hoppa, erin die sporen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

hoppa, erin die sporen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 21:59

Ik was laatst op een wedstrijd en het viel me op hoeveel mensen sporen op een verkeerde manier gebruiken! Bij elke pas gingen die sporen erin...het waren dan maar kleine stompe dingen in de meeste gevallen, maar ik zou het als paard zijnde niet erg fijn vinden om bij elke stap die ik zou zetten een por in mijn zij te krijgen! Lips are sealed Wat vinden jullie hier nu van en zien jullie ook 'sporenmisbruik' om je heen?

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:10

Ja dat zie je de laatste tijd erg veel he. Ook gewoon als je naar lessen kijkt voor kleine kinderen met hun eigen pony's rijden hebben ze 9 van de 10 keer sporen aan.
Begrijp het ook niet, misschien is het mode

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:37

Jups maar goe misschien ben ik bevooroordeelt , maar ik hou helemaaaaaaal niet van Sporen ...

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 23:18

Er wordt vaak veel te snel naar sporen gegrepen als een paard niet goed voorwaarts wil of de zijgangen niet snel genoeg doet dan het rij-technisch te verbeteren. En sporen geven je toch een bepaald 'aanzien', het staat stoer. Moet eerlijk zeggen dat toen ik vroeger begon met rijden ik de meisjes met sporen om ook beoordeelde als 'stoere meisjes die goed konden rijden'. Weet nu inmiddels wel beter.... Als je je benen goed stilhoudt en de sporen alleen gebruikt wannneer ze nodig zijn is er niks aan de hand.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 23:33

Ze zoouden juist vanaf M en hoger de sporen AF moeten doen... Haha!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 00:23

Missouri schreef:
Ze zoouden juist vanaf M en hoger de sporen AF moeten doen... Haha!

Ja en dan zou je zeker ook in de B met stang moeten rijden en in de Z met een trensje Verward

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:14

Hai,

Sporen daar doe ik echt niet aan en ben ik ook echt niet van plan. Bijna iedereen die je tegenwoordig met sporen ziet rijden, rijdt alleen nog maar op die sporen verdere beenhulpen komen er niet aan te pas.
Gister nog was ik wezen 'stalhoppen', met smousje hier op bokt. We kwamen toen toevallig bij een wedstrijd terecht en daar reed een kind van een jaar of 9 a 10. Die had ook al sporen om en maar prikken en in die bek rukken. En niemand die er wat van zei. die arme pony was veel te goed voor haar, ze had er allang naast moeten liggen. Boos!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 12:53

ik zie ook alleen nog maar op wedstrijden mensen die met sporen rijden. op zich niets op tegen, maar de meeste weten er inderdaad niet echt mee om te gaan. Geef dan vaak wel een opmerking op de startcoupon mee (als ik jureer, tenminste).
Enne, mensen die rukken in de mond krijgen standaard een 1 voor dat onderdeel!
Bah!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:02

Ik heb een aantal keren met sporen gereden op aanraden van een vroegere "instructrice". Ik vond ze absoluut niet handig (ik durfde helemaal niet aan te sporen omdat ik bang was dat ik mijn pony pijn deed, waardoor ze heel erg langzaam ging lopen).
Tegenwoordig zie je idd veel kinderen (maar ook volwassenen) die niet goed omgaan met de sporen. Waardoor het paard bij elke pas de spoor in z'n buik geprikt (geboord!) krijgt. Tuurlijk zijn er ook mensen die goed met sporen omgaan en heus niet iedereen is zo onvoorzichtig met die dingen maar over het algemeen vind ik dat er veel "misbruik" word gemaakt van sporen!

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:33

Ik heb ook sporen maar ik heb ook het idee dat ik wel een btje errug veel in de buik zit te porren. maar ik moet wel voor een zweep is ze panisch en een druk van me kuiten voelt ze niet. Ik moet me benen dat een halve meter omhoog doen en dan kei hard erin trappen.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:40

Stephanie100 schreef:
Ik heb ook sporen maar ik heb ook het idee dat ik wel een btje errug veel in de buik zit te porren. maar ik moet wel voor een zweep is ze panisch en een druk van me kuiten voelt ze niet. Ik moet me benen dat een halve meter omhoog doen en dan kei hard erin trappen.

Dan zou ik als ik jou was maar eens les gaan nemen Frusty

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:47

Stephanie100 schreef:
Ik heb ook sporen maar ik heb ook het idee dat ik wel een btje errug veel in de buik zit te porren. maar ik moet wel voor een zweep is ze panisch en een druk van me kuiten voelt ze niet. Ik moet me benen dat een halve meter omhoog doen en dan kei hard erin trappen.


