te weinig ervaring met een jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ken iemand
23 (10%)
Ik ken er meerdere
80 (37%)
Ik ken niemand
6 (2%)
Ik vind B niveau ervaring genoeg voor een jong paard
1 (0%)
Ik vind L niveau ervaring genoeg voor een jong paard
4 (1%)
Ik vind M niveau ervaring genoeg voor een jong paard
13 (6%)
Ik vind het 5 jaar rijervaring genoeg
6 (2%)
Ik vind 10 jaar rijervaring genoeg
4 (1%)
Ik vind overleggen met je instructeur - of die je goed genoeg vind
75 (35%)

Totaal aantal stemmen: 212

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 10:00

Uit een eerdere poll zag ik dat veel mensen graag voor een jong paard zouden willen kiezen.
Ik heb meerdere mensen zien tobben met die keuze en dat ten koste van het paard.
Een (jong) paard leert sneller dan de ruiter en dus is het logisch dat de minder ervaren ruiter dan steeds achter de feiten aan loopt. Je krijgt imo dan het "bloed zweet en tranen idee".
Ik wil met deze poll graag eens zien of andere mensen deze ervaring ook delen én of zij of andere hierdoor ook beter zullen gaan nadenken over de keuze van hun (eerste) paard/pony.

*Mijn ervaring is dus meerdere mensen met te weinig ervaring gezien (tobben)
*Wanneer je met een jong paard kan beginnen, zou je volgens mij eerst met je instructeur moeten overleggen.

ukje

Re: te weinig ervaring met een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:02

Het lijkt mijzelf ook enig om te doen maarja eerst maar is wat ervaring op gaan doen met een ouder paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:04

Mijn idee is dat je samen een leerproces in gaat en dat het dus beide ten goede kan komen. Het paard en de ruiter leren tegelijkertijd en bouwen op die manier een gezonde verstandhouding op. Natuurlijk kan het ook misgaan, aleen hoeft een paard daar niet jong voor te zijn. Een ouder paard kan net zo goed te 'lijden' hebben onder een onervaren ruiter. Maar als je als ruiter openstaat ervoor, begrip hebt voor het leerproces van het jonge paard en de goede begeleiding krijgt is er imo niks mis mee :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:06

Ik vind een niveau van de ruiter (of jaren ervaring) een totaal verkeerde richtlijn om te bepalen of de ruiter klaar is voor een jong paard. Een ruiter kan al wel meerdere keren Z (of hoger) hebben gereden, maar dan hoeft die ruiter niet handig te zijn met een jong/groen paard. :n

Verstand, beleid en hulp lijken me toch het belangrijkst. Daarnaast is wat gevoel voor de paarden ook wel handig. :+

Mijn eerste poownie had dubbel L gelopen, maar dat ging vele malen moeizamer dan de helemaal groene pony die ik er later bij kreeg. Maar het scheelde wel dat ik twee ouders had die beide reden. En mijn eerste paard kwam bij de fokker uit het land. Heeft tot op heden nog nooit iemand anders opgezeten.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:07

het enige dat ik heb aangeduid is "ik ken er meerdere"

rij-ervaring doet er in mijn ogen niet toe omdat ik vaak mensen tegenkom die zeggen "ik rij al 10 jaar" waarbij ik me afvraag hoe ze in godsnaam dat in die 10 jaar dat hebben gedaan.
over niveau's ga ik ook niet over omdat als je maar hard genoeg rukt en plukt het paard ook wel in een L of M proef kan laten lopen

nee bij een jong paard is het belangrijk dat je ervaring hebt met jonge paarden (in het begin onder begeleiding) en ervaring met wat moeilijkere paarden (bokkers en stijgerende paarden)
dat je niet bang bent van het paard (beetje gezonde angst kan geen kwaad)

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:10

Ik ken er helaas ook meerdere, dit gaat inderdaad ten koste van het paard.
Niet altijd hoor, ik ken ook mensen die het prima doen.

