Het begin van jou paardrijavontuur!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Het begin van jou paardrijavontuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 08:03

Hoe ben jij begonnen met paardrijden Extreme duivel ???

Ik begon op mijn tiende op manege Ten Bosch in Westervoort. Werd meegesleurd door vriendinnen, terwijl ik bang was voor paarden. Na een keer of 100 (:D) uitgestapt te hebben, waagde ik toch een poging om zelf een les te nemen. Mijn eerste les werd op Juby:

Afbeelding

Daarna heb ik heel erg vaak op Gletta gereden, een manegepony van nu 28 jaar oud. Echt het is een schatje!!!! Lovers
Afbeelding

Patricia (tha-sweetie) en ik hadden goede band met onze instructrise! Samen mochten wij elke dinsdag haar paard rijden, Natal.
Afbeelding
*zij staat ook tevens te koop op marktplaats http://www.marktplaats.nl/markt/dieren/paarden/30518.htm?av=a&fo=1&pv=ge*


Toen kreeg Patricia een eigen paard, en was ik heel zielig alleen over.
Nu rijd ik het andere paard van Miriam (instructrise), Oscar *grote vrienden met Natal Haha!*

Afbeelding

Hij is een ruin van 6 jaar oud. Hij liep M2-dressuur, maar kan dit nu niet meer door OC. Hij is echt een lieve grote schat *van 1.75m* Schijnheilig

Afbeelding
*Normaal heb ik trouwens ALTIJD een cap op, maar op de foto is dat zo dom Bloos Haha! Schijnheilig *


Verder is dit een pony waar ik mijn ruiterbewijs op ga proberen te halen. Hij heet Bart en is van een vriendin van mij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



En dit was het.. Ik wacht op jullie 'startavonturen'



Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 08:49

Ik ben met 6 jaar begonnen op de ponyclub hierachter.
Daar heb ik 6 jaar gereden.De laatse 2 jaar hobbelde ik al in de vergevorden les en eigenlijk leerde ik nooit wat bij.
Het laatste jaar kreeg ik dan ook priveles erbij maar achteraf leerde ik alleeen maar dingen aan waar ik niets aan had (zoals zagen en trekken)

Ik ben toen ik 12 was naar een grote manege gegaan aan de andere kant van Apeldoorn daar hadden ze ook gewoon wedstrijden van de NPC waar je met manege pony's aan mee mocht doen.
Ik ben toen wedstrijden gaan rijden bij de pony's B springen en L dressuur.
na een halfjaartje ben ik in het carousselteam gaan rijden en werd mij steeds vaker gevraagd om nieuwe handelspaarden/pony's te gaan rijden.
Met de cauroussel werden we eerst gelders en daarna nederlandskampioen.
De handelspaarden werden steeds jonger dat ik ze mocht gaan rijden en uiteindelijk mocht ik helpen met het inridjen van jonge paarden.
Toen ik 13 was mocht ik ook een 3 jarige groninger merrie uit de buurt rijden.
Met haar heb ik nog een tijdje ind e manegelessen gereden en daarna ben ik met haar bij de landelijke rijvereniging gaan rijden.
Op de manege ben ik helemaal gestopt toen ik daar lid werd.

Bij de rijvereniging heb ik eigenlijk alles verkeerd geleerd.
De sporen moesten scherper de slof moest erom en dan zo strak mogelijk etcetc.