Lips are sealed Lips are sealed

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:50

Pfff alweer een sporendiscussie. Ik heb wat verschillende sporen waaronder ook een paar grove wielsporen. Sporen zijn erg fijne hulpmiddelen en als je je benen stil houdt kan iedereen zelfs met de langste sporen rijden zonder je paard te raken. Mij valt het niet op dat iedereen constant met zijn sporen zit te prikken. En ja als je dat doet stompt je paard er vanzelf op af. Een spoortje is gewoon makkelijk om net een extra hulp te kunnen geven.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:02

Je ziet tegenwoordig veel paarden met sporen plekjes (kapotte plekjes of witte vlekken op de plaats van het been..) Die berijders zeggen dan "hij is erg gevoelig" daardoor gaat de huid kapot. Mensen die hun paarden kapot rijden met sporen/ of een paard hebben die slechter voor het been wordt. Moeten eerst is bij zichzelf gaan kijken. Er zijn veel mensen die de sporen verkeerd gebruiken en dat is erg jammer. Het is nl bedoelt voor de verfijning van de hulp i.pv. een middel om beter voorwaarts te krijgen.

Mijn verzorgpaardje werd eerst altijd met sporen gereden. Hij was bang van een zweep, en als je hem een tik geeft gaat hij ervandoor en bokken. Ik hou er absoluut niet van om iedere dag met sporen te rijden. en was dat dus ook niet van plan. Ik rijd nu met een kort zweepje (hij weet dat de zweep aanwezig is) maar ik hoef hem geen tik te geven. In het begin was hij slecht aan het been, maar dat is nu wel anders. Nu reageert hij heel goed. en daar heb je geen sporen voor nodig.

Mensen die alleen maar met sporen rijden rijden meer met hun hakken, dan met kuithulpen.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:06

Stephanie 100

een tip, veel oefenen zonder sporen. met longeren gebruik je je stem, oefen dan met hulp geven + commando draf. ect Er gaat veel tijd in zitten maar het werkt wel. Schoppen heeft geen zin, je paardje zal nooit beter gaan lopen...

Je kan ook oefenen aan de longeerlijn, je rijdt dan zelf, iemand in het midden met een zweep, je geeft hulp, reageert ze niet, dan dreigen met de zweep. stel haar gerust als ze een beetje panisch reageert, en beloon haar als ze goed reageert door op je hulp voorwaarts te gaan. Je kan haar ook minder panisch voor de zweep maken d.m.v. TTeam training.
veel succes.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:35

Ik rijd nu zelf ook af en toe met sporen op Regina (op aanraden van mijn instructrice), dit is niet om haar voorwaarts te rijden, want ze reageert wat dat betreft wel op mijnbeen. Maar in wendingen heeft ze de neiging om uit te zwaaien en dan heeft ze ook helemaal geen respect meer voor mijn been. Om dit te voorkomen rijd ik met sporen.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 18:04

Ik zeg altijd zo: liever 1 keer duidelijk maken met een spoortje wat je wilt van je paardje, dan 10 keer onnodig zitten schoppen in je paard.
Sporen vind ik, dat je die pas mag gaan gebruiken wanneer je je benen goed stil kan houden.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 18:20

inderdaad, ik rij nooit zonder sporen! (ik voel de boze reacties al weer aan komen) je kunt beter een heel klein beetje kietelen met je spoor, dan heel hard moeten schoppen zonder spoor. Ik ben het er wel mee eens, dat als je alleen recreatief rijd en dus geen prestaties hoeft te leveren, je ook niet echt een spoor nodig hebt.
Wat betreft de spoorplekken, ik maak ze ook wel eens (nog meer boze reacties) Als ik net een nieuw paard binnen krijg en hij is erg stout, lui of ongehoorzaam, dan gebeurt het wel eens ja. Ik vind het natuurlijk ook niet fijn als het gebeurt, maar ja, oliebol happens...

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 18:58

Ik rijd nu zo'n anderhalf jaar met sporen en ben er inmidels al aan gewend. Prikken doe ik naar mijn weten niet, als je je hak naar beneden houdt en je tenen naar voren kan je toch moeilijk echt prikken?? (Of je moet het er om doen natuurlijk).

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:19

Citaat:
Sporen zijn erg fijne hulpmiddelen en als je je benen stil houdt kan iedereen zelfs met de langste sporen rijden zonder je paard te raken.


