Gelderpraat

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 17:43

snowdon schreef:
Hoe kunnen jullie over het algemeen het karakter van de gelderse beschrijven?


Tja, hoe gelders over het algemeen zijn kan ik niet zo veel zinnigs over zeggen, ik ken alleen Regina Pling
Regina is aan de ene kant vreselijk koppig, en andere kant heel erg nerveus. We beginnen elkaar nu steeds beter te leren kennen en daarbij wordt ze ook steeds betrouwbaarder, in het begin wilde ze nog wel eens bovenop me springen, nu wacht ze netjes met gek doen tot ze los is (als dat niet te lang duurt tenminste) Haha!
Waar ik intussen ook achter ben gekomen, is dat ik echt niet in gevecht moet gaan met haar (onder het zadel dan), ik moet als het ware een compromis met haar sluiten.
En tja ze heeft echt een leider nodig, dat ging in het begin heel fout. Ik was wat afwachtend omdat ze gek deed en ik haar nog niet goed kende, zij werd alleen maar drukker en moeilijker omdat ze weinig gewend en nerveus was en ik niet duidelijk genoeg voor haar was. Maar goed dit is allemaal al een stuk beter geworden, en misschien komt het ooit allemaal nog goed.

Toen jij mee was heeft ze zich trouwens wel bijzonder goed gedragen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:55

Ik heb ook een gelders paard gehad. Ze heette Zamora. Het was mijn eerste eigen paard en ik heb er 5 1/2 jaar heel veel plezier mee gehad. Ik was er toen L2 dressuur mee (reed maar 2 x per jaar een wedstrijd...) en ze kon supergoed springen ( wel 1.50 onder de man (of vrouw dan...)). Ik heb zelfs met haar gecrosst! Ik heb haar destijds moeten verkopen vanwege een echtscheiding en daar heb ik achteraf nog steeds spijt van. Ze zou nu al heel oud zijn want ze is geboren in 1981. Ze was heel lief en nuchter maar zeker geen slome (eigenlijk had ze hetzelfde karakter als mijn huidige paard Jumper... Hoezo aantrekkingskracht Haha! )
Afstamming was v. Indiaan, m. Sandra (v. Nabob), vmm. Jonkheer. Het was een stermerrie met een eerste premie. Dus als iemand misschien nog ooit van haar gehoord heeft???? Ze is in 1988 of 1989 verkocht aan een handelaar in Holten. Ik heb later nog geprobeerd via het KWPN te achterhalen waar ze terecht is gekomen maar dat liep op niks uit. Hier is een foto van haar:
Afbeelding

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:13

SuperPepeijn schreef:
pepeijn is een half gelder. kennen jullie deze site al? http://www.gelderlanderhorse.nl/


Ja, leuke site! Ook mijn grote liefde, inmiddels 31 jaar oud staat daarop inclusief foto (Nonja v. Epigoon voor de nieuwsgierigen).

Ik kreeg mijn foto's helaas niet groter, heb nog wat andere uploadsites geprobeerd maar daar lukte het niet Boos!

En karakter in het algemeen, tsjaa, wij hebben er op de manege meerderen en de meesten zijn gewoon braaf. Geen slome sukkels maar best werkwillige paarden. Nou lopen die dus grotendeels gewoon in de les dus geen idee of ze dat ook zouden zijn als er wat meer van gevraagd zou worden. Mijn eigen paard is ook wel een nuchter dier geloof ik. Beetje kijkerig en ze is het niet altijd met me eens maar welk paard wel? Ze is in ieder geval zeker niet lui, dit in tegenstelling overigens tot haar twee volle broers dus dat zal wel niet aan het ras liggen:) Wat Richtje al zei over dat haar paard een leider nodig heeft komt me trouwens wel bekend voor, ik geloof dat dat bij de mijne ook het geval is.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:52

Ik dan ook maar he? Terwijl ik dacht dat al die rassen-topics niet aan mij besteed waren Haha!
Maar de gelder.... Knipoog

