Voor Desiree en JoostvanGestel: E-pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:32

Lengte (als in hoogte) is handig als je aan basketball of volleybal doet, maar bij de hippische sporten zou het niet uit mogen maken. Als ik de berichten van Fitzroy goed lees, zou een pony tussen de paarden alléén een goede indruk maken als de andere paarden stijve harken zijn. Waarom wordt een goed bewegend paard van onder de 167 anders beoordeeld dan een goed bewegend paard van boven de 167, smaken verschillen soms?
NIet zo heel lang geleden heeft er in de Bit een artikel gestaan over pony's die hun mannetje stonden op de wedstrijdterreinen en daar werd ook nog even uitvoerig ingegaan op de vooroordelen (veroordelingen) van de kleinere paardjes, het is eigenlijk te zot voor woorden dat er zo mee om gegaan wordt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:51

Pellie"]
Vroegah was alles boven de 1.47.3 cm. PAARD...!! }>
[/quote]
maar vroeger waren de kinderen ook nog niet zo lang als dat ze nu zijn. Trouwens, het is niet vroegah maar vroegER.

[quote="Percy"]
Dat steeds groter fokken heeft, naar mijn idee, een flinke invloed op de gezondheid van de paarden. Steeds vaker hoor je van been- en rugproblemen.
[/quote]
is ook zo. ponies zijn al veel harder dan paarden, worden ook een stuk ouder gemiddeld.

[quote="manic"]
Volgens mij (kan het fout hebben) is Nederland het enige land dat uberhaupt een E pony maat kent, in andere landen is tot 1.47 gewoon een pony en alles daarboven paard. [quote]

maar in andere landen zijn mensen gemiddeld ook kleiner dan in nederland, dat speelt ook mee. En in de springsport en military geeft men niet zoveel om maat. in de dressuur wel.


[quote="SmithsGirl"]
waarom mag het in de springsport van wel??? (kleine paarden bedoel ik)...........

Ik meen me te herinneren dat er een Fransman was die ook op een E-pony reed.... alleen de naam weet ik niet meer zeker... Jappeloupe?
[/quote]
En Mumu niet te vergeten. Veel springpaarden zijn niet zo groot. Daarbij zijn de kleinere dieren over het algemeen iets wendbaarder en komen gemakkelijker uit met hun galop.

[quote="Lovely schreef:
NIet zo heel lang geleden heeft er in de Bit een artikel gestaan over pony's die hun mannetje stonden op de wedstrijdterreinen en daar werd ook nog even uitvoerig ingegaan op de vooroordelen (veroordelingen) van de kleinere paardjes, het is eigenlijk te zot voor woorden dat er zo mee om gegaan wordt.

DAt vind ik dus ook! het is allemaal klinkklare onzin.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 20-03-03 12:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:52

Desiree"]
[quote="Pellie schreef:
Vroegah was alles boven de 1.47.3 cm. PAARD...!! }>

maar vroeger waren de kinderen ook nog niet zo lang als dat ze nu zijn. Trouwens, het is niet vroegah maar vroegER.
[/quote]

dat is van de reclame Desiree Haha!

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:58

Dat in andere landen mensen over het algemeen kleiner zijn is natuurlijk zo... Persoonlijk vind ik dat mensen in Nederland paarden veel te snel te klein vinden. In Ierland reden er toch echt volwassen mannen op Connemaras en die waren mischien op zijn hoogst 1.50. Ik heb zelf bijna nog een Connemara gekocht die mischien 1.47 was, maar met mij (1.70 en zeker niet een van de lichtste) zonder moeite over een metertje heen sprong...

Overigens is het wel jammer dat onder de 1.60 nooit ster kan worden, maar op zich vind ik dit wel begrijpelijk als het fokdoel van de KWPN om grotere paarden vraagt.


Ik ben in ieder geval erg blij met mijn paardje van 1.59, ook al zal hij dan nooit een ster merrie worden Tong uitsteken Ik moet er niet aan denken dat ik (stijve hark) op zo'n gevaarte van 1.75 moet klimmen... man, instant liesbreuk Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:59

Ik merk wel dat ik nooit reclames kijk. Ik zap altijd METEEN weg.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:18

Fitzroy schreef:
Ik vind niet dat er denigrerend gedaan wordt over E-pony's. Het enige is dat je niet ZZGP mag starten.
Maar als ik een lekker los door zijn lijf bewegende pony in de ring heb, scoort die echt veel hoger dan een stijve knol van 1.75 Knipoog
Ik vind wel dat er een hoop verschil is tussen E-pony's. Sommigen zijn echt kleine paarden, ook in de manier van bewegen. Anderen hebben weer een duidelijke 'pony-uitstraling' en manier van bewegen.


