Af laten maken of.......

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:51

Ik was ook al aan het zieken Judje, ook ik kan het niet terugvinden.... maar ik herinner me het wel.

mupjekarel

Berichten: 347
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 11:31

Dat topic over van veen heb ik al is een keer gezien ja, wil dat zelf ook nog keer meemaken.
Ben met flits ook bij hem geweest, alles ging enorm netjes, grapjes maken en lachen.
van veen heeft ook zelf flits van me overgenomen toen, vergeet ik nooit meer.

Zie wel dat iedereen verschillende meningen heeft, eigenlijk is het 50/50.... De ene helft laat afspuiten, de andere helft kiest voor de slager....

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:41

mupjekarel schreef:
Dat topic over van veen heb ik al is een keer gezien ja, wil dat zelf ook nog keer meemaken.
Ben met flits ook bij hem geweest, alles ging enorm netjes, grapjes maken en lachen.
van veen heeft ook zelf flits van me overgenomen toen, vergeet ik nooit meer.

Zie wel dat iedereen verschillende meningen heeft, eigenlijk is het 50/50.... De ene helft laat afspuiten, de andere helft kiest voor de slager....


Jammer dat de video's niet meer werken... ik had het graag eens gezien in het topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:42

Ik ben helaas in de positie dat ik hier toch een beetje over na moet gaan denken en ik vind dit een hele lastige...

Paard is geen makkelijke en ik vrees dat laatste ritje in de trailer naar eventuele slager geen pretje wordt, voor ons beiden..
Echter wil ik haar ook niet zien vechten tegen een spuitje...

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:58

Mijn paard heb ik in de kliniek moeten laten inslapen.
Dat ging echt zo rustig dat ik daar een supergoed gevoel aan over heb gehouden.

Eerst in haar stal een spuitje zodat ze al heel suf was en geen benul meer had van de omgeving. Toen zijn we naar de inslaapruimte gelopen. Dat was maar een klein stukje lopen. Heel rustig en een beetje ondersteunen.
Door de eerste spuit scheen ze al geen idee meer te hebben van de 'enge' ruimte. Hier hebben we haar tegen de muur gezet in de hoek met haar kont en zij tegen de muur. Toen was er een schot wat aan de andere kant tegen haar zij werd gezet als steun.
Hier kreeg ze de volgende spuit zodat ze zou gaan liggen. Toen moest ik wel even aan de kant. Zo relaxed, je zag haar gewoon suffer worden en uiteindelijk naar beneden zakken. Dat schot wat tegen haar aan was gezet, werd terwijl ze ging liggen langzaam weggeschoven zodat ze zachtjes naar beneden ging en niet ineens omviel.
Toen ze al lag en dus in een soort van narcose was heeft ze haar laatste spuit gekregen die waarmee ze echt in werd geslapen.

Ik heb hier echt een heel goed gevoel aan over gehouden.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:55

ik zou mijn paard(moestkr een hebben) een spuitje geven.
waarom?omdat hij pijnloos is en het paard gewoon 'inslaapt'.
ik zou niet willen dat ze een pin in zijn mooie hoofdje persen en dan in een frikandel word gedraaid.
dan eet ik gewoon NOOIT meer frikandellen ofzo!
achja,dat is mijn mening.
doeii!

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:59

dit vind ik erg lastig ik zelf vind een spuitje diervriendelijker maar dat vechten maakt het weer onvriendelijk. en slager klinkt gewoon zo bruut.
ik wil mijn paard ook gecremeerd hebben dus ik denk dat het dan een spuitje word.
ik vind dit gewoon erg lastig!

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:02

wat ik mij afvraag ik lees wel eens dat paarden ""vechten"" tegen een spuit maar wat bedoelen jullie daarmee?
ik heb mn pony laten inslapen en na de eerste spuit die ze krijgen zijn ze al zo wankel en ""dronken"" hoe kunnen ze dan vechten? bij de 2de spuite vallen ze neer en zijn redelijk snel weg als je genoeg inspuit.
maar zijn er meerdere manieren van afspuiten?

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:04

Ik heb in het verleden mijn paard af moeten laten maken en heb zonder enige twijfel gekozen voor inslapen en zou, mocht ik nog maals voor de keuze komen te staan, weer doen, waarom?

- Uit liefde ik wil niet dat de laatste gang van mijn paard het slachthuis wordt, dat het laatste wat hij ruikt de dood is.

- Daarnaast wil ik erbij zijn als het gebeurd, ik wil mijn paard bijstaan zodat hij/zij vredig inslaapt.