Binnen een half jaar had ik een stakend paard en zat ik er vaak meer jankend op dan dat ik nog Lol had.
Ik heb toen 2 jaar geen les gehad tot ik tegen mijn huidige instructeur aan liep.In die 2 jaar heb ik op de stal waar ik stond een paar jonge paarden zadelmak gemaakt en reed ik af en toe het paard van een ander

Na 5 jaar met die merrie te hebben gereden kochten we zelf een 2 jarige groninger ruin.Ik heb hem zelf beleerd en ik start nu Z1 met hem.
Lodewijk is nu 7 en ik heb nog een 2 jarige halfzusje van hem en een 4 jarige hengst die ik ook aan het beleren ben.
Ik hoop binnekort mijn eiegn stal van de grond te hebben
Hem heb ik zelf ingereden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 10:36

Ik ben begonnen op een, eh, hoe zal ik het noemen... Je kon er gewoon een paard een dag huren zegmaar, maar die paarden werden erg slecht verzorgt. Ze kregen alleen maar brood, met kaas en ham. Dat was het eten wat ze kregen. Daar heb ik van mijn 3e tot mijn mijn 9e gereden. Toen ben ik naar manege Boszicht gegaan, meteen naar de gevorderdenles }> Knipoog Ik heb daar een klein jaar gereden, toen vond ik het niet leuk meer. Ik ging met tegenzin naar les, want je werd vreselijk afgezeken! En je deed alles verkeerd! Toen ben ik naar manege Cahama gegaan in nuenen. dat was best gezellig, maar je leerde er niet zo heel veel. Toen ik daar na een klein jaar (in augustus ) op ponykamp was, hebben mijn ouders in die week mijn eerste "eigen" (huur Schijnheilig ) pony geregeld. Sarina, een schimmeltje van 6 jaar, dat vreeeselijk eigenwijs was! Heel braaf, maar niks mee te beginnen als je verder wilde, ze wilde niet werken, en springen? ja, dat deed ze al helemaal niet! Na een jaar ben ik op mijn 11e op Sandor overgegaan, de halfbroer van Sarina, een schimmelruin. Met hem kon ik op het laatst een z proefje rijden, terwijl hij toen ik op hem begon alleen maar rondjes kon scheuren. Hij was echt superleergierig. Ik ben met hem kringkampioen geworden, en mocht naar de nl kampioenschappen, maar hij was ziek, dus dat ging niet door. Ik ben met hem gestopt omdat de staleigenaar daar ze verwaarloosde... Hij ging rustig een week op vakantie zonder ze te voeren ofzo, echt niet normaal. En als ik er wat van zei, werd ik helemaal afgezeken. Toen ben ik op anja gaan rijden, een 19 jarige kwpn merrie. Superleerpaard! Alle knoppen zaten erop, alleen ze was te slim voor mij... Ik ben buiten met haar omgeklapt, en er daarna nooit meer op gegaan. Toen heb ik een jaar niet gereden, en ben daarna op Destiny gaan rijden (van renske_20 hier op bokt!) die echt superlief was. Hele fijne leerpony voor mij. Helaas is zij kreupel geworden, en ik had hier in best een stal gevonden dus ben ik met haar gestopt. Toen we eindelijk dus een stalling hadden gevonden zijn we opzoek gegaan naar een eerste echt EIGEN pony. We zijn bij misty uitgekomen, en ik ben nog altijd blij met hem!!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 10:55

Hier vlakbij is een (vreselijk slechte) manege, en toen ik een jaar of 8 was ging ik eens mee met m'n zus om te kijken, en ik was gelijk verkocht Haha!.
ging wat losse lessen nemen en zat zo af en toe op pony's van vriendinnen van m'n zus Knipoog.
Toen ik 10 was ging ik dan eindelijk écht op paardrijles. En een jaar later had ik al een eigen pony, Sharir, die was 1,5 jaar en kon helemaal niets, je kon hem nog geneens poetsen. Maarja ik en m'n zus waren helemaal weg van hem dus we moesten en zouden hem hebben.
Ik heb nog doorgereden op de manege totdat we op hem konden gaan rijden.
En ondanks we nog zo jong waren (m'n zus is 3 jaar ouder), is Sharir toch een ontzettend lief leuk en braaf paardje geworden Haha!.
Het eerste jaar dat we hem reden kregen we elke week les van iemand om ons een beetje te helpen Sharir op de juiste manier te laten lopen.
Inmiddels is Sharir 9 en heb ik dus al vele uurtjes gereden.
22 april doe ik mee aan de selectie op deurne, want ik wil verder gaan met de paarden en hbo paardensport gaan doen.
Dus iedereen duimen he Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 11:14

