Af laten maken of.......

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:38

Ik heb dit jaar helaas twee paarden naar de slacht moeten brengen, tja niemand wil natuurlijk van zijn of haar paarden af maar ik moet zeggen dat ik het een goeie manier vind om het leven van een paard te beƫindigen, mits het om een paard gaat wat nog vervoerd kan worden.
Wat er mee gebeurt als het dier dood is, maakt mij niks uit, beestje heeft er zelf toch geen weet van.

Kaboutertjes

Berichten: 829
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:42

Als mijn pony nu een gebroken been ofzo zou krijgen dan
zou ik ook voor de slacht kiezen!
Ik heb ook vaak genoeg gehoord dat een pony bij het inslapen
een paar keer over zo weer op ging staan.
Lijkt me echt vreselijk!

Anoniem

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:43

Nou, bij een gebroken been heb je niet veel andere keuzes dan een spuitje, je zet een paard met een gebroken been niet op een trailer.

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:46

Ik zou weleens willen weten of de mogelijkheid bestaat van slachten (in de zin van pinnetje door het hoofd) en vervolgens niet verwerken tot biefstuk, maar laten cremeren. Want ik laat mijn lieveling gewoon liever niet op eten, vind ik voor mezelf geen prettig idee.

En ik vraag me ook af of er DA's zijn die op de slagersmanier werken. Dus gewoon afmaken met een pin tussen de ogen. Het zal wel niet, want ik heb er nooit over gehoord...maar vraag het me toch af.
De snelle methode vind ik effectiever, want je hebt geen risico dat ze er tegen vechten. Het is meteen *pats* afgelopen.

Maargoed, als het paard niet meer vervoerd kan worden. Dan natuurlijk in laten slapen.

_Daphne

Berichten: 2123
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:47

Wij hebben vorig jaar ook voor de slager gekozen toen de pony van mijn broertje helaas niet langer een normaal leven zou kunnen lijden..

We hebben de DA zelfs gevraagd hoe dat zou gaan met inslapen, hij heeft het uitgelegd waarop hij vervolgens zei; Maar het paard kan nog vervoerd worden..? Dan is er ook een andere optie he?

Want inderdaad ik heb ook meerdere keren het verhaal gehoord dat paarden gaan vechten, of dat als ze nog staan dat ze omvallen ed.

Lucifer is dus naar de slager gegaan, m'n opa is erbij gebleven en zei dat het ging als een licht is dat uitgaat. Lichtknopje om en het licht is uit, zo snel ging het zei hij. Dat vind ik opzich wel enigzins een geruststelling..

Aeris

Berichten: 1732
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:48

Ligt een beetje aan de situatie. Ik heb twee jaar geleden m'n merrie moeten laten inslapen na een val, zwaar atactisch naar de kliniek gebracht, en na 1,5 dag stond ze zelfs niet eens meer op. Dan heb je geen andere keuze dan inslapen.
Als het om een paard zou gaan dat nog vervoerd zou kunnen worden, zou ik misschien eerder opteren voor de slacht. Ik vind het afschuwelijk om te zien hoe de rendac een dier komt halen, laat staan dat hij/zij nog in de stal ligt en daaruit getakeld moet worden.

flamingoo
Berichten: 759
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:52

Tja , ik vraag me toch af , waarom een spuitje niet altijd humaan en snel kan zijn zonder gevecht.
Er worden ook paarden geopereerd onder algehele narcose , dan vechten ze ook niet tegen de narcose , dus het moet wel mogelijk zijn ,eerst narcose dan spuit, hoewel ik niet vermogend ben is een paarhonderd euro mij dit zeker wel waard , alleen al voor mijn gemoedsrust.
Ik zie mijn vader of moeder ook liever in het ziekenhuisbed sterven door een hoge dosis morfine dan dat de dokter een stalen pin door hun hoofd ramt , ook al voelen ze er niks van , en zijn ze meteen dood .
Voor mij is hier geen verschil in .

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:55

Ik heb een paar weken terug hiermee te maken gehad en ik heb gekozen voor inslapen bij huis. Dit is heel mooi en erg rustig verlopen. Paard is heel rustig heengegaan en is dezelfde avond door Rendac met een aparte trailer opgehaald. Wist niet dat dat ook mogelijk was. Kost natuurlijk wel wat, maar vond het erg fijn dat mijn paard niet opgetakeld hoefde te worden. Ik heb ver in het verleden een paard via het paardenfonds (en dus een handelaar die het dier is komen ophalen) laten slachten. Dit paard kon echt niet meer in de handel komen, maar had toen niet een keuze wat betreft het beeindigen van het leven van dit dier. Ik heb hier altijd een heel naar gevoel over gehad en zou dat dus ook niet meer willen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:57

alles wat nog op een redelijk normale manier te vervoeren is gaat naar de slacht.........

wat niet meer redelijkerwijze te vervoeren is kan je thuis laten schieten of af laten spuiten.