- Ik wil niet het risico lopen dat iemand mijn paard bij de slager vandaan koopt en dat het dier misschien in de handel terecht komt.

Mijn paard is zo verzekerd dat ik die keuze kan maken, ik krijg dan wel iets minder uitbetaald (de slachtwaarde), maar dat heb ik graag voor mijn dier, waar ik zoveel plezier mee heb beleefd en vaak lief en leed mee heb gedeeld, over.

Ik heb mijn paard jaren geleden in de kliniek in Emmeloord in laten slapen.
Mijn paard kreeg eerst een spuit, wankelde en viel (dat was wel wat een naar gezicht) daarna ben ik bij haar gaan zitten, maar ze was al inslaap en ademde rustig.
De veearts heeft haar toen de definitieve spuit gegeven en na een paar lichte spiertrekkingen stopte haar hart.

Ik mocht daarna nog net zolang bij haar blijven als ik wilde om afscheid te nemen, ze lag in een grote box een beetje achteraf.

Ik was erg tevreden over de manier waarop het is gegaan en zou gelijk weer hiervoor kiezen.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:24

Je moet het natuurlijk doen op de manier waarop jij je er het beste bij voelt. Maar een aantal dingen die je stelt, zijn niet waar.

Je kan namelijk gewoon bij je paard blijven tijdens het schieten. Dus dan loop je ook niet het risico dat iemand je paard bij de slager vandaan koopt.

Dat jij liever niet hebt dat je paard in een slachthuis dood gaat is helemaal jouw goed recht, maar ik heb nog geen paarden gemerkt die de 'dood' zouden ruiken. De meeste lopen zo naar binnen. De meeste die moeilijk doen zijn paarden met een heel zenuwachtig baasje erbij (logisch natuurlijk).

Dus je moet het echt helemaal zelf weten. Wilde alleen even de dingen die niet klopten rechtzetten.

staceYii
Berichten: 42
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:33

ik zou hem een spuitje geven...kan het niet aanzien dat ze mijn paard een pin door het hoofd schieten:(

Claudia78

Berichten: 1567
Geregistreerd: 26-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:40

Ik zeg eigenlijk beiden wel....Ik heb een hele vervelende ervaring met een 40jarige pony die v/d ene dag op de andere dag doodziek was dus met een spuitje ingeslapen moest worden. Ze was zo ziek dat er 2spuiten voor nodig waren om haar in te slapen. ze heeft enorm gevochten en schokte nog een poos na. Dit was een enorme klote ervaring.
Mijn 2e paard is wel naar de slacht gegaan omdat ik dit niet nog een keer wilde meemaken. Ik stond er alleen wel op dat mijn vriend(toen) er bij bleef tot hij dood was. In 1 schot was het gebeurd. Een 3e paardje van mij is na een lange ziekte wel weer met een spuitje afgemaakt. Dit is eigenlijk heel vredig gegaan. Ik ben daarna ook nog een hele poos bij haar gebleven.
Wat nou de juiste beslissing is blijft ieders eigen keuze... Niemand kan in dat geval zeggen wat goed of fout is.
Je moet doen wat je gevoel je ingeeft. Het feit blijft. Je moet afscheid nemen en dat doet het meeste pijn.

DeniesRos
Berichten: 2334
Geregistreerd: 26-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:43

Ik zou kiezen voor het inslapen.
Waarom?
De slachterij vind ik zo eng ( klinkt raar) maar ik heb filmpjes gezien en ik kan me eigen paard echt niet zo aan z'n laatste einde laten komen.
Ik wil hem laten gaan waar ik bij kan zijn en alle tijd heb om afscheid te nemen.
Het liefst zou ik z'n as in een ketting doen en dat vooraltijd bij me dragen.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:45

Ik laat die van mij het liefste inslapen.
Zijn koele kikkers, die niet schrikken van de DA en ook bijvoorbeeld tijdens de castratie wel onder zeil wilden (hoewel Wisse laatst wel een dubbele dosis van alles nodig had, sterk paard ;) ).
Ik ben vegetarisch dus er worden van mijn dieren uiteraard geen frikandellen gedraaid!
Dus optie 1 zou zijn ; inslapen thuis (of waar dan ook, ligt aan de positie waarin je zit) en optie 2 zou zijn; schieten zonder consumptie. Ik laat het lichaam liever wegrotten dan dat iedereen er van kan gaan zitten smullen zeg maar
En optie 3 als ik genoeg geld heb; crematie, maar dat zal er wel niet inzitten denk ik ;)