toen ik 9 was, dus 6 jaar geleden, op een heel goede en mooie manege (waregem) met alle faciliteiten, nl Lachen pistes 40x20, 60x20 en 60x80. en een crossplein, een military-piste, 'n 200 stallen, renbaan, ook voor de rijpony's Lachen , veel uitrijmogelijkheden.
ok, dus daar Haha! rij er nog steeds. nu club, maak gebruik van alle faciliteiten, en leer toch wel veel bij door veel te springen en af en toe eens te crossen.
mijn paardrijvriendin (Tlove op bokt) kreeg 2 jaar geleden haar eigen paard en ik bleef daar plakken... helaas langs een kant, maarja. het is niet anders.
dichterbij huis is nog een zeer goede manege, maar ik ben nu al erg lang in waregem, en weet niet of ik zomaar kan veranderen van manege...

Enya - Daya :-)

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 11:56

Eerst heb ik al vanaf dat ik heeel klein was 2 paardjes (waarvan nu 1 mn eigen is) aan het hek brood gevoerd.
Toen ik ik in groepje 4/5 van de basisschool ongeveer zat ging een vriendinnetje van mij op paardrijden, dat wilde ik ook. Dus ik wilde meteen op de ponys vd buren klimmen maar ik moest eerst op paardrijles, en mn zwemdiploma halen. Boos! Haha!
Weet wel nog dat ik na de 1e keer les mega pijn aan mn benen en kont had. Sta..zit..sta..zit..sta..zit... Haha!:D
Daarna op [**] gaan rijden (en ook wel op nora). Tussen door op nog wat maneges gereden, nu niet meer.

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 12:58

Ik wilde van toen ik heel klein was al altijd paardrijden, maar ik mocht nooit van mij ma Verdrietig
Uiteindelijk toen ik 10 jaar was (was al zeker 6 jaar aan het zagen *LOL* )
mocht ik eens op rijles *LOL*
Tja en het is nooit meer bij 1 keer gebleven want toen wilde ik het helemaal blijven doen Haha!
IK was altijd al gek geweest van paarden!!!
En nu rij ik al 6 jaar en nog altijd op die manege waar het allemaal begonne is.
Heb wel al veel gemaakt en heb al 1 jaar een verzorgshet en al een half jaar 3 verzorg paarden met mijn nicht

A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 12:58

Ik ben begonnen op mijn 6de op Manege Faras ... Lachen
Erg leuk was het daar altijd Knipoog

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 13:25

okay ik zal mijn korte maar toch ook wel lange verhaal ff plaatsen

mijn moeder heeft vroeger altijd paardgereden en heeft zelf ook een hele tijd een eigen paard gehad Irish genaamd.
doordat mijn mama paardengek was heb ik dat overgenomen. Mijn ouders hebben toen een shetje gekocht Viktor Lovers genaamd en daar heb ik dus op leren paardrijden ik was toen 5 jaar oud!

Viktor heb ik ongeveer 2 jaar bereden en ook voor de kar laten lopen totdat ik opeens ging groeien (ik was vroeger erg klein, en kreeg plotsklaps de groeispurt Frusty )

Ik ben toen naar De Waalmanege (lees: The Waalstables) in Krimpen a/d IJssel gegaan en heb les gehad van Michael in die tijd heb ik ontzettend veel op Mistral en Koos gereden.
Na een aantal jaar werd deze top manege verkocht ik was toen een jaar of 12 en Koos werd toen verkocht aan een ander persoon en Mistral werd naar de slacht Huilen gebracht omdat hij ernstig ziek was en niks meer voor konden doen.

