De knowhow van de politiestaf hier...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

De knowhow van de politiestaf hier...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:56

ik bescheur het echtwaar.
Ik ben zojuist bij het politiebureau hier geweest. Zal even uitleggen waarom ;)

Ik rijd met mijn pony regelmatig door het dorp. Pony is doodbraaf, maar ik merk dat ik op het moment dat ik me aan de verkeersregels houd last krijg van onbegripsuitingen van medeweggebruikers :Y) Dat levert nog wel eens knusse situaties met vrachtwagens/tractors, of motoren en scooters op.
Ook ben ik een keer van de weg geplukt door een koppeltje parkeerwachters welke me wilden bekeuren omdat ik niet op de weg mocht met mijn paard.
Een politieman heeft mij zo'n 3kwart jaar geleden gesommeerd op het fietspad te gaan rijden, ''want dat moest''

onduidelijkheid alom?

Vandaar mijn idee het na te gaan vragen in het politiehart van ons dorpke :D
na een mail waar ik moest zijn met deze vraag, het antwoord ''bel maar voor een afspraak''
al bellend voor de afspraak kreeg ik te horen dat het niet nodig was

vandaag dus langs geweest..
dikgedrukt zijn de opmerkingen van de politiemacht hier.
kan ik u helpen
dus ik uitgelegd wat ik kwam doen, krijg ik als antwoord een vraag mag je met een paard op de openbare weg komen dan? :?
ehm.. ja dat mag dus. Mevrouw wist mij na lang zoeken te vertellen dat ik op de rijbaan moest :j maar dat wist ik al, en deed ik ook al!
Een opvallend feit is echter dat verkeerslichten niet zo makkelijk reageren op een paard..
oh maar dan stap je maar af en loop je maar over het voetpad om over te steken!

oke, echt wijzer ben ik er niet van geworden... Ik ga wel gewoon verder zoals ik het al deed.. zelf uitkiezen waar het wél mogelijk is me aan de regels te houden en het na te vertellen. En op de andere plaatsen maar het fietspad opzoeken omdat ik anders een half uur voor een verkeerslicht sta te wachten bijvoorbeeld? :))
Ik ga zo langzamerhand steeds harder hopen dat ze me een keer aanhouden als ik op de rijbaan rijd.. mán wat weten ze goed welke wetten ze handhaven :))

LovingTweety

Re: De knowhow van de politiestaf hier...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:02

Haha, zo herkenbaar. En als ik dan met mijn falabella netjes op de weg loop, sturen ze mij naar de stoep, want zo'n kleintje is gevaarlijk.

Ja meneer, maar hij legt ook flinke drollen hoor :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:02

Zelfs op een 80 km weg waar geen berm is en wel een fietspad moet je nog op de rijbaan rijden officieel.
Maarja, politie houdt zich denk ik ook niet zoveel bezig met ruiters op de openbare weg. Nog nooit iemand een bekeuring zien krijgen omdat het bijvoorbeeld op het fietspad rijd. :P

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:06

nee.. ik kreeg dus een officiele waarschuwing omdat ik op een 60 weg buiten de bebouwde kom reed
en had 2 die al aan het schrijven waren omdat ik in de bebouwde kom in het centrum met die druif van me over de rijbaan liep.. (dat ik intussen door iedereen gevaarlijk werd ingehaald over een doorgetrokken streep mocht wél blijkbaar!!)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:38

Politie meld zich :+

Ik zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven:

Wetgeving
In het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels
1990.
Hierin wordt bepaald dat ruiters, koetsiers en
ook geleiders van rijdieren, trekdieren en vee
bestuurders zijn. Dit betekent onder andere
dat:
- Ruiters en menners zich zoveel mogelijk
rechts moeten houden. Zij mogen niet met
zijn tweeën naast elkaar rijden.
- Een rijbaan is een weggedeelte bestemd
voor rijdende voertuigen met uitzondering
van de fietspaden en de bromfietspaden.
- Ruiters zijn verplicht gebruik te maken van
ruiterpaden en als die ontbreken, mag een
ruiter in de berm of op de rijbaan rijden.
De berm moet breed genoeg zijn.
- Het overige verkeer mag niet worden
gehinderd bij het gebruik van de berm.
Wat houdt deze wet nog meer in?

Artikel 1 RVV 1990
Bestuurders: alle weggebruikers behalve
voetgangers

Artikel 3 RVV 1990
Lid 1 Bestuurders zijn verplicht zoveel
mogelijk rechts te houden.

Artikel 8 RVV 1990
Lid 1 Ruiters gebruiken het ruiterpad
Lid 2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan
indien een ruiterpad ontbreekt.

Artikel 1 Wegenverkeerswet 1994
Lid 1b Wegen: alle voor het openbaar verkeer
openstaande wegen of paden inbegrip van de
daarin liggende bruggen en duikers en de tot
die wegen behorende paden en bermen of
zijkanten.

Artikel 5 Wegenverkeerswet 1994
Het is een ieder verboden zich zodanig te
gedragen dat gevaar op de weg wordt
veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of
dat het verkeer op de weg wordt gehinderd
of kan worden gehinderd.

