Reacties van mensen als je meer dan 1 paard hebt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:11

Het ligt misschien er ook een beetje aan waar je woont. Hier in de buurt (Oost Brabant) is het heel normaal om een of meerdere paarden te hebben. Hier in de straat bv. heeft men om het huis wel paarden. En waar ik vroeger woonde, in Twente, is dat ook wel een beetje zo. Vooral in de dorpen natuurlijk. Maar ik denk dat het in de stad anders is. Die mensen moeten de paarden vaak in pension zetten bij een dure manege, en dat is toch anders. Hier is er al gauw een stukje grond over, een stalletje (of 2...) is al gauw gebouwd... Zo is het bij mij ook gegaan. En bij nummer 2 denk je nog, wauw, nou heb ik twee paarden, dat is wennen. Maar nummer 3 werd bij ons al naadloos ingepast. En ik weet zeker dat ik zodra ik een baantje erbij heb, nummer 4 er ook zo is...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:24

Ik krijg heel veel commentaar op het feit dat ik 2 paarden heb. Kunnen mensen niet hebben hoor. Maar het ontbreekt mijn beesten aan niks hoor, ook al rij ik ze niet elke dag. Ze komen elke dag uitgebreid in de wei en ze zien mij ook elke dag. Ik mest de stallen uit, geef ze wel eens wat te eten, dan zet ik ze weer eens in de wei, op de een of andere manier ben ik er wel mee bezig. En de dieren zijn tevreden.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:04

Ik sta zelf in de stal naast Arno24 en hij pakt het erg efficient aan. Hij heeft Kalisto nu 2 weken en ik heb hem tot nu niet zien spijbelen Knipoog Ik denk ook wel dat hij dat op die manier volhoudt.

Ik zou het zelf niet kunnen, ik hou ervan om een beetje te tutten en te kroelen met Maddox en daarnaast heb ik het met mijn werk te druk om 6 uur per dag op stal rond te kunnen hangen. Ik doe Maddox nu in circa 2,5 uur en dat gaat ok. Bolivia staat nu in een rusthuis dus dat kost me geld, maar geen tijd.

Zelf wil ik in ieder geval nooit 2 paarden hebben die ik beide moet rijden, dat lijkt me echt teveel.

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 14:00

Mijn instructrice heeft 4 paarden. Op twee daarvan geeft ze les (Z dressuur van 20 en 27 jaar 20 uur in de week) en 2 rijd ze zelf (dressuur), daarnaast heeft ze ook nog eens een eigen hotel. Vraag me nog steeds af hoe ze dat allemaal doet.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 14:03

We hebben er hier 4 staan waarvan ik er op dit moment 1 train, de ander wordt door mijn moeder getraind en de 2 die over zijn staan hier van hun pensioen te genieten. Op het moment heb ik het erg rustig want in voorgaande jaren had ik regelmatig 4 paarden op een dag te rijden en ok, je moest door doen en je tijd inplannen en dan was dat goed te doen.
Opmerkingen van mensen die je iets niet gunnen heb je altijd en die gaan het ene oor in en het andere oor uit. Ik bepaal zelf wel wat ik met mijn geld en tijd doe, dat hoeft niemand mij voor te kauwen en als ze er naar vragen zeg ik het dan ook op deze manier. Daarnaast ga ik trouwens ook nog erg graag stappen met vrienden en koop ik graag leuke kleding en alles wat daar bij hoort.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 14:16

chantal1 schreef:
. Ik bepaal zelf wel wat ik met mijn geld en tijd doe, dat hoeft niemand mij voor te kauwen en als ze er naar vragen zeg ik het dan ook op deze manier. Daarnaast ga ik trouwens ook nog erg graag stappen met vrienden en koop ik graag leuke kleding en alles wat daar bij hoort.

