* Twijfel* jullie mening graag!

Moderators: Murosch, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Miep

* Twijfel* jullie mening graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 12:50

Ik rij af en toe ( zo'n 2x in de week ) een paardje met een vage eigenaar.
De eigenaar zit op heel vaak op Kreta, en wanneer eindelijk thuis gaat het nog zelden naar het paard.
Met als gevolg dat de stal er steeds weer niet uit zag en het paardje een grasbuik heeft van hier tot Kreta Haha!

Samen met een klasgenoot, tevens vriendin van me rij en verzorg ik nou dit paard.

Het gaat om een 6 jarige kwpn merrie die niets kent.
Ze is recreatief gereden, ong. 1x in de maand Lips are sealed

Zo stijf als een plank dus...

Afgelopen zaterdag zat ik er weer voor het eerst op, ik rij zonder sporen maar die vriendin van me met.
Met als gevolg dat de merrie niet meer naar mijn been luisterd.
Na een dik half uur ging het redelijk en kon ik zelfs mijn zweep bijna weglaten.

Vanmorgen heb ik weer gereden, was helemaal alleen en had dus mooi de binnenbak voor me alleen Haha!

Rustig begonnen met rondstappen en veel ( erg veel) wendingen en voltes ed. rijden.
Stelling vragen naar binnen en buiten puur de hals iets losmaken dus.
Dit vind ze te moeilijk en wil dan versnellen, krijgt ze dat niet voor elkaar komt ze omhoog.
Weer naar beneden en opnieuw...na een dik kwartier ging het eindelijk zonder al te veel tegen stribbelen.

Na dit ook in de draf te hebben gedaan rustig eens begonnen de overgangen om haar allerter te maken op mijn kuit zonder spoor ( had wel een Zweepje ).
Stap-halt-stap.
Stap-draf-stap
Draf-gallop-draf
Enz.

En eerlijk waar wat luisterde ze na een dik halfuur heerlijk naar een lichte kuitdruk.

Verder kwam ze het laatste kwartier wel kleine stukjes lekker ontspannen naar beneden.

Nou vraag ik me af of ik niet te veel van haar vraag?

Ze vindt het duidelijk erg moeilijk, ook de rechte lijnen vind ze heel moeilijk.
Stap en draf loopt ze wel recht maar de gallop totaal niet.
Ook dit heb ik geoefend dmv alleen de lange zijde's te galoperen en de korte zijdes weer in draf over te gaan.
Na een tijdje liep ze ook netjes in de gallop rechtuit, zolang binnenbeen er maar heel goed bij is.

Loop ik te hard van stapel of denken jullie van niet?

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:02

Hé, ik heb toevallig hetzelfde meegemaakt met het paard van een vriendin van mij. Zij zag het niet meer zitten en ik ben het paard toen 3 x in de week gaan rijden. Ook zo stijf als een plank, en duidelijk al lang niets meer gedaan. Ik heb hetzelfde werk gedaan, en na 2 weken was het al duidelijk beter ! Wat je nu met haar doet is gewoon basiswerk en zeker niet te veel denk ik. Als je merkt dat dit werk haar goed af gaat, kan je dit nog een week of 2 herhalen, en dat voorzichtig weer wat meer vragen. Zodra ze te erg gaat protesteren, of weer slechter wordt, weer een klein stapje terug, en zo kom je er vanzelf wel. Houd er wel rekening mee dat haar conditie misschien slecht is, en dat je in stap ook al veel gymnastiek-werk kan doen. Veel succes ermee, het komt vast wel goed ! *LOL*

http://www.turbohoof-solutions.nl, gereedschap voor- en verzorging van de hoeven
[KS-ITP] Meet Ell Ell Cool Jay

Gast7521

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:07

Luister en kijk goed naar het paard, die vertelt je wel of het goed gaat of niet.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:21

Ik denk dat je het wel goed aanpakt zo. Geef haar wel iedere dag beweging als je zo intensief met haar rijdt, ze zal wel last hebben van spierpijn in het begin, maar dan is beweging alleen maar goed.

Praat verder eens met die vriendin over die sporen. Blijkbaar zijn ze niet nodig.

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:45

Zoals je het vertelt ben je aardig goed bezig. Het is natuurlijk altijd moeilijk inschatten via de computer, maar gewoon rustig haar conditie weer opbouwen. Regelmaat is ook erg belangrijk. Niet de ene week 5 keer rijden, de andere week niet.
Veel figuren rijden wat je al doet is ook heel goed voor het soepel krijgen. Veel succes verder!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:45

Tessebes schreef:
Ik denk dat je het wel goed aanpakt zo. Geef haar wel iedere dag beweging als je zo intensief met haar rijdt, ze zal wel last hebben van spierpijn in het begin, maar dan is beweging alleen maar goed.

Praat verder eens met die vriendin over die sporen. Blijkbaar zijn ze niet nodig.

Helemaal mee eens, volgens mij zijn die sporen overbodig.
Gewoon een beetje aan het werk houden, wel regelmatig maar liever dan niet zo lang achterelkaar. Dus liever 5 keer per week 20 minuten dan 2 keer per week een uur. Ik denk dat je zo wel goed bezig bent, een beetje spierpijn is niet erg en lichamelijk is in elk geval uitgegroeid.
Na een paar weken zul je zeker verbetering zien!

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:49

Veel gymnastiek is nooit slecht, wel rustig haar conditie opbouwen. Dus Veel oefeningen in stap en niet (iedere keer) door rijden todat ze kletsnat is. Zo te horen pakt ze alles wel braaf op, dus dat is heel mooi. Succes ermee, wel leuk hoor zo'n projectje!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie