wat doet 'men' met oude paarden...?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
okke
Berichten: 16
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Maastricht

wat doet 'men' met oude paarden...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 09:51

Vaak vraagt men zich af waar oude paarden blijven. Ook vraagt men zich dikwijls af wat 'oud' is. Niet alleen heeft men het er binnen de IJslanderwereld er over dat je je paard niet eerder moet gaan berijden dan op 5/6 jarige leeftijd.
Daardoor heb je langer plezier van je paard. Maar hoeveel langer? En tot wanneer? Goed, er is wel iets voor te
zeggen een oud dier een natuurlijke dood te laten sterven. Mijn grootouders hebben ook geen spuitje gehad.
Toch begin ik te twijfelen. Jörp is nu 36, een uitgemergeld dier, hij hinnikt als het etenstijd is, maar ziet er
verder totaal niet meer uit. Dat ik de dierenbescherming nog niet op mijn dak heb gehad is een wonder. Iedere
dag eet hij meer dan voldoende, maar het is letterlijk vel over been. Hij is wat stijf, maar heeft verder geen pijn of zo, hoor. Maar toch begin ie me af te vragen hoe
lang je dit voort moet zetten. Ik heb een idealistisch bedrijfje, hier heeft nog nooit een dier een spuitje
gekregen. Jörp is zelfs nog bij ons geboren, in 1967. Hij is ooit verkocht geweest, maar ook weer
teruggekocht. Met de stelregel indachtig dat je iemand niet twéé keer van huis weg mag sturen, staat hij hier
nog steeds van zijn oude dag te genieten. Inmiddels heb ik daar nog 5 oudjes aan toe mogen voegen. 6
Paarden die niets meer doen, die wel allemaal minstens 40 lijken te willen worden... Hoe idealistisch moet men
willen zijn? Want het kost toch ook wel wat hoor! Als je het doorberekend dan draai ik feitelijk met verlies.
Daarom is mijn vraag ook: wat vinden jullie nou redelijk? Al die ruiters die pas als het paard 6 jaar oud is
beginnen het paard te berijden, hoe lang zorgen jullie dan voor je paard? En wat doe je dan daarna? één
broodjaar, twee, wellicht drie? En vanaf welke leeftijd dan? Hoeveel mensen hebben eigenlijk dieren die ouder
zijn dan 28 jaar? Want als je enerzijds stelt dat een paard pas mag worden ingereden op 6/7 jarige leeftijd,
dan verbind je daar ook de conclusie aan dat een paard best oud zou kunnen worden. Maar er zijn wel
verdomd weinig voorbeelden van oudere paarden te vinden... Blijkbaar heeft men hier dus ook een mening
over. Geven jullie je paard weg op 25 jarige leeftijd? Geven jullie dan het uiteindelijke spuitje? Wat doen jullie
met je oude paardje, die zo heerlijk zijn best heeft gedaan voor jullie? Dát zou ik wel eens willen weten! Want
als het erom gaat hoe jong je een paard, bijvoorbeeld een IJslander, mag gaan berijden, dan breekt hier een
storm los... 3 jaar is veels te jong, 5 jaar kan nét, 7 jaar is het beste, maar wie heeft hier verder echt oude
besjes in de wei staan? Paarden waar je het op hebt mogen leren?! Nou, geef eens wat tegengas, laat eens
wat van je horen, hoe ver gaat jouw liefde voor je paard, tot wanneer verzorg je hem? Ik ben benieuwd...
okke

Icelandics - easy to get on, hard to stay off


spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:58

Ik weet niet of het telt maar ik heb een merrie van 23 en die blijft gewoon bij me.

Bij mij op stal staan nog wel meer oudere paardjes 1 tje is 28, en twee van 26 geloof ik.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:06

Iones is mijn eerste paard, inmiddels 12 jaar oud maar ik peins er niet over om die ooit weg te doen. Een paard mag vanaf een bepaalde leeftijd gerust oud worden bij mij. Maar ik heb er niet zo veel dus dat scheelt.

De hond is de betere mens

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:10

Mijn Ringo is helaas maar 16 geworden en toen aan een ziekte overleden. Als was hij 40 geworden, ik had hem graag nog gehad.
Xanthippe heeft de 28 gehaald en haar vond ik dood in de box.
De oudste die ik nu heb wordt over een paar maanden 20. Zolang ze geniet van haar leven mag ze blijven maar bij Xanthippe heb ik het laatstje jaar regelmatig getwijfeld. Ze leek op het laatst haar tijd een beetje uit te dienen zonder veel plezier en dat vind ik toch wel een criterium om een dier in te laten slapen. Gelukkig werd de beslissing me uit handen genomen omdat ze letterlijk dood neergevallen is. Gek genoeg begon ze vlak voor haar dood weer wat meer te genieten maar de winter kwam er aan en ik hield daar mijn hart voor vast.