Mocht ik ooit een eigen paard aanschaffen, dan zou ik het zeker met iemand bespreken die er verstand van heeft.
Iemand die mij vaak heeft zien rijden en mij in de omgang met paarden heeft gezien,
waar ik vertrouwen in heb en die eerlijk tegen mij is.
Ik zou trouwens voor een ervaren paard gaan. Ik ben geen super dressuurruiter,
ik rijd eigenlijk alleen maar recreatief en probeer zoveel mogelijk van de dressuur erin te gooien.
Ik moet na tien jaar ervaring nog steeds heel veel leren,
dus geef mij maar een paard die mij een beetje aanvult.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:58

Niveau en het aantal jaren dat je al rijdt, doen er imo niet toe. Ik ken een meid; heeft geen echt niveau. Ze zit ook niet geheel naar dressuurmaatstaven op haar paard, maar ze heeft verdorie talent om met jonge dieren om te gaan! Daar gaat het toch net om? :)

Waarom wordt er eigenlijk zo doorgedramd dat je ervaring moet hebben om met jonge paarden om te gaan? Alsof je een Z-paard niet kan verprutsen? Als je die niet consequent rijdt en hem fatsoenlijk blijft opvoeden, heb je ook in no time een gevaarlijk en verwend paard.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:01

Wat fijn is aan jonge dieren, dan praat ik over veulens, is dat je weet dat er niets mee gebeurd is, als het dan fout gaat weet je dat het aan je eigen gelegen heeft.
Meestal bouw je met een paard dat je van jongs af aan hebt een goede band op.
Als je dan met het inrijden goede hulp zoekt, kan er imo weinig fout gaan. :)

Ik vind niet dat je kan kijken naar niveau, wel naar de ervaring met andere paarden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:09

L_ola schreef:
Wat fijn is aan jonge dieren, dan praat ik over veulens, is dat je weet dat er niets mee gebeurd is, als het dan fout gaat weet je dat het aan je eigen gelegen heeft.
Meestal bouw je met een paard dat je van jongs af aan hebt een goede band op.
Als je dan met het inrijden goede hulp zoekt, kan er imo weinig fout gaan. :)

Maar wat heb je gekozen?
Wanneer er iets fout gaat,wat aan jezelf heeft gelegen -> wil dat nog niet zeggen dat je het zelf ook weer kunt oplossen toch?
Ook vraag ik me af in hoeverre je ervaring heb met de band van een veulen of met een ouder paard.
Mijn ervaring is dat het geen bal uit maakt namelijk. Heb 2 veulens gehad - beide nog op stal en meerdere oudere paarden.
Helaas heb ik ook mensen met goede hulp toch vreselijk zien tobben en genoeg grote fouten zien maken die zorgen voor nog meer problemen... de bloed zweet en tranen gevallen, die onnodig waren wanneer ze een ouder paard hadden genomen óf wanneer ze nog eerst meer ervaring hadden opgedaan.

Ik wil niet zeggen dat jij het fout heb, maar zo zijn míjn ervaringen en vraag me dus af welke ervaring jij heb om deze mening te hebben. .

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:15

instructrices zullen een goede kijk hebben hierop, maar zij zijn ook niet heilig. ik denk dat er genoeg rondlopen die de verkeerde keuze zouden maken, dus blindelings vertrouwen op de mening van je instructrice vind ik niet slim. verder vind ik dat als je een jong paard op wilt leiden je de oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en minimaal wijken zeker al moet kunnen. het lijkt me ook handig als je al met oprichting gewerkt hebt, dus zo rond het M-niveau vind ik wel een goede ''voor opleiding'' :p
natuurlijk heb je hier ook weer uitzonderingen en ben je niet per sé klaar voor een jong paard als je M gereden hebt natuurlijk ;)
Verder vind ik dat je niet alleen rijtechnisch veel moet weten, maar ook qua omgang, omdat een jong paard alles toch nog zal moeten leren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:41

