Af laten maken of.......

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:54

Ik heb het filmpje gekeken en denk nu ook wel anders na over het laten schieten.. in het filmpje zie je idd dat het paard zo weg is en wat JoyCiej007 dan mook in haar post heeft staan als je het paard dan nog door rendac zou kunnen ophalen zou ik er toch wel over denken.. alleen het idee van rustig in slapen is dan natuurlijk weg

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:17

En toch .... mocht het in de toekomst weer voorkomen.... dan zal ik hetzelfde laten doen als mijn vorige paard (de moeder van Cryssie). Wij lieten haar inslapen in het weiland waar zij altijd stond. Lekker rustig tesamen met haar maatjes om haar heen.
Jewel hield enorm veel van Chinooks (zij vlogen toen nog geregeld over de boerderij heen), zij kon altijd zo fascinerend naar boven kijken. Toen zij haar narcose spuitje kreeg, vlogen er 3 Chinooks boven ons, op dat moment viel zij. Heel rustig kreeg zij haar laatste injectie en was heel snel weg. Geen doodstrijd, heel mooi, heel verdrietig, maar ook heel rustig en sereen. Wij zeiden nog tegen elkaar, dat zij opgehaald werd door haar geliefde Chinooks.
Ik herinner me nog dat haar maatjes nog even hinnikten en daarna rustig verder graasden.
Wij allen hadden vreselijk veel verdriet, maar het ging zo rustig en mooi dat wij nu nog (nog steeds met tranen in onze ogen) goede herinneringen hebben aan deze dag.
Mijn moeder had nog de vorige dag gesproken met onze DA over haar angst van een doodstrijd van een paard wat zij vroeger gezien had, onze DA verzekerde ons toen dat Jewel absoluut geen doodstrijd zou krijgen, zij zou genoeg narcose binnen krijgen. Wat hij belooft had, gebeurde toen ook. Er was geen strijd.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:34

Cryssie: Wat ontzettend mooi!
Dan moet zo'n dag al een stuk minder erg voor je zijn als je paard er zo op reageerd denk ik...

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:04

@Giolli Het blijft erg, maar de manier waarop alles gegaan was, was erg mooi. Door zo'n ervaring hebben wij zoiets van, wat anderen ook mogen zeggen over thuis inslapen of de slacht, wij blijven dit zo doen. Geen gesleep met de paarden, lekker thuis in hun vertrouwde omgeving met onze eigen vertrouwde DA.

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:29

Brainless schreef:
@Giolli
Ik snap jou idee absoluut hoor,
Maar als jij je paardje thuis laat inslapen wordt hij ook met een grijpkraan opgehaald om vervolgens in een container gegooid te worden.
Dat was ook de reden dat ik de mijne vandaag heb laten schieten.


Hier ben ik het niet mee eens. Er is namelijk een service bij Rendac en uiteraard tegen bijbetaling komen ze je paard privé ophalen met een soort van mat in een grote 'bus'.

Citaat:
En daarna worden er vaak nog andere dode dieren opgegooid, weer met grijphaak opgetild, op heftruk gelegd, door een maalmachine gegooid en zo word langzaam het vlees aan stukken gescheurd, spatten organen open en hoor je botten breken.. Daarna word het zo vermalen en heb je kans dat je een deel van je eigen paard opeet bij het eten van een snoepje, vla of andere producten met gelatine.


Maar bij de slager word zijn hoofd eraf gehakt, ze lichaam doormidden, benen eraf enzovoort, enzovoort.

Het is zelf maar hoe je het wil bekijken.
Ik heb er vrede mee gehad dat ze op is gehaald door rendac.

Brainless

Berichten: 29784
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:43

JoycexLynn12 schreef:
Brainless schreef:
@Giolli
Ik snap jou idee absoluut hoor,
Maar als jij je paardje thuis laat inslapen wordt hij ook met een grijpkraan opgehaald om vervolgens in een container gegooid te worden.
Dat was ook de reden dat ik de mijne vandaag heb laten schieten.


Hier ben ik het niet mee eens. Er is namelijk een service bij Rendac en uiteraard tegen bijbetaling komen ze je paard privé ophalen met een soort van mat in een grote 'bus'.


Je hebt gelijk, had ik niet meer aan gedacht.

Maar het verschild ook hoe je woont en of je op je erf kunnen komen.
Bij mij kunnen ze niet de wei in komen en ben verplicht het dier zelf naar de weg te slepen.

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:49

Het is beiden niet leuk.

Bij de slacht worden ze uit mekaar getrokken maar datzelfde geldt voor rendac.
Ik denk er ook maar niet teveel overna, heb er vrede mee dat ze gewoon met rendac is meegegaan en blijf voor me houden dat haar geest eruit was en het enigste wat er nog lag was het stoffelijk overschot.
Nunique was al in de paardenhemel.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:04

En uiteindelijk blijft het maar gewoon je eigen geweten sussen :) . Paard is dood, merkt er écht niets meer van wat je met hem doet. Zal je nergens van bovenop een wolk aankijken en je leven vervloeken omdat je hem in de worst draait of zou staan dansen op zijn lijk (niet dat ik dat laatste ooit van plan ben :+ ) . Zelfde geldt voor menselijke lichamen. Waarom zijn wij ooit begonnen met begrafenisrituelen en 'eerbieding' van een dood lijk? Als ik mij niet vergis zal dat wel komen uit het geloof in het hiernamaals. Lichamen waren niet zomaar omhulsels maar belangrijk. Nu, duizenden jaren het er ingebakken later, doen we het nog steeds, en wordt het niet verzorgen van een nette begrafenis gezien als wreed en onrespectvol. Want wel ontzettend van iemand hebben gehouden, maar zich geen zorgen maken om wat er met het lichamelijk omhulsel gebeurd wat overblijft (en toch langzaam maar zeker zal vergaan, tenzij je het opbrand, dan is het zo weg), dat is toch onmogelijk?

Ik kan je vertellen dat ik me geen zorgen maak over wat er met mijn lichaam gebeurt na mijn dood. Voor mij part gooien ze het in een kuil, ja echt. Als ze maar gehouden hebben van hetgeen dat dat lichaam deed leven(en dan nog, al zou iedereen mij haten, ben er eigenlijk toch niet meer dus waarom zorgen maken :+ ) .
En daarom dat het voor mij niet hoeft, eerbied voor het lichaam van mijn paard dat overblijft. Ik zie mijn paard doodgraag, ik moet wenen als ik zelfs maar denk dat het ooit voorbij zou zijn, maar niet haar lichaam. Dat is in mijn ogen gewoon een tijdelijke behuizing geweest waar die geest heeft ingezeten. Had evengoed ook groter of kleiner, of zwart of wit kunnen zijn.

Daarentegen, als jij die dingen nièt kan scheiden, als voor jou het lichaam wel een belangrijke factor, een deel van je paard is geweest, dan moet je uiteraard doen waar jij je het beste bij voelt. Ookal zal je paard je niet veroordelen, als jij het komende jaar geen oog meer dicht doet uit schuldgevoel omdat je je paard door de rendac hebt laten verbranden in plaats te cremeren, heeft het geen zin om je eigen geweten zo te treiteren.