Wat betekent paardrijden voor jou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Wat betekent paardrijden voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 08:41

Waar ik benieuwd naar ben, is wat paardrijden voor jullie betekent, waarom zijn we er zo aan verslaafd?
Probeer specifieker te zijn dan 'paardrijden is alles voor mij'; welke beleving of emotie roept paardrijden bij jullie op? wat maakt het contact met je paard zo waardevol?
Een sleutelwoord zou leuk zijn.

Ik zal een voorzetje geven:

Paardrijden heeft voor mij alles met balans te maken. Ik ben bezig met de fysieke balans (extra lastig sinds ik een evenwichtstoornis heb), goed zitten, fijn in de beweging meegaan, maar ik zoek ook naar een balans tussen mij en mijn paard; een zo subtiel mogelijke, evenwichtige samenwerking. Als dat (op mijn bescheiden niveau) lukt, ervaar ik ook innerlijk een balans die heel veel rust geeft. Daarbij komt, dat ik tijdens het rijden nergens anders aan kan denken; niet de stress van het werk of allerhande problemen die er evt. zouden zijn.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:50

Paardrijden betekent voor mij ontspanning,alles los kunnen laten van stress,samenwerken met mijn paard en vooral plezier samen hebben,ik heb in 2005 een hartinfarct op mijn paard gehad tijdens een buitenrit en mijn o zo drukke paard in het bos,heeft me toen voorzichtig stappend naar stappend naar stal gereden,wat mijn band met haar alleen nog maar sterker maakte,dus paardrijden betekent voor mij vriendschap, :o .

Anoniem

Re: Wat betekent paardrijden voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:54

Ontspanning, het even laten gaan van andere dingen waar je je dagelijks mee bezig houdt/druk om maakt. En natuurlijk plezier hebben. :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:55

Paardrijden is bij mij een passie. Ik sta ermee op en ga er mee slapen. Het is mijn manier van ontspannen, aan iets te werken en gewoon een uitlaatklep.
Ik kan evenhard genieten van de verzorging of enkel longeren (vaak wanneer ik een slechte dag heb, brengt dit dan rust)
Dus ja het is een combi van sport en welzijn

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:02

Paardrijden betekend niks meer voor mij, het is voor mij teveel zorg, teveel stress, teveel bezig zijn met.

Mijn pony (26) verkoop ik nooit maar vervelend is het allemaal wel omdat ik het nu MOET en niet meer WIL

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 09:50

??? Da's wel heel raar...
dan zou ik hem lekker naar een paardenrusthuis brengen. Jij rustig, je pony gelukkig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:07

Is nog niet van toepassing, anders had ik dat allang gedaan.
Hij is te fit te jolig en is dol op buitenritten ik rij 2 hooguit 3x per week verder kom ik zeker dag of 6 hij staat gelukkig 5-8 uur per dag in de weide ik zie wel tegen de winter op.

Bijrijdster, verzorgsters zijn hier moeilijk te vinden voor deze pwoon (ook voor andere)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 10:31

Tja, ik ga niet roomser doen dan de paus; als het moeten wordt, is het heel vervelend. Zelf kost poetsen en rijden (incl reistijd van en naar stal) mij 3 uur per keer; toch een hele opgave als je er niets voor terug krijgt. (in mijn geval krijg ik dat gelukkig wel!)

Zelf rijd ik door extreme drukte op het werk soms maar 1 x per week, waar ik goed van baal. maar anderzijds kan ik mezelf er doordeweeks niet toe pushen; ben eenvoudigweg te moe om er nog heen te gaan. Dit zal de komende tijd gelukkig wel weer veranderen.
Omdat mijn paard op een uitstekende stal staat en van 8 tot 5 overdag in de wei staat, voel ik me niet schuldig, al vind ik het jammer.
Stel, dat je helemaal geen pony meer zou hebben, zou het dan niet gaan kriebelen? Of bijv. als je hem nog wel zou hebben maar een leuke bijrijder het 'moeten' voor jou eraf zou halen, zou het dan niet weer leuk worden?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:42

Onspanning, hoewel soms ... :D
Ik werk in de zorg en toen ik mn fjord net kreeg werkte ik voornamelijk in de hospice. Ik kon dan echt mn emoties kwijt aan mn fjord.
Het is tegenwoordig bij mij niet zozeer het rijden maar gewoon omgang met.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:14

:# Paardrijden is betekent voor mij vooral ontspanning. Even lekker je hoofd kunnen leegmaken en maar met een ding bezig zijn, je paard. Kunnen 'communiceren' met zo'n groot dier vind ik heel bijzonder. Het rijden, maar ook lekker tutten dat is een soort verslaving voor mij. Ik heb 5 jaar lang kunnen rijden op een KWPN merrie (1989) van een ex-collega van mij. Ik mocht alles met haar, kon haar rijden wanneer ik wilde. We hadden samen een geweldige klik. Zoals bij veel paarden met volbloed duurde het een tijdje voor ik echt 'contact' met haar kreeg maar daarna kon ik lezen en schrijven met haar. Heb ontzettend veel geleerd in die periode. Helaas kreeg ze 2 maanden geleden een peesblessure en doordat ze ook lichamelijk wat strammer begon te worden, hebben we besloten haar definitief op rust (lees: pensioen) te zetten. Ze loopt nu met haar weidemaatje iedere dag buiten te genieten van haar oude dag. Ik mis het rijden met haar verschrikkelijk :-(. Heb echt even 'af moeten kicken'. Ben nu op zoek naar een eigen paard. En dat is zo moeilijk: ik vergelijk andere paarden toch met wat ik had, terwijl ieder paard uniek is. Hoop toch zo snel mogelijk eentje die bij mij past, te vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:17

Alles :D

Het is mijn passie, nog niet eens het rijden maar gewoon het bij je paard zijn en alles om je heen kunnen vergeten. Het gezeik van je werk, dingen die je nog moet doen en nog zoveel andere dingen die je in je hoofd hebt. Op het moment dat ik bij mijn paard ben vergeet ik gewoon alles en ben ik alleen bezig met ons 2tjes! En dan die momenten van intens geluk die je echt koestert als je samen iets hebt bereikt (en dan doel ik niet op wedstrijden ofzo...). Ik zou eigenlijk niet eens weten hoe ik zonder zou kunnen leven :o

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:20

paardrijden is voor mij ontspannen, leren, genieten en ook bezig zijn een sport.

