Wat is jouw geheime tip?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:30

Ja, maar primair ben je zijn leider. Dat kan op een vriendelijke manier, maar ik ben degene die bepaalt wat er gebeurt en hoe. We staan dus niet op hetzelfde niveau, maar dat neemt niet weg dat ik gek ben met de paarden hoor *LOL*

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:35

Gooi je oude hoefijzers niet weg!

*doe er een stukje hout achter, beschilder dat hout met je naam of plak er plaatjes op. Daarna blanke lak erover heen en je hebt een naambordje!

*Als je ze op een plankje timmert heb je een kapstok.

*Las er een paar aan elkaar en je hebt en haak om je hoofdstel aan te hangen met invetten enz enz

Er is genoeg te bedenken!

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 14:43

Veel luisteren, probeer zoveel mogelijk op te pikken en zelf toe te passen. Gebruik wat bruikbaar is, en ontwikkel zo je eigen rijstijl. Ow ja, nooit bang zijn om iets te vragen aan mensen die iets van paarden weten, dus niet DENKEN te weten.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:40

Geef niet te snel op als het een tijdje tegen zit tussen je paard en jou.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:09

Lielle schreef:
Ja, maar primair ben je zijn leider. Dat kan op een vriendelijke manier, maar ik ben degene die bepaalt wat er gebeurt en hoe. We staan dus niet op hetzelfde niveau, maar dat neemt niet weg dat ik gek ben met de paarden hoor *LOL*


helemaal juist! Een paard vertrouwt je pas ook echt als hij je ziet als leider. Een paard is nog steeds een kuddedier en heeft nood aan hiërarchie. Ze hebben allemaal hun plaats in de kudde, en vertrouwen hun leider.
xxx

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:20

ReBaTi schreef:
Geef niet te snel op als het een tijdje tegen zit tussen je paard en jou.


Dat vind ik een hele goede! je ziet namelijk vaak dat paarden te koop staan omdat iets niet meer lukt.
Gewoon doorzetten!

Ook zoals Franca zijn geen angst vertonen, ik vind dat een paard op je moet kunnen vertrouwen en als je bang bent als jouw paard dat ook is denk ik niet dat het paard veel vertrouwen in je zult hebben.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:54

Boogiegirl schreef:
Dat vind ik een hele goede! je ziet namelijk vaak dat paarden te koop staan omdat iets niet meer lukt.
Gewoon doorzetten!


daar zit ik nu ook een beetje mee. Ik wil graag dressuurwedstrijden rijden en jumpings, maar mijn paardje heeft wat teveel temperament, waardoor dressuurwedstrijden verpest worden (slaan met het hoofd, meteen afgeleid en dan een soort passage gaan doen terwijl hij moet stappen, of galopwissels op een diagonaal in arbeidsdraf Extreme duivel ) en bij het springen doet hij altijd debiel, ofwel stopt hij en springt uit stilstand, ofwel neemt hij een reuzegrote afzet. Ik denk dat er draver inzit... (of zoiets Knipoog )
Ik heb hem al 2jaar en zie hem doodgraag, maar iedereen zegt dat ik een ander paard moet kopen, waar ik verder mee geraak Scheve mond Langs de ene kant wil ik wel verder geraken, maar ik zie hem zo graag...
xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 15:21

passage
Kawa kende hem ook, alleen nu ik het graag zou willen niet meer Lachen

Wissels, ja hoor midden in de proef.
Maar die kent hij gelukkig nu ook nog.

De vorige eigenaar van Kawa staat nog steeds met open mond te kijken als Kawa strekdraf doet.
Het is lang niet zo spectaculair als bij sommige andren, maar hij kan het voortaan.

Ook kawa is heet, soms te. Tenminste voor in een proef
Snel afgeleid
en snel gespannen
En als hij gespannen is houd hij zijn hele lijf vast en krijg ik tactfouten en worden zijgangen niet makkelijk

Maar daarin tegen is hij vaak ook wel braaf
doet hij enorm zijn best.

En door veel trainen, is mijn doel wat ik eigenlijk voor ogen had met het springen (maar waar ik het niet kon) gelukt in de dressuur: Het Z

Dus idd doorzettings vermogen en engelen geduld zijn ook een must bij het paardrijden.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 15:25

Als je goed in je paard zijn ogen kijkt zie je ongeveer hoe die zich voelt. Mischien ontzettend vreemd hoor. Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:04

Avanti schreef:
Als je goed in je paard zijn ogen kijkt zie je ongeveer hoe die zich voelt. Mischien ontzettend vreemd hoor. Knipoog


nee hoor heel herkenbaar.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:54

Okee gelukkig maar Lachen zo ben ik eens met mijn vriedin om de manege alle paarden afgegaan Clown

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:59

Ik word regelmatig vermoord door paarden die ik zadelmak maak(qua blik dan). Alsof ik het verzonnen heb die ongein met zadels en ruiters?!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:24

Is je paard panisch bij het geluid van een spuitbus?
Ga een deuntje fluiten.....Dan valt het geluid van de spuitbus weg.....

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:24

Ja en ook van die blikken van ik ben totaal niet gelukkig, of van het kan mijn allemaal niets meer schelen enzo Scheve mond
Alleen bij Bunny en Elise vind ik het echt een stuk moeilijker, zal wel komen omdat ik ze natuurlijk sup[er goed ken of ik het mischien niet eens wil zien.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:33

Ook een tipje van mij. Ga regelmatig met je duim of wijsvinger in zijn neusgat. Waarom?

