Geven foto's wel een goed beeld?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Geven foto's wel een goed beeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 10:56

Naar aanleiding van het gesloten topic van Samsam, foto's die ik op ITP zie en niet in het minst mijn eigen foto's, vind ik zelf dat foto's niet erg veel zeggen.

Zo komt Fitz bv. bijzonder slecht over op foto's. De veer en de kadans die hij heeft zie je op foto's helemaal niet terug.

Herkennen jullie dit bij je eigen paard of heb ik weer zo'n raar geval Haha!

Ik denk het eigenlijk niet, want als ik op mijn TV het beeld wel eens stil zet, krijg je ook hele rare gezichtsuitdrukkingen terwijl die presentatoren er toch 'normaal' uit zien.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:00

Nee, foto's in beweging geven vaak geen correct beeld, zo kan je een paard heel apart op de foto zetten terwijl het irl echt hel erg tegenvalt.
Verder heb ik laatst op F&A ook al gezegd dat bijv. Nourejev op foto's slecht uit de verf komt, het achterbeen lijkt erg ver achter te blijven terwijl dat in het echt lang ze dramatisch niet is.
Mijn hengst is ook heel moeilijk om die fatsoenlijk op de foto te krijgen.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:01

Er zijn bokkers die de "gave" heben om aan de hand van een foto iemands complete rijden te analyseren. Misschien moet je die eens vragen om uit te leggen hoe ze dat doen?
Je kunt natuurlijk wel wat dingen zien aan een foto, maar je mist ook een heleboel informatie!

Nulla tenaci invia est via

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:03

Foto's geven een heel vertekend beeld...in de meeste gevallen iedergeval. Niet alleen bij paarden, maar bij de meeste dieren en ook vaak bij mensen.

1 van de vele levende bewijzen staat hier op stal Haha!. Fjal komt vaak erg stuf over, maar zodra je erop zit is het een ander verhaal.

Verder blijft het natuurlijk altijd een moment opname....Ik vind een foto erg weinig zeggen, en vaak een vertekend beeld geven.

Ik ben dus van mening dat ik vaak foto's geen goed beeld vind weergeven...Lachen

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:03

Een foto zegt eigenlijk helemaal niets. Ik heb vaak zat dat ik een foto van een paard/pony zie en dan denk: wat een schitterend dier. Als je vervolgens het dier in het echt ziet, denk je: is dit alles Verward
Andersom komt dus ook voor: op foto helemaal niets en dan zie je ze in het echt en dan

Maar toch heb ik bij verkoopadvertenties het liefst een foto. Ik vraag me alleen af waarom verkopers niet de moeite nemen om in ieder geval 1 normale foto van hun paard te maken. Gewoon in stand vanaf de zijkant genomen.
Je ziet er soms foto's tussen dat ik me echt afvraag of die mensen hun paard echt wel willen verkopen Haha!

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:04

Klopt. Daarom is het ook niet zo snugger om bv foto's te plaatsen en te vragen of je aanleuning daar goed is Haha! Hihi
Vooral als de fotograaf op het verkeerde moment klikt, kun je heel knullige plaatjes krijgen van een keurig gereden paard, en andersom....

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:04

Van een enkele foto kun je soms niet zo veel zeggen, maar van een serie foto's krijg je toch een redelijk beeld.

Bijvoorbeeld als ik jouw avator zie en probeer in te beeld hoe ik dit in levende lijve zou zien, zie ik er echt wel kadans en veer in.
Heb dus nu een bepaald beeld voor ogen.
Eigenlijk heb ik dus ook een filmpje nodig van Fitz, om te kijken of mijn beeld klopt. Pling

Ik heb op ITP een tijdje geleden ook foto's laten zien.
Deze waren gemaakt door een prof. Ik vind het wel een mooi beeld moet ik zeggen. (zou de link wel willen neerzetten, maar weet niet hoe dat moet) Scheve mond

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:05

Ik denk niet dat je aan de hand van een foto een volledige analyse kan geven van iemands rijstijl of de bewegingen van het paard.

Het geeft een eerste indruk, Spreekt het je aan of niet? Maar daar blijft het toch wel bij.