Ja, dan ga eerst maar eens fatsoenlijk leren rijden met je benen stil. Wedden dat je paardje zo vooruit loopt? Hoef je ook geen sporen om

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:23

oude discussie zeg , maar hij blijft voorbijkomen

ik heb ook altijd veel met sporen gereden , de ene keer op een paard om hem voorwaartser te krijgen , en bij de ander om juist sommige hulpen fijner af te werken , of omdat je op een gegeven moment heel veel hulpen moet gaan geven op een klein oppervlak , het grote oppervlak van je kuit heb je dan geen fluit meer aan

ik kies er bij een paard voorwaarter te krijgen voor om dat met sporen te doen ik geef been geen reactie , even de spoor eraan , reageren ze op een gegeven moment wel op de kuit , belonen., dus niet continu lekker gaan zitten porren, maar alleen als ondersteuning als het nodig is
heel simpel maar veel handiger dan met de zweep moeten ondersteunen
dus als tijdelijk hulpmiddel heel goed

en als je op de juiste manier in de dressuur met sporen rijd , dan rijd je er niet mee om het paard voorwaarts te rijden, maar juist om een heleboel verfijnde hulpen op een klein oppervlak te geven, wat je met de kuit nooit voor elkaar krijgt omdat je kuit een te groot oppervlak heeft

komt er op neer dat ik het absoluut niet met de opmerking boven mij eens ben

ook de opmerking in de m de sporen af ,beetje wazig.
want juist in en na de M word de hoeveelheid hulpen steeds groter en moet je het dan gaan doen met een lomp oppervlak van je kuit , lekker verwarrend voor je paard

als je je benen goed stil kunt houden en het heeft ook nut(hogere dressuurklassen)
of je gebruikt ze als correctie middel, vind ik sporen absoluut niet zielig, alleen maar goed

de opmerking beter 1 keer inwerken met je spoor dan tien keer moeten trappen voor een reactie ben ik helemaal mee eens


ik wil trouwens wel een zien , iemand die een z of grandprix proef rijd zonder sporen , misschien wil charlotte het even voor doen

maar om even on-topic te komen echt nieuw is het niet hoor al die kids die niet weten wat ze met die sporen horen te doen maar ze al wel om hun voeten hebben hangen

ik zie het al heel langlekker porren , prikken en zelfs schoppen.helaas gebeurde dat jaren terug al en helaas nu nog steeds heel veel
ik denk dat het voor sommige ook een beetje een status symbool is "kijk eens , stoer he sporen" en sommigen weten gewoon echt niet beter(blont, zullen we maar zeggen)
sommige kids dragen ze op aanraden van de "instructie"
en weer andere ????????
zolang je je benen niet stil en in de juiste positie kunt houden moet je die dingen helemaal niet gebruiken, maar helaas er zijn altijd wee4r mensen die het "beter weten

Zwartje

Berichten: 53
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:35

peeky schreef:
Ik was laatst op een wedstrijd en het viel me op hoeveel mensen sporen op een verkeerde manier gebruiken! Bij elke pas gingen die sporen erin...het waren dan maar kleine stompe dingen in de meeste gevallen, maar ik zou het als paard zijnde niet erg fijn vinden om bij elke stap die ik zou zetten een por in mijn zij te krijgen! Lips are sealed Wat vinden jullie hier nu van en zien jullie ook 'sporenmisbruik' om je heen?


ik draag zelf sporen maar ik drijf alleen aan als het nodig is niet bij elke stap want dat vindt ik ook heel zielig

Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Groetjes van Zwartje Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:42

hey
er zijn veel ruiters bij ons op de manege die sporen dragen, maar hun paard of pony afstompen. Eerst een schop met de benen, pony vliegt voorwaarts, en how! daar wordt aan de teugels getrokken, want pony gaat veel te snel. Natuurlijk na een paar keer gaat de pony niet meer voorwaarts, want hij krijgt dan toch een ruk in de mond
Ik rij zelf ook met sporen. Ik geef hulpen met mijn kuit. En luistert hij niet, dan tik ik even kort aan met mijn sporen. Hij staat heel fijn aan mijn been dus veel heeft hij niet nodig. Ik heb het ook nog nooit voorgehad dat hij een plekje had waar mijn sporen zitten. Dus daarover heeft hij niet te klagen denk ik Knipoog
Deze discussie gaat eeuwig voortgaan, zolang ze allemaal maar voort doen met rondhobbelen en alle schuld op het paard afschuiven...
xxx

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:43

Ik denk dat veel mensen onbewust heel veel drijven. En het is heel erg moeilijk om dat te corrigeren. Wil natuurlijk niet zeggen dat het goed is....

Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:09

tja.
als je sporen goed gebruikt dan heb ik er niks op tegen.
maar soms is het helemaal niet nodig...
hier op de club waar ik rijd rijden heel veel mensen met sporen.
veel gebruiken ze als strafmiddel Scheve mond .
wanneer je ze echt nodig hebt heb ik er niks op tegen.
en als je ze goed gebruikt.