vogelpest ook weer bedreiging voor paardenwereld?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:23

ja het is idd wel het beste, wel jammer dat zoveel hobbyboeren hun kippen niet naar binnen willen doen!

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:28

dex schreef:
ja het is idd wel het beste, wel jammer dat zoveel hobbyboeren hun kippen niet naar binnen willen doen!


Ja en dus zoals Fabienne al zei een volledig vliegverbod voor alle vogels Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:31

Het is idd niet te voorkomen, maar WAT je ernaan kunt doen, moet je volgens mij ook doen...

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 16:26

en zo kan ik dus nooit oefenen voor het ruiterbewijs...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:17

RockyLover schreef:
dus we mogen dan ook geen buitenritten meer maken?(wij hebben van die k*tkippen die heel irri zijn, haha) en niet meer naar de manege in de buurt?


Op de 'boerderij' waar mijn verzorgpaarden staan is één van de eerste boerderijen/pluimveebedrijven geweest waar de vogelpest gesignaleerd was. Dat resulteerde er uiteraard in dat kort na alle berichtgeving alle kippen geruimd werden. Over bezoeken aan de paarden deed de politie, die dag en nacht surveilleerde, niet moeilijk. Ik bedoel: hoe krijgen die paarden anders hun eten en beweging?

Ik zag enkele dagen geleden ook dat bericht op www.minlnv.nl staan dat paarden niet van het erf af mochten, maar dat wist ik enkel en alleen omdat ik de website bezocht had. Niemand in het gebied waar vogelpest heerst had van deze maatregel gehoord: geen brief in de bus, niks. Dus ik heb ook maar even gedaan of mijn neus bloedde. Niet door het bos heen buiten gaan rijden, maar wel in een bak een paar huizen verderop. Tja, wat moet je anders? Die paarden de hele dag in de stal laten staan? Bovendien denk ik dat de paarden het virus net zo snel kunnen verspreiden als ze in de wei staan als wanneer ze enkele meters naar een bak lopen. En de vogels lopen en vliegen nog steeds op en over het erf rond. Niemand die hen tegenhoudt. En die vogels leggen weet-ik-veel wat voor grote afstanden af en strijken overal neer waar ze dan het meegebrachte virus ook weer achter kunnen laten.. en dan de paarden gaan verbieden? Tja, het klinkt heel erg stom, maar alle pluimveebedrijven in de omgeving van waar mijn verzorgpaarden staan zijn al geruimd, dus er is niet bepaald veel besmetting meer mogelijk.

Ik leef wel ontzettend mee met de mensen van wie al hun pluimvee, hun hele leven, geruimd is. Het is ongelofelijk wat voor impact het op je heeft als je er middenin zit. In de periode van de MKZ woonde ik nog niet in dit gebied en was het dus een beetje een 'ver van mijn bed show', maar nu komt het allemaal zo ontzettend dichtbij! Het is echt afschuwelijk raar.

Jammergenoeg kan ook een vervoersverbod het virus niet tegenhouden. Wel gedeeltelijk natuurlijk, maar aangezien honden ook gewoon op het erf rondlopen en dan weer ergens anders naartoe worden meegenomen en ook vogels nog vrolijk rondvliegen... Het is gewoon niet tegen te houden...

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:42

Ik baal ook vreselijk. Ik mag ook met Eddie niet naar buiten, das op zich niet zo erg, maar de wind is naar het zuiden gegaan. Dat betekent dat het richting Kootwijkerbroek gaat waar de MKZ 2 jaar geleden is geweest. als het daar ookkomt nou dan ga ik echt gillen. Lijkt me echt verdomde klote dat die boeren weer zoveel verdriet krijgen enzo. Bij Eddie worden de kippetjes ook geslacht waarschijnlijk, maar misschien vallen ze er net buiten en dan hebben we mazzel.

Obelix is gewoon stoer!

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 23:07

RockyLover schreef:
dus we mogen dan ook geen buitenritten meer maken?(wij hebben van die k*tkippen die heel irri zijn, haha) en niet meer naar de manege in de buurt?

Ik zou het maar niet proberen om naar buiten te gaan. Als je gecontroleerd word of ze komen erachter dat jij van een pluimveebedrijfje komt krijg je een boete vab 750 euro heb ik gehoort! En ik vind het niet zo gek ook eigenlijk... Straks breng je de ziekte nog over!

