Af laten maken of.......

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:24

x_Quinta_x schreef:
ik heb eens gehoord dat je via de chip die nu alle paarden moeten hebben kan vermijden dat je paard ooit naar de slacht moet. Bij de chip hoort een ingevuld papier ofzo iets was het waar je moest aankruisen of je paard later naar de slacht mag of niet. Dus of wel, wel ofwel Nooit, never, jamais.
Mijn paard gaat alvast nooooooit naar de slager.


Klopt en als je ooit iets voor hebt, zoals een operatie of iets anders moeten ze daar rekening mee houden, eens er bepaalde producten gebruikt worden mogen ze niet meer geslacht worden.
of dat gecontroleerd wordt weet ik niet.
Onze merrie mag al niet meer, die is geopereerd geweest.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:25

hoewel ik absoluut niet tegen paardevlees eten of paarden slachten ben, zou ik het zelf niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Ik vind het sterven niet erg, maar het idee dat ze uit elkaar gehaald wordt, dat haar hoofd ergens anders terecht komt. :n dat vind ik een té nare gedachte bij een paard dat ik zo goed ken. Ik vind het van mezelf nogal naïf, maar toch denk ik het zo.

Ik vind cremeren daaren tegen echt onzin; de kadaverdienst verbrand het beest ook, het beest is dan toch al dood en mensen cremeer je voor de ceremonie en het samen afscheidt nemen. Bij paarden hecht ik daar géén waarde aan.


@Quinta; dat vind ik vreemd; jij kunt dus invullen dat je paard niet naar de slager gaat. Maar geldt dat dan ook als het paard verkocht wordt? En dan is het toch niet meer aan de oud eigenaar om zoiets te beslissen?

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:26

Cremeren gaat mij persoonlijk te ver. En neem je de ton met as dan ook nog mee naar huis?? Ik heb dat bij iemand gezien. Een soort halve plastic voerton met de as van je paard erin. Tja, ik zou daar dus persoonlijk zeker geen troost uitputten. Maar die persoon wel. Ieder zijn/haar meug. Ik heb veel meer troost gehaald uit alle leuke herinneringen die ik aan haar heb gehad en aan de mooie foto's die ik nog van haar heb. Een ton as voegt voor mij daar niets aan toe. Ik heb ook echt gemis gevoeld, het heeft niets voor niets 7 jaar geduurd voordat ik een nieuw paard heb gekocht....

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:26

daar sta ik ook helemaal achter Diane ;)

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:28

Ik heb eens een aflevering gezien van Rendac en daarop zag ik toch niet dat ze verbrand werden...
Ik zou cremeren, enkel de gedachte dat ze verbrand zijn zou mij al troosten maar dat is weer ieders ding ;)

Citaat:
Waar gaat het slachtafval van de Belgische slachthuizen naar toe? Of wat doen we in België met kadavers die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie? Het antwoord is eenvoudig: Rendac Denderleeuw. Al 70 jaar haalt Rendac (ex-Animalia) dierlijk restmateriaal en kadavers op en verwerkt het tot diermeel en vet. Die twee eindproducten verkoopt Rendac vervolgens aan de cementindustrie en energiecentrales.
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 04-06-09 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:29

Damariis schreef:
zonde dat je er zo over denkt. mijn dieren betekenen meer voor mij dan mensen. ik zou eerder zelf niet vreten dan mijn dieren. zonde dat je andere zo afschrijft :(

Joolien schreef:
Je hebt nu idd bij ons in Beverwijk een paardencrematorium, maar sorry, ik vind dat penny :S


Ja ik vind het gewoon wat overdreven. Maar ik weet wel dat er genoeg mensen zijn die daar baat bij hebben.

MilouNigel

Berichten: 854
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:29

De as mee naar huis, hoeft ook weer niet. Maar de gedachte dat er daarna niks meer met het paard kan gebeuren stelt mij gerust en dan kan ik het een plaats geven.

WildChild

Berichten: 2520
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:31

Ik denk dat het heel erg ligt aan de uiteindelijke doodsoorzaak van je paard. Wanneer je paard echt in zijn hoofd heel erg ziek is, lusteloos en echt al 'aan het doodgaan' is, denk ik niet dat ze gaan vechten tegen een spuit. Er zijn echter paarden die afgemaakt moeten worden terwijl ze in hun hoofd nog harstikke levendig zijn. Deze paarden zullen dus vechten tegen de (verdovings)spuit. Dat lijkt mij heel naar omdat je je paard dan liever bij je wilt houden, als hij dat ook lijkt te willen. Het lijkt me sowieso moeilijk voor je paard maar ook voor jezelf als alles heel lang duurt, het lijkt me heel moeilijk om overtuigd te blijven van de gedachte 'het is beter zo'. Ik wil er absoluut niet over nadenken, maar de slacht klinkt zo als een betere optie. Toch denk ik (en ik denk dat dat bij veel anderen ook zo is) dat als het moment daar is, jij helemaal niet je paard nog in de trailer wil laden en naar de slacht wil rijden, dan wil je gewoon samenzijn met je beestje en het op z'n beloop laten. Maargoed, het blijft moeilijk..