Sowieso vind ik het niet verwijtbaar als mensen besluiten een oud dier, na een goed leven, in te laten slapen wanneer de mogelijkheden om het dier te houden beperkt zijn. Maar voor mij is het pure hobby en ik heb eigen wei, dan is het niet zo'n probleem om ze hier van hun pensioen te laten genieten. Als je op een dure pensionstal staat en je wilt ook graag blijven rijden wordt het natuurlijk weer een ander verhaal.

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:13

Wij hebben op de manege een soortgelijk geval. Dier is inmiddels 34, al jaren met pensioen. ziet er echt niet meer uit (stukje over de dierenbescherming kwam me zeeeer bekend voor) maar eet nog, staat nog goed op en loopt nog aardig. Natuurlijk hopen we dat ie op een dag gewoon doodneervalt maar als dat niet gebeurt zal hij toch echt een spuitje krijgen als het opstaan of eten niet meer gaat, of als hij op welke manier dan geen zin meer lijkt te hebben. Natuurlijk is het financieel gezien erg onverstandig om ze maar door te laten leven maar gelukkig gebeurt dat bij ons op de manege dus wel. Wij hebben trouwens een hele stapel 28 plussers hoor. Meest ponies, maar ook een paar paarden waarvan er 1 op 29 jarige leeftijd ook nog een lesje meeloopt, met de kindertjes weliswaar maar hij doet het nog goed. Wij hebben op onze manege wel een bejaarden fonds waar iedereen vrijwillig een bijdrage aan kan geven om het fianacieel iets aantrekkelijker te maken om de oudjes hun pensioen te gunnen maar zoals je zult begrijpen dekt dat nooit de kosten. Uiteindelijk blijft het moeilijk te besluiten er eentje in te laten slapen, te bepalen welk moment het juiste is maar zolang ze geen pijn hebben en tevreden lijken (in overleg met DA) blijven ze bij ons gewoon waar ze zijn.
Mijn eigen paard is gelukkig nog jong, ze wordt 10, maar als we samen gelukkig oud worden blijft ze gewoon tot ze echt niet meer kan. Mijn eerste verzorgpaard is inmiddels 31 en ook nog steeds op de manege en hoe ouder ze wordt hoe geweldiger ik haar vind. Iki kan me dus niet voorstellen dat ik mijn eigen paard dan weg zou doen! Ik ben overigens helemaal niet tegen het verkopen van je paard als je daar gelukkiger van wordt ofzo, alleen als ik over 20 jaar mijn paard nog net zo leuk vind als nu zou ik haar niet wegdoen.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:24

Ik ben wel van plan om mijn paardje bij me te houden tot de dood ons scheidt...

Hoewel ook dan is de vraag hoever moet je gaan. Een vriendin van mij had een kruizing ijslander/arabier. Het paardje is 37 jaar geworden. Vooral de laatste vier jaar ging het eigenlijk niet zo goed met hem. Hij was verschikkelijk mager, werd steeds stijfer. Hij liep niet zo lekker meer, dus werd ook niet meer mee uit rijden genomen. Als een paard niet meer aan het werk is gaat het natuurlijk hard achteruit met zijn conditie spieren etc. Ook zijn gebit was niet goed meer dus het eten werd een probleem. Probeer dan een ouder paard dat toch al de neiging heeft mager te worden maar eens een beetje op gewicht te houden. Er ging dus ieder jaar een goud kuurtje om de boel kunstmatig een beetje op peil te houden. Ergens in augsustus vorig jaar kreeg hij schurft, hij had gewoon niet voldoende weerstand om er over heen te komen. Hele kale plekken had ie. De ouderdom sloeg toe. Mijn vriendin kwam er wel eens vandaan met de mededeling "ik heb de dood geroken" Hij stonk uit zijn mond en was heel langzaam aan het doodgaan. Af en toe was hij gaan liggen en kon hij uit zichzelf niet meer opstaan. Met drie man moesten ze hem dan helpen. Omdat zij het paard al bijna 25 jaar heeft kon ze de keuze niet maken om hem in te laten slapen. Kon gewoon geen afscheid nemen. Begin februari was ze en weekje op vakantie, het ging toen weer erg slecht met het paard. Hij kon niet meer opstaan en zijn ogen stonden wazig. Hij stonk echt uit zijn mond en het zag er heel triest uit. Degen die op de pony paste heeft toen besloten een dierenarts er bij te halen die hem het laatste zetje gaf. Hij is ingeslapen.