Dus, rij jij met je paard in de berm, maar is die (te) smal waardoor auto's uitwijken om je te passeren waardoor een ongeluk ontstaat/kan ontstaan, dan kan jij vervolgd worden ivm artikel 5 van de wegenverkeerswet.

Nog vragen? :P

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:41

ik rijd niet in de berm :P liever op de weg weet ik zeker dat ze me gezien hebben :))

ik hinder wel op de weg ja.. ik rijd geen 60/50 of 30 km/h.. maar dan zou ik de bak niet uit mogen komen? :=

ik weet wel dat ik de weg op moet, stoep en fietspad no-go zijn
maar omdat ik hier door agenten de fietspad op gestuurd word dacht ik ''ach ff navragen'' ;) was bést grappig ook..

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:46

Tsjah, als de berm breed genoeg is en jij het verkeer hinderd door op de weg te rijden terwijl je dus ook in de berm kan, dan moet je toch echt in de berm. Anders heb je kans dat je een art.5 aan je broek krijgt en die zijn NIET goedkoop! Daarbij zijn er genoeg middelen in de verkoop waardoor jij als ruiter (en je paard) goed opvallen. Daarbij moet je dus, als er een fietspad aanwezig is, inderdaad van het fietspad gebruik maken en daarom stuurde die agenten jou daar dus ook naar toe.
Laatst bijgewerkt door Uthrick op 20-07-09 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:50

Somebitch schreef:
Nog nooit iemand een bekeuring zien krijgen omdat het bijvoorbeeld op het fietspad rijd. :P

Zie onderschrift :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:51

Wij rijden hier naast de 80km/h weg toch écht op het fietspad hoor. Veel te link om op de weg te stappen en zo breed is de berm niet. Op de 60 km/h rijden we wel altijd op de weg/in de berm. En dan zijn we in het bos en hebben we nergens meer last van :+
Beetje krom dat de politie zelf niet eens precies weet hoe het moet. Hoe moeten wij het dan weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:53

al;s bestuurder mag je ook niet bellen.... kan je dan ook een boete krijgen als je belt op je paard? of valt het onder tzelfde als fietsers??

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:54

berm is hier een strookje van een meter met daar dikke eiken in.. op het moment dat je dus op die 40 cm die overblijft gaat rijden wordt er niet meer afgeremd en komen ze volle gas langs
mij niet gezien :P

overigens, als ik een auto achter me heb die niet langs kan maar zich netjes rustig houdt niet douwt en mijn paard zijn achterbenen heel houdt dan ga ik een oprit op tot ze voorbij zijn!
als ik een duwende vrachtwagen heb, en tegenliggers en rechts enkelt een vangrail op een viaduct dan ga ik middenop (tot hij dus zó dicht erachter rijdt dat ik hem kan aanraken en ponylief maar een sprint inzet van angst) die krijgen geen begrip.. Dan wordt er ook structureel geroepen dat ik op het fietspad moet..
>;)

ik rijd met een fluorgeel hesje aan dus opvallen :j maar als je tussen de eiken moet slalommen wordt dat een dubieuze situatie ;)

bellen op paard doe ik handsfree :P of ik knal hem in een parkeervak :P

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:54

Als de berm breed genoeg is, moet je in de berm, als dat niet het geval is en dus gevaar oplevert, dan moet/mag je op het fietspad. Is die er ook niet... dan mag/moet je dus op de (80km) weg

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:55

VivaLaVida schreef:
al;s bestuurder mag je ook niet bellen.... kan je dan ook een boete krijgen als je belt op je paard? of valt het onder tzelfde als fietsers??

als ruiter sta jij in principe gelijk aan de tractor. in een tractor mag je niet bellen, te paard dan volgens mij ook niet :)

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:04

Uthrick schreef:
Als de berm breed genoeg is, moet je in de berm, als dat niet het geval is en dus gevaar oplevert, dan moet/mag je op het fietspad. Is die er ook niet... dan mag/moet je dus op de (80km) weg

In de wet staat toch echt dat er niet gereden mag worden over het fietspad/fietsbromfietspad zoals je zelf al een stuk van het RVV gekopieerd had.
Dat het een rare regelgeving is oké daar ben ik het mee eens maar ze kunnen je er dus wel gewoon voor bekeuren.

RVV: Ruiters gebruiken het ruiterpad, indien niet aanwezig gebruiken zij de rijbaan OF berm.