Nou als hij koliek krijgt is er een kans dat ze met een slang via de neus naar de maag gaan. Kan je paard er helemaal niet tegen om iets in zijn neus te krijgen dan moet dat met druk gebeuren en dat brengt stress mee wat weer niet goed is voor een paardje. Dus maak hem gewoon vertrouwd met 'iets in zijn neus' Misschien is het ooit de redding van je paardje!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 13:14

Lielle schreef:
dat hangt er maar vanaf. Ik denk niet dat je de basisaanpak die je hanteert moet veranderen, je kunt hooguit aan wat details sleutelen. Maar het beeld van een goed gaand western paard is niet wat ik in de dressuur nastreef en ik vraga me dan dus ook af aan wat voor oefeningen jij nu denkt.


Het kan nooit kwaad als een paard op eigen benen leert lopen, af en toe met een lange teugel op je zit rijden werkt super.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 13:18

Sterre schreef:
Omgekeerd geld dit ook hoor Lachen ! De westernruiters kunnen ook af-en-toe wat bij de engelse ruites afkijken Knipoog !
(ik bedoel hier mee te zeggen: western- en engelse ruiters moeten eindelijk eens ophouden om elkaars rij-wijze af te lopen kraken! Het ene is niet "beter" dan het andere en iedere stijl heeft z´n charme Lachen ! Iedere wijze heeft z´n goede dingen, net zoals dingen die ik -mijn mening- niet zo denderend vind Scheve mond !! Live and let live Knipoog !)


Het klinkt misschien raar, maar ik heb vaak het idee dat westernruiters wat ruimdenkender zijn als de Engelse ruiters. Dus die kijken wat verder. Natuurlijk geldt dit absoluut niet voor elke Engelse ruiter.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 14:01

Tigger schreef:
Is je paard panisch bij het geluid van een spuitbus?
Ga een deuntje fluiten.....Dan valt het geluid van de spuitbus weg.....


Die onthou ik!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:36

bubbels"]
[quote="Lielle schreef:
dat hangt er maar vanaf. Ik denk niet dat je de basisaanpak die je hanteert moet veranderen, je kunt hooguit aan wat details sleutelen. Maar het beeld van een goed gaand western paard is niet wat ik in de dressuur nastreef en ik vraga me dan dus ook af aan wat voor oefeningen jij nu denkt.


Het kan nooit kwaad als een paard op eigen benen leert lopen, af en toe met een lange teugel op je zit rijden werkt super.
[/quote]

maar dat vind ik niet typisch western, mijn paard MOET zelfs op zijn eigen benen lopen en overgangen worden juist op mijn zit gereden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:39

uh ik ben absoluut engels maar ik vind het super belangrijk dat het paard op eigen benen loopt EN eigen beslissingen kan maken BINNEN mijn grenzen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:02

bubbels"]
[quote="Sterre"]Omgekeerd geld dit ook hoor Lachen ! De westernruiters kunnen ook af-en-toe wat bij de engelse ruites afkijken Knipoog !
(ik bedoel hier mee te zeggen: western- en engelse ruiters moeten eindelijk eens ophouden om elkaars rij-wijze af te lopen kraken! Het ene is niet "beter" dan het andere en iedere stijl heeft z´n charme Lachen ! Iedere wijze heeft z´n goede dingen, net zoals dingen die ik -mijn mening- niet zo denderend vind Scheve mond !! Live and let live Knipoog !)
[/quote]

Het klinkt misschien raar, maar ik heb vaak het idee dat westernruiters wat ruimdenkender zijn als de Engelse ruiters. Dus die kijken wat verder. Natuurlijk geldt dit absoluut niet voor elke Engelse ruiter.
[/quote]

Hier ben ik het dus niet helemaal mee eens, vandaar dat ik deze opmerking hier ook neer schreef Knipoog !
Wij (vriendin en ik met warmbloedpaarden) hebben in Jan. en Feb. 2 mnd. in een westernstal doorgebracht, omdat we daar de beschikking konden hebben over een binnenbak. De vooroordelen die we daar af-en-toe te horen kregen, waren soms echt lachwekkend Knipoog !
Wij zeiden gewoon dat wij "toevallig" recreatie-rijders op een engels zadel zijn Knipoog ! Aangezien het gros daar op stal ook niet veel anders als recreatie-rijder is, lieten ze hun vooroordelen t.o.v. ons ook snel varen Knipoog !

[quote="ReBaTi"]
[quote="Tigger schreef:
Is je paard panisch bij het geluid van een spuitbus?
Ga een deuntje fluiten.....Dan valt het geluid van de spuitbus weg.....


Die onthou ik!
[/quote]

Ik zou willen dat dit werkte Scheve mond !
Mijn Dikke heeft liever een traktor met lopende motor naast zich, dan 1 keer het geluid *pft pft* van een spuitfles!
Al zet je de muziek van AC/DC kijhard naast hem aan, nog hoort ´ie die spuitfles Frusty !! Dat is echt het enigste geluid, waarvan ´ie uit z´n dak gaat Tong uitsteken !
Alles wat uit een spuitfles komt, doe ik dus maar op een sponsje spuiten en wrijf hem daar mee af.

Tenslotte nog een tip Lachen :
Als je je paard moet temperaturen, kan het gebeuren dat als je de thermometer er te diep insteekt (of per ongeluk even los laat), hij in de darm verdwijnt Clown !
Om dit te voorkomen, bind je een touwtje aan de thermometer en aan de andere kant van het touwtje een wasknijper. De wasknijper klem je in de staart vast, zodat je hem niet meer de hele tijd vast hoeft te houden en ook niet bang hoeft te zijn, dat je hem verliest Lachen !