Discussie? : Zweepgebruik....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:35

angelke schreef:
Hetzelfde als een paard dat slaat, dan is het zielig om een stamp terug te geven? Wij kunnen lang niet(nuja, ik dan Haha!) zo hard schoppen als een ander paard, dat juist hetzelfde doet, terugschoppen.



Ik vind het absoluut niet zielig om een trap terug te geven. Het paard is altijd nog veeeeel sterker als wij, ze kunnen bij wijze van spreken ons met 1 trap ombrengen. Bovendien krijgen ze van hun hogere in rang ook een trap oid, als ze iets doen wat de hogere niet zint. Het is alleen maar duidelijker voor het paard, bovendien komen ze er dan nog genadig van af. Wij kunnen inderdaad niet zo hard schoppen. Daarom ook kan een paard beter een trap van mij krijgen als ik van een paard.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:58

Tja, ik rijd en men altijd met zweep. Vooral voor als er wat gebeurd. Ik rijd altijd langs de weg en als Den het een X in z'n koppie krijgt heb ik graag een hulp middel om het op te lossen. Onder het zadel is het minder snel nodig dan voor de kar imo. Den is nu 2x achter over gegaan voor de kar toen ik geen zweep bij me had. Als er wat gebeurd wil ik hem graag een lel kunnen geven om hem voorwaards te houden ipv achterover voor de kar. Als laatste redmiddel dus.
En met vrijheids dresuur als verlengde van je arm om dingen aan te wijzen.
Maar je moet niet constand naar de zweep grijpen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:46

Misschien kan die leraar eens uitleggen wat het verschil is tussen het gebruik van een zweep om je paard te corrigeren en het gebruik van een touw??
zolang mijn paard de zweep praktisch op gaat eten als ze hem ziet (he is dat eten Tong uitsteken ) en ik rustig met de zweep over haar heen kan gaan om bv vliegen weg te jagen is je paard er absoluut niet bang voor. Blijkbaar kun je een zweep dus ook gebruiken zonder dat je paard direct bang van jou of de zweep wordt.

Ik rij standaard met zweep of sporen. Ik gebruik ze alleen als ze niet reargeerd, terwijl ze begrijpt wat ik van haar vraag. Vraag voor de lol eens aan je leraar wat hij onder rangorde kwesties verstaat, want als je paard jou geaccepteerd heeft als leider zal hij direct moeten doen wat jij van hem vraagt. Dat is dus ook zo als je er op zit.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:14

ik denk dat hier geeneens een discussie aan de gang is zoals aangegeven in de titel. eerder iedereen die hetzelfde denkt maar het iets anders verwoordt Lachen er wordt te snel naar de zweep gegrepen, maar hij is soms wel nodig. bij vrijheidsdressuur ziet het paard de zweep niet als dwang (als hij juist getraind is).
mijn mening is wel dat je het paard op een dusdanige manier kan opleiden dat je nooit een zweep gebruikt. bij gevoelige paarden bv straffen met de stem enzo. ik denk echt dat je je paard zo kan trainen. maar bij reeds getrainde en wat moeilijkere paarden kan het nodig zijn.
een dominant paard met de zweep betraffen (om zijn dominantie) is denk ik verkeerd. je krenkt het paard, hij weet ook dat jij niet sterker bent, enkel die zweep: test: probeer het zonder zweep. hij zal zich nog dominant gedragen. dus moet het soms anders.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:31

ponyzotje schreef:
je krenkt het paard, hij weet ook dat jij niet sterker bent, enkel die zweep: test: probeer het zonder zweep. hij zal zich nog dominant gedragen. dus moet het soms anders.


Nee sorrie een paard weet niet dat jij niet sterker bent. Als een paard zou weten dat jij niet sterker was zou hij dat gesul met hem nooit toestaan. Er is geen enkele kleuter die mij verteld wat ik moet doen en op welke manier ik dat moet doen tenzij die een of ander machtsmiddel heeft (pistool ofzo) Als een paard zou weten hoe sterk hij was dan helpt ook geen zweep, sporen, slof of wat je dan ook maar kan bedenken meer.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:49

laurae schreef:
Misschien kan die leraar eens uitleggen wat het verschil is tussen het gebruik van een zweep om je paard te corrigeren en het gebruik van een touw??