Zelke
Berichten: 1444
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Neerpelt, Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:31

ik heb mijn fjord ook helaas af moeten geven in februari. inslapen, ik wou dat er meteen een eind aan haar lijden gemaakt werd, en niet bijv. nog een dag wachten.
nee heb hier vrede mee en het paard ook, ze liet alles over zich heenkomen, was goed zo.
ze heeft niks tegengewerkt. en heb rustig afscheid van der kunnen nemen.

Binky_Zephyr

Berichten: 3504
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:32

dat is jou mening en die respecteer ik ook wel ..:)

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:32

MilouNigel schreef:
De as mee naar huis, hoeft ook weer niet. Maar de gedachte dat er daarna niks meer met het paard kan gebeuren stelt mij gerust en dan kan ik het een plaats geven.


Ja daar ben ik het wel mee eens.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:34

heb helaas 2 x een gevecht meemogen maken
daardoor kies ik voor de kogel
als het kan

mijn paard is niet slacht waardig en het kost dus geld ipv dat
we er een cent voor zouden krijgen
ook al zou die wel geconsumeerd mogen worden
koos ik toch voor destructie
gewoon het idee , beestje heeft jaren lang als maatje dienst gedaan

denk als een der paarden al zo ziek is dat ze eigenlijk al opgeven
dat dan een spuitje de eerlijkste weg is
die zullen ook waarschijnlijk niet het gevecht aan gaan
maar blij zijn met slaap en rust

maw .. ik kies pas als de tijd daar is
maar kogel heeft voorals nog de voorkeur
(het liefste bij ons op de wei maar dat mag niet ..)
krom eigenlijk , je paard zijn hoofd met een moker inslaan mag wel in de
naam van kunst ,

kromme kromme wereld leven we in

mupjekarel

Berichten: 347
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:34

Ik vind het erg fijn dat jullie allemaal je mening geven.
En ook bedankt voor de reacties tussen door over mijn andere topic, doet me enorm goed.

Fijn dat we zo kunnen discusieren over dit onderwerp...

Wesseltje

Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:34

Als ik ooit voor de keuze zou staan, kies ik voor een spuitje.
Voor mijn gevoel is dat humaner, en als vegetarier stap ik niet graag de slachterij binnen ;)
Voor mijn gevoel is de slagerij geen waardig uiteinde, en heb ik nog geen paard meegemaakt die tegen de spuit is gaan vechten.
Dus absoluut een spuit.

xsimone
Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-10-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:36

Mijn pony is toen ingeslapen en met speciaal vervoer wegegbracht, koste wel 500 euro maar met zo'n grote grijparm mijn pony in zo'n vrachtwagen laten gooien wilde ik absoluut niet! Dat had hij neit verdient!
Verder is het bij ons gewoon rustig gegaan, mijn pony was er klaar voor en kon gewoon echt niet meer. Voor mij dus als ik ooit weer voor de beslissing moet komen te staan weer een spuitje en met speciaal vervoer van de rendac. :)

Overigings wilde ik eerst de kogel doen maar omdat mijn pony neit meer op de trailer kon staan kon dit al niet meer.

meliciana
Berichten: 427
Geregistreerd: 25-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:02

Ik denk dat ieder voor zich moet uitmaken hoe of wat. Ik heb laatst mijn hond laten inslapen, en er is wel even een strubbeling geweest, en dat was gewoon afschuwelijk om te zien. Dat wil ik nooit meer meemaken, want dan pas heb je het gevoel dat je je dier vermoordt.
Ik vind het slacht niet slecht. Je weet wat ermee gebeurt, het paardje dient nog tot iets (om het cru te stellen) en het vermijdt dat mensen binnenkort paardenkwekerijen gaan opzetten enkel en alleen voor consumptie (in welke mate dit nu al bestaat, weet ik niet, dus don't shoot me :P ). Uiteindelijk is dat ook een doel van een paard: voeding voor roofdieren, waaronder de mens.
Ik zou het nooit door rendac kunnen laten ophalen, want dan wordt het gewoon opgebrand. Nee, dan nog liever iets nuttigs met zijn dood doen.
En ik vermoed dat een deel van een geslacht paard ook wordt gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek, dus dat helpt ook wel.
Cremeren: tja, ik heb thuis al 3 potjes staan, 2 honden en 1 konijn. Om daar nog een paardenpot bij te zetten, dan stort mijn kast in. Dan zou ik eerder opteren om van paardenhaar een juweel te laten maken, dan heb je hem ook altijd bij je. Hoewel ik wel geloof (omdat ik het zelf heb aangevoeld) dat de energie van het gecremeerde dier blijft hangen rond de assen. Maar een paard hou je niet in huis, dus die energie zou alles verstoren vreed ik...

noudy

Berichten: 1870
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:32

Zou altijd voor een spuitje gaan en dan het liefst thuis in hun vertrouwde omgeving gewoon mijn eigen idee van de slacht spreekt me tegen.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:35

Verplaatst van VSW naar PP.

