft terwijl ze geen aalstreep hebben?

Citaat:
GRULLO:Body color smoky or mouse-colored (not a mixture of black and white hairs, but each hair mouse-colored); mane and tail black; black on lower legs; usually has dorsal stripe


Meestal wel, maar dus niet verplicht Verward
Overigens kom ik die kreet wel vaker tegen. Ook sorrel, chestnut en bay mogen een aalstreep hebben.
http://search.aqha.com/cgi-bin/MsmGo.ex ... +CHARTING+

Het hebben van een aalstreep is dus geen duidelijke indikatie voor het zijn van een 'dun'.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:21

Persoonlijk denk ik dat ze dan een donkere Buckskin zijn.
Vroeger werden buckskins en dun's beide Dun (een buckskin vaak "Yellow-Dun") genoemd, en pas sinds relatieve korte tijd zijn ze echt als twee verschillende genen bekend.

Maar op alle sites en in alle boeken die ik heb over kleuren ben ik nog nooit een Dun, dus ook grulla, tegen gekomen die geen aalstreep heeft. Wel lichte aalstreep, mijn fjord heeft een hele lichte, maar ze heeft er wel een.
De AQHA gaat niet echt mee in de tijd, volgens mij is het dus ook gewoon een fout van ze dat ze nog steeds een paard zonder aalstreep als Dun registreren.
Net als dat ze nog steeds geen onderscheid maken tussen een palomino en een palomino met de dun gen, ook wel dunalino genoemd.
En dan krijg je inderdaad soms verwarrende combinaties, als Palomino x sorrel = dun veulen..
En dat Champagne nog niet op de lijst als kleur staat....
Zelfde geldt voor de APHA.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:45

Ja Champagne Vingers aflikken en wat zouden ze met Brindle doen Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:49

Brindle zou waarschijnlijk een vreemde dun zijn... Waarbij de aalstreep zich heeft vermenigvuldigd, en zich over het hele lichaam heeft verplaatst.. haha!

Maar dat is erg offtopic.
Wat me wel opviel op de AQHA site is dat Dun, wel een aalstreep heeft, en grulla kan hebben... Het is dezelfde gen...! Frusty

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:21

jeddah schreef:
Brindle zou waarschijnlijk een vreemde dun zijn... Waarbij de aalstreep zich heeft vermenigvuldigd, en zich over het hele lichaam heeft verplaatst.. haha!

Nee Brindle is werkelijk iets heel aparts iig geen dunvariatie én er zijn ook Quarters van. Dun en Brindle kan wel weer samen.
http://members.aol.com/brindlehos/

Citaat:
Wat me wel opviel op de AQHA site is dat Dun, wel een aalstreep heeft, en grulla kan hebben... Het is dezelfde gen...! Frusty

Ja dat vond ik dus ook.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:46

Sugarmiss"]
[quote="jeddah schreef:
Brindle zou waarschijnlijk een vreemde dun zijn... Waarbij de aalstreep zich heeft vermenigvuldigd, en zich over het hele lichaam heeft verplaatst.. haha!

Nee Brindle is werkelijk iets heel aparts iig geen dunvariatie én er zijn ook Quarters van. Dun en Brindle kan wel weer samen.
http://members.aol.com/brindlehos/
[/quote]

Ja, dat weet ik, het was ook als grapje bedoelt, zo van AQHA zou het als een vreemde dun zien, want ze zouden niet weten wat ze ermee aan moeten... Knipoog

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38765
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 19:08

Ik zit ook al de hele dag met die kleuren in mijn hoofd, ik heb dus werkelijk geen idee, ik hem mijn merrie onder de loep genomen maar kan daar geen zebrastreepen ondekken, bij Morris dacht ik van de week wel en vandaag heb ik ze weer gezien, het is ERG moeilijk en je ziet het niet altijd, ik heb het op de foto proberen te krijgen maar weet niet of jullie het ook zien Schijnheilig
Afbeelding Volgens mij moet dit het zijn, Morris is nog erg licht, dus dat word even geduld hebben. Wat denken jullie?
Als we dan toch bezig zijn.....
AfbeeldingMag ik EVEN opscheppen? Hij is Zoooooooo leuk Lovers Nadat ik 24 foto's had gemaakt liep ik naar huis, ineens hoor ik een korte hinnik, ik kijk achterom en zie Morris naar me kijken, weer die korte hinnik, ik zei HEY Morris?! Weer zo'n lieve hinnik, daar stond ik dan, met natte oogjes, mijn lieve veulentje.... Zoals hierboven keek hij naar mij, SMELTEN man!!!
Afbeelding
Dit is ZO geinig *LOL*
Afbeelding Vandaag kwam hij ook IETS te dichtbij....maar misschien kan je hier die CObwebbing aangeven? ALS die er is....want ik weet nog steeds niet waar jullie het over hebben. Verder zegt dit misschien nog niets, omdat hij nog jong is maar ik dacht blauwe ogen te zien, blauw-paars, lavendel zoals ze die Silvergrullo's wel eens omschrijven.... Maar volgens mij hebben alle veulens blauwe ogen?

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:49

Alle jonge veulens hebben ietsjes blauwige ogen, dat trekt vanzelf weg.

Dat donkere kruitje op zijn voorhoofd zou erop kunnen duiden dat hij toch echt donker gaat opkleuren als het veulenhaar eraf is.
Met wat fantasie kun je een vage cobwebbing zien, maar niet duidelijk iig.
Lekker kontje ook én hij kan inmiddels bij het gras Haha!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38765
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 20:05

Zoiets dacht ik ook, zijn ondervacht is ook zwart (of iig donker), dat is op het hoofd en hals, zijn lijf heeft een lichte ondervacht, als je naar de pasgeboren foto's kijkt zie je dat heel duidelijk, hoofd en hals zijn heel donker, kon je zebrastreepjes op zijn been zien? Is Cobwebbing die omgekeerde grote "V" op zijn hoofd? Van zijn ogen naar het topje van z'n hoofd?

Misschien weet Jeddah dat; kan je ook een Duntest doen, net zoals de cremetest? Overgens word ze, als het mee zit, dit jaar door een Dun gedekt.