Isolda is in ieder geval half gelders, van vaders kant. Haar moeder is Berber, zwaar type paard met een typische gelderse kont Haha!
Isolda haar vader is een zoon van Satelliet.
Ze is zo op zijn tijd opstandig, heet, koppig, dwars en haalt het bloed onder mijn nagels vandaan. Kan volledig over de rooie gaan van iets kleins, terwijl ze vijf minuten erna iets ontzettend engs zo voorbij loopt Verward
Eenmaal ergens een slechte ervaring mee gehad, dan moet ik heel veel geduld opbrengen om haar daar over heen te krijgen.
Verder is ze erg lief hoor Haha!

Udinde haar dochter is van Bazuin. Ze is nu twee en lijkt het tegenovergestelde te worden van haar moeder. Erg rustig en nergens van onder de indruk. Nu hopen dat dat zo blijft *LOL*

Foto's: http://www.bokt.nl/forums/profile.php?m ... ofile&u=49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:03

Bij ons hebben ze ook allemaal hun eigen karakter maar 1 ding hebben ze gemeen: het zijn blije paarden.
Altijd de oortjes en de staart erop.
Verder hebben ze veel loop/werklust.
Ilindra kan zich af en toe behoorlijk aanstellen maar als ik soms verhalen van anderen hoor valt ze best mee Schijnheilig
Händell is zo betrouwbaar als een Zwiters uurwerk en moet z´n eerste stap verkeerd nog maken.
Lisa was in het begin erg verwend en drammerig maar dat was na een paar weken al helemaal voorbij en nu gedraagt ze zich voorbeeldig.
Ustinov zien we niet dagelijks maar als we naar hem gaan kijken herkend hij ons direct en wil dan vooral veel aandacht en knuffels zonder vervelnd te worden, hij heeft zelfs nog nooit gebeten (en dat voor een 2 jarige hengst)

Tancreda4

Berichten: 23924
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 06:32

Over een paar dagen hebben we nog een Gelderse (in ieder geval van moeders kant) erbij. Genderose staat echt helemaal op springen: volle uiers die bijna knappen en spenen als golfballen Tong uitsteken, ze plast minstens 1x in het uur, als het geen half uur is en gisteren waren haar banden bij haar achterhand en haar staart ook veel slapper. Het zou me niets verbasen als ik vanmiddag een veulen naast haar vindt.
Maar ik vind het nog redelijk spannend, omdat ze harstikke dik is en pas 8 mei is uitgerekend. Ze is ds eigenlijk een maand te vroeg. Maar voor Genderose zelf is het fijn als het er zo snel mogelijk uit is, omdat ze er veel moeite mee heeft dit jaar. Haar benen doen ook wat pijn en zit vocht in door het gewicht, ze is hartsikke sloom, en ligt nu steeds vaker. Voor he tveulen is het het beste als het nog een maandje blijft zitten, maar ik denk niet dat dat gaat lukken.
Ik ben zo benieuwd!! Als het nou maar geen tweeling is...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 08:24

jantina schreef:
Ze is zo op zijn tijd opstandig, heet, koppig, dwars en haalt het bloed onder mijn nagels vandaan. Kan volledig over de rooie gaan van iets kleins, terwijl ze vijf minuten erna iets ontzettend engs zo voorbij loopt Verward
Eenmaal ergens een slechte ervaring mee gehad, dan moet ik heel veel geduld opbrengen om haar daar over heen te krijgen.
Verder is ze erg lief hoor Haha!



Dit herken ik helemaal, precies Regina.

