Paardloos bestaan en Fitz in passage

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 12:59

Nee hoor, Fitz is niet het probleem. Ik moet er momenteel niet aan denken dat ik weer bij 'af' begin.
Dan ga ik voor de 60 % in de ZZ-licht Knipoog

De andere keuze is dus helemaal stoppen met de paardensport.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:17

Als ik het goed begrijp:
- geen plezier meer in het bezig zijn met het paard (verzorging).
- geen plezier in het rijden.
- geen plezier cq voldoening uit de sport.
= daardoor erg weinig motivatie om door te gaan.
-» de enige reden om hem te houden is de vrees om spijt te krijgen hem weggedaan te hebben.

Als je op geen enkele manier plezier kunt beleven aan het hebben en rijden van een paard, dan ben je toch verkeerd bezig voor jezelf? Als het met tegenzin moet, waar ben je dan mee bezig voor jezelf?? Er zijn al genoeg dingen in het leven die gezien worden als een noodzakelijk kwaad, je hobby zou daar niet bij moeten horen. Wat de paarden betreft, kun je voor jezelf proberen te ontdekken of het gewenning is of echte passie, als je ontdekt dat je uit gewoonte met paarden bezig wilt zijn, dan weet je genoeg; blijk je toch de passie te hebben, dan weet je ook genoeg denk ik?

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 13:24

Het is eigenlijk bij mij zo dat ik het nu zie als een 'moeten'.
Het iedere dag naar je paard toe 'moeten'.
Zoals nu op vrijblijvende basis vind ik het heerlijk. Ff gezellig poetsen en zadelen voor degene die er op rijdt, wat uitstappen. zelf eens wat lessen. Maar de druk van het 'moeten' is er nu vanaf.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:27

Fitzroy schreef:
Ja, iedereen zegt wel: wachten tot het weer gaat kriebelen, ben ik ook wel met jullie eens, maar zo'n dressuurstal is niet goedkoop.
Iedere maand die hij er staat kost een smak geld, dus ik heb liever dat ik er zo snel mogelijk uit ben Knipoog


Daar heb je helemaal gelijk in. Maar overhaaste beslissingen nemen is ook niet verstandig. Ik heb ook een keer besloten te stoppen met paardrijden (mijn verzorgpaard overleed)...ik heb het precies 2 weken volgehouden, toen ging het weer kriebelen. Het is een soort van 'levensstijl' geworden, en in het begin is het ook wel lekker om niets te hoeven, lekker doen waar je zin in hebt. Maar op een gegeven moment ga je het echt missen denk ik...

Dus ik zeg ook (net als al die anderen Haha! ) kijk het nog even aan. 2 weken is denk ik te kort om zo'n beslissing te nemen. Mocht het je te lang gaan duren (en dus ook redelijk veel geld gaan kosten) zou je inderdaad kunnen overwegen hem aan iemand te leasen/verhuren die zonder wedstrijdpaard zit. (Ik heb vaak genoed zulk soort advertenties gezien op marktplaats.).

Maar neem er goed de tijd voor, het is niet zomaar een beslissing.

:D

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:29

dat klinkt als een bijrijder die hem een tijdje voor je uitbrengt.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:53

Nou kan ik natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken Haha! , maar is het geen optie om Fitz voor een vaststaande periode in training te laten blijven?

Bijv. zes maanden. En dan met jezelf afspreken dat je er zes maanden lang ook even niet over nadenkt. Na die zes maanden ga je eens inventariseren wat je wilt.

Maar goed, ik weet niet of dat financieel haalbaar is, maar het stellen van een termijn ook als die korter is dan zeg zes maanden, is denk ik wel goed voor je eigen gemoedsrust. Elke dag erover na blijven denken blijft onrust geven!