Athea_Jack

Berichten: 96
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Wellen - België

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:41

@ Alexx
Toen we onze ruin kochtte vorig jaar (had geen chip en geen paspoort) zei de DA ook dat we konden aanduiden op de bijhorende papieren of hij al dan niet naar de slacht gaat .. Hij vertelde er bij dat moesten we hem ooit verkopen, ook de volgende eigenaar gebonden zou zijn aan onze beslissingen .. Of het helemaal waar is weet ik niet ! We hebben overigens gekozen hem niet naar de slacht te doen ..

Brainless

Berichten: 29783
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:42

Athea_Jack schreef:
@ Alexx
Toen we onze ruin kochtte vorig jaar (had geen chip en geen paspoort) zei de DA ook dat we konden aanduiden op de bijhorende papieren of hij al dan niet naar de slacht gaat .. Hij vertelde er bij dat moesten we hem ooit verkopen, ook de volgende eigenaar gebonden zou zijn aan onze beslissingen .. Of het helemaal waar is weet ik niet ! We hebben overigens gekozen hem niet naar de slacht te doen ..

Maar dan kun je hem nog wel bij de slager laten schieten, alleen mag het vlees bij voorbaat al niet gebruikt worden.

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:44

Als die van mij nog vervoerd kan worden zou ik ook waarschijnlijk voor de slager kiezen.

Ik heb ook wel eens gehoord dat een paard is gaan vechten tegen een spuitje. Dat lijkt me zo verschrikkelijk , dat wil ik niet mee maken. Dan kies ik liever voor een slagerij met een goede naam en breng ik hem daarheen. Wel zou ik willen dat een bekende daarna gaat checken of hij echt heen gegaan is.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:52

Ik heb 1 keer van A tot Z het slachten meegemaakt... (bij v.Veen in Nijkerk)

En dat is imo echt het beste....het ging super rustig en netjes....
Het paard in kwestie was totaal niet gestressed van te voren en was in eén klap weg....

Quartusje
Berichten: 650
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:59

Ik persoonlijk zou men paard nooit naar de slacht brengen om welke reden dan ook ...
ik zou het mezelf nooit vergeven dat mensen mijn paard opeten(ik zelf ben vegetarier). als het ooit moet zou ik mij paard een spuitje geven , rustig afscheid nemen en haar mssn laten cremeren en het as van haar mee naar huis nemen maar de slacht NOOIT!!!

mick75

Berichten: 4545
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:29

Ik laat het van het paard zelf en de situatie afhangen. In principe zeg ik de slager. Paard heeft dan nog een laatste uitje (zo zien ze het zelf vaak), het gaat snel, de kans dat ze gaan vechten vooraf is veel kleiner en ik vind het ook wel een prettig idee dat er delen van haar hergebruikt worden. Geeft me het gevoel dat ze niet voor niets is gestorven. Hoewel ik de weken erna zeker geen dingen zal eten waar paardenvlees in zit, veel te bang dat ik mijn eigen meid zit op te eten want dat gaat me even een stapje te ver. Ik wil er trouwens wel zelf bij blijven, hoe moeilijk dat ook mag zijn.

Als ze acuut zeer ernstig ziek wordt, of een been op een verkeerde plaats breekt, of om andere redenen niet meer normaal vervoerd kan worden kies ik natuurlijk voor een spuitje.

Wat het in de praktijk ook wordt, het moet zowiezo eerlijk zijn naar het paard toe. Dat vind ik nog het belangrijkste.

Brainless

Berichten: 29783
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:35

Quartusje schreef:
Ik persoonlijk zou men paard nooit naar de slacht brengen om welke reden dan ook ...
ik zou het mezelf nooit vergeven dat mensen mijn paard opeten(ik zelf ben vegetarier). als het ooit moet zou ik mij paard een spuitje geven , rustig afscheid nemen en haar mssn laten cremeren en het as van haar mee naar huis nemen maar de slacht NOOIT!!!

Je kan er voor kiezen je paard wel te laten schieten en niet voor consumptie en/of diervoeding te laten gebruiken.