Sommige "pony's" zijn ook KWPN gefokt en daarmee gewoon te klein gebleven paarden. Dat zijn in mijn ogen echt gewoon paarden hoor. Andere pony's zijn echt groot gefokt. Die hebben dus vaak een NRPS papier, maar dát blijven in mijn ogen echt pony's. Ik heb zelf een KWPN E-pony gehad die dus echt een heel ander beeld gaf dan een clubgenootje die een flinke NRPS pony had....

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:18

Als je in Nederland maar een beetje met je voeten onder je paard uitsteekt wordt je al te groot gevonden. Maar zolang je de hulpen nog goed kan geven en geen rare houding krijgt vind ik er niets mis mee. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je het paard tegen zijn benen aanschopt omdat je stelten er te ver uitkomen. Dat is niet alleen geen gezicht, het is ook bijzonder onhandig.

Maar dat iemand met een super lopende Haflinger niet door kan, puur en alleen door de stokmaat, vind ik een belachelijke ontwikkeling in de sport.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:24

Pava schreef:
Sommige "pony's" zijn ook KWPN gefokt en daarmee gewoon te klein gebleven paarden. Dat zijn in mijn ogen echt gewoon paarden hoor. Andere pony's zijn echt groot gefokt. Die hebben dus vaak een NRPS papier, maar dát blijven in mijn ogen echt pony's. Ik heb zelf een KWPN E-pony gehad die dus echt een heel ander beeld gaf dan een clubgenootje die een flinke NRPS pony had....


Komt vast doordat de meest NRPS-ers van die kleine koppies en een overdosis vechtlust hebben. Knipoog

Daarentegen vind ik sommige Trakehners (met diezelfde kleine koppies en vechtlust) ook net pony's. Haha!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:29

Karin"]
[quote="Pava schreef:
Sommige "pony's" zijn ook KWPN gefokt en daarmee gewoon te klein gebleven paarden. Dat zijn in mijn ogen echt gewoon paarden hoor. Andere pony's zijn echt groot gefokt. Die hebben dus vaak een NRPS papier, maar dát blijven in mijn ogen echt pony's. Ik heb zelf een KWPN E-pony gehad die dus echt een heel ander beeld gaf dan een clubgenootje die een flinke NRPS pony had....


Komt vast doordat de meest NRPS-ers van die kleine koppies en een overdosis vechtlust hebben. Knipoog

Daarentegen vind ik sommige Trakehners (met diezelfde kleine koppies en vechtlust) ook net pony's. Haha!
[/quote]

Niks ten nadele van pony's hoor. Ik heb zelf ook een NRPS pony gehad, een D, dat wel Haha! Maar als je bij de paarden rijdt, dan maakt het toch een heel verschil of er een arabiertje loopt of een te klein gebleven KWPN'er. De eerste lijkt erg ponyachtig, dan.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:35

mmm, ik heb een nrps. Paard. Een echte werken! is pas echt gelukkig als hij mee mag, dingen doen! Ik vind hem persoonlijk niet super pony achtig, alleen misschien een kleiner koppie! Daarin tegen heeft een vriendin van mij een engelsvolbloed. Ik denk zo'n 1.64 hoog! Maar dat vind ik een echte pony! GEwoon, heel klein hoofd, van die iele pony benen. enz. enz.

Maar ik heb persoonlijk liever een nrps, dan een kwpn'er Knipoog

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:38

machie schreef:
mmm, ik heb een nrps. Paard. Een echte werken! is pas echt gelukkig als hij mee mag, dingen doen! Ik vind hem persoonlijk niet super pony achtig, alleen misschien een kleiner koppie! Daarin tegen heeft een vriendin van mij een engelsvolbloed. Ik denk zo'n 1.64 hoog! Maar dat vind ik een echte pony! GEwoon, heel klein hoofd, van die iele pony benen. enz. enz.

Maar ik heb persoonlijk liever een nrps, dan een kwpn'er Knipoog


Ik bedoelde ook eigenlijk de NRPS-pony.... Niet de anglo-arabieren van het NRPS. Vandaar dat die van jou ook niet ponyachtig toont. Hij zal wel een fijn hoofdje hebben ja, maar dat bedoel ik niet met ponyachtig.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:43

ja, maar die van 1.64 is dus WEL pony achtig, een engels volbloed Lachen wel goed lezen he!
Ik heb een nrps, 1.61 hoog. Ik dacht 40# arabier, maar niet superpony achtig, of vind jij van wel?
Afbeelding

Afbeelding

nou, vind jij dit pony achtig???
En zoja, waarom?