De manege kocht Lizzy inmiddels was Viktor overleden hij is 25 jaar geworden (mis hem nog steeds ) Lizzy was een schimmelmerrie die vrij nerveus was, ik heb haar ontzettend veel bereden, springen daar was ze super in, dressuur vond ze helemaal niks (we paste dus heel erg goed bij elkaar Lovers )

Ik was 14 en we gingen verhuizen naar Barendrecht, inmiddels heb ik van iemand te horen gekregen dat de liefste merrie van de wereld verkocht is dit doet me heel veel verdriet Verdrietig dus als iemand haar kent of weet waar ze is pb me dan even, want tis mijn wens om Lizzy nog een keertje te zien (heb geen foto's Nerd )
Ik rij nu op de HCB (Hippisch Centrum Barendrecht) en O Kamee Z is mijn lieveling, tis geen schoonheid maar wel een heel lief beestje om te rijden. Irish hebben we nog steeds, ze is inmiddels met pensioen en daar geniet ze met volle teugen van.

Ik rij ook wel eens in Nijmegen bij dhr. Theo Peeters (lees: de fokker van de dekhengst Cantos) dankzij Theo heb ik de mogelijkheid om met super paarden op wedstrijden te starten.

Ik heb ook een shetlander hengst Speedy genaamd van 3 jaar oud waar ik vrijheids dressuur mee aan het trainen bent, maar aangezien meneer nogal koppig is, vordert de trainingen niet echt naar plan

Ik spring met Tilders Abanta (grootmoeder van Cantos) in de klasse M. Ze is 15 jaar en gaat binnenkort dus ook stoppen.

Nou dit is dus mijn verhaal o'ja inmiddels is mijn moeder gestopt met rijden want nu Irish lekker in het weiland staat durft ze niet meer op andere paarden te rijden, ik heb van alles geprobeerd maar niks lukt jammergenoeg voor meer paardeninfo zie mijn profiel.

Don't love me because i'm easy, love me because i'm me!

sandra1977

Berichten: 1886
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 13:59

Ik ben begonnen met rijden op de fjorden van de boswachther bij ons. Deze kende mijn vader en zodoende kwamen mijn zusje en ik daar terrecht. Hier heb ik een tijd gereden, veelal zonder zadel en gewoon voor de fun. Haha! Hierna een keer mee met een buurmeisje naar de manege in Arnhem waar zij reed. Conclusie, mijn moeder kon 2 meiden op rijles doen. Extreme duivel Hier heb ik ongeveer 2 jaar gereden. Hierna, ook weer via mijn vader , terrecht gekomen bij een partikulier die een ZZ dressuur paard in de FUT (paard was19) had staan die hij recreatief gereden wilde hebben. Later is mijn zusje hem gaan rijden en kwam ik op een 7jarige mafkees terrecht die vanwege een peesaandoening niet meer in de sport uitgebracht kon worden. Hier heb ik bijna 5 jaar gereden. Toen even niets vast, ja af en toe op een paard van een vriendin.
Toen verhuisde ik naar Overijssel waar ik eerst 2 Apaloosa's heb gereden, later een bruine merrie waarmee ik een nare ervaring achter de rug heb (bijna aanrijding) Boos! Toen even 3a4 maanden niets en nu rij ik een paardje voor iemand anders en rij ik op een handelstal.

Veni, vidi, vici

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 18:44

Leuk om te lezen hoe iedereen met de paardjes in contact gekomen zijn

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:20

Op negenjarige leeftijd ben ik begonnen met rijden bij een boer. Die boer had een aantal pony's en zijn zoon en twee anderen gaven met die pony's les. Het was niet echt een manege.

De ene keer gingen we in de bak rijden, de andere keer het bos in. Dan ging die zoon ook wel eens mee met een van zijn paarden. En die gingen altijd bokken en steigeren in het bos. Ik had toen zoiets van "Ik ga nooit op een paard rijden, ik hou het bij pony's" maar als ik er zo over terugdenk was het ook niet zo gek dat die paarden gingen klooien. Het waren topsportpaarden die nou niet bepaald een bos gewend waren. Dus als we een weg overstaken was dat een drama.

