Af laten maken of.......

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22775
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:54

Ik vind dat jij als eigenaar ten alle tijden een eigen keuze moet kunnen maken over hoe je je paard aan zijn einde laat komen.. Ik vind het nogal onvriendelijk dat je erop word neergesabeld..

Ik heb het voor mezelf al op een rijtje als het bij mijn paard zo ver moet komen.. Als mijn paard nog kan lopen en "fit" genoeg is om op tansport te kunnen, laat ik hem schieten. Dit is snel en pijnloos en in mijn opzicht het meest vriendelijk. Ik zou hem niet voor consumptie laten gebruiken.

Mocht mijn paard niet meer vervoerd kunnen worden, dan zou ik kiezen voor een spuitje, of een schieter aan huis. Even afhankelijk van de aard waardoor mijn paard niet meer op zijn benen kan staan. Is het heel acuut ( gebroken been bijvoorbeeld ) dan mag de arts er meteen een spuit inzetten, geen seconde langer lijden dan nodig. Heb ik nog even de tijd en lijd mijn paard niet, dan probeer ik een schieter aan huis te laten komen :)

Je ziet, ik heb er heel goed overna gedacht! En ik vind dat als het voor jou de beste keus was je paard te laten schieten, wij in geen enkel opzicht het recht hebben om jou daarop te veroordelen :)

Heel veel sterkte!! :(:) Het verlies is al zwaar genoeg zonder al die wijzende vingertjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:54

Ja ik bedoel het niet op een negatieve manier, maar ik ben gewoo niet zo.

Diane65
Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:56

Mijn vorige merrie stond heel vrolijk op het erf bij de slachterij om zich heen te kijken. Intussen waren ze de slachthal aan het schoonspuiten voor de paarden die die ochtend werden gebracht. Dus of ze het ruiken, ik weet het niet. Ze is heel ontspannen met Frank Varseveld meegelopen naar binnen. Ik hoorde vrijwel direct daarna een plof en toen was het dus al gebeurd. De verhalen over vechten tegen verdoving zijn mij ook bekend en ik gun dat mijn paard niet die inderdaad al die jaren voor mij klaar heeft gestaan. En als ze dan ook nog drie weken lang op drie benen heeft rond moeten lopen omdat de veearts toch een behandeling had ingesteld die volstrekt overbodig was (er lag geen botje in haar voet meer op zijn plaats) en ik na die drie weken de verzekering achter me had, was het alleen maar een gevoel van opluchting en dankbaarheid dat ze snel mocht vertrekken.
Dat ze daarna bij iemand op het bord is beland, zou best kunnen, maar voor mij is het echt over als de dieren dood zijn. Dat was het was, de essentie/de geest, is dan toch al afgereisd.

Judith_ schreef:
Citaat:
Trouwens, ik heb altijd horen zeggen dat paarden het 'voelen' (ruiken??) als ze in het slachthuis zijn... zou dat


Paarden schijnen dood te kunnen ruiken. Echter loopt bij ons erg leuk het ruiterpad langs een slachthuis, en heb nooit een paard gehad wat weigerde daar langs te gaan. Zelfde met dooie beesten langs de weg.

Zelf zie ik liever beesten die een goed leven hebben gehad bij de slacht eindigen dan beesten die in een kooitje zijn opgegroeid en nu niet bepaald een droomleven hebben gehad.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:56

Ik heb een paar keer een paar dzien inslapen, waarvan 2x een gevecht is geweest.
1 paard werd ingeslapen in de wei, en die probeerde telkens weer op te staan, viel weer om (met een klap) stond weer op, zakte door de benen probeerde weg te sprinten (wat natuurlijk niet lukte), klapt een x achterover, lag spartelend op zijn rug. Paard had werkelijk de doodsangst in zijn ogen staan.
Nee hoor, voor mij de slacht (indien mogelijk).
Een paard met een gebroken been oid ga ik niet meer vervoeren.