Oei, maar DAT is nu net wat andere mensen zo moeilijk kunnen verdragen! Ik denk ook dat het een hoop met afgunst te maken heeft hoor. Ik zelf kan me niet alles veroorloven, ga zelden stappen, hooguit eens in de 2 jaar op vakantie, koop niet vaak nieuwe kleding maar ik heb wel 2 paarden maar dat gunnen ze me nog niet eens.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:34

Ik ken het helemaal. Wij hebben nu een prachtig huis, met een kleine pensionstal en wat land. Nu we hier wonen (bij opa en oma, anders had het nooit gekund en de bank heeft ons goed geholpen, maar daar denken veel mensen niet aan...) hebben we de mogelijkheid zelf paarden te hebben. We hadden dus al een merrie en daar heb ik vorig jaar een veulen bij gefokt. Mijn eigen paardje, zij is nu een jaar. Aangezien pap zo gek was op die van mij en haar niet van me kon kopen, hebben we er nog een veulen bij (nu een paar dagen oud.... zie kraamstal). Dus ja, we hebben samen drie paarden. Hoeveel mensen al niet gevraagd hebben welke twee er weg gaan..... *zucht* Echt geeneen, dit is ons toekomstig tweespan en mama gaat noooooit meer weg.
Mensen die geen paarden hebben snappen nou eenmaal niet hoe je zoveel geld voor je paarden over kunt hebben. Paarden zijn een manier van leven, niet paardenmensen kunnen daar gewoon niet bij.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:45

Desiree, ik trek me daar echt niks van aan wat een ander tegen me zegt, ok. Ik ga nooit serieus op vakantie, wel dagjes weg (meestal voor de paarden Haha! ) omdat dat gewoon niet gaat met 4 paarden aan huis en ik wil mijn ma dan niet met al het werk opzadelen voor een langere tijd.
En als iemand je dat niet gunt ga je met de verkeerde mensen om. Ik heb amper vrienden die in de paarden zitten en die gunnen het me zelfs!
Soms zegt een of andere brutale eikel wel eens iets maar die krijgt een behoorlijk gevatte opmerking terug en dan vallen ze stil & weten ze niks meer te zeggen Haha!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:09

We hebben er op het moment 4, maar nu ben ik ziek en dan merk ik wel dat ik het niet allemaal red. Ik moet ook nog naar school en hoef gelukkig maar 1 dag in de week te werken om mijn stalling te kunnen betalen! Als ik zelf na school de paarden doe kan ik er 2 intensief verzorgen en de andere worden gedaan door mijn zusje of door bijrijders. Helaas zijn er nu een aantal weg en ben ik op zoek naar nieuw! Maar dan gaat het wel weer goed komen. Mensen vinden het maar vreemd dat we er 4 hebben. De oudste twee zijn nu eenmaal onafscheidelijk en zijn er voor het werk. De twee jongste zijn voor de fokkerij en show.......Brechje is de dochter van mijn lievelingspaardje, die helaas overleden is. Vinessa kwam erbij als vriendje voor Brechje...........maar het zijn er nu wel genoeg. Het is goed zo, zoals het is!

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 07:35

Tja, ik zie in mijn omgeving toch dat mensen hun paarden af gaan raffelen als ze er 2 of meer hebben. Er is gewoon minder tijd om te 'tutten' om het zo maar even te zeggen. Ik moet wel zeggen dat ik het dan over wedstrijdpaarden heb die weinig op het land komen. Met een jong paard erbij en veel weidegang zou ik het ook wel redden maar daar ging ik in mijn veronderstelling dus niet vanuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:27

Fitzroy schreef:
Tja, ik zie in mijn omgeving toch dat mensen hun paarden af gaan raffelen als ze er 2 of meer hebben. Er is gewoon minder tijd om te 'tutten' om het zo maar even te zeggen. Ik moet wel zeggen dat ik het dan over wedstrijdpaarden heb die weinig op het land komen. Met een jong paard erbij en veel weidegang zou ik het ook wel redden maar daar ging ik in mijn veronderstelling dus niet vanuit.