Ik zal denk ik 13 geweest zijn toen ik meeging met een vriendin die ging rijden op haar paard. Dat rijden kende ik niet, ik zat meer in het bos Haha!
Toen heb ik besloten naar de manege in de buurt te gaan. Daar heb ik drie jaar gereden. In het begin heel erg veel geleerd. Van de pony's naar de paarden gegaan. Maar de laatste tijd dat ik daar reed was het niks meer aan. Ik leerde niks meer, elke les was hetzelfde en de paarden ook. Er waren wel nieuwe bijgekomen, maar daar mochten wij nooit op. Die waren "gereserveerd" voor de les na ons(ja, die reden drie keer per week. Daar wordt aan verdient Lips are sealed )

Dus ik ben vorig jaar oktober ofzo gestopt. Ik had het daar gehad. Dat geslijm bij degene die ze mochten. Het beter weten hoe het paard zich voelt(nerveus, bang) terwijl hij er niet opzit. Ik ga echt niet andersom zitten op een paard dat zo gespannen is als wat Boos!
En dat geldzuchtige Misselijk

Sinds toen heb ik niet meer op een paard gezeten. Er is geen andere manege in de buurt en ik heb geen auto. Een verzorgpaard is een optie, maar ik heb niet zoveel tijd. En na een lange dag werken ben ik best moe, om dan nog een paard te rijden
Ik hoop dat ik tegen de zomervakantie weer op zoek kan gaan. Ik wissel van bedrijf en hoop dat ik kan gaan minderen in uren(ik werk 30 uur per week nu)

Dat was het zo'n beetje

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:54

Toen mijn opa hoorde dat mijn moeder zwanger was heeft hij meteen een pony voor me gekocht.
Het rijden is me dus min of meer met de paplepel ingegoten.
Van m´n 3e tot m´n 6e heb ik thuis rondgehobbeld en op m´n 6e verjaardag ging ik voor het eerst naar de ponyclub.
M´n eerste pony was Carola, een Datmoor merrie.
Daarna in deze volgorde:
Floris, een Welsh
Iris, een Franse Anglo Arabier gehad.
Majorie, een NRPS
Nordhin, geen Draver
Op m´n 19e heb ik m´n eerste Gelderse paard gekocht, Händell, en ondertussen heb ik er al 4 verzameld Haha!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:43

Toen ik 6 was ging ik wel eens mee met een vriendinnetje naar de manege, ik wou toen ook op paardrijden maar m'n ouders vonden mij te jong en ze vonden het te duur op die manege. (eerst zwemdiploma halen *LOL* )
daarna gingen we verhuizen naar Delft, en iedere vakantie bij mijn opa (in amersfoort) ging ik naar een kennis met ijslanders, ze had een ijslander van 25 jaar die eigenlijk al met pensioen was.. maar hij vond het nog steeds leuk om een beetje te werken, dus daar heb ik eigenlijk de eerste dingetjes op geleerd. dat paardje was zooo braaf, ik kon amper rijden maar ik mocht op hem wel mee het bos in enzo, heel leuk allemaal Lachen
Toen ging ik ook met een vriendinnetje een stel shetlanders verzorgen.

toen ik 9 was mocht ik EINDELIJK op paardrijden bij een vereniging (je moest minstens 9 jaar zijn) op m'n 10e kreeg ik daar een verzorgpony (Sylvester, ook een oude pony waar ze een klein meisje voor nodig hadden) maar die ging al snel met pensioen. Daarna heb ik nog 3 verzorgpony's gehad; Twingo, Banjer en Nozem.
Op m'n 12e ging ik Evita verzorgen (stond niet op de manege). Toen ik 13 was hadden Gerdien en ik d'r gekocht.
Het laatste jaar op de manege was helemaal niet leuk meer, er is ook zoooo'n groot verschil als je ook een eigen pony hebt. Op de manege zat iedereen zo op elkaar te katten, ik mocht Nozem (mijn verzorgpony de laatste jaren) ook niet meer rijden omdat die in de beginnerslessen moest lopen en de les waar ik reed was te zwaar voor hem.

