de wonderen van een goed passend zadel....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

de wonderen van een goed passend zadel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 15:52

...
Ik heb mijn zadel vorige maand naar v Triest in Meppel gebracht, nadat ik het had laten opvullen door een horselovervestiging.
Het had wat ruimte achter, dus ik heb het op laten vullen.
Dat had ik beter niet kunnen doen. Mijn paard houdt zowiezo wel van een partijtje hard rennen om ergens onder uit te komen, maar nu was er geen houden meer aan. Het begon alleen in de rechtergalop, na een tijdje ook in de rechterzijgangen. Hij wou gewoon niet over de rug komen en zodra ik 'doordramde'ging die aan de kledder. Binnen een maand kon ik er geen pas meer rechtsom mee rijden of hij ging al. En als ie eenmaal gaat, dan gaat hij goed. Bovendien raakte hij zienderogen, bws met de dag spieren kwijt.
Dit leek me niet normaal, dus de fysio er toch maar bij. Zadel lag dus nog hondsberoerd. Dus naar v Triest.
Mijn paard was gewoon even 6 cm spieren naast de schoft kwijt, omdat het zadel daar lag te knijpen. Hij haalde de nieuwe vulling eruit en dat bleek dus helemaal te zijn gaan klonteren!!!! Bovendien zat er een ingebouwde voorsingel op die het zadel lekker op de schoft drukte, waardoor de spieren niet meer konden ontwikkelen.
Zadel 2 weken kwijtgeweest en nu rijd ik weer 2,5 week. Wat een verschil. Hij komt er nu weer zo goed doorheen en het rare is....die spieren komen er ook zienderogen weer op!!!!!!
Ik moet over anderhalve week nog een keer terug, dus ik ben benieuwd.


LianneJantje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:03

Een vriendin van mij, Rocco hier op bokt, had ook een verkeerd zadel. Zij had hierdoor ook problemen met rijden end.; bokken, stijf, drukplekken enz. Maar nu heeft ze een nieuw zadel die veel beter licht, naja gewoon goed licht. Rocco loopt veel beter en bokt (bijna) niet meer!!!

Een goed zadel doet wonderen!

"Een paard voelt een vlieg op zijn huid. Zou het niet voldoende moeten zijn om met die lichte aanraking met paarden te kunnen rijden....?"

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:05

Wat fijn dat je een iig wist wat het was!
Heb je weer eens keer foto's van je kanjers?

:evaw:

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 16:09

Mijn zadel is verder wel goed gelukkig. Het is alleen aangemeten toen mijn paard 4 was. Inmiddels is hij 6 en heeft hij gelukkig wat meer spieren dan toen hij 4 was. Hij is ook nog wat gegroeid. Hij had al vaker van die renaanvallen, maar ik heb stom, stom, stom genoeg nooit bedacht dat ik dat zadel na moest laten kijken, aangezien hij nog volop in onwikkeling was.
Toen ik het zadel had laten opvullen bij die horselover, liep hij de eerste week juist beter, dus toen de ellende begon dacht ik niet direct aan het zadel. Na een tijdje wel, dus toen heb ik meteen de fysio laten komen om het hele hebben en houwen grondig te inspecteren. Beest barstte van de pijn in zijn rug en door het drukken van dat zadel zijn spieren gewoon weggedrukt. Frusty Nadat ze het verkeerd opgevuld hadden dus. Allemaal proppen kwamen er uit dat zadel!
Het was makkelijk geweest als ze konden praten....

Ik zal weer eens kijken of ik foto's heb!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:20

Ach gosh... die Marillion toch!

Spieratrofie heet dat en het komt vaker voor dan je denkt! Niet ieder paard laat zo duidelijk merken dat het zadel hem pijn doet, dus eigenlijk moet je er maar blij mee zijn (ook al dacht je daar op dat moment waarschijnlijk heel anders over Haha! )

Hopen dat het nu beter blijft gaan!

manic

Berichten: 6982
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:31

Even een kleine topic verschuiving dan. Is een fysiotherapeut de beste persoon om de ligging van een zadel te laten beoordelen? Toen ik mijn zadel kocht had namelijk ook de halve stal een zgn professionele mening, en de zadelmaker waarvan ik het kocht wou uiteindelijk een zadel verkopen. Ik zou dit dus graag nog eens de opinie krijgen van een onafhankelijk persoon die -alleen- naar mijn zadel komt kijken en die me dus niet gelijk allemaal hocus pocus massages of wondermiddeltjes aan probeert te bieden.