Ik ben er zelf zo een die met alleen manege en verzorgpony ervaring als 10 jarige een veulen kreeg. Met goede begeleiding is dit helemaal in orde gekomen. Goede begeleiding is het sleutelwoord, niet alleen met het inrijden, maar zeker ook met de opvoeding, anders is het vragen om problemen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:13

Ik denk dat het niveau of het aantal jaren ervaring geen goede graadmeter is. Ik zou in overleg met de instructeur handelen, deze weet wel wat jou capaciteiten zijn.
Vaak wordt er te makkelijk over een groen paard gedacht en wordt het daarna verprutst weer verkocht. Helaas gebeurt dat veel te vaak. :(

Bij een jong paard is het belangrijk consequent en eerlijk te zijn en daarnaast goede begeleiding te hebben. In je eentje red je het absoluut niet!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:32

Miss_Montana schreef:
Mijn idee is dat je samen een leerproces in gaat en dat het dus beide ten goede kan komen. Het paard en de ruiter leren tegelijkertijd en bouwen op die manier een gezonde verstandhouding op. Natuurlijk kan het ook misgaan, aleen hoeft een paard daar niet jong voor te zijn. Een ouder paard kan net zo goed te 'lijden' hebben onder een onervaren ruiter. Maar als je als ruiter openstaat ervoor, begrip hebt voor het leerproces van het jonge paard en de goede begeleiding krijgt is er imo niks mis mee :)

Probleem is alleen dat de ruiter vaak veel meer moet leren dan het paard. En de ruiter er ook nog eens veel langer over doet om iets te leren. Zet maar eens een ervaren ruiter op een paard wat zeg maar 2 maanden onder het zadel is, die krijgt er meestal zonder al te veel moeite binnen 15 minuten een pasje wijken en stukje schoudervoor uit. Terwijl als een onervaren ruiter het paard dit gaat 'leren' onder begeleiding doen ze er soms wel een jaar over.
De rede waarom ik niveau wel vind meetellen is omdat je soms ziet dat mensen die alleen maar jonge paarden rijden tot het L en dan weer opnieuw beginnen soms vergeten dat een paard ook op jonge leeftijd al moet leren dat hij leert sluiten voor het hogere werk. Die hebben dan hun paarden lekker groot aan het lopen wat punten scoort in het L, maar het 'klein kunnen worden' wordt nooit meegenomen. Ruiters die hoger hebben gereden zie je vaak eerder stukjes meepakken op een hoger niveau waardoor spelenderwijs er al een hoop geleerd wordt.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:38

Ik ken eigenlijk meer mensen die gewoon niet met paarden om kunnen gaan, dan dat het specifiek over jonge paarden gaat...
Ik heb een jong paard gekocht en vind zelf dat ik dit tot nu toe aankan. Heb niemand hiernaar gevraagd en heb geen rij-niveau.
Ik heb wel veel ervaring met veulens, t/m 3 jarigen qua omgang vooral hengsten. Ik leer er zelf nog steeds van en ben ook van mening dat je altijd nog dingen bij kunt leren. Ik weet van mezelf wat ik wel en wat ik niet kan, en zou hier dan ook hulp bij vragen...

Het is heel moeilijk iemand te bestempelen met wat diegene aankan of niet. Het ene paard is gemakkelijker dan de ander en elk paard heeft een andere benadering nodig.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:47

Ik ken er persoonlijk meerdere. Naar mijn ervaring gaat het bijna zowieso fout met jonge paarden en onervaren mensen.

Dat kan gaan van paarden die degelijk ingereden waren en een jaar later herleid zijn tot verkrampte bospony's tot paarden die gewoon levensgevaarlijk worden.
Ken zo een friese merrie die als 4-jarige verkocht werd aan onervaren mensen. Het is altijd een pittige tante geweest maar binnen een halfjaar was ze levensgevaarlijk voor haar eigenaresse (slaan, aanvallen in de weide en onder het zadel gericht bokken om ruiter eraf te krijgen) die er uiteindelijk toch bang van werd.

