Bemoeials en kritiekgevers..... Bah

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Bemoeials en kritiekgevers..... Bah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 18:27

Helaas heb je die overal. Maar vandaag brak mijn klomp :+

Ik wil met Tommie gaan lopen in de bak, want hij heeft een blessure. Er rijden 2 mensen in de bak. 1 aardig stalgebootje en 1 zeikerd.
Tommie is op het moment echt een bommetje en toen er een paard in de paddock aan de rodeo ging brak hij los. Hij was mij te vlug af, deed heel raar en ik kon hem echt niet meer houden.
Ik zeg nog sorry en ga hem vangen.

Heb ik hem te pakken, wil ik naar de uitgang lopen om dan toch maar niet te gaan lopen komt hij omhoog en trapt (per ongeluk) tegen mijn arm. Omdat ik daar van schrok heb ik hem weer losgelaten. Heel vervelend, maar had dit toch niet verwacht.
Ik vraag of iemand mij even wil helpen en denk dat het zo geregeld is.

Komt die zeikerd later naar mij toe. Je mag wel proberen dit te voorkomen. Door jou moest ik nu een buitenrit maken.
Ten eerste ging het om nog geen 5 minuten, ten tweede probeerde ik Tommie zo snel mogelijk uit de bak te krijgen en ten derde vond ik het zelf ook niet bepaald leuk dat het mis ging. Tommie mag namelijk niet eens rennen.
Natuurlijk wil ik dit voorkomen, maar het was mij gewoon niet gelukt. Doe ik ook niet expres.

Zij heeft een heel mak paard. Die deed niets. Verder moest ze helemaal geen buitenrit maken. En het was heerlijk weer, dus of het nou zo erg was? Ik zou willen dat ik een lekkere buitenrit kon maken.
En zij weet gewoon niet hoe vervelend het is als zoiets gebeurd. Haar paard is echt het type "half dood".

Ik wilde eigelijk vragen of zij misschien morgen aan mij wil laten zien hoe het wel moet :(
Je mag best tips geven, maar dat gezeur...
Er was iemand die ook een tip gaf. Zij heeft het ook zelf geprobeerd. Was niet helemaal gelukt, maar dat komt vele malen beter over dan dit.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:34

tja wat wil je horen?

ik zou het ook erg irri vinden als ik met nog iemand aan het rijden ben in de bak en er gaat een ander met een paard aan de hand rondstappen en die laat hem ook nog 2 x los :+
waarom stap je in de bak?
een paard wat alleen mag stappen zou ik rondjes mee op het erf lopen [ heb helaas meerdere malen mnd moeten stappen ]of buiten maar niet in de rijbak waar andere aan het rijden zijn

maar goed dit is mijn mening :j

en sterkte met je paard :(:)

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:35

Nou ja gelijk heeft ze wel een beetje vind ik. Ik zou het ook geen slim idee vinden. Kan je haar paard wel als ''half dood'' :7 bestempelen maar het had ook anders kunnen zijn. Als je paard een bommetje energie is kan je volgende keer misschien even een rustig moment opzoeken dat de bak vrij is of ergens anders gaan lopen op het erf o.i.d... Heb zelf ook dergelijke zaken meerdere malen meegemaakt en niet iedereen heeft een ''half dood'' paard en dat was in de meeste gevallen ook niet goed afgelopen. Kunnen risicovolle situaties uit voortkomen..

Begrijp natuurlijk wel dat jij het ook niet leuk vind, inderdaad je doet het niet expres dat had ze ook wel kunnen begrijpen.. Maar vind niet dat je haar de schuld kan geven ondanks dat jij het ook niet expres doet. Hoe zou je zelf denken als het andersom gebeurd was?

En tja als jij lekker aan het trainen bent in de bak en er komt iemand in met een energiebom die enkel de paard moet stappen en datzelfde paard breekt 2 keer los waardoor jij naar buiten moet... zou ik ook niet zo leuk vinden.. je had ook kunnen gaan stappen als bak lee was, of het even aangeven, of op erf..
Laatst bijgewerkt door SONY op 14-02-09 18:42, in het totaal 3 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:37

Sja, ik vond haar reactie nog wel netjes eerlijk gezegd :)
Het is voor jou vervelend(het is mij ook wel eens overkomen!), maar voor haar ook.(en ook dat is mij overkomen) Als je lekker wilt trainen in de bak en je moet door dat incident toch op buitenrit is dat niet leuk.
Ik had er zelf voor gekozen te wandelen in de bak als de bak leeg was of even in overleg met daarbij de mededeling: ik weet niet hoe hij gaat reageren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:38

