Ik vraag me af of al die tegenstanders serieuze interesse hebben dit middels een proefproces aan te vechten omdat:
1. er nooit goed onderzoek verricht naar de lange termijngevolgen van het chippen
2. we worden verplicht een hele belangrijke spier van onze paarden te beschadigen maar als het misgaat staan we er alleen voor
3. er veel onderzoeken zijn (USA) die aantonen dat chips kanker kunnen veroorzaken
4. chips volgens onderzoek (1998) van de EU zelf notabene in 20% van de gevallen na een tijdje niet meer zijn af te lezen en slechts 52% gedeeltelijk
5. er meerdere keren is aangetoond dat chips vrij simpel te manipuleren zijn en dus fraudegevoelig
6. de eigenaren steeds op kosten worden gejaagd terwijl het systeem niet werkt door o.a. het ontbreken van een internationale databank met alle gegevens - dus wat voor nut heeft het anyway? Een andere (lees: veiligere) manier van identificeren kan dan net zo goed gebruikt worden. De chip heeft hierin geen meerwaarde.
7. er voldoende alternatieven zijn die vriendelijker zijn of beter gezegd, het is nooit bewezen dat chippen vriendelijker is dan branden.
8. het onderzoek van de EU (1998) aantoont dat chips in slachthuizen bijzonder slecht zijn af te lezen vanwege alle metalen en machinerie die daar aanwezig is. Men weet in veel gevallen dus nog steeds niet welk paard men voor zich heeft = weg identificatie en daarmee de voedselveiligheid van de menselijke voedselketen want als men niet weet welk paard men voor zich heeft kan men ook niet nakijken welke medische behandeling het heeft gehad en wanneer
Daarnaast vraag ik me te zeerste af hoe strikt in slachthuizen wordt gewerkt met het oog op het verwijderen van de chip aangezien we hier een paar jaar terug 2 gevallen hadden waar mensen een chip in hun hamburger/worst aantroffen.
Als iemand nog aanvullingen heeft hoor ik dat graag.
Voor alle duidelijkheid: dit topic is niet om de zoveelste discussie van pro's en contra's van het chippen te starten!
Ik wil alleen graag weten of de tegenstanders van het chippen bereid zijn mee te dragen in de kosten van een proefproces.
Logischerwijs des te meer mensen mee zullen doen des te lager de kosten. So: put your money where your mouth is