Ik kan hier toch echt zo kwaad om worden...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Ik kan hier toch echt zo kwaad om worden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-03 00:34

Vandaag op stal gingen een paar mensen oefenen met hun paarden op de trailer laden. Iemand van stal en ik hebben dit met open mond zitten te bekijken 9voor zover ze ons niet zagen staan }> ).

Een nogal eigenwijze vos gaat dus echt van dr leven de trailer niet in. Dus de eigenaar gaat half in de trailer staan en probeert het paard te stimuleren om de trailer in te komen. Ze wordt niet boos en praat geruststellend tegen haar paard die half op de laadklep staat. Oké, perfect, goeie manier en leuk geprobeerd.

Maar het paard wil niet binnen 2 minuten de trailer in dus pakt iemand anders, die helpt bij het inladen, vrolijk de longeerlijn. Hangt m achter de kont van dat paard en gaat er effe met haar volle gewicht aan hangen. Paard weet niet wat hem overkomt, schrik zich dood en probeert te vluchten richting stal.

Maar ja, dat is nogal pijnlijk natuurlijk met een longeerlijn die tegen je reet aangesnoerd is. En de trailer, dat doe je dus écht niet want stel dat daar een monster je in komt aanvallen, waar zou je dan heen moeten??

Dus de lijn wordt nog harder aangetrokken totdat het paard bijna op zijn kont zit, zover zijn de acherbenen onder het lichaam geschoven. Hij is al een paar keer van de laadklep gepleurd maar de druk van de lijn verminderd niet. Integendeel, het rukt hem juist weer op de laadklep van de trailer en haalt hem daar bijna uit evenwicht. Paard loopt dus uiteindelijk toch maar de trailer in, waar het na 5 seconden gelijk weer wordt uitgehaald (want stel dat ie een hap van het kuil neemt wat erin ligt) en hup, opnieuw proberen. Begint het verhaaltje weer van voor af aan.

Dit gaat dus een paar keer per maand zo en ze zijn nog geen meter opgeschoten. Sorry hoor, maar dan neem je toch even de tijd om je paard aan de trailer te laten wennen en probeer je het uitgebreid ZONDER longeerlijn?? En dan vind ik nog niet eens dat de eigenaar het zo slecht doet, die probeert gewoon met haar stem en geduld haar paard in de trailer te krijgen, alleen de 'hulp' van de zekere andere persoon pakt niet zo goed uit.

Ach, er zijn vast meer van dit soort 'gevallen'... *zucht*


regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 00:42

Vreselijk! Als je toch alle tijd hebt om je paard aan de trailer te laten wennen dan is zo'n longeerlijn toch helemaal niet nodig? Een paar brokjes in een emmer en die krijgt ie dan ook als beloning als ie er uiteindelijk in staat! Longeerlijn en zweep zijn soms in noodgevallen voor als je echt weg moet en je paard niet mee wil! Maar zo met oefenen, oh dat moet ik dan echt niet zien.....

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 00:46

Sorrie hoor, tuurlijk kan het vriendelijker en beter, maar als alle dwang bestaat uit een longeerlijn, dan valt dat alleszinds mee, zo zeer doet dat een paard niet hoor, moet je eens zien hardhandig paarden onderling zijn. Er zijn heel wat paarden zo hardhandig mogelijk met zweep of stang bewerkt om de trailer in te krijgen, daar is een longeerlijn echt niets bij hoor!!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 00:52

Ja, ik dacht eigenlijk dat de longeerlijn een van de vriendelijkere manieren was om licht dwang uit te oefenen.
Ook ik heb het wel anders zien gebeuren, zoals SamSam al zegt, met zweep en stang en noem maar op!
Alleen vind ik wel dat ze het paard wat langer in de trailer zouden moeten laten staan, even een lekkere hap kuil en hij zal zien dat het zo erg nog niet is.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 01:02

Inderdaad, ik denk dat het feit dat ie gelijk weer van de trailer gehaald werd en het opnieuw moest doen het ergste is geweest, hij had gelijk een beloning moeten krijgen! Lekker eten op de trailer!

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-03 12:44

Maar ik vind wel dat ze het paard eerst wat langer wat vriendelijker in de trailer mochten proberen te krijgen, die 2 minuten zijn toch echt niet voldoende om een banger paard aan de trailer te laten wennen. Neem de tijd er eerst es voor zou ik zeggen!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 13:07

ik vind ook dat het werken met een longeerlijn niet zoveel kwaad kan. Maar als je aan het oefenen bent lijkt me dat niet nodig. je wil juist proberen dat het paard er in de oekomst zonder hulpmiddelen in de trailer stapt.