En idd, ook regina is altijd vrolijk en gek op aandacht.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

gelderfan

Berichten: 101
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:01

Tja, nu ik dan ook maar............mijn schatje is een Goudsmid x Satteliet.
In de tijd dat ik hem nog gereden ben, was hij altijd zeer opgefokt, hij heeft een zeer sterk karakter, laat zich niet snel wat zeggen, maar dat is juist zo leuk aan hem. Het nadeel is, als ik met vakantie wil, dat ik bijna niemand vindt die hem graag verzorgd, maar daar kan ik met leven, ik hoef geen paard wat alles doet zoals het hoort. Op de foto is te zien, een echte Gelder, ramskop, grote oren en brede bles, een poepie, toch????
[img]
http://photo.msn.s8.com/MS8zLzEwNDk5ODY ... .jpg[/img]

gelderfan

Berichten: 101
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:02

Sorry...........Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 23924
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 17:39

Wta en schoonheid zeg!!! Echt een prachtig dier!!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 18:54

inderdaad een leuke gelderfan! Lachen echt al die gelders hebben zo'n vriendelijke kop!

Amor Vincit Omnia

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 21:36

Oh, gelukkig. Ik dacht dat alleen die van mij zo lastig was. Het is een 5 jarige vos merrie van zichem x darling boy en ze is met rijden erg vervelend. Heel heet en kijkerig. Ik rij haar sinds een tijdje voor iemand omdat de eigenaresse er niets meer mee kon. Ze liep liever achteruit als vooruit en als je iets wilde wat zei niet wilde stond ze meteen op haar achterbenen. Ik ben deze winter direct L1 gestart het eertse concours wilde ze de inrij bak niet eens in laat staan de ring. Ook weer op de achterbenen dus, niet zo'n goeie binnenkomer, daarna ging het wat beter. Ik ben nu 5 keer gestart en heb 3 winstpunten en ben reserve kringkampioen geworden, op de kampioenschappen liet ze me weer in de steek. ER stond iets engs volgens haar. En de jury waardeert geen proef met spectaculaire spaanse rijschoolsprongen. Haha!. We gaan het over 2 weken buiten maar eens proberen, misschien voelt ze zich binnen te veel opgesloten ofzo. Ze kan het in iedergeval, ze heeft enorm veel aanleg voor de dressuur. Het zal me in ieder geval lukken ookal duurt het wat langer.

manic

Berichten: 6982
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 21:55

Mmm, Ik heb het volgens mij wel eens uitgerekend en de papieren er bij gelegd, en tot de conclusie gekomen dat mijn Monaco x Tolad x Gondelier KWPN-er voor minstens 50% Gelders is van zowel moeders (> 50%)als vader's (50%) kant.... en volgens mij ben ik daar heel blij mee...

gelderfan

Berichten: 101
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 08:22

Vora, ik ken dat probleem, op wedstrijd was het zo, als Jaco zin had mee te werken, waren we in de prijzen, als jaco zin had om te spelen, waren we laatste. Hij uitte zich eerder in wegrennen, ziet echt top uit als de jury uit het hokje leunen moet om te kijken waar jij met je paard gebleven zijn Knipoog

Tancreda4

Berichten: 23924
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 17:21

Haha!
Onze paardjes zijn trouwens erg brave koetspaardjes. Ze staan regelmatig voor de kar, en als de strengen worden vastgemaakt, steigeren ze helemaal omdat ze zo graag weg willen Lachen Ook voor het stoplicht moeten we ze even vasthouden, omdat ze anders op hun achterbenen gaan lopen. Voroal Lenteroos kon er wat van en Otto doet het ook regelmatig.
Genderose en Otto lopen nu met elkaar in het span. Otto altijd dravend, omdat hij anders de grote ruime passen van mama Genderose niet kan bijhouden. Hij heeft hele korte pasjes.
Helaas kan Genderose het niet meer aan, voor de kar op de weg. Dan krijgt ze last van haar benen... En met haar fokken lukt ook niet meer. Dit is dan ook de reden dat ze waarschijnlijk over een half jaartje weggaat... Weer een paardje moeten verliezen...