Ach ja, noem me Penny maar ik hou heel veel van ze en geloof nu eenmaal niet in vlees eten :D

ArlandoO
Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: ergens in het westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:50

gelukkig dat iedereen dit voor zijn/haar paard zelf kan beslissen.
Ikzelf zou in eerste instantie zeggen: inslapen.
Aan de andere kant lees je van alle2 positieve en negatieve ervaringen.
Zelf heb ik geen van beide nog meegemaakt, maar toen ik mijn eerste pony'tje kreeg, vroeg ik gelijk aan mijn ouders, als hij zou moeten gaan om 1 of andere reden, of hij ingeslapen zou worden en niet naar de slacht.
Ik eet gewoon paardenvlees, of het nu in een frinkandel zit, of het gewone rookvlees.
Maar het idee dat ik mijn eigen paardje eet :n

Ikzelf zou hem ook het liefste laten cremeren. Het lijkt me fijn iets tastbaars te hebben.

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:56

'Voordeel' van op de kliniek in moeten laten slapen vond ik wel dat ze daar nadat ik weg was de koelcel in ging en ze vandaar al snel opgehaald werd.
Ik zou ze niet aan de weg willen hebben liggen of nog de stal uit moeten slepen thuis..

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:58

Als ik de keuze had, slacht. Maar als iemand anders inslapen liever heeft, dat maakt voor mij niet uit. Ik vind het beide op een manier goede methodes met beide nadelen. Slachten kan nadelen hebben, inslapen kan nadelen hebben. Je kan alleen maar net het kneusje zijn die de verkeerde keuze maakt en een paard laten inslapen die tegen 3 spuiten vecht, of een paard van de trailer afhaalt die doodgaat van de zenuwen. En dat is gewoon puur pech gehad, je denkt altijd dat je de beste keuze voor je paard hebt gemaakt. Je kan gewoon echt niet zeggen 'en alle mensen die voor de slacht kiezen houden niet van hun paard' of 'alle mensen die voor inslapen kiezen zijn zo kortzichtig'. Het is gewoon zwart op wit bewezen dat beide methodes zeer goed gaan, en dat er bij beide methodes wel eens iets misloopt.

Wat er naderhand met het lichaam gebeurt, maakt mij niets uit. Ik hou zielsveel van mijn paard, zoveel dat ik tranen krijg als ik er zelfs maar aan denk dat ik haar ooit moet laten gaan, maar ik hou van de ziel die erin zat en niet van het lichaam. Als ze dood is en geen pijn meer kan voelen, dan zit voor mij de taak om haar lichaam te beschermen erop, en hecht ik veel meer waarde aan de herrineringen. Wat hoe je het ook draait of keert, het lichaam zal toch op een of andere manier vergaan, al is het in frikandel, of in lijm, op een hoop verbrand, door de maden weggevreten...Ik kan begrijpen dat mensen het geen fijn idee vinden wanneer iemand anders het paard opeet, maar daar lig ik helemaal niet van wakker.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:03

Mijn pony is gestorven zonder poespas van dierenartsen oid.
Ik heb de keuze dus nog nooit hoeven maken. De tijd tussen dat ik dacht ''dit gaat niet goed'' en de telefoon pakte om de dierenarts te bellen, en dat zijn hartje niet meer klopte was nog geen 5 min. Een mooiere dood kun je niet hebben denk ik dan. :)
Helaas is een natuurlijke dood op je oude dag niet voor alle viervoeters weggelegd.
Ik heb niets tegen de slager, maar wel tegen het proces erna. Het zou mijn keuze trouwens niet zijn. :n

En ik ben ook zo'n meid die haar pony heeft laten cremeren. [**] had er niets meer aan, maar ik des te meer. :)

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:09

Ik zie vaak het argument dat mensen hun paard niet naar de SLACHT doen omdat ze niet willen dat hij opgegeten wordt. Even de nadruk op slacht gelegd, omdat dat hetgeen is waar het hier om gaat. Je laat je paard slachten, of hij daarna ook bij de "slager" beland als worst is volgens mij nog altijd een keuze. Het is naar mijn weten ook prima mogelijk om hem daarna te laten vernietigen. Alleen krijg je dan uiteraard geen geld , maar zul je zelf bij moeten leggen.