Ik heb overigens (qua ligging) geen klachten over mijn zadel, maar dit is toch iets wat ik graag in de gaten houd, vooraal omdat mijn paard ook nog jong is.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 18:42

Mucky, ik heb het ineerdaad ook in de gaten gehouden. maar dus vooral op"de achterkant gglet.
Ik ben verhuisd en ik wist niet wat in deze regio een goede zadelmaker was, en niet iedere zadelmaker is goed.
Die waar ik mijn zadel van gekocht heb!zit in Soest, dus ook niet bepaald om de hoek.
Ik wilde er inderdaad een zadelmaker bij hebben die het goed kon bekijken, maar ja....welke...?
Mijn paard heeft nog wel eens last van de rechterheup en is daarvoor altijd onder behandeling geweest van Rodinde. Niet dat hij kreupel gaat lopen, maar hij wil dan opeens het rechterachterbeen niet goed onderbrengen.
Deze fysio stond echter goed aangeschreven en kwam aan huis, vandaar dat ik deze heb geprobeerd. Met name dus om de spieren van mijn paard te bekijken, die duidelijk terugvielen. Bij haar consult heb ik direct gezegd dat ik ook twijfels had over mijn zadel en dat heeft ze ook eens bekeken. Omdat zij bekend is in deze voor mij nieuwe regio, kon ze me doorsturen naar een goede zadelmaker.
Met goede afloop dus.
Mijn paard krijgt nog 1 behandeling bij de fysio om alles weer na te kijken. Maar zijn bespiering komt alweer terug!
Naar deze zadelmaker ben ik met mijn paard toegegaan. Na 20 uur trainen moet je weer terug en dan bekijkt hij de boel weer. In die tijd heb je dus alweer wat spieren opgebouwd en kijkt hij of er nog wat aan het zadel versleuteld moet worden.
Precies wat ik zocht dus, zo'n persoon.

Nu ben ik inderdaad blij dat hij zich zo heeft gedragen, want ik moest gewoon wel gaan zoeken naar een oorzaak.
Op het moment zelf kon ik hem wel mangelen, het was echt staatsgevaarlijk.
Enne....geen Z1 voor ons voor 1 april, want tot vorige maand kon ik er nog geen fatsoenlijke B proef mee rijden Knipoog
Maar ja, het maakt me niks uit, hij is weer rustig, lief en hij wil weer werken. Zoals ie het nu allemaal aanpakt maak ik me niet druk om die 10 puntjes. De keertwendingen waren steeds lastig, hij vertikte het gewoon om door te draaien, vooral rechtsom. En nu....tralalalalaaaaaa. En dat in een weekje... Lovers Hij wilde dus aldoor wel, en hij snapte het ook (wat we aldoor al wisten, maar dachten dat hij dwars lag...), maar kon simpelweg niet!

Groetjes Suzanne

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 19:28

Oei dat klinkt bekend... vorig jaar had ik hetzelfde verhaal met Piropo... hij wilde ook niet meer door de rug en werd ook nog eens heel onvriendelijk op stal... ik heb ook heel wat mensen naar mijn zadel laten kijken en het op laten vullen enz. Geen reactie aan Piep zijn kant, ja zijn spieren verdwenen dus ook.... ik heb dus ook een fysio erbij gehaald en die zei gelijk dat ik dat zadel weg moest doen, ik heb een zadelmaker laten komen en die heeft samen met de fysio een zadel aangemeten en aangepast, ik mocht 3 maanden niet rijden (hij had een ontsteking aan het weefstel naast zijn wervels) en zolang moest ik dus ook op mijn nieuwe zadel wachten, maar wat een verschil toen we weer langzaam mochten beginnen....