Het is ook mijn passie, een droom, en een dagelijkse bezigheid. (Helaas nu niet.. maar als ik weer een paard vind dan wel)
Op deze manier kan ik echt aan mezelf denken, aan het paard en proberen samen elkaar aan te voelen etc.
Op deze manie kan ik erg ontspannen en genieten.

liendv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:28

voor mij is paardrijden vooral ontspanning, gwn even met dieren bezig zijn en rest van ja laten vallen. ik doe het nu al bijna 7jaar en vind het nog steeds super, je kan hiermee blijven bijleren.. je leert ook omgaan met dieren en hoe je ze moet verzorgen enz.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:32

Paardrijden is de enige sport waarbij ik even alles vergeet als ik bezig ben. Heb ook vaak genoeg gehad dat iemand kwam kijken tijdens het rijden, maar die heb ik niet eens gezien, zo geconcentreerd ben ik tijdens het rijden. Na het rijden voel ik me weer helemaal ontspannen. Vooral het rijden op het strand vind ik lekker. Dat geeft echt een gevoel van vrijheid en lekker die wind door je haren. Na zo'n rit ben ik altijd helemaal vrolijk. Ook ben ik helemaal gek van dieren en hou ik ervan om te poetsen en te tutten.

Yvonne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:03

Ik kan goed ontspannen en mijn hoofd leeg maken als ik paardrijd. Af en toe een lekkere bosrit doet me erg goed.

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:27

Lekker vrij zijn om te doen wat je wilt op een paardenrug, wel op een normale manier uiteraard.
Lekker ontspanning ;)

Muudie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:49

Lekker los gaan met je paardje. En omdat het zo'n lekker beest is en je eraan gehecht bent.

Geeft me altijd een heerlijk gevoel als ik bij paarden ben.
Het is heel moeilijk uit te leggen ;P

en inderdaad vooral genieten!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:53

Inderdaad, ontspanning. 'When we ride a horse, we leave our fear, troubles and sadness behind on the ground'. Met deze zin ben ik het zo eens! :+:

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:40

Voor mij een pure Hobby en een maatje te hebben die je niet zal beoordelen.

Overig ligt mijn intresse naast het rijden vooral in het welzijn en omgang met mijn paard te gaan.

Als paarden Robots waren dan zou het minder leuk zijn geweest dan met echte paarden,

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:41

ontspanning, en hoe leuk ik het vind om voor dieren te zorgen!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:20

voor mij is het mn hele wereld, al in mijn jeugd.
heb een extreem zware jeugd gehad, en in die tijd was het mijn shetlander die ik had die er voor gezorgd heeft dat ik me niet van kant gemaakt heb, omdat ze mij nodig had, net zoals ik haar nodig had. elke vrije minuut was ik bij haar, om maar niet thuis te hoeven zijn, met mensen kon ik niet praten, maar mn pony kon ik alles vertellen. (ze was meer mn psycholoog :P)

ze was mn vriendje, mn familie en ik was bereid alles voor haar te doen, zelfs als ik 40 graden koorts had en het regende/hagelde/stormde of vroor dan nog moest ik haar 3 maal daags zelf voeren, zelf water sjouwen en verzorgen, omdat niemand anders het deed.

verder is het voor mij pure vriendschap en samenwerking, 1 die ik nog nooit heb gevonden met een mens, maar wel altijd bij mn dieren, omdat ze niet 'zeuren' gemeen zijn, of je kwetsen zoals mensen dat doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:28

Het bezig zijn met een dier, mijn passie voor leerpsychologie, en de zelfkennis en zelfbeheersing die je ermee opdoet.
De eerlijkheid in de communicatie: what you see is what you get bij een paard.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:32

A way of living: simpel, het is voor mij geen hobby meer, maar een manier van leven waar ik me prettig bij voel.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:36

Genieten en volledig ontspannen tijdens een lange bosrit,
Opgewinding voor een springwedstrijd,
De kick van een rengalop op het strand,
Je kunnen en onvermogen ontdekken tijdens de zware dressuurlessen,
Jezelf totaal overgeven aan de krachten van je paard,
Trots zijn als je paard het eindelijk snapt,
Lekker kletsen met vriendinnen tijdens het rijden,
Hard werken rondom de stallen,
Het knuffelen van die warme lieve lichamen, juist wanneer jij het zo nodig hebt,
Chagerijnig naar stal gaan, en vrolijk en vies terug komen,
Het worden vergeven in je fouten,
De zachte hinnik als je op stal komt,
en offcourse de humour; van een gewassen paard dat meteen gaat rollen,

Mijn paard is mijn maatje, mijn lieverd, mijn vriendje, mijn ergenis, en mijn passie!

OdeSsaA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:02

de verbindenisvan jij en je paard , je sreekt niet dezelfde taal maar doet er zoveel mogelijk aan om elkaar de begrijpen, dat vind ik prachtig , gwn in de ogen van een paard kijken en je kunt bijna zien wat ze voelen ...
grtjs !