Flinke teleurstelling wat betreft Fleur...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:17

Daar verschillen de meningen over Syph. Tuurlijk weet een paard wie er op zijn rug zit.. Ik heb het alleen persoonlijk ook meegemaakt. Ik had ook een verzorgpaard die ik fulltime reed, 1 x per maand kwam de eigenaar een keer langs, ging hem rijden, en ik kon weer een week aan de bak om hem weer gevoelig voor mijn been en hand te krijgen..maar het is natuurlijk het proberen waard.. Niet geschoten is altijd mis.. Maar ik proef in het 1ste verhaal van Iloon al een grote terleurstelling omdat ze hem dan niet meer voor zichzelf heeft, en haar reactie op het meisje was ook niet posititief. Misschien was het puur de teleurstelling ?? en valt het reuze mee... ?? Ik lees... jij kent de situatie........

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 23:17

Ik ben vandaag wel met Fleur naar les geweest ja. Ik had deze keer les van mijn eigen instructrice en we hebben vooral gewerkt aan de ontspanning die erin moet komen bij Fleur. Het is hard werken om iets te bereiken met Fleur, maar dan heb je wel wat!

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:18

Citaat:
Eens geleerd blijft geleerd, als je het maar vaak genoeg oefent. Toch?


Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Een paard kan moeite hebben met verschillende rijstijlen.
De een heeft bijvoor beeld een hele andere beendruk als de andere en dan reageert het paard ook anders.

Zeker een paard die in leerfase zit is het heel moeilijk om steeds om te schakelen

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:22

Tuurlijk reageert het paard dan anders, maar dan zeg je toch precies wat ik zeg? Het paard herkent dan het verschil tussen de verschillende rijders. En weet dan wat te doen bij wie.
Als je het paard leert dat je bij een bepaalde beendruk in draf wil, en er komt iemand anders die die beendruk niet kan uitoefenen om in draf te komen, dan zal het paard de volgende keer als jij in draf wil met de goede beendruk, toch weer in draf gaan?

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:25

niet als de andere ruiter voor die beendruk iets heel anders bedoeld...
Kan soms heel moelijk zijn voor een paard...

Maar ja misschien niet voor dat paard... weet natuurlijk niet wat die gewend is.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:30

Ik snap je denkwijze wel, maar toch is het anders.. Tallie beschreef het even beter als ik. Het gaat hier niet alleen om overgangen en sturen, maar om de gehele rijstijl van iemand.....
Ik weet even niet zo goed hoe ik het moet verwoorden..zodra ik de juiste bewoordingen hiervoor weet laat ik je het weten..
Ik ben mijn jonge paard nu ook zelf aan het beleren en ik ben eigenlijk de enige die hem rijdt. Nu heeft obelix er van het weekend opgereden en ik zie mijn paard dan heel anders reageren.. en het duurt dan best wel weer even voordat bepaalde knoppen gevonden zijn.
Maar Iloon kan er natuurlijk evengoed veel van leren. Maar ik zou het frustrerend vinden maar ieder zijn keuze hierin natuurlijk !!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:34

Maar dan is het toch juist nog een grotere uitdaging om haar toch weer goed aan de loop te krijgen?

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:37

ilona kan voor haar gevoel haar dan wel lekker aan het lopen hebben, maar voor het paard zou het heel verwarrend kunnen zijn.
Omdat ieder zijn eigen rijwijze heeft.

En tuurlijk kan ze hem lekker aan het lopen krijgen, maar als ie door een en dezelfde ruiter wordt bereden komt er een patroon in....
En dit kost dus veel meer tijd, omdat je vaak steeds opnieuw kan beginnen.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:40

ja ok.. maar als je een paard aan het trainen bent dan probeer je steeds een stapje verder te komen, en als je hem nog maar 2 x in de week rijd en een ander 4 keer (bijv) dan ben je in die 2 x steeds weer bezig om hem weer te krijgen waar je de vorige keer gebleven was. En je wil verder en niet blijven hangen.. Dat bedoel ik ermee snap je ??
vandaar frustrerend, maar iedereen beleeft dat weer anders.... Wat ik uit Iloon haar verhaal proefde, probeerde ze echt verder te komen met dit paardje...