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 19:32

Mijn zadelverhaal ken je wel Haha!
Ik ben blij dat Maril nu weer lekker ongestoord kan bewegen!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 19:48

Klinkt idd bekent!
Rocco had dus zolang ik hem heb ook een slecht passend zadel. Rond algelopen oud en nieuw kwam ik hier pas achter Bloos , schaam, schaam.
Hij heeft dus zo'n twee jaar met een slecht passend (eigenlijk niet passend) zadel opgelopen, en waarschijnlijk ook nog wel een jaar bij de vorige eigenaren, want ik had het zadel erbij gekocht. Toen ik zag dat hij drukkingen kreeg, heb ik de DA laten komen, en die zei dat het geen drukkingen waren, en dat het zadel goed lag. Dank u DA... Frusty
Ook Rocco's schoft is zeker wel 5 cm terug gekomen met dit zadel, en al z'n spieren in z'n hals en rug die zo vast zatten zijn ook weer een stuk losser.
Zoals LianneJantje al zei, loopt hij nu veel beter en hij bokt alleen nog soms tegen de zweep, maar niet meer zomaar uit het niks zoals hij vroeger heel veel deed.
Dan zie je maar weer hoeveel zo'n zadel uit maakt. Maar gelukkig ben ik dus niet de enige, want ik voelde best wel stom!

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:22

Ok... dus je moet je zadel dus niet laten opvullen door zo'n horseloverwinkel. Ik zal het onthouden!

Bij m'n vorige bijrjidpony reed ik dus eerst ook op een niet passend zadel. Ik had eerst zelf niets in de gaten, totdat mijn instructrice zei dat hij zo klapperde. Ik ging dus onmiddelijk op zoek naar een ander zadel, want hier wilde ik niet mee doorrijden. 3 zadels verder had ik er eindelijk eentje gevonden die goed paste. De pony had een beetje een holle rug en daardoor lagen de meeste zadels voor geen meter. Vorige maand ben ik door omstandigheden gestopt met het bijrijden en de eigenaresse wilde het zadel dus niet overnemen. Van de week moest ik nog wat spullen ophalen, zag ik het oude niet passende zadel weer hangen met een extra shabrakje eronder. Alsof dat help!? Blijkbaar ziet ze de noodzaak van een passend zadel niet in.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:52

Hoe kom je er dan achter dat het zadel niet goed ligt?, van een aantal die hierboven een verhaal schreven, zou ik verwachten dat die wel kunnen beoordelen hoe een zadel ligt? (niet aanvallend bedoelt hoor!!!)
Ik heb het idee dat mijn zadel vrij goed ligt, maar denk dat de schoudervrijheid nog iets beter zou kunnen (is ook veelzijdigheidszadel) Mijn pony wordt steeds breder en gespierder rond de schoft en achter de schouder. Hij ligt verder mooi in evenwicht en klappert niet.
Mijn pony bokt vrijwel nooit, heeft geen drukplekken of witte haren.

Hoe voel/beoordeel je nou of het zadel goed ligt als het niet zo heel duidelijk is te zien? (als een zadel echt niet past, dan zie je dat natuurlijk wel...)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:01

Tja... ik probeer het altijd te beoordelen aan de hand van een aantal punten, waarvan jij er al een aantal genoemd hebt. Verder ben ik toch een leek wat dat betreft en vraag ik het altijd nog bij m'n instuctrice na of bij iemand anders die er meer verstand van heeft.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 08:58

Hoi hoi

Mijn haflinger begon in de zomer drukplekken te krijgen op zijn rug. Scheve mond
Nu bleek zijn zadel helemaal versleten te zijn. Ook dit zadel begon te klonteren. We hebben hem in de herfst een nieuw haflingerzadel gekocht. En nu beginnen de drukplaatsen gelukkig weer weg te trekken.
Toen we het nieuwe zadel lieten passen vertelde (die man die het kwam passen), dat als je erop zit, men van achter licht onder het zadel moet zien vallen, anders moet die opgevuld worden. Lachen

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:48

joyce B schreef:
Hoe kom je er dan achter dat het zadel niet goed ligt?, van een aantal die hierboven een verhaal schreven, zou ik verwachten dat die wel kunnen beoordelen hoe een zadel ligt? (niet aanvallend bedoelt hoor!!!)
Ik heb het idee dat mijn zadel vrij goed ligt, maar denk dat de schoudervrijheid nog iets beter zou kunnen (is ook veelzijdigheidszadel) Mijn pony wordt steeds breder en gespierder rond de schoft en achter de schouder. Hij ligt verder mooi in evenwicht en klappert niet.
Mijn pony bokt vrijwel nooit, heeft geen drukplekken of witte haren.

