Belangstelling proefproces identificatieregeling paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik heb belang bij een proefproces aangaande de identificatie van paarden d.m.v. verplicht chippen

ik ben bereid mee te dragen in de kosten
3 (37%)
ik ben NIET bereid mee te dragen in de kosten
5 (62%)

Totaal aantal stemmen: 8

Neverhere

Belangstelling proefproces identificatieregeling paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 11:54

Iedereen weet zo langzamerhand dat per 1 juli de veulens alleen nog maar met een chip mogen worden geïndentificeert. De DNA methode zal hiermee verdwijnen en daarmee ook een, in veler onze ogen, de enige veilige en meest betrouwbare manier van identificeren.

Ik vraag me af of al die tegenstanders serieuze interesse hebben dit middels een proefproces aan te vechten omdat:

1. er nooit goed onderzoek verricht naar de lange termijngevolgen van het chippen
2. we worden verplicht een hele belangrijke spier van onze paarden te beschadigen maar als het misgaat staan we er alleen voor
3. er veel onderzoeken zijn (USA) die aantonen dat chips kanker kunnen veroorzaken
4. chips volgens onderzoek (1998) van de EU zelf notabene in 20% van de gevallen na een tijdje niet meer zijn af te lezen en slechts 52% gedeeltelijk
5. er meerdere keren is aangetoond dat chips vrij simpel te manipuleren zijn en dus fraudegevoelig
6. de eigenaren steeds op kosten worden gejaagd terwijl het systeem niet werkt door o.a. het ontbreken van een internationale databank met alle gegevens - dus wat voor nut heeft het anyway? Een andere (lees: veiligere) manier van identificeren kan dan net zo goed gebruikt worden. De chip heeft hierin geen meerwaarde.
7. er voldoende alternatieven zijn die vriendelijker zijn of beter gezegd, het is nooit bewezen dat chippen vriendelijker is dan branden.
8. het onderzoek van de EU (1998) aantoont dat chips in slachthuizen bijzonder slecht zijn af te lezen vanwege alle metalen en machinerie die daar aanwezig is. Men weet in veel gevallen dus nog steeds niet welk paard men voor zich heeft = weg identificatie en daarmee de voedselveiligheid van de menselijke voedselketen want als men niet weet welk paard men voor zich heeft kan men ook niet nakijken welke medische behandeling het heeft gehad en wanneer

Daarnaast vraag ik me te zeerste af hoe strikt in slachthuizen wordt gewerkt met het oog op het verwijderen van de chip aangezien we hier een paar jaar terug 2 gevallen hadden waar mensen een chip in hun hamburger/worst aantroffen.

Als iemand nog aanvullingen heeft hoor ik dat graag.

Voor alle duidelijkheid: dit topic is niet om de zoveelste discussie van pro's en contra's van het chippen te starten!

Ik wil alleen graag weten of de tegenstanders van het chippen bereid zijn mee te dragen in de kosten van een proefproces.
Logischerwijs des te meer mensen mee zullen doen des te lager de kosten. So: put your money where your mouth is ;)

Cassidy

Re: Belangstelling proefproces identificatieregeling paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:56

Het zal aan de hoogte van de kosten liggen, want de recessie is helaas ook niet aan mijn deur voorbij gegaan en ik ben mijn baan kwijt en geen zicht op iets nieuws. Het onderhoud van de paarden gaat voor. En ik ben een geboren pessimist, ik heb het al eerder in een ander topic aangegeven en noem het hier weer op: het gaat heel moeilijk zijn om hier nog wat tegenin te brengen, maakt niet uit hoeveel financiele middelen je op gaat halen, de schade is geleden. Ambtelijke molens in de EU lopen heel langzaam, voor 1 Juli ga je dit sowieso niet meer redden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 23:07

Tja, over de hoogte van de kosten kun je nu nog niets zeggen behalve, des te meer meedoen des te lager de kosten.
Ik verbaas me over zoveel zogenaamde tegenstand en dat het dan zo angstwekkend stil blijft in dit topic.
Maakt dat ik me afvraag hoe 'tegen' mensen zijn. Tot nu toe lijkt het alleen met woorden te gaan en daar redden we het niet mee is nu gebleken.
Het enige wat we kunnen doen is het aanvechten en nee dat hoeft voor 1 juli rond te zijn maar bij voorbaat al roepen, dat wordt nix is wel heel makkelijk maar zet geen zoden aan de dijk.
Je wilt vechten of je wilt het niet.
Mij is het in die zin om het even, ik heb mijn paarden alternatief geïdentificeert dus daar verandert niets meer aan en zij blijven bij mij tot hun dood. Aan andere paarden begin ik niet meer omdat ik van mening ben dat je een dier aanschaft tot aan zijn dood en gezien mijn eigen leeftijd zal een volgend paard mij ws overleven.
Ik ben best bereid te vechten maar doe het niet voor Jan en alleman die niets van zich laat horen en er niets voor wil doen.

