Ik ben mens met paard, is dat slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

druppeltje

Ik ben mens met paard, is dat slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 20:41

Overal op bokt zie je het, het is bijna slecht als je mens met paard bent. Ik weet van mezelf zeker dat ik geen paardenmens ben, moet ik me nu schamen?

Waarom ik geen paardenmens ben:
- Ik zie het bijna niet als een paard niet goed loopt, tenzij die op 3 benen loopt. Ik voel het wel.
- Het is niet zo dat een paard zich gelijk bij mij op z'n gemak voelt, ik ben onhandig en onduidelijk wat ik wil.
- Ik ken een paard te vaak menselijke eigenschappen toe en soms acteer ik daarnaar.
- Paardenmensen handelen vaak instinctief voor mijn gevoel. Ik niet, ik moet het leren, nadenken en dingen opzoeken.
- Ik maak fouten die paardenmensen niet zullen maken.
- Ik hou van roze en van setjes en heb een abbonement op de Penny.

Dus nee, ik ben geen paardenmens, maar ik weet zeker dat Roosje niets te kort komt. Ik leer elke dag bij, vraag veel advies en ik doe mijn best.

Maar ik lees hier vaak dingen over mens met paard die best kwetsend overkomen.
Voor mij is het duidelijk, ik ben geen paardenmens maar een Roosjemens :D

mick75

Re: Ik ben mens met paard, is dat slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:55

Een mens met paard zoals jij jezelf omschrijft is zo erg niet. Het probleem van veel mensen met paarden is dat ze niet eens de moeite nemen te leren, na te denken en dingen op te zoeken of na te vragen en het paard meer als machine behandelen dan als levend wezen. Mensen die ook in staat zijn hun hond/ kat weg te doen als ze een ander interieur nemen waar beest niet in past grofgezegd. Nou is dit overdreven, maar denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel.

En vergis je niet, ook echte paardenmensen maken fouten, schatten situaties wel eens verkeerd in of doen ronduit domme dingen. Denk dat ze er hele boeken mee kunnen vullen zelfs. Het gaat er veel meer om wat je met die fouten doet. Leer je ervan of niet. Er zijn zat paardenmensen die niet met paarden opgegroeid zijn (maar er "gevoel" voor hebben) en mensen die geboren en getogen zijn tussen de paarden maar er nooit een snars van zullen begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:58

Ik denk ook dat ze met dit verschil meer doelen op wat je voor je paard overhebt, dus niet of je er 'instinctief' alles mee kan!

Ik ben ook niet altijd even handig overal in, maar heb de wereld over voor mijn beestjes :+:

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:01

Nee hoor, Roosjemens, een mens met paard zijn is helemaal niet slecht. Sterker nog, dat is een goed begin!

Ik ben duidelijk ook een mens met paard. Gelukkig ben ik mens van een heel geduldig en koel alpenquartertje dat in de 1,5 jaar dat ik nu met haar werk regelmatig bij wijze van spreken haar wenkbrauwen heeft opgetrokken over mijn lompheid en onhandigheid.
Al doende leert men ...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:02

alle paarden mensen zijn begonnen met eerst mens met paard te zijn, dus maak je niet druk, je leert vanzelf...kan een jaartje of wat duren }> maar als je jaar in jaar uit in de paarden meeloopt, krijg je er vanzelf meer kijk op...

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:04

leuk geschreven :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:08

Mensen met paarden die doen maar wat en willen niet leren.
Ik ben geen paardenmens, maar ik hoor denk ik ook niet tot de mensen met paarden. Ik ben gewoon een paardenmens io (in opleiding) :+

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:10

Je bent zeker een Roosjemens!!