Toen kwam er een hele leuke e-pony (Funnyboy), dat was echt een hele leuke pony.. hij was M2 en ik heb er een hele tijd op gereden, het was best een frisse pony toen hij kwam, niet echt makkelijk.. Toen werd het zomer en hij werd steeds braver, ze begonnen hem steeds vaker bij de beginners te laten lopen en ook meiden uit mijn les wouden op hem.. uiteindelijk kon ik er nooit meer op omdat de meisjes uit mijn les zo'n beetje bepaalden wie op wie mocht rijden Lips are sealed

Ik wist toen al dat Nozem met pensioen zou gaan en ik heb gewacht tot hij verkocht was (dat ging ook heel gemeen achter m'n rug om.. er kwamen mensen kijken op de manege en dat hadden ze niet eens verteld toen ze er waren..) toen hij weg was ben ik gelijk gestopt en ik heb d'r lang geen spijt van Haha! nu heb ik lekker een vrije zaterdag en priveles met Evita en daar heb ik heel veel aan Haha!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:46

Toen ik 11 was, wilde ik op tennis.
Er was een lange wachtlijst en toen ben ik als 2e keus gaan paardrijden Haha!
In die 14 jaar heb ik verschillende paarden en pony's gehad, eerst voor de sport en de laatste jaren de welsh cobs voor de fokkerij en shows.
4 jaar geleden zijn we voor de paarden naar Groningen verhuisd en daar heb ik nu een fokkerij van welsh cobs.

Soms vraag ik me af hoe mijn leven eruit zou zien als die wachtlijst voor tennisles er niet was geweest Scheve mond

juval

Berichten: 13061
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:08

Toen ik klein was woonden wij in de buurt van een New Forest fokkerij (Peek in de bilt) daar vandaan kwamen dus heel vaak paarden langs ons huis rijden en ik was er helemaal gek van. Dus elke verjaardag, elke sinterklaas stond alleen maar een ponny op mijn verlanglijstje.
Toen ik 9 werd konden mijn ouders het niet meer aanhoren en mocht ik dus op ponyrijles.
Het werd de Utrechtse Manege en mijn eerst ponyles (vrijdagmiddag 21 mei 1982 om 16.00 uur!) was op Lady.
Vanaf toen was ik vrijdags/zaterdags/zondags en woensdagmiddags niet meer weg te slaan bij de manege. Mijn ouders vonden het gelukkig ook wel gezellig in de bar daarzo, dus ik heb daar heel wat uurtjes doorgebracht. Veel onderlinge wedstrijdjes meegedaan en uitwisselingswedstrijden.
Toen ik 11 was kreeg ik mijn eigen pony Sprinter! Hij kon bij ons thuis staan, we hadden 2 stalletjes en een kleine paddock. Ik bleef op de manege lessen en heb een aantal wedstrijden bij de npc gereden.
Helaas werd ik al vrij snel te groot voor Sprinter om te rijden, maar toen ben ik gaan mennen. Mijn zusje bleef ondertussen wel doorrijden met Sprinter en heeft de M2 met hem gehaald. Dat hij zo lekker dressuur liep heeft me goed geholpen met de menwedstrijdjes, in no time waren we Z in dressuur, vaardigheid en samengesteld, dat waren mooie tijden.
Ondertussen ben ik ook overgestapt op de paarden, eerst manegepaarden, daarna als bijrijdster op verschillende paarden waar ik met een ook veel wedstrijden mee mocht rijden.
toen ik een jaar of 19 was heb ik mijn eigen paard gekocht, een arabisch veulen. Yalaton. Die heb ik zelf helemaal opgevoed en beleerd en heb er lekker op gereden, maar het is helaas toch niet helemaal het paard geworden dat ik had gehoopt, het bleef een nogal kijkerig schrikachtig paard en een ontspannen bosritje zat er niet in. Ik heb hem 10 jaar gehad maar nu ik een gezin met 2 kleine kindjes heb, heb ik het moeilijke besluit genomen om hem te verkopen en mijn hobby tijdelijk op een lager pitje te zetten.
Ik hoop in de toekomst weer te kunnen gaan rijden als ik wat ruimer in mijn tijd en geld kom te zitten. Waarschijnlijk ga ik dan over naar het Western dat trekt me wel aan.