Vervelend dat het gebeurd is, ook voor het herstelproces van je paard, maar ik kan me de kant van de stalgenoot ook wel voorstellen. Heb ook een hyperdepieper geblesseerd paard staan en ze doen echt maf als ze de ruimte hebben (zeker met andere paarden erbij die leuk mee gaan doen :P ) en je stalgenoot zal niet voor niks gekozen hebben voor een 'half dooie' ;) Ik weet niet hoe je je paard nu beweging geeft, maar ik heb zelf standaard het hoofdstel aan en de longe eraan, zodat ik hem zeker niet hoef te lossen :D en de longeerzweep bij omdat hij op een gegeven moment ook richting mij wat te brutaal ging worden ;) Misschien heb je daar wat aan?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:42

Wahaa, sommige mensen kunnen inderdaad zeuren :+ Laatst op buitenrit, ik reed op een ruiterpad, rustig stappen enzo, komt er een vrouw aan met haar hondjes: "Jaja, dat zadel vind ik dus echt niet kunnen en laat staan hier midden op het pad gaan lopen met je paard!" Er was nog ruim 4 meter over waar ze langs kon, maar nee, hoor, ze moest zo nodig heel dicht langslopen en dan Sanne nog een klap op 'r kont geven, en toen was ze weg, sommige mensen... O:)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:42

Idd wat Urielle zegt, hoofdstel aan, longeerlijn eraan, en meestal is die zweep niet nodig, maar voor de zekerheid kun je een dressuurzweepje vast houden, voor brutale sprongen naar voren :)

Verder uiteraard weinig voeren, brok beperken tot een handje, en veel hooi voeren.
Ook ik zou niet in de bak stappen, zeker niet als er anderen rijden, zou dit zelf ook vervelend vinden .

Als ie een peesblessure heeft zou ik op het harde gaan stappen, en is ie echt zo'n bommetje, dan zou ik wat kalmeringsmiddel voeren.

oOoKellyoOo

Re: Bemoeials en kritiekgevers..... Bah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:48

Hmmmm najaajajaa. Dubeel gevoels topic. Nee aan de ene kant zou ik het ook weer onverantwoord vinden als je met je paard, op een open terrein was geweest.
Aan gezien je ja zegt dat hij de laatste tijd een tijd bommetje is. Wel zou ik hebben gewacht totdat ze klaar waren, of even gevraagt of iemand dr een probleem mee heefd.
Maar begrijp jou wel. Ik zou het ook veiliger vinden om in een af gesloten bak te lopen aan de hand

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:45

Wees maar blij dat ze "half dood" paard heeft die niet aan de kletter is gegaan omdat jouw paard er een feestje van maakt. Ik begrijp dat het niet leuk is, je paard los terwijl het niet mag maar ik kan me van de medebak gebruiker de reactie wel voorstellen.

Overigens vind ik een longeerlijn ook wel link, als ze hem dan niet kan houden kan je ook grote ongelukken krijgen.

Hopelijk heeft je paard niks aan zn rare bui overgehouden? En je arm hopelijk ook niks?

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:48

Erg vervelend sommige mensen op stal. Af en toe heb ik daar ook wel last van. Heb je verder niks aan je arm overgehouden??

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:53

Ik had zeker heel anders gereageerd dan je stalgenootje........ ik was waarschijnlijk écht boos geworden!!! Als je weet dat je paard een bommetje is en je blijkbaar onvoldoende controle hebt ga je er niet mee in de bak stappen als er anderen rijden. Paarden zijn kuddedieren, dus de kans was heel groot geweest dat het hele spul aan de kletter was gegaan! Wees blij dàt haar paard een "half-dooie" is, anders waren er waarschijnlijk grote ongelukken gebeurd.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:54

ik vind haar reactie niet meer dan normaal.
als jij weet dat je paard zo druk kan doen(omdat hij alleen maar mag stappen) dan moet je maatregelen nemen:
hoofdstel
longeerlijn
zweepje
weinig krachtvoer
eventueel wat kalmerends geven
zorgen dat je alleen in de bak kunt zijn

dit soort situatie's kunnen levensgevaarlijk zijn,als dat andere paard mee was gaan doen ofzo.
tuurlijk is het voor jou ook niet leuk,maar denk beter na voordat je met je paard tussen de anderen wilt gaan stappen.
ik snap juist weer wel dat je in de bak stapt,als je hem los laat dan vliegt ie niet de straat op etc.
kun je nergens anders(afgelegen) stappen?
ergens waar hij niet teveel geprikkeld word door andere paarden/gebeurtenissen rondom hem waar hij weer aanleiding tot spelen heeft?
desnoods de longeercirkel,als het maar afgezet en rustig is.
bij de veearts kun je heus wel wat kalmerends halen,is niet zaligmakend maar komt wel ten goede van de genezing van je pard en je eigen veiligheid.