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:37

Zijn niet alle paarden zowat al gechipt ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:47

Ik vraag me af waarom de erkende gewetensbezwaren bij een nieuwe registratie bijv. voor een nieuw veulen ineens niet meer erkend zijn? Ik weet dat de bestaande gevallen niet alsnog gechipt hoeven te worden. Maar ik vind het nogal vreemd dat je eerst een erkenning hebt gekregen voor de gewetensbezwaren en dat die erkenning voor een nieuw veulen ineens niet meer zal gelden.
Het is dat ik niet meer fok maar anders zou ik zeker mee doen. Maar is de ombudsman met deze stelling niet een optie? Ik ben trouwens niet tegen registratie maar heb nogal moeite met de chip an sich omdat er ook alternatieven zijn en er wel een keuze mogelijk is.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 10:49

@Zwaantje, nog lang alle paarden zijn niet gechipt. Naar schatting zijn er tussen de 300 tot 400.000 paarden in NL waarvan de helft ongeveer gechipt. Een heleboel zijn trouwens ook niet alternatief geïdentificeerd en daarom helemaal niet bekend.
En ook al zouden alle paarden wel al gechipt zijn. Het kan wel voorkomen dat paarden van de toekomst gechipt moeten worden.

@ HestherHegt, er zijn geen erkende gewetensbezwaarden. Je vraagt per paard ontheffing aan voor DNA identificatie. De laatste jaren was dat niet meer dat een meldingsplicht.
Omdat NL in de EU zijn beste beentje heeft voorgezet 8)7 is Brussel nu ook heilig overtuigd van (de winst voor Big Buisiness) het 'nut' van het chippen en heeft de wetten aangepast m.i.v. 1 juli a.s. En omdat EU regelgeving boven nationale regelgeving gaat hebben ze het voor elkaar gekregen dat de alternatieve identificatie zoals wij die hadden niet langer is toegestaan zonder een uiterlijk kenmerk hetgeen in NL verboden is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:51

Mijn bezwaar is toendertijd wel erkend door PVE. Zie de toen geldende procedure Ik zal eens zoeken waar ik die erkenning heb, ik heb me beroepen op gewetensbezwaren. Ook Postbus 51 beschrijft dat je bezwaren erkend moesten worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:02

Dat is idd erkend door het PVE. Maar de wet in Brussel staat boven alle Nederlandes wetten. De ontheffing, verleend door het PVE, zou dan na 1 Juli niet meer geldig zijn.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:07

Cassidy schreef:
Dat is idd erkend door het PVE. Maar de wet in Brussel staat boven alle Nederlandes wetten. De ontheffing, verleend door het PVE, zou dan na 1 Juli niet meer geldig zijn.

Ja dat weet ik, maar ik vraag me dus af waarom de eerder erkende bezwaren voor nieuwe dieren niet zou tellen en wel voor het moederdier, ik denk dat daar wel een leemte in de wet zit waar misschien naar gekeken zou kunnen worden. De ontheffing voor bestaande dieren blijft wel bestaan, die hoeven niet alsnog een chip. Ik hoop dat ik het een beetje helder uitleg welk punt ik zie.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 13:24

EstherHegt schreef:
Ja dat weet ik, maar ik vraag me dus af waarom de eerder erkende bezwaren voor nieuwe dieren niet zou tellen en wel voor het moederdier, ik denk dat daar wel een leemte in de wet zit waar misschien naar gekeken zou kunnen worden. De ontheffing voor bestaande dieren blijft wel bestaan, die hoeven niet alsnog een chip. Ik hoop dat ik het een beetje helder uitleg welk punt ik zie.

Omdat je per paard moet aangeven of je DNA identificatie wilt doen.
Het maakt dus geen biet uit hoe moeders is geïdentificeerd. De ontheffing draagt niet over van moeder op nageslacht.
En er zit geen leemte in de wet om per 1 juli een nieuwe wet van kracht is.