gr.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 00:28

Ik ben voor het allereerst op een paard gezet toen ik 2 was.
Echt rijden kan je het niet noemen want ik zat alleen maar hotsjik te roepen en gadelop gadelop, mijn ma scheet peukkies en toen ik 9 was ging ik op de kinderboerderij voor de pony's zorgen en natuurlijk flink vaak erop springen als er geen kinderen waren die een rondje wilden.

Op mijn 11de ben ik op Prinsenstad gaan rijden, toen ik na 1 les besloot mee te gaan met een buitenrit had ik besloten dat ik nog veel moest leren Haha!
Dus ben blijven rijden, ook wedstrijden en na een paar 2de prijzen en 6de plaats manege kampioenschappen kreeg ik een huurpaard voor een maand Sandy.
Omdat ik trouw iedere dag op mijn fiets met jerrycan water naar de wie ging en lekker ging rijden, poetsen en tuttelen en verschrikkelijk stond te huilen toen ik een dag geen tijd had omdat ik met de familie mee mocht besloten mijn ouders dat ik wel oud en wijs genoeg was voor mijn eigen paard.
Dit werd dus de 3jarige Amber.
Een lief (b)engeltje wat bijna bij de slacht belandt was toen ze uit Polen werd gehaald met nog een vracht vol andere zieltjes.
Amber was ong. 1.57 en ik had sinds mijn 2de nog nooit op zoiets groots gereden.
Kwam op stal te staan bij een ZZ dressuur ruiter en ben dus ook de dressuur kant opgegaan.
Heb veel van haar paarden mogen rijden en daar dus ook veel van geleert.
Amber kreeg ik op haar 3de en op haar 6de was ze ingereden, op alle manieren mak en nog steeds een verschrikkelijke bengel!!!!
Toen ze weg moest reedt ze M en sprong de hele tijd over de omheining van de bak heen.
Helaas moest onze stal weg wegens bouwplannen van de gemeente en dus ook Amber moest verhuizen...na een paar problemen op die weg en een paar rotvallen moest ze dus weg.
Volgens de dokter maar goed want dankzij die vallen was er het 1 en ander niet goed gaan zitten in mijn rug, er was het 1 en ander verschoven en weet ik veel wat allemaal.

Maar helaas....een half jaar geleden heeft Loontje me weer besmet met het paardenvirus, had in de tussentijd nog wat manege rijd werk verricht..maar als je zo lang een eigen paard hebt gehad is het gewoon triest als je op een beest wat helemaal "leeg" is te moeten zitten.
Dus sinds 4 maanden heb ik Palermo.
Een haflinger merrie van bijna 3 die ik dus ook zelf wil gaan inrijden.
Wat me natuurlijk ten strengste wordt afgeraden door Loontje, dokter en vrienden/familie.
Maar als ze zover is *eerst nog even lekker het land in* hoop ik toch weer de dressuur kant op te gaan, alleen nu uitgebreidt met shows en als het even kan springen, western, noem maar op.
Wil zoveel mogelijk leren en doen met mijn paardje.

Dus we zien het wel.....
Het begin maar gelukkig nog lang niet het einde van mijn paardrij avontuur.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 07:15

Ik begon 5 jaar geleden (was toen 7) op een manege. Daar kreeg ik gewoon les, met naastlopers enz... De eerste les herinner ik me niet meer, behalve dat ik op Fury (een klein, sloom pony'tje) zat...