@ Sjonnie48....... ik heb ooit een keer een paard uit een land moeten halen die heeft 7!!! ja echt 7!!! volledige spuiten tijdens het langrennen in de kont gehad van de VA....... voordat hij enigsinds met zijn ogen ging knipperen........... en met die hoeveelheid spuit je een olifant plat...... maar hem niet hoor, hij ging door

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:59

Ik kies voor een spuitje. Ik wil er gewoon bij zijn als het gebeurt, en ik wil dat het vredig gebeurt. Misschien anders dan een paard, maar toen mijn kat ingeslapen moest worden, is dat in mijn armen gebeurt. Ik zou niet anders willen.

Ervaring met een paard inslapen helaas ook, ik zit in het bestuur van een vzw die oude manegepaarden opvangt, en we hadden een 32-jarig merrietje dat door een bloedklonter acute verlamming in haar achterbenen kreeg. De dierenarts heeft haar ingeslapen terwijl we allemaal bij haar waren, haar oude verzorgster ondersteunde haar hoofdje (paard was jammer genoeg nog heel helder, het waren enkel de achterbenen die niet meer mee wilden). Het is allemaal heel rustig gegaan, eerst een verdoving, en dan het fatale spuitje, haar hart stopte vrijwel meteen met kloppen, geen stuiptrekkingen ofzo. Volgens mij voor haar de mooiste manier om te gaan, in de weide in het zonnetje, omringd door mensen die van haar hielden en haar paardenmaatjes naast haar.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:07

Ik laat ze dan denk ik toch liever inslapen, ondanks dat je weleens hoort dat het paard blijft doorvechten. Die van mij reizen niet graag en dat brengt dan toch weer extra stress met zich mee. Al hoop ik die keuze nooit te hoeven maken.

Ragdollcat
Berichten: 14683
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:08

Dat hangt van de situatie af, gaat het om een vechtlustige paard dat nog gewoon kan lopen en rennen, dan kies ik voor het afmaken in de slacht, maar niet voor om er vlees van te maken, als dat mogelijk is, gewoon afvoeren, het gaat mij dan om het snelle afmaken/inslapen.

En aan de andere kant als het zwaargewond is en niet meer kan staan, dan kies ik ervoor om het in te laten slapen door de veearts, want ik had ooit meegemaakt op de pensionstalling waar ik ooit stond, een oude merrie van 24 jaar was met beide achterbenen uitgegleden op een stuk bevroren grond, en kon nog net naar de stal lopen en daar stort ze in, en kon niet meer staan, dierenarts onderzocht haar en constateert dat ze gescheurde spieren had in de liezen, en had maar 20 % kans om weer te kunnen staan, dus ze moest afgemaakt worden, maar de eigenaar koos voor de slacht, ik snap het nog steeds niet, die man was zo gek op zijn oude merrie en stond zelfs bij te huilen, dus de volgende dag de hele gang door slepen en in de vrachtwagen naar de slacht, nou als het aan mij lag was de keuze snel gemaakt, gelijk in laten slapen en pas als het dood is naar buiten door de gang laten verslepen, ze had heel veel pijn en zweette een ongeluk en rilde erg, ja dat was klote om het mee te maken, omdat ik er toevallig bij was.

RamonaJJ

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:51

ik zou mijn paard ook in laten slapen, en daarbij kijken voor crematie, om wat as in een bedenk steen te hebben zo heb ik hem altijd bij me
hebben we ook met de honden :P

Kaboutertjes

Berichten: 829
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:52

Ik heb gewoon liever dat ze meteen opgehaald worden dan
dat ze nog eerst een paar dagen voor aan de weg liggen!

Mijn oude verzorgpony is toen ook op stal ingeslapen en die
hebben ze gewoon met zo'n hooibalen takelwagen naar de
weg gesleept.
Overal stonden sleepsporen en het paard was een en al modder.
Geen fijn gezicht.

Anoniem

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:12

Voordeel van slacht is inderdaad dat je niet zit met een kadaver op je erf, en dat het is gebeurd voordat het paard in kwestie de kans heeft om met de ogen te knipperen.
Als mijn paarden na hun dood worden opgegeten, zegt mij dat helemaal niks. Zodra ze dood op de grond liggen is het je paard al niet meer, ziet er niet meer uit als je paard zoals het was toen het nog leefde.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:17

de mijne als het echt niet meer wil
in het land lekker met zijn neus in het gras met de kogel (een goedde jager is zo gevonden)


dan word ie gecremeerd ik wil een deel as en haar behouden
wil er een lifegem van laten persen

Anoniem

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:19

Een jager mag geen paard afschieten, Rommulus.