Roosje komt echt niks tekort bij jou;) en ik weet zeker dat ze ook van jou houd, ook al laat ze dat niet altijd merken:P

Roosje is de ultieme pownie en jij bent het beste baasje voor d'r dat er kan zijn. En maak je geen zorgen over kreupelheid of iets dergelijks, want dat ziet iemand anders anders wel;)

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 21:16

Dank jullie wel voor de reacties!
Ik rijd sinds m'n zesde paard en heb sinds mijn tiende verzorgpony's dus misschien dat ik het ooit nog ga leren. Ik sta nu dus ook op een geweldige stal die mij overal mee helpen en inderdaad roepen als er iets is!
Ik heb alles over voor Roosje en die gaat niet meer weg (evenals mijn hondjes overigens). Ik leer en blijf leren. En Roosje helpt me, ik wou dat ik foto's kon maken van haar uitstraling af en toe. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:28

druppeltje schreef:
Overal op bokt zie je het, het is bijna slecht als je mens met paard bent. Ik weet van mezelf zeker dat ik geen paardenmens ben, moet ik me nu schamen?

Waarom ik geen paardenmens ben:
- Ik zie het bijna niet als een paard niet goed loopt, tenzij die op 3 benen loopt. Ik voel het wel.
- Het is niet zo dat een paard zich gelijk bij mij op z'n gemak voelt, ik ben onhandig en onduidelijk wat ik wil.
- Ik ken een paard te vaak menselijke eigenschappen toe en soms acteer ik daarnaar.
- Paardenmensen handelen vaak instinctief voor mijn gevoel. Ik niet, ik moet het leren, nadenken en dingen opzoeken.
- Ik maak fouten die paardenmensen niet zullen maken.
- Ik hou van roze en van setjes en heb een abbonement op de Penny.

Dus nee, ik ben geen paardenmens, maar ik weet zeker dat Roosje niets te kort komt. Ik leer elke dag bij, vraag veel advies en ik doe mijn best.

Maar ik lees hier vaak dingen over mens met paard die best kwetsend overkomen.
Voor mij is het duidelijk, ik ben geen paardenmens maar een Roosjemens :D

Je bent een dierenmens met de juiste instelling.

Ga zo door. Niet iedereen is Parelli, en dat is ook nergens voor nodig. Als je maar goed voor je dieren bent, en ze gelukkig zijn :)

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:44

Ik ken maar heel, heel weinig echte paardenmensen en heel veel mensen met paarden. Geeft niets, zolang je inderdaad bereid bent om te leren van je fouten en eerlijk bent naar het paard. (ja, ik ben ook gewooon mens-met-paard)

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:17

Je linker hersenhelft is gewoon meer ontwikkelt dat je rechter, ik vind de term paardenmens of mens met een paard maar onzin.
De een heeft wat meer ervaring en de ander is hobby matig bezig met het peerd.

Je hebt het heel leuk omschreven en ik hou ook van roze!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:21

Ghehe,, ben precies het zelfde (hou alleen niet van roze :P)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:27

"Dierenmens met de juiste instelling." Die vind ik erg mooi!
Als jij er alles aan doet om goed te zijn voor jou paard dan hoef je ook echt niet te gaan piekeren of hij wat te kort komt. Dan zit dat wel goed.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:27

mensen met paarden vind ik toch wat anders!
als ik mensen zo noem is dat meer omdat ze een paard als een oude fiets hebben.
wat jij schrijft komt over als iemand met haar hart op de juiste plaats tegenover haar pony/paard.
ik zou zeggen,ga er voor. :D

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:33

Ook al doen veel mensen anders voor, ik denk dat 98% van de bokkers mens met paard is :+ Niks mis mee toch? We hebben niet allemaal het geluk om op het paard geboren te zijn en daardoor de meeste paarden feilloos kunnen 'lezen'.

Ik ben een mens met paard. So What? Met mijn paard kan ik lezen en schrijven. De buurpaarden lukt ook nog wel, maar zet geen jolige 3 jarige voor mn neus :) Beter je beperkingen kennen dan dat getr*t met een paard en er later achter komen dat je jezelf toch te hoog had ingeschat (lees lag aan "die rotknol")

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:00

Meid, ik vind jou wel een echt paardenmens!
Ik heb je met de paarden om zien gaan, en dat straalde zoveel goeds uit, zelfs de lastigste bleven kalm, of werden weer kalm.
Met paarden werken en omgaan kun je alleen maar goed doen indien je dat met gevoel doet!! En dat doe jij :j