Net zoals Margreet al zei, er zijn hier genoeg mensen op Bokt die aan de hand van 1 foto een complete analyse kunnen geven. Dat vind ik knap Lips are sealed
Ben toch benieuwd hoe die dat doen!

Op zoek naar de zon!!!

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 11:08

Eerlijk gezegd baal ik er best wel van. Je schrikt toch een hoop kopers af als je foto's gaat mailen. En ik neem aan dat tegenwoordig iedereen foto's wil zien voordat ze bij een paard gaan kijken.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:12

Basisdingen kan je imo altijd wel zien op een foto. Ik heb een tijdje geleden foto's van Marca geplaatst. Uiteraard foto's dat we een keer bergop gaan inplaats van dat ik opeen duikboot zit. Maar terecht werd ik erop gewezen dat mijn handen te hoog zijn. Dat is mijn manco en ik weet het. Als ik naar een foto kijk kan ik echt wel zien of iemand er toevallig knullig opzit omdat ze net gaat staan met lichtrijden of dat iemand gewoon teveel naar voren zit. Die basisdingen kan je toch echt wel duidelijk zien op foto's.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:17

Houdingfouten van de ruiter zijn natuurlijk wel te zien op een foto. Maar of een paard los door zijn lijf beweegt e.d. is m.i. niet te zien op een foto.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:20

Ja Fitz, voor de 1e indruk is een foto belangrijk. Kijken of het type paard je aanstaat.

Ze kunnen tegenwoordig mooie verhaaltjes vertellen op sites zoals Marktplaats, maar ik neem dus alles met een korrel zout.

Het blijft bij de 1e indruk.

Op zoek naar de zon!!!

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:25

Ik vind idd dat foto's geen goede indruk kunnen geven. Ofir is fotogenique, en krijg je altijd wel goed op de foto. Ilana was een ramp. Het was een prachtig paard, maar ze kon op de meest banketstaaf manieren op de foto staan, been gebogen, iele nek, etc.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:25

Fitzroy schreef:
Eerlijk gezegd baal ik er best wel van. Je schrikt toch een hoop kopers af als je foto's gaat mailen. En ik neem aan dat tegenwoordig iedereen foto's wil zien voordat ze bij een paard gaan kijken.


Ik weet haast zeker dat er niemand van jou avator foto zou afschrikken.
En iemand die er een beetje verstand van heeft gaat ook niet alleen op foto's af. Alleen wordt volgens mij foto's gevraagd om in ieder geval uit te sluiten dat het helemaal een misbaksel is zeg maar.
Dat je niet een paar uur rijdt, de auto uit stapt en gelijk denkt:
'zoo, nou kan weer naar huis'. Frusty

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:48

Een foto is en blijft altijd een momentopname en kan wanneer het bij een enkele foto blijft een totaal verkeerd beeld van een paard geven. Bekijk je een serie foto's dan kun je al iets meer van het paard zeggen maar een echt beeld kun je pas krijgen op film of in levende lijve! En zelfs dan ligt het nog aan de vorm van de dag.

Voor de ruiter zelf kan het wel een hulpmiddel zijn, als je geen spiegels in de piste tot je beschikking hebt vindt ik het moeilijk beoordelen hoe ik op een paard zit. Totdat je op de foto staat! Als je dat een keer gezien hebt en je instructeur geeft aanwijzingen in de les dan kan ik me beter visualiseren wat hij bedoelt. Voor je gevoel zit je bijv. recht op je paard en dan blijkt uit de foto dat je toch wel te ver naar voren leunt.

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:48

Ik vind dat in deze tijd met de digitale camera kan je gewoon goede, mooie foto's van paarden maken. Ik ben absoluut geen fotograaf maar ik blijf net zo lang foto's maken tot dat ik op de foto heb staan wat ik voor ogen heb...... Als ik een springfoto nodig heb voor bijvoorbeeld marktplaats dan blijf ik net zo lang fotograveren tot dat er een mooie springfoto is. Ik hab van de week van een tweejarige hengst 54 stafoto's gemaakt en daarvan 53 weggegooit. om die ene te krijgen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:00

Ik denk dat in dit opzicht een goede foto maken net zo moeilijk is als een protret schilderen. Je moet namelijk de ZIEL van het dier vangen en er in zien te leggen. En dat is echt moeilijk.