Dat vroeg ik ook aan hem.
Hij zei dat het 'tussen de oren' zit.
Maar je kan net zo goed met je handen/benen verkeerd bezig zijn, dus dan zal je die ook maar thuis moeten laten voortaan Haha!

Ik vond het echt vreemd wat hij zei. Het ligt er gewoon aan hoe je hem gebruikt.
Hij wilde de staart van me paard wel is zien als ik met der bezig was, ik zei kom maar! Maard at deed ie tog maar niet...
Zijn theorie klopt misschien redelijk... Maar in de praktijk werkt het net iets anders Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:08

gijsenkim"]
[quote="ponyzotje schreef:
je krenkt het paard, hij weet ook dat jij niet sterker bent, enkel die zweep: test: probeer het zonder zweep. hij zal zich nog dominant gedragen. dus moet het soms anders.


Nee sorrie een paard weet niet dat jij niet sterker bent. Als een paard zou weten dat jij niet sterker was zou hij dat gesul met hem nooit toestaan. Er is geen enkele kleuter die mij verteld wat ik moet doen en op welke manier ik dat moet doen tenzij die een of ander machtsmiddel heeft (pistool ofzo) Als een paard zou weten hoe sterk hij was dan helpt ook geen zweep, sporen, slof of wat je dan ook maar kan bedenken meer.
[/quote]

ik bedoel dat dominante paarden angst hebben voor de zweep, en soms niet voor de mens.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:57

Ik vind dat een zweep een hulpmiddel is om je 'commando's' te benadrukken en niet als een middel om te straffen......ookal is dit bij sommige paarden wel nodig........
Maar om een paard dmv de zweep te laten zien wat hij moet doen is goed mits je weet hoe je op een verantwoorde manier hiermee om kan gaan.
Mijn paarden worden ingereden en getraind op stemhulpen...ze kunnen bijna alle figuren en commando's ook uitvoeren nadat het netjes gevraagd word. Ik straf ze ook met stemverheffing....dan snappen ze dat ze moeten kappen met het geklier...hierdoor heb ik bijna nooit een zweep nodig om te corrigeren (dat heeft wel z'n voordeel)

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 17:06

[/quote]

Dat vroeg ik ook aan hem.
Hij zei dat het 'tussen de oren' zit.
[/quote]

Tussen die van hem ja, daar zit ergens een erg rare kronkel Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:01

Helemaal niet mee eens!

Zoiezo voor vd, als verlengde van je arm, vind ik het onwijs belangrijk.
En wat denk je van mennen? Je kan moeilijk over je kar gaan hangen om je paard een aai/tikje te geven. De zweep is er nl niet alleen voor het straffen. Vanaf de kar kan je de pony zo gerust stellen en laten merken dat het goed gaat. Contact houden is erg belangrijk vanaf daarachter, is mij geleerd.

Verder bij longeren. Slimme pony die vanaf het begin zonder zweep kleurig om je heen loopt. Weer een verlengde van je hand, zonder hem te 'misbruiken'.

Nee sorry, die leraar had van mij ook zijn gelijk niet gekregen Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:30

ponyzotje"]
[quote="gijsenkim"][quote="ponyzotje schreef:
je krenkt het paard, hij weet ook dat jij niet sterker bent, enkel die zweep: test: probeer het zonder zweep. hij zal zich nog dominant gedragen. dus moet het soms anders.


Nee sorrie een paard weet niet dat jij niet sterker bent. Als een paard zou weten dat jij niet sterker was zou hij dat gesul met hem nooit toestaan. Er is geen enkele kleuter die mij verteld wat ik moet doen en op welke manier ik dat moet doen tenzij die een of ander machtsmiddel heeft (pistool ofzo) Als een paard zou weten hoe sterk hij was dan helpt ook geen zweep, sporen, slof of wat je dan ook maar kan bedenken meer.
[/quote]

ik bedoel dat dominante paarden angst hebben voor de zweep, en soms niet voor de mens.
[/quote]

Sorrie miscommunicatie Haha! Haha! Haha! Maar het is idd zoals je zegt.....