Weidegang is idd essentieel als je meerder paarden hebt.
Ik zou nooit tijd hebben om ze alle drie elke dag uitgebreid te rijden (hoewel ze aangespannen wel alle 3 tegelijk mee kunnen) als ze op stal zouden staan.
Bij ons lopen ze 12 uur per dag buiten op 5 hectare weiland en bos en ze vermaken zich zonder ons ook uitstekend.
Voel me dus totaal niet schuldig dat ze niet alle 3 elke dag gereden worden, dat zou ik me wel voelen als ze 23/7 op stal zouden staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:01

Sonja schreef:
Heel herkenbaar hoor. Wij hebben samen twee paarden, Dick rijdt op Leonardo en ik op Milena, en zelfs daar werd en wordt zo op gereageerd.
Zelfs hier op Bokt krijg je nog wel es naar je kop dat je achterlijk bezig bent, omdat je paard dus bv niet 4 uur per dag uit z'n stal is. Dat komt dan doordat je er twee hebt Verward en dat krijg je dan te horen van iemand die "serieus in de sport bezig is" Haha!

Ach, gewoon laten l*llen, ze zijn niet wijzer.....



of juist veel wijzer en denken aan het paard, ipv matrialistisch alleen maar aan zijn eigen ikke Extreme duivel
En vul volgende keer maar gewoon mijn naam in hoor Lachen

En ik ben idd niet serieus met de sport bezig, want dan deed ik het wel anders
Is voor mij gewoon hobbie hoor Lachen

En verder te gaan op het topic.
Ik ken een heleboel mensen met 2 of meer paarden.
Niks mis mee, mits je ze wel geeft wat ze nodig hebben, anders is 1 nog te veel!

Ps. rest van het topic heb ik niet gelezen, maar werd ff op dit bericht gewezen

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 14:08

Ik hoor het ook vaak genoeg "waar haal je de tijd vandaan? Dat kan toch nooit goedgaan!".

Ik rijd momenteel 2 paarden per dag (soms 3), daarnaast werk ik 40 uur in de week en geef ik ook nog 6 personen privéles.

Mijn mening is dat het wel kan als je zelf maar veel inzet hebt. Ik wil iets bereiken en ik ga ervoor. Ik ben 's avonds daarentegen wel pas om 23.00 uur thuis. Na het werk ga ik eten, om 18.00 uur/18.30 uur ben ik op stal bij mijn eigen paard. Ik ga hem rijden, verzorgen, etc. en daarna ga ik door naar de hengst. Ja het kost heel veel tijd en ik ben ook laat thuis aangezien ik niet wil dat mijn paarden aandacht tekort komen.

Soms baal ik ook wel eens een dagje, ben je op concours geweest, heb je je paard op stal, alles opgeruimd, etc., moet ik nog naar de hengst. Dan zal ik ook wel graag onderuit willen zakken en lekker willen gaan luieren, maar dat kan niet altijd. Het feit dat die hengst wel een ontzettende crack is maakt het wel wat makkelijker. Hij leert zo ontzettend snel en is echt een bloedmooi paardje.

Ik heb voor dit leven gekozen en het bevalt mij wel. Een paard hoeft niets te kort te komen, maar er zijn ook mensen die meerdere paarden hebben en toch op tijd thuis willen zijn, die paarden zullen wel minder aandacht krijgen. Ik heb altijd gezegd dat als mijn paard hieronder moet lijden, dan gaat het andere paard weg.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 15:37

Ik heb er 5, waarvan 2 vooral voor de fokkerij. En dan ook nog 2 shetjes, laat ik die niet vergeten! Tja, ik vind dit een onvoorstelbare rijkdom...en natuurlijk denken mensen dat die paarden hier in pension staan, of dat ik een manege heb (we hebben ook een eigen binnenbak, dus tja, dan lijkt het ook wel een beetje zo). Ik moet er altijd maar om lachen. Gelukkig merk ik weinig van afgunst, wel ongeloof en onbegrip.

Wij/ze hebben het erg gezellig met elkaar. Soms vind ik wel dat ik te veel paarden heb, of dat ze aandacht te kort komen. Ze lopen allemaal in de wei, maar in principe wil ik ze toch allemaal wel een beetje aan het werk hebben, dat is beter voor ze, ook voor de fokmerries. Maar dat regel ik dan met vrienden, die er af en toe op rijden.

Ik heb er veel voor over, werk 32 uur maar neem wat minder vakantie zodat ik gemiddeld 30 uur per week kan werken (5 x 6 uur). Daardoor houd ik tijd over voor de paarden. Zelf weinig behoefte aan luxe, ik heb het geweldig naar m'n zin zo.