Keuring met mn gelderlander?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Keuring met mn gelderlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 15:49

Ik heb een gelderse merrie, die eigenlijk te koop staat. Omdat ze tuigpapieren heeft, maar wel rijpaard is wil niemand haar hebben. Nu zat ik erover te denken om haar dan misschien toch maar te houden en dan te laten keuren zodat ik haar misschien ook ooit kan laten dekken. Ik heb al wat info gezocht, maar hoor hele tegenstrijdige dingen. Ze schijnt wel goeie papieren te hebben (ze is een Lorton x Bravour) maar ik hoor ook vaak genoeg dat ik dan waars beter naar een tuigpaard keuring kan. Daar heeft ze volgens mij niet genoeg knieactie voor, maar ik heb dus gehoord dat ze alleen echte rijpaarden om de gelderse keuring willen hebben.
Begrijp er dus allemaal niets meer van.
Waar moet ze allemaal aan voldoen voordat ik met haar voor schut ga lopen op zo'n keuring? Het liefst zou ik iemand die er verstand van heeft naar willen laten kijken, maar die kan ik ook al nergens vinden.
Wie kan mij helpen???

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:51

Ik heb een Gelderspaard met gelderse papieren Lachen maar der pa en ma zijn wel tuigers.

Voordat ik haa kocht is ze naar een keuring geweest ( basiskeuring ) worden ze in het stamboek opgenomen.
Daar is ze ontzettend goed uit de bus gekomen geloof 76 % dat ze had, en ze mocht dus door naar de keuring voor een ster.
Daarbij is ze omgeschreven naar Gelderspaard.
Ik denk dat je dat zo moet doen. ?

Groetjes lara

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:10

ZOu ik iets meer over haar te weten kunnen komen. WIj hebben ook 2 LOrtons staan.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:45

ik heb ook een gelderlander met papier die nooit aangespannen is maar een superrijpaard is!!dus ik snap niet waarom je haar niet verkopen kan?!er zijn zoveel mensen die een leuk recratiepaard willen!!

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 20:22

Ik hoop zelf ooit nog eens in het bezit te komen van een gelderse rijmerrie, ik vind ze leuk over het algemeen Haha!

Hoe het precies zit met de keuringen weet ik ook niet, wel dat ze het er niet makkelijk op hebben gemaakt.
Ik zou het gewoon even navragen bij kwpn.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 20:31

Iid gelderse zijn leuke dieren Lovers Ik zou gewoon even vragen bij het Kwpn stamboek,even bellen en je weet het! Ps:Heb je het al is via bokt geprobeert om dr te verkopen??

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 10:43

Ik ken iemand die heeft zijn tuigpaard om laten keuren naar basispaard.
Dat kan dus ook....
Ik heb zelf ook een kwpn TP en ben er nog trots op ook. Ik rij hem alleen dresuurmatig, maar ik zie het nut er niet van in om hem om te laten keuren.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:46

Jou paard hoe mooi ook is geen Gelders paard: Via Lorton voert zij Hackneybloed van Cambridge cole, via Bravour hackneybloed van Brown's liberty light.

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 10:13

Ik heb haar op verschillende plekken als recreatiepaard te koop gezet (ook op bokt, waar ik nog de meeste serieuze reacties heb gekregen), maar de meesten hebben afgehaakt toen ze hoorden dat ze tuigpaard papieren heeft. Ze willen een "rijpaard" geen "tuigpaard". Vandaar dus dat het verkopen niet lukte. Mijn ervaring is ook dat vrij veel mensen die een recreatiepaard willen en gereageerd hebben, nog vrij onervaren zijn met rijden. Mijn paard is vrij dominant en zal daar waars. ontzettend gebruik van maken
Moet wel zeggen dat ik nu opeens wel weer een paar reacties heb gekregen (dus was eerst misschien de verkeerde tijd van het jaar???) Dus hopelijk zit er iemand leuks bij.

Ik weet dat ze wat Hackney bloed heeft, maar van het KWPN heb ik gehoord dat een heel klein percentage mag (1,25% of zo) en daar komt ze net niet aan. Dus volgens mij zou ze mee mogen doen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:18

ER zijn niet zo heel veel echte gelderse paarden meer. Liefhebbers van tuigers zouden voor jouw merrie wel eens veel belangstelling kunnen hebben, dat had ik ook gehad indien ik paarden inspande. Maar voor fok doeleinden is ze ook heel interessant. Inderdaad om laten keuren tot basis paard is nog niet zo'n gek idee. Zijn vaak goede fokmerries.