Maar ik heb wel hardhandigere manieren gezien hoor. Het desbetreffende paard sneekt er telkens via de zijkant van de trailer tussen uit. Met als gevolg dat elke keer als hij een pas opzij deed een klap met de bezem voor zijn bakkes kreeg. dit was zo zielig.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 13:29

Dat ben ik niet helemaal eens, er staat dat het om een eigenwijze vos gaat, en als je weet van je paard dat hij gewoon eigenwijs en niet bang is ga ik ook niet uren staan vragen of ie alsjeblieft de trailer in wil en met klopjes en biks ouwehoeren. Je geeft hem de kans om er in een paar pogingen te gaan, doe hij dat niet dan moet het maar op een andere manier!
Ook al ben je aan het oefenen, zolang het eigenwijzigheid is moet hij gewoon doorgedrukt worden! Hij moet toch weten wie de baas is en als jij zegt dat hij er in moet hij dat ook moet, en ook binnen twee minuten!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 13:42

Honey heeft ook een "trailerprobleem" Heel veel lieve woordjes etc werkt niet. Even de longeerlijn erachter (op een normale manier) en ze staat er in 3 tellen in...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 14:20

en we hebben nu juist gezien hoe het ook kan he youknowwho bij monty!!!!! super was dat!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 15:23

Dan ben je gewoon ongelofelijk stom als je er zoveel druk achter zet. Kijk dat je een longeerlijn gebruikt zoals ook stef doet ok, maar zodra je er zoveel druk en zelfs ook pijn achter gaat zetten, maak je het alleen maar erger en zal dat paard van zn leven lang niet meer zelfstandig de trailer in lopen, en ook nog bang worden voor jou en dat ze wat fout doet (dus gestraft zal worden). Boos! Boos! Boos!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 18:39

Ik heb er ook geen problemen mee, om het paard (als het zoals jij zegt idd een eigenwijs paard is) met behulp van een logeerlijn in de trailer te zetten (en ook niet na 2 min. al). Waar het probleem IMO zit, is dat het paard er gelijk weer uitgheaald wordt, zonder eerst daar te belonen.
Je kunt bij het oefenen wel eindeloos met lieve woordjes en snoepjes gaan smeken of hij erin loopt, maar als hij eigenwijs is en niet bang, haalt dat helemaal niets uit. Dan beter één keer een keer flink bos worden...

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-03 18:45

Richtje"]
Ik heb er ook geen problemen mee, om het paard (als het zoals jij zegt idd een eigenwijs paard is) met behulp van een logeerlijn in de trailer te zetten (en ook niet na 2 min. al). Waar het probleem IMO zit, is dat het paard er gelijk weer uitgheaald wordt, zonder eerst daar te belonen.
[/quote]

Hier ben ik het niet mee eens. Misschien moet dat paard eerst even "wennen" aan het idee dat hij in de trailer moet gaan staan en loopt ie er na een gegeven moment vazelf wel in! En als je alle tijd hebt, waarom zou je dan ongeduldig worden en METEEN de longeerlijn pakken? Proberen kan nooit kwaad.

[quote="Richtje schreef:
Je kunt bij het oefenen wel eindeloos met lieve woordjes en snoepjes gaan smeken of hij erin loopt, maar als hij eigenwijs is en niet bang, haalt dat helemaal niets uit. Dan beter één keer een keer flink bos worden...


Ze probeerden het btw alleen met hun (harde) stem, zonder snoepjes en biks.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 19:28

YouKwnowWho"]
[quote="Richtje schreef:
Ik heb er ook geen problemen mee, om het paard (als het zoals jij zegt idd een eigenwijs paard is) met behulp van een logeerlijn in de trailer te zetten (en ook niet na 2 min. al). Waar het probleem IMO zit, is dat het paard er gelijk weer uitgheaald wordt, zonder eerst daar te belonen.