Ik snap niet waarom mensen persé een jong paard willen kopen. Ik heb nu zelf wel een beetje ervaring met het rijden van jonge paarden maar als ik er eentje voor mezelf zou kopen zou ik liever een doorleerd paard hebben dan eentje waar ik zelf nog aan moet werken. Zonder begeleiding zou ik nooit aan een jong paard beginnen. Zelfs als ze heel braaf en kalm lijken, kunnen ze ineens omslaan heb ik al mogen ervaren. Bovendien is mijn rij-niveau niet voldoende om een paard goed door te rijden.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:57

Hier iemand zonder ervaring met jonge paard die een vrij groen paard heeft gekocht...
Mijn andere paard was echt een oude leermeester, helaas was die met een jaar kreupel en niet meer geschikt als rijpaard.
Mijn huidige paard was een toen net 5 jarige die redelijk groen was en niet een heel makkelijk karakter heeft (niet gemeen, maar heeft duidelijk een eigen willetje). Moet zeggen dat het me met momenten echt tegenvalt en dat ik een aantal keren op het punt heb gestaan de handdoek in de ring te gooien en op zoek te gaan naar een wat ervarener paard....Maar als ik nu kijk wat we samen hebben geleerd en hoe blij en trots ik ben als er iets lukt, ben ik blij dat ik hem nog steeds heb. Makkelijk was het niet en is het nog steeds niet en we hebben nog aardig wat bergen te klimmen en dalen te gaan, maar ik zie het nog steeds als een uitdaging en ben inmiddels best wat ervaring rijker.
Ik vind dat als je maar meteen goede begeleiding zoekt, het kopen van een jong paard voor een persoon zonder ervaring met jonge paard, geen probleem hoeft te zijn.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:14

Ik ken niemand met te weinig ervaring voor een jong paard, want ervaring hoef je niet te hebben... Wel ken ik er zat die het ontbreekt aan het vermogen om consequent te zijn en logisch na te denken.... En dát is wel essentieel bij een jong paard!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:18

Goede begeleiding is essentieel, en een opleider in de buurt die het paard waar nodig ook even "terug op de rails" kan zetten. Ervaring is niet zozeer noodzakelijk (een ervaren ruiter kan behoorlijk onzeker worden van een jong paard), een behoorlijke portie lef wel. En het zal uiteindelijk ook afhangen van het gevoel, en de balans van de ruiter, en het paard zelf
.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:23

Maar..... Als je noooit ervaring opdoet krijg je toch ook nooit ervaring???

Heb nu een achtjarige merrie die ik zelf alles geleerd heb. Heb hierbij ook fouten gemaakt (we zijn allen mensen toch??) Ik weet nu dat ik die fouten noooooooit meer maak. Heb nu een vierjarige ruin die ik verder heb gereden. Met hem heb ik die fouten niet gemaakt. Je leert er toch van??

Heb nu net een driejarige zadelmak gemaakt, gaat super. Aldoende leert men! Als je nooit fouten mag maken wordt je ook nooit wijzer.

Nu zeg ik wel dat alles verantwoordelijk moet zijn. De paarden moeten niet vreselijk eronder lijden dat is absoluut uit den boze. Maar als je alles 'normaal' doet wordt je veel wijzer, geduldiger en begripvoller. Dat heb ik met de jaren wel geleerd!

Mickey81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:32

Ik ken er persoonlijk ook meerdere, en hierbij zie je dan ook maar weer hoe belangrijk goede begeleiding is. Deze is er dus niet.