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:40

Ja maar dat gebeurd toch op een manege ook? Ik bedoel die pony's en paarden worden vaak per dag wel door tien (als het niet meer is) verschillende mensen bereden en weten ongeveer allemaal hoe ze moeten reageren bij beendruk en bij wat voor beendruk. Het zou dus in feite ook niet goed zijn om Ilona op Fleur te laten rijden omdat Marjan haar de hele winter stil laat staan, omdat ze dan van de zomer misschien niet meer naar Marjan luisterd?

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:41

Ik geloof dat tallie en ik aardig op 1 lijn zitten, alleen zeggen we het steeds even anders en plaatst zij steeds voor mij haar bericht Knipoog

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:44

je kan een manege paard niet met een eigen paard vergelijken vind ik.... maar dat is mijn mening.

en ik bedoel helemaal niet dat ilona er niet meer op moet rijden... als dat zo over komt...

Mijn mening is alleen dat als je maar een paar dagen op een paard rijdt en het wordt nog bereden door iemand anders dat het moeilijk is om hem naar je eigen hand en been te rijden.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:48

Sypheron schreef:
Het zou dus in feite ook niet goed zijn om Ilona op Fleur te laten rijden omdat Marjan haar de hele winter stil laat staan, omdat ze dan van de zomer misschien niet meer naar Marjan luisterd?


Dit vind ik weer wat kort door de bocht..
Iedereen leert paardrijden met de zelfde basis.. Ilona wil dresuurmatig wat meer bereiken, en ik vind dat als je echt wat met een paard bereiken wil, met een paard in opleiding, dat er 1 ruiter moet zijn. Je wil een paard gevoelig hebben voor kleinere hulpen...
En het paard waar Ilona mee bezig was is volgens mij niet vergelijkbaar met een manegepaard..
Daar zit wel degelijk verschil in.. Geef jij een privepaard maar eens in handen van iemand die alleen maar manegepaarden gereden heeft, dan krijg je hele leuke dingen.. Maar dat is weer een andere discussie..

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:51

Ja oke, maar was nog steeds het paard van Marjan, maar omdat dat een goedweerrijdster was, mocht Iloon er in de winter op rijden. Maar zoals jullie het omschrijven is dat in feite gewoon slecht? Zeker als dit door een persoon op lange termijn gebeurd, omdat ze dan juist helemaal gewend raakt aan die persoon. (btw leuke discussie, maar kunnen we hiervoor misschien niet beter een nieuw topic openen voordat deze opslot gaat en een topicsplit van deze reacties aanvragen voor dat topic?)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 23:52

Het is idd moeilijk om dit paard zo te rijden als ik wil als er vaker dan mij een ander op rijdt die het paard anders aanpakt. De een lost zo problemen op, terwijl de ander het anders doet. Heeft de ander een hardere hand, krijg jij je paard dan maar weer eens los als je weer les hebt.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:53

denk zeker dat je hier beter een ander topoic voor kan openen.
Want dit is niet leuk van ilo's topic... en we dwalen nu een beetje af.

Kan hier namelijk nog uren over doorgaan.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 23:55

Dit is gewoon een aloude discussie ne ik denk dat Syph dit niet snapt, aangezien hij zelf nog niet veel rij-ervaring heeft. No offence meant. Laten we gewoon weer ontopic gaan, okay? THE PICS!

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:56

de pics is een ander topic Knipoog

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:57

Sypheron schreef:
Maar zoals jullie het omschrijven is dat in feite gewoon slecht? Zeker als dit door een persoon op lange termijn gebeurd, omdat ze dan juist helemaal gewend raakt aan die persoon. (btw leuke discussie, maar kunnen we hiervoor misschien niet beter een nieuw topic openen voordat deze opslot gaat en een topicsplit van deze reacties aanvragen voor dat topic?)