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 01:28

Ik vind dat toch zulke flauwek*l, dat geemmer over 'paardenmensen' en 'mensen met paarden'. Zeker op bokt vind ik zulke discussies zo lachwekkend. Er is een hele kluit bokkers die over zichzelf praat als 'paardenmens' en die dan wat afgeven op 'mensen met paarden' :Z En dat zijn dan vaak de meest fanatieke bokkers, cq de bokkers die uberhaupt nauwelijks een paard in het echt meer zien omdat ze de hele dag zitten te bokken :P

Bij deze dan mijn 'stelling': mensen die op bokt zitten zijn per definitie geen paardenmensen :D

Ikzelf ben wat aan het hobbyen met mijn haflinger, en ik voel ook geen enkele behoefte om mezelf tot 'paardenmens' te bestempelen. Dus wat dat betreft ga ik met je mee TS ;)

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 08:26

druppeltje schreef:

En hier is het verschil tussen een zogenaamd mens met paard en "paardenmens". Jij doet er moeite voor om dingen op te zoeken en geeft duidelijk om je paard als je het wílt leren.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 08:46

Meid zolang jij maar plezier beleeft aan je hobby, paarden zal het iedereen toch een worst wezen of jij een paardenmens of een mens met paarden bent...... Niets van aan trekken.....
Zolang jij maar weet dat je al het mogelijke doet om het je paardje zo goed mogelijk te maken en bij eventuele fouten hierop gewezen wordt door andere mensen, geen vuiltje aan de lucht toch......

WhitepantherJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 09:13

Een mens met paard is in mijn ogen iemand die een giga dure knol heeft om daarover uit te sloven, die zn paard op een stal heeft staan waar deze niet buitenkomt in wei of paddock en alleen maar van stal komt als er gereden wordt. Iemand die zn paard niet als een levend wezen met gevoel ziet maar als een gebruiksobject wat geen liefde behoeft en er alleen is als status symbool. Dat is in mij ogen een mens met paard.

Jij bent in mijn ogen gewoon een paardenmens. Niet iedereen ziet alles zo goed als een ander ook al is het toch je hobby. Ook niet elke voetballer heeft even veel voetbal inzicht als de ander maar doet ook zn best het te leren. Daarom ben jij in mijn ogen geen mens met paard maar gewoon een paardenmens, of in jouw geval een roosjesmens ;)

En roze setjes en penny? nou vooral dat laatste zou een mens met paard niet hebben in mijn ogen hoor en roze setjes de meesten waarschijnlijk ook niet :=

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 09:26

Als jij zo goed met je Alpen Quarter omga ben je voor mij een paardenmens.
Je heb geen makkelijke keuze vwb ras die kunnen net als de blondjes er ook wel eens een kop op hebben zitten......en daar kan je heel goed van leren.
Ik rij al totaal 24 jaar paard maar heb het meeste geleerd de laatste 3 jaar van mijn blondje.
Je wilt leren en je leert... dus voor mij ben jij een dierlievend paardenmens. enne.... ik zie
ook niet vaak of hij regelmatig loopt hoor... en soms voel ik het ook niet.. en verkeerde galop....
joh daar kan ik 2 rondjes inblijven zitten want zelfs dat voel ik niet... dus wees gerust...
het komt allemaal wel goed....

PS en de penny is leuk maar okay roze is niet mijn kleur :D

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 15:38

Pfoeh wat fijn dat er meerdere zijn zoals ik! Ik voelde me echt al heel stom!

Iedereen die bij mij op bezoek komt die paarden als hobby heeft, pakt altijd als eerst de penny :+

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:05

De meeste mensen beginnen als mens met paard en als ze bereid zijn om te leren van paarden en paardenmensen, groeien ze uiteindelijk door naar paardenmens. Volgens mij ben jij al een heel eind op weg ;)
De kern is dat je je er van bewust bent dat je nog niet alles weet en dat andere mensen je kunnen helpen. Je bent bereid (goede) adviezen aan te nemen. Een paard kan beter af zijn met een goed mens met paard dat zijn best wil doen dan bij een (vermeend) paardenmens die dat niet wil.

Komt (is) wel goed met jullie +:)+

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:09

Ik ben helaas nooit mens met paard geweest, ik heb nooit een paard gehad. Maar ik vind de TS gewoon een paardenmens hoor, omdat ik dit definiëer als iemand die iets om z'n paard geeft en dat doe jij zeker.