Hoe voel/beoordeel je nou of het zadel goed ligt als het niet zo heel duidelijk is te zien? (als een zadel echt niet past, dan zie je dat natuurlijk wel...)


Bij mijn vorige zadel was het dus niet echt zichtbaar, het klapperde niet, lag goed bij de schoft enz, maar het was een beetje te smal in de kamer, voor een leek moeilijk te zien maar Piropo heeft een wat dikker stuk op zijn wervelkolom zal ik maar zeggen.. het drukte dus net tegen die plek aan, tja en dat gaf dus problemen, hij ging niet meer in de rechtergalop, kon niet meer buigen in het lijf en werd narrig...
Ik heb gelukkig niet doorgedramd bij hem en heb er gelijk wat achter gezocht ook omdat hij het bij mijn instructie hetzelfde deed.... En Piep is absoluut geen staker en al zeker niet narrig.
vandaar...

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:47

haffi schreef:
Hoi hoi
Toen we het nieuwe zadel lieten passen vertelde (die man die het kwam passen), dat als je erop zit, men van achter licht onder het zadel moet zien vallen, anders moet die opgevuld worden. Lachen


Ik neem aan dat het zadel juist met worden opgevuld als er licht onder valt?

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 12:12

Bij mij hetzelfde als bij Pipo. De kamer leek te smal geworden. Voor de rest lag het wel goed.
Bij nadere inspectie bleek de ingebouwde voorsingel het probleem te zijn en niet de smalle kamer. Hij heeft die singel er dus weer anders opgezet en het zadel volledig leeggehaald en opnieuw gevuld.
Marillion wil ook graag voor je werken, maar ja...als hij pijn heeft....
Maar ik sta gewoon versteld van hoe snel die spieren er weer op komen.
Hij heeft alweer veel meer front, ook de hals lijkt alweer op wat het was en de broekspier zet ook weer aan. Bovenop zijn kont nog niet zo, maar dat zal dan ook gauw weer komen. Op de schoft zie ik ook nog niet zoveel verschil, maar daar was hij dus 6 cm kwijt. Er komt tenminste weer model in. Maar dat binnen twee weken, onvoorstelbaar....
Die spieren zaten er natuurlijk voorheen wel op, dus misschien dat het dan sneller gaat?
Het was er ook zo af trouwens... Frusty

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:44

Volgensmij moet het echt opgevuld worden als je geen licht meer ziet, want dat zou betekenen dat het zadel meer op de rug van het paard drukt. Lijkt me, tenminste zo vertelde de zadelman het Haha! .

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:40

joyce B schreef:
Hoe kom je er dan achter dat het zadel niet goed ligt?, van een aantal die hierboven een verhaal schreven, zou ik verwachten dat die wel kunnen beoordelen hoe een zadel ligt? (niet aanvallend bedoelt hoor!!!)
Ik heb het idee dat mijn zadel vrij goed ligt, maar denk dat de schoudervrijheid nog iets beter zou kunnen (is ook veelzijdigheidszadel) Mijn pony wordt steeds breder en gespierder rond de schoft en achter de schouder. Hij ligt verder mooi in evenwicht en klappert niet.
Mijn pony bokt vrijwel nooit, heeft geen drukplekken of witte haren.

Hoe voel/beoordeel je nou of het zadel goed ligt als het niet zo heel duidelijk is te zien? (als een zadel echt niet past, dan zie je dat natuurlijk wel...)

Mijn oude zadel kantelde naar voren, voor mij was dat niet echt goed te zien. Ik kan het nog steeds niet echt goed zien als een zadel niet past, maar ik kan het nu meestal wel redelijk beoordelen door te voelen. Maar ik laat het wel altijd een ander controleren, ben echt nog niet overtuigd van mezelf.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers