Licht aan in de stal tijdens het waken?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Licht aan in de stal tijdens het waken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-03 19:54

Wij zijn gewend te waken 'vanuit bed' met een camera in de stal. Daarvoor moet dan wel altijd het licht aan zijn in de stal. Nu hebben we de mogelijkheid om dmv een tijdklok iedere keer dat we willen kijken het licht even aan te doen. Wat zou prettiger zijn voor zo'n paard, constant het licht aan, of alleen maar af en toe (waardoor er dus wel iedere keer iets verandert en ze misschien een beetje schrikt)?
En hoe doen jullie dat?


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 20:07

ik sliep voor de box en had een zaklamp... Als ik het niet vertrouwde deed ik de deur even los (vaak had ik die 's nachts gewoon al op een kier zodat ik er vanaf mijn bed in kon kijken... Zag ik er zo gauw niets in, dan knipte ik de zaklamp even aan.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 20:13

Ik heb nu een week gewoon de hele nacht een lamp aan om te kunnen zien wat er op stal gebeurt via de camera.Eerst vond ze het niks, maar nu lijkt ze er geen last van te hebben.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 22:21

Ik had een soort lampje aan de hele nacht. Eentje die wat midner fel was dan de tl-verlichting die savonds brand, ik had een 40watt bolletje aan een verlengsnoer bovenin de stal gehangen.
Zeg maar een soort cafe-verlichting. Niet scherp zodat het paard snachts niet meer kan slapen, maar wel verlicht genoeg zodat jij nog wat kan zien... ideaal.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 09:09

als wij denken dat het veulen er ook snel aankomt laten we snachts het licht ook aan. als je dan wil kijken verstoor je de merrie het minste denk ik.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 09:45

Ik heb vannacht de lamp gewoon aangelaten in de stal bij Jurga. Ben vannacht voor het eerst uit bed geweest om een keer te checken, ik verwacht het veulen nu snel.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:51

Wij zijn ook voor het Folkert van der G effect gegaan, maw 's nachts een lamp(je) aan. Wel minder licht dan normaal, maar voldoende om via de camera de boel in de gaten te houden.
Ik denk zelf dat het meer onrust veroorzaakt wanneer je iedere keer het grote licht aandoet, dan wordt alles op stal weer wakker. Na even wennen gaat het best met het licht aan.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 13:34

Bedankt, ik was het ook gewend met altijd licht aan en houd het daar maar bij- ga dus niet voor de tijdschakelaar. Ik zag het al voor me......om 2 uur 's nachts wakker worden, even de tv aan: jammer , geen voorgeprogrammeerde tijd - en dus alleen maar geluid. Hoor je opeens een plas......ren je naar beneden, blijkt de buurman gewoon te staan plassen. Volgens mij ren ik 4 keer per nacht naar beneden........


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: judithje en 37 bezoekers