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:07

Er kan altijd onverwacht iets gebeuren, zonder dat je er wat aan kunt doen. Het paard van die andere mensen kan ook wel uit zijn plaat gaan en jou omver lopen. Als je paard een blessure heeft is dat niet leuk, en om dan altijd maar te moeten wachten tot de bak eindelijk eens leeg is om hem dan toch zijn beetje beweging maar te geven...
Ik zeg; leven en laten leven hoor! Zo gaat dat met paarden; die doen wel eens iets onverwachts wat mensen niet willen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:09

maar als je kunt weten dat iets uit de hand kan lopen dan doe je zoiets niet.
het losgebroken paard had ook het andere paard kunnen blesseren,ja zo gaat dat met paarden...
maar wie is er dan fout?
als je risico's uit kunt sluiten dan moet je dat doen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:12

Hey ik begrijp beide reacties wel een beetje. Ik denk dat gewoon beide hard geschrokken zijn. Ik hou voor mezelf wel de regel dat ik de bak uit ga stappen als er andere ruiters in rijden. Hoewel ik uit ervaring weet hoe link en ontplofachtig, verkies ik immer zelf ook van eerst in de bak te stappen dan zomaar op het erf. Maar ben zelf ook wel eens door een paard dat losbrak goed toegetakkeld geweest. Het blijven immers dieren en je kan niet alles even goed controleren.

Dus stap volgende keer gewoon rustig op die andere af en vertel gewoon dat het je spijt en dat je er in vervolg rekening mee zult houden. Communiceren lost vaak veel op, en uiteindelijk is er niks gebeurd. Dus laat het gewoon een goede les geweest zijn.

veel plezier verder

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:15

Als ik jou was, zou ik maar eens je excuses gaan maken naar haar toe!
Ik sluit me volledig aan bij de meeste opmerkingen hierboven dat jij zelf maatregelen had moeten nemen.
En wat betreft zo'n type half dood, je bedoelt gewoon een bomproof paard. Ik ben ook zo iemand die er voor kiest om een rustig bomproof paard te rijden. Gewoon omdat ik mezelf maar ook zeker andere niet in gevaar wil brengen. En aangezien ik geen Anky ben, is dit voor mij het verstandigste. Dus wellicht geldt dit ook voor je stalgenoot.

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:18

Ik denk dat als de eigenaresse had geweten dat dit zou gebeuren dat ze niet was gaan lopen.....ik denk ook dat meer mensen het wel kennen; oh het kan wel. En dan kan het niet!
Of andersom; dat gaat niet lukken en dan kan het wel.
Hoe weet je wanneer iets wel en niet kan?
Kwestie van proberen en leren!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:27

Volledig eens met Carolien81, Er is niets gebeurd, dus komaan, spreek er eens over en dan is het toch klaar.

Je moet hier niet zo een punt van maken

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:02

Idd zeg,moet ze dan maar buiten gaan lopen? Das helemaal veilig zeg. Paard aan de kletter, vliegt de weg op en dan? Kan gebeuren zulke dingen, hoe goed je je paard onder controle hebt en maatregelen treft. Hetis en blijft een dier. En zo'n half dode paard, die heb ik ook. En ben trots dat ze zo bomproof is. Terwijl ze soms ook uitbarstingen heeft.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:13

Ik denk eerlijk gezegd dat ik in jouw geval gewacht had tot de bak vrij was, of was in de paddock aan het werk gegaan. Het is ongelooflijk vervelend als je iets in je hoofd hebt en dat kan niet omdat een stalgenootje zo nodig op precies hetzelfde tijdstip iets wil doen waarvoor de bak eigenlijk niet eens direct bestemd is en ik kan me haar frustratie dan ook heel goed voorstellen!

Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard, als je weet dat ie een bommetje is moet je vooral andere paarden gaan opzoeken. Dat is een recipe for disaster! Het is dan ook jouw verantwoordelijkheid om een plek op te zoeken waar je rustig kan werken zonder anderen lastig te vallen, en als hij te sterk/ moeilijk is of zelfs maar kan zijn hoor jij al hulp in te roepen.

Ik denk dat je heel blij mag zijn dat je stalgenoot een half dooie heeft, anders was het mischien wel heel verkeerd afgelopen!

Nou ja, hoop dat je er wat van geleerd hebt, en dat je de reacties hier serieus neemt.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:25

Allemaal hele positieven reacties O:)

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:33

Wat een overdreven reacties van iedereen zeg, zij zat ook niet te wachten op een paard die aan de kletter ging. en je weet ook niet hoe het bij de ts op stal is, misschien is het er wel heel druk moet je dan de hele dag gaan zitten wachten tot er een keer een vrij half uurtje in de bak is zodat jij snel ff kan?
En zij kon ook niet weten dat dat paard in de paddock rodeo ging doen.. tuurlijk is het voor beide partijen niet leuk,maar zoals de ts ook zegt.. het was maar 5 minuutjes, om daar nou zo een ophef over te maken..
Als ik op dat andere paard had gezeten had ik de ts juist even geholpen ipv gaan lopen vitten..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:40