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:37

wahahaahahaaaaaaaaa, ik ken deze leraar, heet hij geen Montey Appel Haha! of was het Mark J Hempfling. Schijnheilig

ik zei tegen leetje dat we hem toch een keer moeten uitnodigen bij ons op stal, misschien kan ik nog een hoop van hem leren.

misschien moet je deze berichtjes uitprinten, kunnen jullie het er nog eens uitgebreid over hebben.

ik moet zeggen het is wel een dierenvakman vooral met honden, daar kun je echt een hoop van hem leren, ik heb hem al een tijdje niet gezien dus misschien heeft hij zich in tussen wel gespecialiceerd in paarden.

vergis je niet in hem hoor, hij weet vak meer dan je denkt.

ik ken hem vooral als Sir ridder Lancelot Haha!

groetjes helga

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:58

helga schreef:
wahahaahahaaaaaaaaa, ik ken deze leraar, heet hij geen Montey Appel Haha! of was het Mark J Hempfling. Schijnheilig

ik zei tegen leetje dat we hem toch een keer moeten uitnodigen bij ons op stal, misschien kan ik nog een hoop van hem leren.

misschien moet je deze berichtjes uitprinten, kunnen jullie het er nog eens uitgebreid over hebben.

ik moet zeggen het is wel een dierenvakman vooral met honden, daar kun je echt een hoop van hem leren, ik heb hem al een tijdje niet gezien dus misschien heeft hij zich in tussen wel gespecialiceerd in paarden.

vergis je niet in hem hoor, hij weet vak meer dan je denkt.

ik ken hem vooral als Sir ridder Lancelot Haha!

groetjes helga


Tja hij weet misschien erg veel, zeker over honden, maar hier heeft hij tog echt ongelijk Haha!

Tja en hij moet idd maar is komen bijons op stal Haha!

Majanga

Berichten: 311
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:14

Ineke2 schreef:
Een zweep opzich is niet verkeert, je kunt met rijden als hij niet reageert op je been ook beter een tikje geven *hallo wakker worden* dan dat je gaat zitten schoppen...want het gevolg van schoppen is dat je hem afstompt en de volgende keer nóg harder moet schoppen om hem vooruit te krijgen Lips are sealed
Dan heb ik dus liever dat ik hem een tikje kan geven, zodat hij oplet en ik hem daarna verder niet meer nodig heb (vaak is het al genoeg als hij al weet dat ik een zweepje vast heb, dan hoef ik hem niet eens te gebruiken)


Daar ben ik het dus mee eens... Meestal gebruik ik mijn zweep ook niet... Dat je hem hebt is voor het paard meestal al genoeg...

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:18

Ik rijdt ook altijd in de les met zweep. Maar gebruik hem gewoon als ik vind wanneer het nodig is en dat vind ik als een paard gaat weigeren, 'staken' etc. kan die een klein tikje verwachten, als waarschuwing. Maar als die gaat steigeren of bokken kan die wel een paar harde tikken verwachten. En op zulke momenten, alleen dan vind ik het echt nodig om de zweep te gebruiken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:20

Ik rij altijd met zweep, ik wandel altijd met zweep, ik longeer altijd met zweep...... slaan doe ik er zelden mee.....!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:07

Ben het niet met hem eens.

Op Nico rijd ik nooit met een zweep, hij is geen zweep gewend en het is ook helemaal niet nodig.

Maar in de springles rij ik altijd met een zweep, sommige paarden hebben gewoon een tikje nodig vlakvoor de sprong, of als ze weigeren.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:17

En bij mennen dan? Ook een belangrijk HULPmiddel, bij dresuur ook, om een aanwijzig te geven, je paard even alert maken, VD ook een hulpmiddel, verlengde van je arm, longeren hetzelfde verhaal, en zolang je een paard niet bang maakt voor de zweep is er niet eens zo veel op tegen, als je hem niet zonder reden helemaal in elkaar rost met de zweep, zie ik er niet zoveel verkeerds aan. Ik ben het dus ook NIET met hem eens, van mij had hij ook geen gelijk gekregen...