Lielle

Berichten: 66267
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:13

Daan_Ordeal schreef:
Als je op de juiste manier laat inslapen is er geen gevecht.


dat is gewoon echt niet waar. Onze Trammelant (bijna 30) is helemaal volgens het protocol 'behandeld', eerst een roesje, dan een narcosemiddel en dan pas de laatste spuit. En hij heeft lopen knokken om op de been te blijven, hij wilde niet gaan liggen na de narcosespuit. En toen hij eenmaal lag is de DA zelfs op zijn hals gaan zitten om te voorkomen dat hij weer opstond. "ijzeren wil" waren haar woorden.

waarmee ik niet wil zeggen dat ik inslapen een slechte optie vind, maar het kan dus wel degelijk minder mooi gaan dan je hoopt.

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:16

Ik heb ook mijn eerste paard af moeten laten maken. Zelf wou ik haar laten inslapen maar gelukkig zei mijn DA dat dit lang kan duren en dat de slacht sneller gaat. Ik heb haar op een zaterdagavond, samen met mijn DA, weggebracht. Hij heeft haar mee naar binnen genomen en vertelde achteraf dat het binnen een paar seconden was gebeurt. Klopt ook wel want ik was buiten en wou snel het terrein afrennen om het schot niet te horen, ik was net 10 passen weg en toen viel het schot al.
Dus ik vind dat de slacht het "vriendelijkst" is.
Mijn huidige paard zal ik dus ooit ook naar de slacht brengen als het nodig is, ik heb wel een vermelding dat ze niet voor consumptie mag.

smeetjoew

Berichten: 10662
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:36

Ik heb mezelf aan beide dingen blootgesteld, maar als ik zelf de keuze zou moeten maken, kies ik nog altijd voor een spuitje.
Het ligt ook aan de omstandigheden waar het paard in berust. Als het al ligt, krijgt het sowieso een spuitje.

Slager vind ik een vriendelijke manier (over het algemeen), maar toch maak je die dieren hersendood, waardoor ze in feite nog leven en nog grote stuiptrekkingen krijgen.

Ik sta nog steeds een beetje in dubio, maar kies toch eerder voor een spuitje. Maar nogmaals; het is ook erg afhankelijk van de situatie. Een gezond, staand paard, zou ik denk ik wel naar de slager brengen.

LadyLynnJarig
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:50

ik ben persoonlijk ook niet van de slachterij.

Ik vind dat het sterk afhangt van waarom je van een paard afscheid moet laten nemen.

Als een paard ontzettend maf is en niemand er iets mee kan, dan zou ik hem wegbrengen.(dat paard heeft er dan zelf ook geen vrede mee als het wordt neergespoten, dan krijg je idd het 'vechten')

Maar is een paard ziek of gewoon helemaal op(dus leeftijd) dan laat ik hem inslapen.

Wat ik wel heel erg vind (is mijn mening) die het paard wegbrengen naar de slager om er nog wat geld voor te krijgen, als ik het maar 50 euro.

Kreeg laatst een paard op stal, met grote tumoren in zijn keel, paard kon amper ademen. Tegen mij werd gezegd dat hij moest wachten tot hij opgehaald kon worden, en dat duurde 3 weken(ik vertrouwde het al niet helemaal).

Afijn, paard was verder in orde, at/dronk nog, stond hier lekker heel de dag buiten en gaf verder geen verschijnselen van pijn of dergelijke.

Wat bleek, het paard stond bij mij op stal om zijn pijnstillers en medicatie (tegen de tumoren) uit te laten werken, anders kreeg hij er natuurlijk helemaal geen geld voor...

Ik vond dat zo ontzettend hard voor dat paard, heeft altijd trouw gewerkt in de manegelessen (miss wel 10 jaar?) nooit geen stap verkeerd gezet, nooit gebokt/gebeten/geslagen. Een lief beginnerspaard.

Ik zal niet zeggen dat ze hem af hadden moeten laten spuiten, maar dit ging echt puur om het geld.

Het is heus geen hoofdprijs die je krijgt van de slachterij.. En ook belangrijk is naar welke slachterij ze gaan!.. sommige gaan naar italie, 4/5 dagen eerst heel europa door om andere paarden op te halen, vervolgens met 20 paarden superkrap zonder water of iets naar het slachthuis.. blegh, ik zou het nooit kunnen

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:56

Ik ben voor het spuitje gegaan. Ik wou er zowieso bij blijven en het schietgeluid mocht ik dat horen zou ik nooit vergeten. Mijn paard van 1.70m kreeg verdoving voor 2000 kg. Dus vechten heeft hij niet gedaan. Het was spuit erin, hij keek me aan en viel om ;)

anne1994
Berichten: 32
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:56

als ik een paard zou hebben wat ik niet heb maar ik zou echt voor de keus moeten staan zou ik hem wilen laten cremeren