Een fietspad/fietsbromfietspad valt niet onder de rijbaan dus mag hier niet gereden worden.
Alhoewel ik in R'dam toch echt het fietspad koos met buitenrijden aangezien daar nogal als gekken gereden word.
Ook met het behalen van je ruiterbewijs word het zo geleerd. Daar moet je ook over de rijbaan rijden en niet het roze (in mijn ogen veiligere) fietspad.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:13

Somebitch schreef:
Zelfs op een 80 km weg waar geen berm is en wel een fietspad moet je nog op de rijbaan rijden officieel.
Maarja, politie houdt zich denk ik ook niet zoveel bezig met ruiters op de openbare weg. Nog nooit iemand een bekeuring zien krijgen omdat het bijvoorbeeld op het fietspad rijd. :P

Ik zal even moeten zoeken, maar er is zelfs een topic over op Bokt. De betreffende persoon had het fietspad verkozen boven de rijbaan ivm veiligheid van haarzelf, de pony en de medeweggebruikers en die kreeg mooi een prent. Uiteindelijk wel kwijtgescholden omdat ze de dame in kwestie wel gelijk moesten geven dat het onverantwoord was geweest zich op die plek op de rijbaan te begeven. Maar als je echt de letter van de wet volgt dan mag je dus niet op een fietspad met een paard.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:17

Hier in Gouda rijd de politie OP het fietspad MET zijn tweeën naast elkaar. Tot nu toe rijd ik overal, stukje stoep (bij uitzondering, bv. smalle straat, fietspad, door de binnenstad, tja overal :D Regelmatig politie tegengekomen, maar die zijn eigenlijk altijd vriendelijk en maken soms een praatje.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:37

heel herkenbaar hun kennis wat betreft paarden laat wel te wensen over

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:38

Hahaha, volgens mij hebben ze een cursusje nodig ;)

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:32

avaluna schreef:
Hahaha, volgens mij hebben ze een cursusje nodig ;)

doe maar niet, ik rijd namelijk altijd op het fietspad :o ze komen hier altijd keihard de bochten omgescheurd en ben al keer bijna aangereden met 75 km/uur door een ***** die me niet gezien had, toen reed ik ook over de weg, zoals het hoort.
dus hoe minder ze weten hoe beter, dan bekeuren ze je tenminste ook niet en kun je gewoon zelf kiezen voor de veiligste route zonder gezeur enzo over bekeuringen.

fietspad is vele malen veiliger, (vind ik) of brede berm, je hebt ongeveer de zelfde snelheid als fietsers (meestal zelfs nog langzamer) ik stap altijd op het fietspad tot ik in bos enzo ben. en aan fietsers kan je makkelijker aanpassen en fietsers passen zich makkelijker aan jou aan qua snelheid en reactievermogen enzovoort, een auto die met 60 de hoek om komt staat niet in 1 keer stil en dan heb je hem al tegen je aan zitten. en fietser staat wel binnen een meter of 2 stil op normale snelheid.

ze zouden die wetsregels aan moeten passen :list: , tuurlijk ben je een bestuurder en moeten er regels zijn, maar op weg stappen waar auto's 60 km rijden %) sorry hoor, mij niet gezien, ongeveer 75% rijd veel harder dan die 60 km. en dan rijd je daar zelf met 7 km/uur :oo ik ben niet levensmoe 8)7

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 18:55

buiten de bebouwde kom onder het zadel is bij mij vaak fietspad :j
binnen bebouwde kom is het rijbaan..

aangespannen áltijd weg, tenzij ik fietspad op kán zonder fietsers te hinderen ofzo en er komt een extreem groot trekker/landbouwvoertuig aan :)

overigens, medebokkers; verkeerslichten op de rijbaan, hoe doen jullie dat? op mijn pony reageert hij niet omdat die druif niet op de sensor wil stappen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:00

artikel 5 is een beetje berucht ^^
als ze je nergens meer op kunnen pakken, dan pakken ze je op artikel 5

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:00

O, maar op het moment dat ze 50 euri kunnen incasseren omdat iemand zonder cap rijd (niet ik O:) ) weten ze opeens wel een hele hoop? >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:01

Miss_Malfoy schreef:
O, maar op het moment dat ze 50 euri kunnen incasseren omdat iemand zonder cap rijd (niet ik O:) ) weten ze opeens wel een hele hoop? >;)

sinds wanneer mag je niet zonder cap rijden?
dat is een regel van de sportbond(en), niet een wettelijke regel

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:03

Asyaa schreef:
Miss_Malfoy schreef:

sinds wanneer mag je niet zonder cap rijden?
dat is een regel van de sportbond(en), niet een wettelijke regel

Was een kennis overkomen...
Zij wist ook van niks.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:20

Sorry Uthrick, moet je toch even verbeteren. Met een paard moet je gebruik maken van de rijbaan, tenzij er een ruiterpad aanwezig is. Als er een berm aanwezig is, mag je in de berm rijden als dit geen gevaarlijke situaties oplevert. Een ruiter is dus vrij om te kiezen voor berm of rijbaan.
In principe mag er wettelijk gezien nooit op een fiets- of voetpad gereden worden, maar ik kan enkele situaties bedenken in het stadsverkeer waarbij het in het kader van art.5 WVW zeker veiliger zou zijn voor de overige weggebruikers.

Persoonlijk rijd ik altijd in de berm naast het fietspad of over het fietspad zelf (als er geen fietsers zijn) bij drukke 80 km-wegen. Bij niet-reagerende verkeerslichten zou ik de verkeerslichten van het fietspad aanhouden of wachten op een automobilist. Een cap is nog steeds niet verplicht op de openbare weg, dus daar kan niet voor bekeurd worden.