Sterkte met je beslissing! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:13

Ik heb zelf een paar jaar gelden het "moeten" er voor mij zelf afgehaald.
Door m´n werk heb ik te weinig tijd om dusdanig te trainen dat ik goed en eerlijk voor de paarden op wedstrijden kan starten.
Ik reed SGW menwedstrijden op vrij hoog nivo en daar gaat veel tijd in zitten, conditietraining, dressuurtraining en ook nog het onderhoud aan rijtuigen en tuigen.
Door het moeten had ik er echt geen zin meer in.
Nu rijd ik alleen nog recreatief en dat bevalt me prima, maar als ik op wedstrijden ga kijken kriebelt het wel vreselijk maar ik weet gewoon dat ik niet een span wedstijd klaar kan hebben en fulltime kan werken als hondengeleider en aan een part-time kantoorbaan moet ik echt niet denken.
Misschien werkt het ook wel voor jou, gewoon lekker rijden maar geen druk van het moeten trainen en een wedstrijdschema.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:38

Illindra schreef:
Citaat:
Ik heb zelf een paar jaar gelden het "moeten" er voor mij zelf afgehaald.


Ik heb die keuze gemaakt toen ik m'n paard kocht. Heb een veeleisende baan, en dan ook nog eens elke dag naar m'n paard moeten leek me weinig lollig. Heb toen wel een paard gekocht wat een beetje leuk mee zou kunnen in de wedstrijdring voor het geval dat ik de kriebels zou krijgen, maar tot nu toe bevalt het me zo prima.
Ik heb m'n baan om voor te gaan en mijn rijden is een hobby, geen heilig moeten.

Ik weet overigens meer wedstrijdruiters die op een gegeven moment die keuze hebben gemaakt. Sommige kiezen ervoor om recreatief te gaan rijden, anderen gaan thuis groene dieren klaar maken voor de sport.
Vandaar mijn vraag: zit er niets tussen stoppen of 100% doorgaan?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:13

Weet je, iedereen hier heeft wel eens een dipje. Ik denk dat dat heel normaal is, maar je moet wel plezier blijven houden in je paard.
Ik heb net alle antwoorden doorgelezen en zat ook te denken aan een bijrijder. Ik denk dat er best goede ruiters te vinden zijn die staan te springen om een paard als Fitz. Die bijrijder kan dan een deel van de kosten op zich nemen en jij hebt wat meer ruimte.
Door het maken van goede afspraken, hoeft dit geen extra belasting te zijn, lijkt mij. Gaat het goed met de bijrijder en komen de kriebels bij jou niet terug. Dan kun je hem misschien aan de bijrijder verkopen. Dan weet je dat hij in goede handen is en is de afstand niet zo groot.

Ik heb zelf ook het moeten van de sport weg gehaalt. Ik rijd Dex om de dag en weet dat hij goed wordt verzorgd als ik niet kom. Heb ik zin om 6 keer op een dag te gaan, dan ga ik en zo niet, dan niet.
Dex is natuurlijk wel een heel ander paard als Fitz. Hij heeft voordat ik hem reed een paar jaar stil gestaan, is van nature niet zo'n fanatiek paard en de z2 is voor ons nog niet eens aan de horizon te zien.

Denk er rustig over na.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:21

Ik kan je helaas niet aan de oplossing helpen, maar iets moeten... je moet niks. Als je echt niet wilt... als je echt moet en het gaat je tegenstaan. Dat is de beste oplossing voor jullie beiden om ieder zijn weg te gaan... Maar vooralsnog. Denk er rustig overna en neem de tijd. Laat ook de diverse oplossingen de revue passeren. Schrijf de voordelen/nadelen op. Hou een dagboekje voor jezelf bij van dag tot dag. Met of zonder paard & kijk wat er op een gegeven moment uitkomt. Succes!

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 22:41

Voorlopig blijft hij op de stal waar hij nu staat en dit weekend gaat de aanvraag voor een startkaart op de bus.
Ik hoop dat jullie Fitz in de Hoefslag bij de uitslagen vermeld kunnen zien binnen niet al te lange termijn Schijnheilig

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:58

Ik hoop het ook *LOL*
Ik zal uit voorzorg af en toe de hoefslag doorbladeren in de winkel Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, b000tje, carin0903, Cjuan, dazai, MaanNaam, Sababber, Talishe, Zinzi_jewel en 98 bezoekers