Hier ben ik het niet mee eens. Misschien moet dat paard eerst even "wennen" aan het idee dat hij in de trailer moet gaan staan en loopt ie er na een gegeven moment vazelf wel in! En als je alle tijd hebt, waarom zou je dan ongeduldig worden en METEEN de longeerlijn pakken? Proberen kan nooit kwaad.
[/quote]

Als het idd een kwestie van wennen, en dan waarschijnlijk een onervaren/bangig paard, ben ik het met je eens. Maar aangezien je zei dat het om een heel eigenwijs paard ging, begreep ik dat het paard gewoon niet wilde.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 19:51

Dit lijkt mij geen bang paard, maar gewoon een eigenwijze, slimme donder. Daar lijkt mij een longeerlijn helemaal niet zo verkeerd voor. Ik ken een paard wat alleen maar de vrachtauto op wil als ze hem een bezem laten zien. Daar zal hij dan wel een keer een klap mee hebben gehad, maar hijweet het nu wel. Paarden zijn slim en zullen je gewoon altijd uitproberen en dan moet je ze voor zijn

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 20:31

Mackie, je verwoord precies wat ik ook al probeerde te zeggen Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 20:42

mm dan heb ik geloof ik wel heel erg hardhandig opgetreden tegen luuk.
hij heeft van de winter een tijd gehad dat die echt met geen mogelijkheid de trailer in wou. hij heeft er altijd normaal ingelopen en ineens was het raak, hij deed het niet meer. met brokjes geprobeerd, lieve woordjes niks hielp. nou dan maar de longeerlijn eraan ( de trailer stond opgesloten!) het enigste wat hij deed was er volop in gaan hangen maar de trailer in nee hoor. toen had ik er echt genoeg van. hij stond gewoon op de klep maar verder kwam die ook niet de etterzak. toen hebben we het met zweep gedaan en hij stond er zo in hoor. het heeft hem veel duidelijk gemaakt geloof ik want hij loopt er nu zo in niks geen ge-etter meer.
kijk soms is het gewoon nodig om hem ff duidelijk te maken wat er van hem verlangt wordt en als dat op een lieve manier niet lukt dan maar iets hardhandiger. we hebben niet afgebeuld hoor!! en zodra die in de trailer staat krijgt die iets lekkers. nu nog steeds trouwens als beloning dat die er gewoon in loopt.

Love the life that you live, live the life that you love

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:02

Het is IMO vaak ook beter om één keer duidelijk te zijn (zeker als het verder dan zonder problemen gaat), dan elke keer weer dat gekl**t.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:07

Ik oefen nooit om ze op de trailer te zetten, gewoon de trailer voor de stal zetten, zodat ze nergens heen kunnen, dan zelf de trailer inlopen, een persoon met een zweepje erachter en de trailerachterkant vol stro gooien, zodat ze denken dat ze een box inwandelen. Doe je twee keer, en nooit geen problemen meer. Mits je normaal met je trailer rijdt!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:45

Die 5 minuten van er maar in laten staan lijkt me het ergste ja...

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:48

Ik heb wel een idee over wie het gaat. Begint de desbetreffende persoon met een J ? En het paardje met een N ? Nog bedankt voor het bijbestellen van de fotos!!!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:13

Ik ben er niet bijgeweest, maar het klinkt mij nogal overdreven in de oren. Onze hengst wil best de trailer in, thuis, maar elders gaat hij echt niet meer. Die hupsen we er dan met de longeerlijn in als hij niet wel, en nee, dan gaan we niet eerst poekelen. Mijn zusje trekt hem aan zijn hoofd en mijn vader trekt met de longe zijn kont één stap erin. Dan krijgt hij rust, maar naar achter gaat hij niet meer. Vervolgens gaat hij nog een stap. Hij vindt het best, gezellig zelfs. Hij kan er echt niet wakker van liggen.
Mijn eigen paard is een keer met grof geweld de trailer in 'geholpen' dat kon ik ook niet aanzien en uiteindelijk ben ik met hem 3 maanden (!) bezig geweest met kletsen. Niet bepaald ideaal. Helaas is het een driftkikker en als je boos wordt trapt hij de trailer in elkaar, dus het heeft gewoon totaal geen zin. Doe je het lief, dan doet hij ook lief. Enige verschil met het gemiddelde paard is dat hij als veulen flink mishandeld is (heb ik me laten vertellen was er niet bij). Boos worden, zwepen en nog meer van dat soort ongein kan hij echt niet hebben, dan wordt hij hels. Terwijl ik ook zat paarden ken die van een beetje machtsvertoon flink onder de indruk zijn en zonder mauwen doen wat je vraagt. Vind jij misschien niet aardig, maar hey, als we altijd aardig waren, dan krijg je nooit wat gedaan! Mijn ruin moet ook niet piepen, als hij vervelend is word ik heus wel boos. Gelukkig is hij tegenwoordig 11 en dus ook een stukkie wijzer en kan ik heus wel een beetje pissig op hem worden, maar met de trailer pikt hij echt niets. Hij gaat erin als hij zin in heeft, ga je lomp doen, dan doet hij daar even een schepje bovenop. Zero tolerance zeg maar, maar verder is hij best gewillig en snapt hij het ook wel als hij op z'n donder krijgt. Hoort erbij hoor. Je wil niet met onze hengst op stap als je hem niet eens op z'n nummer mag zetten, dan ben je hem met 3 sec kwijt. Die probeert constant te happen, te rennen, zet je hem op zijn nummer, is hij gelijk rustig. Such is life!
Als we om elke longeerlijn, zweep of klap gaan miepen dan zijn we over een jaar nog niet klaar. Het kan natuurlijk altijd beter, maar dat moet je ook leren. Ik had het 7 jr geleden echt nooit geloofd, dat een paard het prima vindt als je 'm met een longe in de trailer zet... Niet alle paarden zijn zoals mijn eigenwijze beest, gelukkig maar!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 00:17