Laatste reactie, dan ga ik slapen Dromen Slapen
Ik zeg niet dat dit slecht is, ik zeg alleen dat als ik in Iloon haar schoenen zou staan het niet zou doen, omdat je meer aan het oplappen bent dan aan het bereiken... Ik geloof dat iloon het wel begrijpt.. Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 23:58


MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:02

Knipoog Haha!

volgens mij waren we toch nog redelijk ontopic Tong uitsteken

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:08

Ik begrijp het van de ene kant ook wel, maar als je zoiets doet moet je er gewoon niet zo kwaad om worden. Kijk ik kan begrijpen als je boos bent dat je dit niet door de eigenaresse is verteld, maar er boos om blijven heeft geen zin. Btw uitdagingen genoeg in het leven! Iloon, de grootste uitdaging is nog het met mij uithouden Knipoog. No matter what, ik blijf van je houden en dat weet je! Goede afsluiting van een discussie zonder namecalling Lachen

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:12

Denk wel heel goed dat roy het snapt Iloon hij probeert je gewoon te behoeden voor een teleurstelling.Als je nu al twijfelt aan haar capaciteiten van het meisje dan geeft het op den duur alleen maar meer wroeging. Neem maar van mij aan er si niks zo lastig aan iets te beginnen wat je niet kan afmaken.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:24

Sypheron schreef:
Ik begrijp het van de ene kant ook wel, maar als je zoiets doet moet je er gewoon niet zo kwaad om worden.


Teleurgesteld is misschien een beter woord Knipoog

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 01:29

Jee, hartstikke klote voor je Ilona, maar zoals iedereen al bijna heeft gezegd, zou ik gewoon doorgaan met Fleur rijden. Je weet nooit wat er nog gaat gebeuren in de toekomst en om dan nu (al) op te geven is misschien iets waar je later veel spijt van gaat krijgen.
Gewoon doorgaan en kop op! Er komen betere tijden zeker weten. Probeer de boel(=het leven in het algemeen) gewoon van de positieve kant te bekijken.

En wat betreft de discussie tussen Siep en tallie en mirandaB: ik denk dat daar een soort van niveau-verschil is Knipoog .
Op het niveau waarop siep nu nog rijdt is het (nog) niet nodig om de hulpen helemaal verfijnd te geven, voor bijvoorbeeld middendraf, uitgestrekte draf, arbeidsdraf, wijken enz. Dat is meer: blijven zitten Knipoog (no offence hoor roy, zo is iedereen begonnen, toch). Dan gaat een paard wel vooruit voor die beendruk. En maakt het niet uit wie die beendruk geeft en hoe sterk.
Vandaar dat die manegepaarden ook allemaal wel snappen wat er bedoeld wordt, maar deze dieren zijn voor het grootste gedeelte 'afgestompt' en probeer daar dan maar eens een hele fatsoenlijke uitgestrekte draf oid uit te krijgen.
Op het niveau van ilona, tallie en miranda is het wel nodig om die hulpen precies en verfijnd te geven. Anders snapt het paard het niet, zeker bij de moeilijkere oefeningen.
Volgens mij lag daar het communicatieverschil Lachen

Maar, nu weer écht ontopic: Ilona, probeer het leven wat vrolijker in te zien, dan zul je zien dat alles veel leuker wordt. Geef dat meisje een kans, je bent er snel genoeg achter of ze wel aardig is of niet.
Maar misschien doet ze nu ook wel een beetje raar en dat is dan ook wel logisch. Ik bedoel: "wie krijgt er nu zomaar op eens een paard aangeboden?" En misschien is ze ook wel wat verlegen, of weet ze niet precies wat ze met de situatie aan moet en doet ze daarom zo raar.
Geef het wat tijd, alles komt vanzelf op z'n pootjes terecht.

Je zou evt. ook een keertje mee kunnen gaan naar háár les om te kijken hoe zij rijdt en dan beslissen of je het daarmee eens bent. En om het nog meer uitdaging te geven: je zou kunnen voorstellen om haar te helpen/les te geven. Dan heb je er zelf ook wat meer controle op en misschien worden jullie wel vriendinnen Knipoog .
Ik weet natuurlijk ook niet hoe de situatie in elkaar zit, maar probeer er gewoon het beste uit te halen