Joyce

Berichten: 6373
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 00:53

Straffen mag wel, ik las ergens over trappen van paarden. Tuurlijk mag je straffen wanneer het om rangorde gaat. Maar hij vind dat dat NIET met een zweep mag.
Helga, je kan idd veel van hem leren Haha! Het vak hond vond ik ook altijd dat hij ERG goed les in gaf, maar nu dit met de zweep kan ik het echt niet eens zijn *LOL*
Jullie moeten hem toch maar is bij Heidi en Dries uitnodigen Haha! Dan kom ik zn gezicht wel bekijken hehehe
Reineke (die ken je vast ook wel?? ) zei ook iets in de richting van dat hij wel eens meer dingen had, ofzo?? Leetje weet jij nog wat ook al weer precies??
Maar goed.. Wil ook zeker niet beweren dat hij slecht les geeft hoor Knipoog

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:18

Ai, dan ben ik toch helemaal verkeerd bezig. Karan is niet echt voor het been dus krijgt hij af en toe een tikje. Niet een keiharde knal op zijn achterste maar gewoon een tik ter ondersteuning van mijn beenhulpen.

Als ik eens een keer rijdt zonder zweep heeft meneer dat meteen door. Het gaat wel maar het rijden wordt er wel lastiger mee. Daarom rijd ik altijd met zweep en ik gebruik hem ook!

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:37

Joyce schreef:
Straffen mag wel, ik las ergens over trappen van paarden. Tuurlijk mag je straffen wanneer het om rangorde gaat. Maar hij vind dat dat NIET met een zweep mag.
Helga, je kan idd veel van hem leren Haha! Het vak hond vond ik ook altijd dat hij ERG goed les in gaf, maar nu dit met de zweep kan ik het echt niet eens zijn *LOL*
Jullie moeten hem toch maar is bij Heidi en Dries uitnodigen Haha! Dan kom ik zn gezicht wel bekijken hehehe
Reineke (die ken je vast ook wel?? ) zei ook iets in de richting van dat hij wel eens meer dingen had, ofzo?? Leetje weet jij nog wat ook al weer precies??
Maar goed.. Wil ook zeker niet beweren dat hij slecht les geeft hoor Knipoog


Reineke die zei iets in die richting van dat hij wel meer zon mening had en dat je dan echt niet op iets anders kan brengen, volgens mij.

Maar idd zijn lessen hond waren altijd erg goed, maar daarin had hij ook wel een erg duidelijke mening. Maar ach het is voorderest wel een toffe vent, alleen hier had ie gewoon duidelijk ongelijk Haha!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:32

Majanga"]
[quote="Ineke2 schreef:
Een zweep opzich is niet verkeert, je kunt met rijden als hij niet reageert op je been ook beter een tikje geven *hallo wakker worden* dan dat je gaat zitten schoppen...want het gevolg van schoppen is dat je hem afstompt en de volgende keer nóg harder moet schoppen om hem vooruit te krijgen Lips are sealed
Dan heb ik dus liever dat ik hem een tikje kan geven, zodat hij oplet en ik hem daarna verder niet meer nodig heb (vaak is het al genoeg als hij al weet dat ik een zweepje vast heb, dan hoef ik hem niet eens te gebruiken)


Daar ben ik het dus mee eens... Meestal gebruik ik mijn zweep ook niet... Dat je hem hebt is voor het paard meestal al genoeg...
[/quote]
Jep, hier sluit ik me ook bij aan.

Maar even een vraagje voor de leraar:
Ik neem aan dat als hij tegen jou zegt dat je het boek van Monty Roberts moet lezen, dat hij het een goede methode vindt.
Ook is jouw leraar tegen sporen, Monty rijdt met sporen (ik heb namelijk het boek gelezen ), wat zegt meneer daar dan van, mag hij het opeens wel? Verward

Joyce

Berichten: 6373
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 01:01

dat ga ik dan zeker even tegen hem zeggen Rocco! nog meer leuke dingen om aan hem te vertellen?? Haha!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 12:04

Nee, schiet me nu niet echt te binnen. Als ik nog iets weet, hoor je het wel.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:08

Ineke2 schreef:
Een zweep opzich is niet verkeert, je kunt met rijden als hij niet reageert op je been ook beter een tikje geven *hallo wakker worden* dan dat je gaat zitten schoppen...want het gevolg van schoppen is dat je hem afstompt en de volgende keer nóg harder moet schoppen om hem vooruit te krijgen Lips are sealed


Daar sluit ik me geheel achter *LOL*