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:20

Ik moet misschien eerdaags deze keuze gaan maken en ik denk dat hij dan naar de slacht gaat,maar dat ik hem niet voor menselijke consumptie laat gebruiken.
Ik heb dan gelukkig wel iemand die hem daar voor me heen brengt en erbij blijft tot hij dood is.
Ik wil wel pertinent zeker wetendat hij echt dood is en dat hij niet nog verhandeld wordt of op transport naar het buitenland gaat.
Als ik geen betrouwbaar iemand zou hebben die hem weg wil brengen dan zou ik hem op het erf in laten slapen.
Ik ben te laf om hem zelf weg te brengen(ik heb er diep respect voor als mensen dat wel kunnen)

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:21

voor zover ik weet in het bijzijn van een da wel
het geeft geloof ik wat papierwerk en overleg met je verzekering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:26

rommulus schreef:
voor zover ik weet in het bijzijn van een da wel
het geeft geloof ik wat papierwerk en overleg met je verzekering


Ook niet, er moet eerst een verklaring van de de dierenarts komen waarin staat dat het dier levensgevaarlijk is. Daarna wordt dit doorgezonden naar de politie, die heel sporadisch een gestoord dier neerleggen met een karabijn. Meestal gaat het om doorgeslagen stieren in dit geval.
Een jager zul je hiertoe niet bereid vinden, die is veel te bang voor restricties van de KNJV die bij dit soort oneigenlijk gebruik van het wapen waarvoor de jachtakte is behaald en de vergunning is afgegeven wordt ingenomen.
Enige optie die je hebt in dit geval, is in overleg met een dierenarts een slager laten komen die het paard ter plekke afmaakt maar zeker weten mag een jager dit niet doen.
Verder volstaat het gemiddelde jachtgeweer ook niet om een paard deskundig af te maken.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:31

een paard met gebroken been mag niet meer geslacht worden tenminste tenzei ze daar al zijn maar mogen niet meer op transport

als ik mag kiezen wordt het spuitje. heb er al een heleboel zien gaan d.m van een spuitje en ging in alle gevallen keurig netjes ook vechtende paarden. vaak is het daarbij het probleem dat ze al in de stress schieten voor ze de verdoving krijgen en tja dan krijg je ze nog amper neer. dat ik ook met gewone verdovingen.

gelukkig heb ik mijn pony van de een op de andere dag dood in de wei gevonden. helaas heeft ze veel pijn gehad. maar heb altijd tegen der gezegt dat ze gewoon als ik op een ochtend kwam dood was gestorven aan een hartstilstand. helaas was dit laatste een enorm zware koliek aanval(ben om 9 uur savonds weggegaan en vond der om half 8 al stijf)
wel was der vriendje derbij.

Roosch

Berichten: 36702
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:34

Ik had er laatst ook een discussie over op stal.

Nu heb ik geen eigen paard en die zal er voorlopig ook niet komen, maar moet ik ooit zelf de beslissing nemen, dan gaat hij ook naar de slacht, hoor.
Liever in een keer overal vanaf dan dat ie gaat vechten tegen een spuit.

Met een gebroken been of iets dergelijks is het natuurlijk een ander verhaal. :)

Overigens vind ik het tegenwoordig ook vervelend om een frikandel of kroket te eten, dan heb ik altijd in mijn achterhoofd: 'Wat als dit of dat paard er nou in zit..'
Maar die kans is vrij klein, geloof ik. :+

MissRoxyy

Berichten: 2022
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:40

Ik vind dat het erg aan het paard ligt...
Mijn verhaal:
[IM] R.I.P Lieve Jasmijn..!

Hier leg ik duidelijk uit waarom ik de keuze voor de slager heb gemaakt voor dit paard.
Ik vind als je paard echt helemaal op is en al die jaren op een vaste plek heeft gestaan, ook gewoon een spuitje laten geven, Als een paard dood is, is het dood vind ik...en is het puur de gedachte van de mens om de slager te grof te vinden of de Rendac met zon grijper... Paard voelt hier toch niks meer van. Het moment van de waarheid om het zo maar te zeggen is 10 tallen belangrijker dan wat er daarna gebeurd.. En als een paard echt op is dan is die met een spuitje ook zo weg, maar mijn paard was gewoon nog zo goed in der hoofd, dat dat niet zou gebeuren, dat durf ik je op een briefje te schrijven ;)

Wel zou ik de volgende week iets bij me houden ter herrinnering, is bij mijn paard niet gedaan, simpelweg vergeten, op dat moment heb je wel andere dingen aan je hoofd....

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:50

Ik zal eens zoeken of ik het nog kan vinden, maar een tijd terug was er op Bokt een topic van een man, die het hele in laten slapen had uitgezocht voor zijn vrouw, omdat zij haar paard pas daarvoor had laten inslapen.
Ik heb net even gezocht, maar zo snel niet kunnen vinden.

Waar het op neer kwam is dat met een bepaald verdovingsmiddel het paard wordt verlamd. Het heeft dan wel de pijn van de fatale spuit, maar door de verlamming kan je het niet meer zien. Sinds ik dat heb gehoord en een bekende van mij hebt gesproken, die zelf slachter is, weet ik niet meer zo zeker dat ik mijn paard en/of pony zou laten inslapen.
Ik denk eerder dat ik die bekende bel en hem met hun mee zou laten lopen.
Ik zou zijn staart denk ik voor de zekerheid afknippen. 1. Zodat ik wat haar kan bewaren om er iets creatiefs mee te doen ter herinnering en 2. zodat het lastiger wordt hem alsnog te verhandelen.

pluizebol

Berichten: 479
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Koudekerk a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:51