Ik heb ook een paard wat niet in de vrachtwagen wil. Hij deed dit al toen we nog een trailer hadden. En oke, een trailer is voor veel paarden geen fijne ruimte. Ons andere paard was wagenziek, die werd gewoon doodziek op de trailer (zo erg zelfs dat hij een keer door zijn benen is gezakt en lag in de trailer met zijn benen onder mijn paard), dus toen hebben we de trailer omgeruild voor een vrachtwagentje.
We hebben de paarden alle tijd gegeven om te wennen aan de vrachtwagen en ze staan echt super; niet te ruim, niet te krap, er is muziek achterin, een hooinet voor ze, ze hebben ieder een raampje en er ligt zaagsel op de grond. Bovendien staan ze schuin, wat ook nog fijner is onder het rijden. En toch wil mijn paard de vrachtwagen niet in.
Ik heb al vaak bedacht wat het kan zijn. Af en toe loopt hij er zo hopla in en soms verrekt hij het. Ja en wat moet je met een paard die het verrekt? Wij gebruiken ook longeerlijnen en dat gaat super. Ik denk dat dat de enigste "zachte" manier is om een paard in de vrachtwagen te krijgen als hij niet wil.
Maar binnenkort laten we schotten aan de zijkant van de klep maken, om te proberen of hij er zo wel in gaat (hij draait altijd halverwege rechtsaf). Maar het is en blijft een groot probleem.
Oohw en trouwens, met dat paard die zo wagenziek werd op de trailer, gaat het super op de vrachtwagen. Nergens geen last meer van. Maar zeg nooit hardop dat je paard wagenziek is, want ze lachen je allemaal vierkant uit.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:49

Het leuke is dat ik deze mensen ken. Wij (mijn vriend en ik) hebben al meerdere "bange" paarden op de trailer geholpen op een zeer diervriendelijke manier (geduld en begrip en liefde) en dit meestal binnen een half uurtje of korter.
De mensen waarom het hier gaat hebben al op vele manieren dit paard in de trailer geprobeerd te krijgen veelal niet zachtzinnig (manier 2 is nl je paard voor de klep parkeren en er zelf buiten gaan staan en met een zweep erin slaan).
Echter de vriendelijke manier is uit den bozen (want dit is onze manier en die probeer ja natuurlijk niet, want stel je voor dat die echt werkt) en onze hulp wilden ze in geen geval hebben (want stel je voor dat wij hem er wel zonder geweld in krijgen).
Ik ben door dit soort aanblikken maar naar een andere stal verhuisd want ik kon dit niet meer aanzien (zeker omdat ze geen hulp willen hebben). Zielig voor het paard maar deze mensen zijn niet voor rede vatbaar en andere suggesties dan de hunne bestaan niet.

Monty roberts had ook een hele goeie manier die bij dit betreffende paard zeker effect zou hebben. Maarja als ze denken alles zelf beter te weten.

Blij dat ik niet meer op die stal sta.......
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 12:05

Tja, het is niet mijn manier. Onze paardjes lopen allemaal uit zich zelf de trailer in. Ook wel eens als de trailer open staat, jij je paard even los laat lopen en in eens hoeven op de klep hoort. Zo makkelijk gaat het dus bij ons. Wij rijden ook heel veel kleine stukjes. Zelfs naar en weer terug van het land af(is 500 meter maar in het donker niet te doen vanwege hard rijdende auto's). Dus trailer = weiland en weiland = leuk. Maar ook al ben je ergens anders of weten ze van te voren dat ze ergens anders heen gaan(als ze bv helemaal in gepakt staan met transportbeschermers enz) stappen ze d'r zo in. Na 2x van deze korte stukjes stappen ze er allemaal in.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 178 bezoekers