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:57

Mocht ik voor die keuze staan dan heb ik liever een schot in hun hoofd ipv te vechten tegen een spuitje, niet dat ze allen onrustig ingeslapen worden...
Heb het met mijn geitje voor gehad die is nog rechtgesprongen en heeft nog enorm geschreeuwd.
Maar mijn uiterste wens is ook een crematie hoor...
Rendac is niet zo mijn ding.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:59

Ik vond het bij mijn merrie zo akelig dat ze nog een paar minuten stuiptrekkingen had..
is dat met slachten ook zo??
M'n merrie is verder wel rustig ingeslapen, denk dat ik daar toch voor zou kiezen.. ik heb het idee dat ze bij de slager al ruiken wat er gaat gebeuren en ben dan bang dat ze in paniek zou raken.
Overigens was m'n merrie niet meer te vervoeren (kruisverlamming)

Rendac heeft haar opgehaald, maar ik kon dat echt niet aanzien.. :o

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:00

Nee dat maakt ook niet uit maar om het dan meteen penny te noemen is ook weer zo wat. Anyway... iedereen heeft z'n eigen mening en laten we hopen dat de meesten de keuze niet te vaak hoeven te maken.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:01

Ik ben al wat ouder en zit mijn hele leven al in de paarden en andere dieren.
Ik heb al heel vaak meegemaakt dat een dier uit het lijden verlost moest worden, ook paarden.
Ik heb dit proces bij diverse dierenartsen meegemaakt en ben ook een aantal keren er bij geweest als de slager een paard schoot.
Beide dingen zijn niet leuk....en altijd verdrietig.
Vanuit mijn ervaring kies ik met mijn eigen paarden voor de slager, zolang ze nog redelijkerwijs te vervoeren zijn. Dat laatste lijkt me logisch. Ik heb een "vaste" slager die dit doet en waar ik heen ga. Kleinschalig en met begrip voor jouw emotie.
Het gaat er snel en effectief...voor het dier het in de gaten heeft is het gebeurd. En ik heb daar nog nooit stuipen bij gezien.
Bij een spuitje kan het ook snel en effectief gaan, maar het is niet altijd zo, weet ik uit eigen ervaring. In principe krijgt het paard van de stuipen die hij dan kan hebben niet veel mee (zeggen ze), maar ik vind het gewoon een naar gezicht.
Zoals mijn vriendin in Engeland het heeft gedaan vind ik ook mooi: daar mogen dierenartsen een paard ook schieten op dezelfde manier als de slager.
Maar dan kun je het dus thuis laten doen (zoals vroeger toen ik jong was, de slager soms ook nog aan huis kwam)....
Daarnaast vind ik het ook nog wel een goede gedachte, dat het dode paard ook nog van enig nut is en met zorg wordt gefileerd en gebruikt, ipv verbrand in de ovens bij Rendac.
Crematie is voor mij sowieso geen optie: dat kost geld, terwijl het paard er niks meer aan heeft....en voor mij hoeft het dus niet....voor mij staat het belang van het paard voorop en als hij dood is, merkt hij nergens meer wat van...dus cremeren heeft voor mij geen zin. Het helpt mij ook niks bij het gemis van het dier....
Laatst bijgewerkt door polly2 op 04-06-09 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:02

Kytha schreef:
Ik vond het bij mijn merrie zo akelig dat ze nog een paar minuten stuiptrekkingen had..
is dat met slachten ook zo??
M'n merrie is verder wel rustig ingeslapen, denk dat ik daar toch voor zou kiezen.. ik heb het idee dat ze bij de slager al ruiken wat er gaat gebeuren en ben dan bang dat ze in paniek zou raken.
Overigens was m'n merrie niet meer te vervoeren (kruisverlamming)

Rendac heeft haar opgehaald, maar ik kon dat echt niet aanzien.. :o


Volgens mij zijn er bij slachten ook stuiptrekkingen.
Meerdere ervaringen staan hier in het topic over het niet ruiken en aanvoelen van een slachthuis. Mijn eigen ervaring is ook dat ze er niks van merken.

MilouNigel

Berichten: 854
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:02

Als het zover is, dan rij ik (als dat nog mogelijk is) met het paard naar de dierenarts en laat ik het daar inslapen. Misschien dat in een eigen vertrouwde omgeving beter is maar wil niet zien hoe dat ze het paard weg slepen. Slachten daar heb ik pertinent iets tegen, kan niet uitleggen waarom of hoe, maar ik kan het niet over mijn hart krijgen als ik 1 van mijn paarden zou moet laten slachten. Cremeren is een hele mooie gedachte en is zeker het overwegen waard.