Ik heb 2 verzorgpony s op verschillende boerderijen met allebei kippen... en ons shettie staat ook op een boerderij met kippen. Bij ons shetje moet ik steeds langs de kippen en als het met de wind kan worden overgebracht kan worden kan je het volgends mij ook wel via je kleren enzo overbrengen en via je laarzen misschien (kippenstront) maar daarna ga ik weer naar mijn verzorgpony ofzo en daar lopen de kippen los enzo en dan moet ik ze soms letterlijk opzijtrappen (die arme kippetjes) maar ik ga wel iedere keer met andere kleren enzo en nadat ik gedouchet heb en me laarzen heb gereinigt... straks breng je het nog over, nou dan heb je het wel lekker op je geweten of je voelt je schuldig omdat je denkt dat het misschien door jou komt ofzo Schijnheilig

maar best wel een poedersuiker en ik vind het eht heeel erg voor de boeren en voor kinderen uit me klas enzo, want bij ons op school (me school is ook gewoon in Barneveld) zitten ook kinderen die van boerderijen komen waar zeker de kippenpest is en die komen gewoon niet meer op school das echt erg! die moeten gewoon voor de kippen zorgen ofzo...

Obelix is gewoon stoer!

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:33

't is nu ook bij onze buren omtdekt en die hebben ze gisteren geruimd. 't zijn niet de buren waar Image staat, maar die worden (doordat het zo dichtbij is) ook geruimd nu. Echt erg!

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:04

BSE, MKZ, varkenspest, nu weer vogelpest. En nederland zit er altijd bij. Zijn wij het grootste bioindustrieland? Doen we soms iets structureel fout in de veeteelt? Schijnheilig

De hond is de betere mens

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 18:50

Ik kreeg net van DJilan te horen dat onze huidige stal ook in het vogelpest gebied zit (ze hebben nog pluimvee ook), terwijl wij allebei 29 maart willen verhuizen naar een andere stal.

Dus het is nog afwachten ook of het wel kan doorgaan!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:10


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:30

Balen dat je niet naar buiten kan met je paard???
Sorry hoor, ik vind het erger voor de kippen dan dat ik geen buitenrit kan maken.(en voor de boeren)
Maar als je paard wat mankeerd en je kan niet naar een kliniek, dat is idd. echt k*t!!!
Ik heb ook kippen, hier in Limburg is gelukkig nog geen virus(afkloppen)
en gelukkig is het virus niet gevaarlijk voor paarden maar dan rij ik thuis in de bak, dat mag wel , lijkt mij!!!?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:31

Ik ga helemaal met Moniquelucky mee, het is veelerger voor de boeren met pluimvee. Dan voor ons, dat we even niet buiten kunnen rijden.
Natuurlijk baal ik ook wel dat ik niet naar les kan, en niet naar de binnenbak kan (de buitenbak is met dit weer ook niet echt te rijden), maar daar kom ik allemaal wel weer overheen. Het is denk ik ook nog maar de vraag hoe lang we nog mogen komen, want we zitten echt midden in het 10 km gebied rond de gelderse vallei (Hoevelaken) en hebben een pluimveebedrijf op het erf....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 21:46

Dat van die buitenrit geldt alleeen als je in het 10 km vervoersgebied zit, dus is niet van toepassing hier in de streek.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 21:07

o het is nu ook al in PUTTEN! Boos!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 11:20

Ik zit hier vlak bij de Belgische grens, en in Reusel, paar dropen verder, is vervoersverbod, ook voor paarden van pliumvee bedrijven.
Ik heb dalijk wedstrijd IN een vervoersverbod-gebied, bij Esbeek, heb geen idee of ik er wel heen mag?
en 300 meter hier verder zit een heel groot pluimvee bedrijf, als het hier dus wat dichterbij komt zal hij ook al zn kippen weg moeten doen, die heeft er echt veel!
en onze 5 kipjes&haan zitten al dagen in hun hokje opgesloten....en onze buurman heeft zn 40 kippen&hanen ook kunnen vangen en opgesloten, die beestjes maken elkaar af in t hok zo te horen want je hoort alleen maar gekrijs&gekraai echt akelig geluid, maar ja als je ze los laat lopen en er komt hier vogelpest dan kunnen al zijn&onze kippen&die kippen van die kippenboer weg...dus ja om verdere verspreiding te voorkomen houden we ze toch binnen.
verder is ie al 2 dagen bezig zn fazanten, eenden ganzen kalkoenen en pauwen te vangen(hij heeft een aardig stuk grond en daar houdt ie als hobby al die beestjes) dus ik ga hem dalijk maar ff helpen, hij is al best oud en is niet zo snel meer dus eens kijken of ik wat beestjes kan vangen voor hem!

ik ga dalijk welff bellen naar de wedstrijd, om te vragen of je er wel gewoon heen mag!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dierenfan, Sting, Tieme en 27 bezoekers