Ik heb zelf leren paardrijden op een 3 jarige pony, groen op groen zoals ze dat noemen, maar ik had wel dagelijks begeleiding. Momenteel heb ik mn 5e jonge paard en je merkt dat je door ervaring en vooral goede begeleiding steeds meer leert en het proces van opleiden ook makkelijk en vloeiender verloopt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:33

Of jij een jonge paardenmens bent is niet te koppelen aan rijervaring! Sommige mensen rijden al 20 jaar en hebben hoog niveau, maar dat wil niet zeggen dat ze met jonge paarden overweg kunnen...
Veel jonge paarden mensen hebben trouwens vaak amper wat aan niveau gereden aangezien het jonkie weer weggaat zodra die het 1 en ander onder de knie heeft...

Ik vind het dus niet te koppelen aan jaren ervaring of hoogte van het rijniveau. Je moet er gevoel/passie voor hebben en dat is wat telt.

uletje schreef:
Maar..... Als je noooit ervaring opdoet krijg je toch ook nooit ervaring???

Het ligt eraan hoe jij ervaring op doet... Als jij bijv altijd op oudere paarden hebt gereden en dan opeens aan een jong/groen paard begint is die overstap veel groter als dat jij bijv al op jongere beestjes hebt gereden die niet alles kenden, maar al wel bereden waren. Zo leer je er mee om te gaan dat een paard niet alle hulpen kent etc etc. En dat met goede begeleiding is al een heel stuk meer ervaring als die grote overstap maken van oud en ervaren naar jong en onervaren.

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:37

Ook ik ken er meerdere. natuurlijk maken mensen fouten, maar het is wel pijnlijk om te zien dat een jong paard wordt 'verprutst' en dan als moeilijk paard weer wordt doorverkocht. en dan mag iemand anders de brokken opruimen.. helaas gebeurt dat nog veel te vaak.
Eens met rianne: van ervaren paarden naar een jonkie is nogal een stap. Wat mij betreft dus na overleg met je instructrice (als dat een goede is), en liefst onder begeleiding.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:43

Ik kon niet echt een keuze maken, behalve dat ik er meerdere ken... en wij zelf ook alleen jonge paarden/pony's kopen/gekocht hebben.
Oudste was 4, hoogste opleiding was netjes ingereden (stap/draf/galop/rem)
de rest of groen/jong en zelf zadelmak gemaakt (nou ja, dochter regeld dat) onder begeleiding.
Ze moeten wel braaf zijn en niet van die explosieve rilkikkers... maar ook geen dooie dienders..

Wat ik wel vind is dat wanneer je met jonge dieren wilt gaan werken/aanschaffen, je leer moet willen aannemen/je grenzen weet maar vooral herkend en veel geduld en tijd moet hebben.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:45

ggit schreef:
Eens met rianne: van ervaren paarden naar een jonkie is nogal een stap. Wat mij betreft dus na overleg met je instructrice (als dat een goede is), en liefst onder begeleiding.

Altijd onder begeleiding vind ik als je zo'n stap maakt! Toen ik mijn eerste paard zadelmak maakte was mijn instructrice er iedere keer bij.

En velen maken de stap van ervaren ouder paard naar opeens een groene... Waarom zou je niet eens al de zadelmakke 3/4 jarigen gaan rijden? Daar leer je ook al super veel van, want die begrijpen ook nog niet altijd alles etc etc...

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:01

Van ervaren paard naar onervaren paard is zeker een overstap.
En als paarden worden verkocht onder het mom "onhandelbaar" terwijl het aan de ruiter ligt is ook echt slecht!

Maar wat ik wel vind is dat ik van mijn eerste merrie verschrikkelijk veel geleerd heb. Ook hoe het niet moet. Daarom verliep het met haar allemaal wat moeizamer. Je bent eigenlijk de 'beste' manier aan het uitzoeken.
Nu ik 'mijn' manier gevonden heb waar mijn paarden en ikzelf mij goed bij voelen ben ik dankbaar dat ik fouten heb gemaakt. Ik maak ze maar 1 keer. En die 'arme' merrie van mij, ach die heeft het me wel vergeven denk ik! Ik heb altijd mijn best gedaan en alles met goede bedoelingen. En uiteindelijk heb ik er nu een heel fijn paard aan waar ik mee kan lezen en schrijven!