Als de dag daar is, laat ik mijn paarden inslapen.
Laatst bijgewerkt door MilouNigel op 04-06-09 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:02

Als je op de juiste manier laat inslapen is er geen gevecht.

Ik heb er nooit over na hoeven denken, voor mijn paarden absoluut een spuitje. Mijn pony heeft geloof ik 3 of 4 spuitjes gehad voordat ze het spuitje kreeg waarvan ze daardwerkelijk stierf. Eerst suf maken, dan echt wegmaken en daarna pas de dodelijke injectie. Dan gaat het super rustig.

Mijn pony is rustig in mijn armen, met haar hoofd op mijn schoot, thuis in haar vertrouwde stal ingeslapen, met mijn paard (haar vriendin) er naast. Kan het mooier?

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:03

[PP] slachten of inslapen?

[MD] Slachten VS in laten slapen

Ik heb nog 2 topics gevonden hier over maar beide zijn gesloten.

Ik zou zelf als je de keuze hebt voor slachten gaan.

Vorig jaar heb ik onze shet moeten laten inslapen thuis omdat ze niet meer vervoerd kon worden. Het is echt een enorm gevecht geweest.
Nu moet ik wel zeggen dat ze geen ader konden prikken door het vechten en de narcose vloeistof dus onderhuids gespoten moest worden.
DA is een aantal keren terug geweest maar kon pas na meer dan 2 uur vechten de definitieve spuit zetten omdat hij wou dat ze rustig was als hij dat deed.
Ze heeft elke keer weer geprobeerd te staan, viel weer om enz.

Het laatste moment was wel rustig en vredig en daar houdt ik dan maar aan vast.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:04

ik heb niet alles gelezen. Maar wat nou als je paard een spuitje krijgt? dan wordt hij opgehaald door Rendac, opgetakeld door zo'n vrachtwagen enz... daar heb ik ook geen fijn gevoel bij

BelgenGek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:05

Ik heb 2x een pony laten inslapen,
beide omdat deze heel erg ziek waren,
erg vermagerd en nietmeer op de benen konden staan
en veel pijn hadden..

Als ik moet kiezen en het paard kan nog normaal vervoerd worden
en hij zit niet vol medicijnen (zoals ik bij de andere 2 had)
gaat hij wel naar de slager,
dan houd je er in ieder geval nog een beetje geld aan over...

Tallie1979
Berichten: 22775
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:07

AronenLoutje schreef:
Nee dat maakt ook niet uit maar om het dan meteen penny te noemen is ook weer zo wat. Anyway... iedereen heeft z'n eigen mening en laten we hopen dat de meesten de keuze niet te vaak hoeven te maken.


En daar heb je ook absoluut gelijk in!! Ik weet wel hoe ik het ooit wil regelen, maar ik hoop dat ik er nog heeeeeeeeeeeel lang op moet "wachten" tot het zo ver is.. :)

En de meest ideale manier zou zijn dat hij op een dag gaat slapen en niet meer wakker word, dat is heel hard, maar dan hoef ik de keuze niet eens zelf te maken, snap je? ;)

MilouNigel

Berichten: 854
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:08

BelgenGek schreef:
dan houd je er in ieder geval nog een beetje geld aan over...


Als ik voor die reden mijn paard zou laten slachten, zou ik niet met mezelf kunnen leven.

Is zeker geen veroordeling tegenover jou! ;)

blackstar

Berichten: 3192
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:10

In 1e instantie zeg ik inslapen, maar heb ook heel veel verhalen gehoord en nu ook gelezen dat ze gaan vechtenn ertegen en das is helemaal geen fijn beeld.
Dus op dit moment zou ik zeggen een pin in het hoofd en slachten.

(als ik ooit de keuze moet maken bij mijn paard dan is het pin in het hoofd, maar ze mag niet geslacht worden ivm medicijnen die ze ooit op heeft)

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:11

het enige dat ik niet vind kunnen is dat iemand zijn paard 'verkoopt om te laten slachten' en het dier vervolgens op transport naar Italie of elders wordt gezet in volgeladen vrachtwagens.

