Ik ben kwaad!! Mijn cursus leidster.......

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 19:17

tsja, ik denk toch dat je iets niet helemaal goed hebt gedaan

ik werk op een trainings/springstal en hier staan paarden vanaf 2,5 jaar oa jonkies die absoluut niet weten wat het is om door mensen aangeraakt te worden, en als ik dan zo'n beestje voor de 1e keer ga poetsen staat er ook niemand bij me om mn handje vast te houden, en niemand weet hoe zo'n beest zal reageren op een borstel, maar je hebt snel genoeg door wat ze gaan doen, als je een beetje inzicht hebt iig!

als jij les wil gaan geven zal er ook ooit een nieuw onbekend paard in de les komen, wat wil je daar mee doen als die bv kreupel is of wat dan ook, ga je hem dan niet aanraken omdat je hem niet kent?

toen ik op deze stal begon kende ik geen een van de paarden, en er komen steeds jonge beesten van de fokkerij deze kant op, die kennen we dan ook niet

met wat ervaring en inzicht kan je inschatten hoe je met een paard om moet gaan, en sorry maar hoe die schieffel ook zit, dat je er in knijpt of er overheen gaat met je vingers en het paard bijna omvalt, nee dan heb je iets niet helemaal goed gedaan!
als het paard er echt zo'n pijn aan heeft had ze dat been aan de kant getrokken of opzij gesprongen, maar omvallen?

verder sluit ik me 100% aan bij Lielle

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 20:46

Als ik jouw verhaal zo lees, krijg je weinig feedback van je cursusleidster.
Ik sta voor de klas, en wat ik leerde op de PABO (en zelf ervaarde tijdens stages), is dat het belangrijk is om zo snel mogelijk opbouwende kritiek of reactie te krijgen op hoe je het doet. Dan weet je namelijk nog precies wat je deed, en kun je het zo snel mogelijk veranderen. Een week later evalueren is niet handig, tenzij je het stukje op video hebt, zodat je kunt zien hoe het ging en daarop gereflecteerd wordt.

Ook denk ik dat het leerzamer is dat een groep gezamenlijk meerdere paarden bij langs gaat, waarbij de cursusleidster eerst iets gevoeld heeft, en vervolgens jullie ook laat voelen en uitlegt wat het is, zodat jullie het voortaan ook zullen herkennen...

Een cursus volg je om te leren, hij moet dus didactisch en theoretisch goed in elkaar zitten. Er moet Over nagedacht zijn waarom iets op een bepaalde manier geoefend of gedaan wordt. En dat moet diegene dus ook aan iemand uit kunnen leggen als daar om gevraagd wordt.

Deze hele discussie die ontstaan is, vind ik eigenlijk vrijwel niet van toepassing. Dat ongeluk met het paard is erg jammer, en had niet mogen gebeuren. Paarden zijn dieren en waarom dit paard zo reageerde is vanachter de computer in mijn ogen niet te beoordelen.

En natuurlijk heb je altijd je eigen verstand om te bepalen of iets verantwoordelijk is of niet. Als je risico's niet goed ziet, en in kan schatten, dan kan dat gevaarlijke situaties opleveren als je les geeft aan kinderen. Kinderen zien zelf namelijk vrijwel nergens gevaar in, dus zul jij als instructrices die risico's moeten indammen door grenzen te stellen en een veilige leersituatie te creeeren.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:20

Joyce, warom is die discussie niet relevant? IMO geeft die nou juist aan waar het aan ontbreekt, nl kennis en ervaring in het omgaan met paarden, precies wat je als instructeur dus wel nodig hebt. Overigens ben ik het wat didactiek betreft volledig met je eens.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:01

Ik vind het gedeelte waarin haar verweten wordt dat ze iets verkeerds heeft gedaan bij dat paard niet relevant... Dat kunnen wij toch niet beoordelen? Haar instructrice was erbij, die zei dat ze harder moest voelen, oftewel:ze deed het niet goed (te zacht) en het moest harder, en vervolgens ging het paard idioot doen...
Gezien het niveau van de cursus, zulen de cursisten nog minder ervaring hebben, anders hadden zij die hele cursus niet hoeven volgen bij die leidster... De cursusleidster heeft dus de eindverantwoordelijkheid over wat er in die cursus gebeurd, zoals jij als instructrice de eindverantwoordelijkheid hebt over wat er in jouw les gebeurd. Ook al kun je niet alles voorkomen!

Als jij in Deurne op school zit, en er gebeurd iets met een les, dan is ook de instructeur (en daarboven de school) eindverantwoordelijk (wettelijk gezien).

Ook als je voorzichtig bent kunnen er dingen mis gaan, ben het met jullie eens dat als je met paarden omgaat daar rekening mee moet houden, en het moet kunnen inschatten...

Frances_oud
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:04

Renske20 schreef:
tsja, ik denk toch dat je iets niet helemaal goed hebt gedaan

ik werk op een trainings/springstal en hier staan paarden vanaf 2,5 jaar oa jonkies die absoluut niet weten wat het is om door mensen aangeraakt te worden, en als ik dan zo'n beestje voor de 1e keer ga poetsen staat er ook niemand bij me om mn handje vast te houden, en niemand weet hoe zo'n beest zal reageren op een borstel, maar je hebt snel genoeg door wat ze gaan doen, als je een beetje inzicht hebt iig!

als jij les wil gaan geven zal er ook ooit een nieuw onbekend paard in de les komen, wat wil je daar mee doen als die bv kreupel is of wat dan ook, ga je hem dan niet aanraken omdat je hem niet kent?

toen ik op deze stal begon kende ik geen een van de paarden, en er komen steeds jonge beesten van de fokkerij deze kant op, die kennen we dan ook niet

met wat ervaring en inzicht kan je inschatten hoe je met een paard om moet gaan, en sorry maar hoe die schieffel ook zit, dat je er in knijpt of er overheen gaat met je vingers en het paard bijna omvalt, nee dan heb je iets niet helemaal goed gedaan!
als het paard er echt zo'n pijn aan heeft had ze dat been aan de kant getrokken of opzij gesprongen, maar omvallen?

verder sluit ik me 100% aan bij Lielle