Tancreda4

Berichten: 23924
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:21

Ff een mooie van Gennies koppie
Afbeelding

Sabrientje
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 18:49

Over het algemeen had ik nooit zoveel met Gelderse paarden, maar sinds kort ben ik er achter gekomen dat het paard van de manege waar ik al bijna een jaar op rij een Gelderse is!! Ik dacht eerlijk gezegd dat ze een KWPN was (beetje tuigpaard kasse dan) Bloos Maar hoorde dus laatst dat ze een Gelderse is!! Heel gaaf Lachen Dus nu ben ik ook een beetje fan Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-03 19:17

Tiko schreef:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is dus de gelder die richtje rijd.


Wat vinden jullie nou van haar?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 09:31

Sabrientje schreef:
Ik dacht eerlijk gezegd dat ze een KWPN was (beetje tuigpaard kasse dan) Bloos Maar hoorde dus laatst dat ze een Gelderse is!! Heel gaaf Lachen Dus nu ben ik ook een beetje fan Lachen


Zowel het tuigpaard en het gelderspaard hebben hun eigen afdeling binnen het KWPN.
Het KWPN is in 1970 ontstaan door het samengaan van het NWP (Noord Nederlands Warmbloed Paardenstamboek waar o.a de Groninger in zat) en het VLN (Vereniging ter bevordering van de Landbouw-tuigpaarden fokkerij in Nederland waar o.a het Geldersch paard en het Landbouwtuigpaard in zat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 09:33

Hier even een schema van het onstaan van het KWPN
Afbeelding
Het KWPN is dus o.a ontstaan uit het Gelders en Groninger paard.

Spinody
Berichten: 22
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 14:10

Die site is gaaf.Ik verzorg een 100% Gelderse merrie van 19jr die heel binnenkort van der vrije dag in groesbeek mag gaan genieten echt een top paard!Jammer dat ze er van alles doorheen gooien, je krijgt zelfs subsidie als je gaat fokken met een gelderse merrie! Haha!

What does not kill you, only makes you stronger! Will always love mijn speedepaard!!

Tancreda4

Berichten: 23924
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 17:56

Zoiets hoorde ik ook dat subsidie. Maar is dat niet bij groningers?? Kan ook wel bij gelderse zijn hoor....
Wel zonde, Genderose is ook een volle Gelderse en krijgt dit jaar haar laatste veulen. Haar laatste twee vuelens zijn van een niet goed gekeurde hengst. Echt zonde, want als hij nou een mooie ook volle Gelderse had uitgekozen zou het helamal geweldig zijn natuurlijk.
Wel jammer dat Genderose niet meer voor de fok kan, maar ze verliest steeds bloed (vandaag wel heeel veel) door een (waarschijnlijk) poreus bloedvat dat steeds open gaat als ze ligt. Ik hoop dat het stopt als ze niet meer drachtig wordt. Maar voor de fok is het over. Wel heel jammer want omdat ze ook niet meer voor de kar kan (kunnen haar benen niet meer aan) gaat ze dan waarschijnlijk weg. Verkocht. Ik hoop dat ze een lief baasje krijgt mara in het ergste geval gaat ze naar de slacht. Bah!! Ik wil haar heel graag kopen, vind het niet erg om alleen maar stapritjes met haar te maken. Ik hoopdat er nog iets gebeurd en ze toch blijft. Ik hoop het zo!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 08:27

Het zou natuurlijk wel heel zonde zijn als ze naar de slacht zou moeten. Ik zal voor je duimen dat het goed afloopt...

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 09:13

De subsidie is zowel voor Groningers als voor Geldersen.
Ik heb de papieren wel thuis gekregen maar nooit opgestuurd, er zaten mij te veel haken en ogen aan.

Tancreda4

Berichten: 23924
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:41

Jaja, twee gelderse hengstjes erbij. Genderose heeft een hengsten tweeling gekregen!!!
Hier lag ze nog in stal
Afbeelding

Afbeelding

En ze liggen ook vaak nog in de knoop. Echt zielig maar ook schattig om te zien
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kimmetje26, lina1998, Meike_x_LF, Mieke, mirriejj, NinaCharlie, TurboDi en 25 bezoekers