Als je als eigenaar er verantwoordelijk mee omgaat kun je best voor de slacht kiezen, zorg ervoor dat je er zelf bij bent zodat je zeker weet dat hij ook is gegaan. Sommige slagers verzamelen paarden, knappen ze weer wat op en verkopen ze weer of ze komen dus op zo'n transport terecht. Da's pas zielig.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:12

Pfff moeilijk .... maar ik snap beide beslissingen. De reden dat ik niet voor de slager zou kiezen is waarschijnlijk dat ik bang zou zijn voor de mensen die daar werken. Of ze je verdriet wel snappen, je wel de tijd geven om afscheid te nemen en respectvol met je omgaan.

Ook zou ik bang zijn dat mijn paard in paniek zou raken, maar dat geldt evengoed zo niet meer voor een spuitje waartegen ze kunnen vechten.

Het ligt ook aan de situatie. Als je paard erg ziek is en bijna alleen maar ligt dan zal hij waarschijnlijk niet vechten tegen een spuitje.
Het nadeel van inslapen, vooral thuis, vind ik dat je je paard daarna aan de weg moet leggen om op te laten halen.

Ik ben verder niet tegen het eten van vlees en dus ook paardenvlees. Ik snap nu ook veel beter de keuze voor de slager.

Ik persoonlijk ...... ik zou het eigenlijk niet weten en het hangt ook erg af van de situatie. Ik denk dat als je paard al bij de veearts staat en het gaat slecht dat je dan eerder kiest voor daar in te laten slapen, terwijl je eerder misschien altijd slacht zou hebben gekozen.

Ik wil de TS veel sterkte wensen!!! Ik heb je andere topic gelezen over het afscheid van je paard. Ik hoop dat je mooie aandenken en herinneringen aan hem over hebt gehouden!!!!

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:15

Mijn beste vriendin staat op dit moment voor de keuze wat met het paard te gaan doen. Paard loopt zonder pijnstilling echt op 3 benen :-( inslapen bij hun op het erf is geen optie, ze hebben kleine kinderen en veel kinderen e.d. in de buurt dus aan de weg leggen en al die ellend dat wil ze gewoon niet hebben. Dat zou bij mij thuis ook echt niet kunnen, dus hoop niet dat ooit zou moeten gebeuren. Ze gaan em nu naar de kliniek brengen en haar daar in laten slapen.
Er is toch ook een mogelijkheid om ze met een soort van takel/trailer op te laten halen bij huis ipv zo'n vrachtwagen??

Binky_Zephyr

Berichten: 3504
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:16

zonde dat je er zo over denkt. mijn dieren betekenen meer voor mij dan mensen. ik zou eerder zelf niet vreten dan mijn dieren. zonde dat je andere zo afschrijft :(

Joolien schreef:
Je hebt nu idd bij ons in Beverwijk een paardencrematorium, maar sorry, ik vind dat penny :S

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:20

ik heb eens gehoord dat je via de chip die nu alle paarden moeten hebben kan vermijden dat je paard ooit naar de slacht moet. Bij de chip hoort een ingevuld papier ofzo iets was het waar je moest aankruisen of je paard later naar de slacht mag of niet. Dus of wel, wel ofwel Nooit, never, jamais.
Mijn paard gaat alvast nooooooit naar de slager.

MilouNigel

Berichten: 854
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:20

Ik vind cremeren ook een hele mooie gedachte, en zeker het overwegen waard.

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:20

Topic van de ts over haar pony is trouwens wel hartverscheurend zeg jeetje.. veel sterkte voor jou!

carosello
Berichten: 74
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:22

een pony is naar slacht gegaan, andere ingeslapen. Aan 1e had ik een betere ervaring dan 2e (2e duurde ruim een half uur....)

Als mijn paardje zou gaan, gaat hij naar een crematie en wordt uitgestooid over een plek waar hij graag komt. (Hopelijk duurt dat nog heel lang)

Ik kies alle manieren wel voor slacht ZONDER consumptie.