De mogelijk juridische leemte die er in de wet zou kunnen zitten is dat je verplicht wordt een hele belangrijke spier in je paard te beschadigen maar er alleen voor staat als het misgaat. Ik weet niet in hoeverre een wetgever je kan verplichten je eigendom te beschadigen maar niet verantwoordelijk gesteld kan worden als het eigendom niet meer naar behoren kan functioneren a.g.v. die verplichting.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:05

cassidy hier ook erg weinig centjes
maar als we veel medestanders hebben
dan worden de kosten lichter
en misschien is er wel een advokaat die er brood in ziet om
andere dan financiele redenen

inprincipe ben ik bereid mee te betalen
mits het een behoorlijke groep word
daar als we het met 2 a 3 man doen idd niet op te brengen is

het gaat nu hier om het principe
vele armen maken het werk licht

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:35

5-6-2009 - Ingezonden brief in Paardenkrant

Chipverplichting
De kogel is door de kerk: Alle paarden, die vanaf 1 juli a.s. worden geboren, moeten worden gechipt en het is niet meer mogelijk ontheffing aan te vragen.
Het verbaast mij dat er niet meer gereageerd wordt in Nederland, want er zijn een aantal argumenten om niet te willen chippen.
Vraag enige menselijke atleet of hij een chip geïmplanteerd wil krijgen in één van zijn halsspieren (!) en hij zal je voor gek verklaren. Maar wij vinden het normaal dat dit bij paarden gebeurt, terwijl de halsspier de belangrijkste spier is voor een paard. De hals is het deel waarmee een paard hij zijn balans houdt! Een paard moet zijn halsspieren goed kunnen gebruiken.
Door de Europese Unie is een onderzoek gedaan naar de beste I&R-methode voor slachtdieren (runderen) en de geïmplanteerde chip is afgevallen, omdat maar 80% van de chips terug is te vinden bij het slachthuis. Dat er dus 20% (1 op de 5!) zoek of defect raakt en van de wel gevonden chips de helft niet af te lezen is. Het gevaar dat de chip in de voedselketen komt is te groot (en al voorgekomen) en toch mag een paard daarentegen niet eerder geslacht worden dan wanneer hij gechipt is.
Geloof me, ik heb op de site van de EU gekeken en het verslag van dit onderzoek staat er op.
Ik snap dat er mensen zijn die vinden dat het allemaal wel meevalt met die chip. De meeste paarden lijken er geen moeite mee te hebben. Maar er is ook onderzoek gedaan waaruit blijkt dat paarden uit lijfsbehoud niet gauw laten zien dat ze pijn hebben. Ik heb zelf wel een paard gezien waarbij het niet goed is gegaan. Dit paard heeft een rare plek op zijn hals en kan zijn hoofd/hals niet zonder pijn naar links brengen. Hij heeft een hele lieve eigenares, maar ik weet niet hoeveel wél-zijn dit paard nog ervaart (minister Verburg!).
Ik moet er niet aan denken dat één van mijn veulens zo eindigt als dit paard. Bovendien kan ik de (financiële) schade dan niet verhalen, want het risico is voor de eigenaar. Hebben ze goed geregeld: Ons het chippen door de strot drukken en daar geen verantwoording voor willen dragen.
Ik kan iedereen aanraden naar de site http://www.antichip.nl te gaan. Hier kun je allerlei steekhoudende en onderzochte argumenten lezen tegen chippen. Deze mensen hebben jaren gestreden om in elk geval het alternatief te behouden: I&R door middel van D.N.A.-registratie (de P.V.E. was het hier trouwens mee eens). Hier heb ik dankbaar gebruik van gemaakt en vanwege hun goed onderlegde argumenten ging ik er van uit dat deze optie wel zou blijven bestaan, maar de politiek luistert wéér niet naar zijn burgers. Ze hebben de strijd verloren.
Ik zou willen dat er voor mensen die niet willen chippen een alternatief blijft bestaan (D.N.A.-registratie of wellicht de in ontwikkeling zijnde irisscan). Ik zou minister Verburg graag via een actie willen laten weten dat er in Nederland een aantal mensen zijn die het niet eens zijn met de chipverplichting.
Bent u het hier mee eens, mail dan naar nietverplichtchippen@hotmail.com en bij voldoende reactie ga ik een actie op poten zetten. En ik hoop op een overweldigende reactie, want alleen dan hebben we een kans van slagen.

M. Raven (adres bij de redactie bekend)

Bovenstaande heeft dus in de Paardenkrant gestaan, als jullie het er dus ook niet mee eens zijn dan zou je even een reactie kunnen mailen naar het mailadres.