Carolien81 schreef:
Er kan altijd onverwacht iets gebeuren, zonder dat je er wat aan kunt doen. Het paard van die andere mensen kan ook wel uit zijn plaat gaan en jou omver lopen. Als je paard een blessure heeft is dat niet leuk, en om dan altijd maar te moeten wachten tot de bak eindelijk eens leeg is om hem dan toch zijn beetje beweging maar te geven...
Ik zeg; leven en laten leven hoor! Zo gaat dat met paarden; die doen wel eens iets onverwachts wat mensen niet willen.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Bovendien is het gewoon veel te gevaarlijk om met zo'n paard gezellig een stuk langs de weg te gaan lopen. Je mag van mensen verwachten dat ze hun paard onder controle kunnen houden als een ander paard iets doet. Als het volgende keer weer gebeurd zou ik je stalgenoot uitnodigen een lekker stukje met jouw paard te gaan wandelen op de weg als ze het zo goed weet. Geldt trouwens ook voor sommige mensen hier in dit topic.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:53

Het verschil zit hem toch wel in dat een geblesseerd paard al lang stil staat, dus je kunt op je vingers natellen dat ie een keer uit zijn plaat gaat. Elke dag moeten stappen is niet leuk, maar daar kunnen je stalgenoten ook niks aan doen, jij bent de zwakke factor, jij moet voorzorgsmaatregelen nemen. Met een bitje in en een lange lijn hou je hem wel hoor, zeker als je hem op een behoorlijke afstand houdt met je zweep (ik heb zelf een tijd gehad dat mijn keurig opgevoede paard door alle gekkigheid ineens in mijn nek wou springen, dus die ging op de cirkel ipv pal naast me :D ). Alle hekken van het erf dicht of de bak in (want ik weet ook dat de mijne explodeert als er al een op de wei staat :j ), voor just in case, maar wel een beetje rekening houden met wie er bezig is binnen.
Danielle, IK verwacht van andere mensen dat zij hun paard iig vast houden, zeker als ik al aan het rijden ben en iemand komt er ineens bij met een knettergek paard (en omgekeerd). Als er een onder de man wegklettert is het vervelend zat. Van een stalgenoot weet ik bijv. dat zij een drukke en sterke jonge ruin heeft, nog niet erg lang zadelmak, die flink heftig kan bokken en waar het risico op vallen vrij groot is. Daar zal ik niet met mijn rillerige grote, ook net zadelmakke merrie bij gaan rijden, met de hengst vraag ik even of het kan en met mijn geblesseerde paard wacht ik ook, en omgekeerd wacht ze ook even tot ik een ander paard bij heb of pakt zij een van haar ervarener paarden als ik op die merrie zit en al bezig ben. Vind ik niet meer dan normale omgang met elkaar.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 23:03

Silvaantje schreef:
Wat een overdreven reacties van iedereen zeg, zij zat ook niet te wachten op een paard die aan de kletter ging. en je weet ook niet hoe het bij de ts op stal is, misschien is het er wel heel druk moet je dan de hele dag gaan zitten wachten tot er een keer een vrij half uurtje in de bak is zodat jij snel ff kan?
En zij kon ook niet weten dat dat paard in de paddock rodeo ging doen.. tuurlijk is het voor beide partijen niet leuk,maar zoals de ts ook zegt.. het was maar 5 minuutjes, om daar nou zo een ophef over te maken..
Als ik op dat andere paard had gezeten had ik de ts juist even geholpen ipv gaan lopen vitten..

Dit klopt. Tommie was rustig, althans, dat dacht ik.
Grappig om de verschillende reacties te horen. Voor mij gevoel had ik er alles aan gedaan om het te voorkomen, maar helaas mislukte het.
Ik stap liever in de bak, omdat buiten mij nu niet slim lijkt. En ik ben maar een paar minuten in de bak geweest. Toen het mis ging zei ik gelijk sorry ik ga uit de bak. Alleen dat lukte me niet gelijk. Klinkt vreemd, maar Tommie was echt even erg lastig.

Als ik moet wachten tot de bak vrij is kan het zijn dat ik lang moet wachten. De bak ik nooit vol, maar wordt wel actief gebruikt. Ik begon ook alleen en zei ook nog dat als de anderen zouden gaan draven dat ik weg zou gaan om niet tot last te zijn.

Tommie is nu idd een tijdje niet aan het werk. Maar hij heeft een eigen verhard klein afgezet stukje waar hij buiten kan staan naast de andere paarden. Hij hoeft gelukkig dus niet alleen binnen te blijven.
Ik probeer ook zoveel mogelijk voor hem te doen, maar zo wordt het welwat lastig.

Verder nog bedabkt voor de goede tips.