De hond is de betere mens

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:18

Ik ga mee met Gijsenkim.
Met een digitale camera kun je veel foto's van een dier maken. Voor de web-site van de manege maken wij vaak foto's. Meestal heb je van de 10 foto's van 1 paard er maar eentje tussen zitten die een beetje de moeite waard is (en soms zelfs helemaal niet).
Marktplaats begrijp ik idd niet: dan staat er weer een totaal nietszeggende foto bij een advertentie. Dat trekt mij niet aan om te gaan kijken.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:52

Foto's zeggen best een boel maar kunnen ook heel vertekend zijn daarom ga ik op 1 foto nooit af als ik er meerdere heb gezien dan kun je wat meer zeggen maar nog niet alles een zager of een prikker met zijn sporen heeft op een foto naast een stil been ook een erg stille hand.

Ik heb wel eens foto's gezien van mijzelf van een proef dat ik dacht jeetje wat waardeloos maar als ik dan de film van dezelfde proef terug zag dan viel het ook mee.

Neem sjuimpje die had laatst foto's op bokt dat iemand vond dat ze vooroverkroop op Ozep.Ik heb haar IRL zien rijden maar dat is mij helemaal niet opgevallen.Andersom ook hoor foto's van een proef waar ik ,naast slecht gereden , lage punten had en iedereen vond de foto's mooi.zelfs 1 van de mooiste rijfoto's van Lodewijk komt uit die proefhij liep toevallig net tijdens die enkele seconde van het afdrukken wel even fijn

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:30

Als het gaat om verkoop- of promotiefoto's moet je gewoon zorgen dat je een goeie fotograaf hebt met goeie apparatuur. Als die achter elkaar een een heleboel plaatjes schiet zitten er vast een paar heel goeie tussen.
Die weten vaak net het juiste moment vast te leggen (tussen alle mindere foto's door Haha! ) en met goeie apparatuur ziet het er ook al vaak heel anders uit dan met je eigen 'simpele'toestelletje.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:41

Als je goed fotografeerd dan kun je ook een hoop niet laten zien. Als een foto een bepaalde uitstraling heeft maakt dat al veel verschil.
En gewoon veel foto's maken, op een gegeven moment krijg je steeds beter gevoel wanneer je moet klikken.
Nee, foto's geven geen goed beeld, sommige paarden kunnen zelfs tegenvallen irl terwijl ze op de foto veel meer lijken (dan ze zijn).

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:13

Er is een spreekwoord dat zegt dat 1 plaatje meer kan zeggen dan 1000 woorden. Een goede foto kan soms veelzeggend zijn, maar dan moet de foto wel goed zijn.
Deze serie heb ik zelf gemaakt en het waren er oorspronkelijk veel en veel meer, inderdaad is er een deel weggegooid omdat er niks aan was. De overgebleven foto's zeggen wel degelijk iets volgens mij.
[ITP] Foto's van de springles!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:29

ik maak met mijn digi van de handels paarden zo rond de 100 foto's in 10 minuten tijd. daar zijn er 2 goed van. Prima toch......

Belker

Berichten: 15252
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:22

gijsenkim schreef:
ik maak met mijn digi van de handels paarden zo rond de 100 foto's in 10 minuten tijd. daar zijn er 2 goed van. Prima toch......

Dat klopt, door het kennen van het rijden van Katja en haar paarden haal ik een iets betere score. Maar een foto zegt weinig, behalve dan over de bouw, de spieren en de kleur. Vaak kun je op foto's wel zien hoe ze bespierd zijn en dat zegt wat over de manier van rijden.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:46

Zoals een paard in het echt is komt het vaak niet op de foto... moet je echt een hele goede fotograaf zijn of gewoon geluk hebben. Ik ben/heb geen van tweeën Clown


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mooney, sterregoud en 39 bezoekers