Mijn moeder ging de eerste 2 jaren nog mee. Na verloop van tijd ging ik zelf op de fiets. Ik zat inmiddels in de halfgevorderden, en was helemaal trots dat ik kon opzadelen.

Na 4 jaar mocht ik eindelijk naar de gevorderden, omdat er eerst geen plek was. Toen ging ik ook nog bij een andere manege rijden, naast Esbi (mijn beginmanege). Ik ben 3 weken geleden weer gestopt met rijden op Hestar, omdat ik geen tijd meer had... Ik heb er geen spijt van, want het gaat nu beste slecht met Hestar, veel pony's zijn kreupel enz...

Nu rijd ik dus 5 jaar, en in Augustus 6 jaar. Als ik terugkijk op mijn eerste jaren op de manege, ben ik nu veel meer ervaren geworden. Ik ben gewoon op mijn dag (Donderdag) altijd aanwezig, help met poetsen, naastlopen, opzadelen, mensen dingen uitleggen en nog veel meer Haha!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:05

Ik was een jaar of 10 toen ik met een vriendin mee ging kijken naar haar manegeles. Ik vond het allemaal wel leuk om te zien, maar was toch aardig bang. Daarna ging ik vaker mee naar haar verzorgpony's. Vaak waren dit van die half ingereden beesten, dus lag ik met uitstappen al op de grond Haha!
Uiteindelijk mocht ik op les bij een manege. Ik was in het begin best bang en onzeker. Later ging het steeds beter, omdat ik vaak op dezelfde pony mocht. Op een gegeven moment was het niet leuk meer en ging ik naar een andere manege. Daar werd inhoudelijk beter les gegeven en minder grote groepen. Hier moest ik stoppen, omdat ze er mee stopte.
Tijdens de manegetijd ging ik ook bij iedereen langs de deur om te vragen of ik mocht poetsen of rijden. Laatst dacht ik nog wat was ik toen tevreden met kleine dingen, zoals een pony poetsen. Echt geweldig! Ik maakte briefjes die deed ik bij iedereen in de bus die pony's had. Hier stond op of ze pony's of paarden te verzorgen en liefst te rijden hadden. Ik kon het niet geloven, maar uiteindelijk belde er een meneer op. Ze hadden een huurpony. Mijn vader en ik gingen kijken en spraken af wat we er voor moesten betalen. De pony was best schrikachtig, omdat hij te vroeg was in gereden. Later hoorde ik dat het meisje wat er eerst op reed erg bang van hem was geworden. Maar eigenlijk schreeuwde ie om iemand die hem aandacht gaf en hem leidden. Ik heb ontzettend veel van hem geleerd. Ik heb een paar wedstrijdjes gereden en bij de ponyclub gezeten. In een half jaar meer geleerd dan in 4 jaar bij de manege. Toen gingen we verhuizen. Mijn ouders wilde hem niet kopen. Heel wat afgehuild! Huilen

In de nieuwe plaats een tijdje bij een kleine handelsstal gereden. Daarna naar een kleine manege waar ik van alles mocht doen. Later kreeg ik daar een paard te rijden van de eigenaars. Dus geen manegeles meer. Ook daar leerde ik veel.
Toen gingen we weer terug verhuizen waar ik vandaan kwam. Ons huisje stond op het erf van een boerderij. Deze man heeft een kleine pensionstal. Daar stond Risco! Hij vertelde me dat er al 1,5 jaar niks meer met de pony werd gedaan. Ik kon wel eens aan de eigenaresse vragen of ik hem mocht rijden en verzorgen. Uiteindelijk mocht dat. Het leek wel of ie opnieuw ingereden moest worden. Ik werd steeds fanatieker en kwam bij de rijvereniging. Nu rijd ik dus nog steeds op hem en leer er veel van.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DeGelukkige4, EsmeeKKK, Galeobdolon, maresie, Plop1997, Priscilla27 en 38 bezoekers