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:44

Sinds wanneer is een paard van 1.61 een E-pony? Jouw paard is geen doorgeschoten pony. Jouw paard is paard gefokt.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:51

Hij is ook maar een klein paard. Zal nooit die geweldige stokmaat halen wat iedereen zo graag wil...

En jij zei zelf dat je een kwpn E pony meer paard vond, dan een nrps paard! En ik wou je alleen het tegendeel laten zien. Niet alle nrps jes zijn pony achtiger dan een kwpn...
Maar ik denk dat we elkaar een beetje verkeerd hebben begrepen!
Maar paard is trouwens ook geen paard, maar E-pony gefokt Tong uitsteken
Zn moeder is maar 1.50 hoor....

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:58

machie schreef:
Hij is ook maar een klein paard. Zal nooit die geweldige stokmaat halen wat iedereen zo graag wil...

En jij zei zelf dat je een kwpn E pony meer paard vond, dan een nrps paard! En ik wou je alleen het tegendeel laten zien. Niet alle nrps jes zijn pony achtiger dan een kwpn...
Maar ik denk dat we elkaar een beetje verkeerd hebben begrepen!
Maar paard is trouwens ook geen paard, maar E-pony gefokt Tong uitsteken
Zn moeder is maar 1.50 hoor....


Nee, dat zei ik niet. Ik had het duidelijk over een NRPS-pony. Dus een doorgeschoten D-pony, of een groot gefokte E-pony. De NRPS rijpony's dus. Ik neem niet aan dat de beide ouders van jouw paard allebei in de rijpony richting gefokt zijn. En over die pony's heb ik het dus. Die zien er wel degelijk ponyachtiger uit dan een te klein gebleven KWPN'er. Maar misschien hebben we elkaar idd wel verkeerd begrepen. We kunnen het hier wel bij laten denk ik Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 15:07

Lovely schreef:
Als ik de berichten van Fitzroy goed lees, zou een pony tussen de paarden alléén een goede indruk maken als de andere paarden stijve harken zijn. Waarom wordt een goed bewegend paard van onder de 167 anders beoordeeld dan een goed bewegend paard van boven de 167, smaken verschillen soms?


Dan lees jij de berichten van Fitzroy dus niet goed. Ik heb het ten eerste niet over 1.67 en ten tweede zeg ik dus ook dat goed bewegende dieren allemaal hetzelfde beoordeeld worden, ongeacht grootte.
Zoals ik al zei zijn er ook pony's met veel veer en schwung.

Maar laten we wel eerlijk zijn: een Fjord loopt heel anders dan bv. een goed bewegende KWPN'er.

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:19

Ach ook binnen ponyrassen heb je al erge verschillen in bouw/type en gangen. Salsa is een NF pony met ponygangen en met een heel mooi klein koppie. Grappa is een NF pony met een te groot hoofd, en van een afstandje eigenlijk een beetje paardachtig. Hij heeft betere gangen. Of ze goed zijn kan ik niet beoordelen. Hij is nu te dik maar als de buik er af is valt het niet op dat het een pony is. Eerder een klein paard terwijl hij nu 1.50 is.

Of ik wel of niet zal scoren op wedstrijden weet ik niet. De wedstrijd van vandaag vervalt. Volgende week kan ik er meer over zeggen.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 15:28

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet eens kijk naar een stokmaat. Wel naar de verhoudingen tussen ruiter/paard en de manier van bewegen. Dus al zou ik een 'paardachtig Haha!' bewegende pony in de ring krijgen en de combinatie klopt dan zou het me niet eens opvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:02

Fitzroy schreef:
Maar als ik een lekker los door zijn lijf bewegende pony in de ring heb, scoort die echt veel hoger dan een stijve knol van 1.75 Knipoog


Dit dacht ik toch te lezen. Dat van 1.67 was van mij, als een soort gulden grens voor een groot paard. Vanaf die maat zijn ze toch vaak wat imponenerender dacht ik??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 01:28

Je ziet wel dat veel kleinere paarden een stuk gezonder zijn dan de grote dieren. Maar een goede loper mag ook best wat kleiner zijn. Neem Berkel I Dancer. Een grote kleine tussen de grote paarden.

Als ze kwaliteit hebben en goed gereden worden. Maakt het niet uit of ze groot of klein zijn.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 12:55

dan heb ik dus eigenlijk ook een paard 1.48 is ze...
ik snap er echt niks meer van Verward