Het blijft altijd een moeilijke vraag of en zo ja, wanneer je een paard in moet laten slapen. Als een paard pijn zegt men vaak. Maar ja wat is pijn... Ik heb ook regelmatig rugklachten, dat wil echt niet zeggen dat ik er een einde aan wil maken. Het is heel moeilijk in te schatten hoeveel pij een paard heeft. Helaas kunnen paarden nog steeds niet praten.

Ik hoop altijd maar dat mijn paard zelf besluit me te verlaten, zodat ik die keuze nooit zal moeten maken.

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:32

Hai,

Bij ons op de manege staat ook een hele oude pony (32 jr.), en die loopt gewoon nog mee met de lessen. Ze hebben wel geprobeerd hem met pensioen te doen op een leuke plek, maar zonder zijn vriendin (een jongere merrie) is hij dood ongelukkig en toen is hij weer terug gekomen.

Mijn achternichtje in Utrecht heeft een oude ijslander als verzorgpony, ook 32 jaar. Deze pony ziet er wel oud uit, maar ze gedraagd zich alsof ze twee is.

Zolang het met de beide pony's nog goed gaat en ze geen pijn hebben blijven ze gewoon hun leventje leiden. Als het niet meer gaat, geven ze dat wel aan. Ze gaan in ieder geval niet meer bij hun eigenaren weg.

Mijn eigen paardje is ook nog jong, bijna vijf. Die gaat ook echt nooit meer weg. Ik hoop dat we samen heel oud worden.

Joepie geslaagd!!!
Profiel bijgewerk!!! Jim verteld zijn levensverhaal

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:35

Mijn [naam verwijderd] mag bij me blijven zolang het gaat voor ons beide. Je weet imemrs nooit wat er gebeurd, maar als ik niet aan lager wal geraak, of niet ernstig ziek wordt en dan niet meer voor haar zou kunnen zorgen, en zij blijft redelijk gezond; dan hop ik dat ze minstens 23 wordt, bij mij.
Verkocht uit 'luxe-overwegingen' wordt zij nooit.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:37

Ik had graag mijn paarden bij mij gehouden maar het lot heeft anders beslist. Mijn eerste paard verbrijzelde zijn kootbeen en heb ik direkt in moeten laten slapen.

Toen ik daarna op zoek ging heb ik een jong dier genomen van 4 met in mijn achterhoofd het idee dat tegen de tijd dat hij ouder was en het rustiger aan zou moeten doen, ik toch ook al rond de 50 zou zijn. Niet dat ik een leeftijd op het paardrijden wil plakken maar ik denk dat ik het tegen die tijd zelf misschien ook wel wat rustiger aan wil doen. Een soort van samen oud worden Verward
Helaas heeft het niet zo mogen zijn (zie profiel).

Voorlopig neem ik geen eigen paard meer, eerst maar eens sparen en dan zien wat ik ga doen. Aan de ene kant wil ik wel weer een eigen paard maar ik heb niet erg veel geluk met ze....

Als de financien het toelaten zou ik dus mijn paard een welverdiend pensioen gunnen, zolang hij aangeeft dat hij er nog plezier in heeft moet dat te doen zijn. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het ook wel kan begrijpen als mensen hun paard (oud of ziek) in laten slapen omdat ze anders niet een nieuw paard kunnen kopen waar ze wel mee kunnen rijden.

Jola

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:42

Trammelant is vanaf zijn 3e bij ons en is nu 26.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:43

Zolang ik het financieel kan opbrengen zal Fayette altijd bij mij blijven. Ook al zal ze 40 worden (wat ik eigenlijk niet verwacht, is best wel oud voor een grote E-pony maar je weet het maar nooit Haha!) ze zal bij mij blijven. Desnoods scharrel ik nog ergens een leeftijdgenootje voor haar op zodat ze samen oud kunnen wezen maar mijn Flettekind ga ik niet voortijdig een spuitje geven omdat ze 25 is geworden en dus oud en al helemaal niet als zij geestelijk en lichamelijk nog tenminste in een wei kan rondlopen en eten. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als zij het lichamelijk echt niet meer aan zou kunnen maar ik hoop dat ik die beslissing nooit hoef te nemen, dat ze me dan gewoon een keer dood in de wei of in de stal ligt.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:59

Ik vind dit een vreselijk moeilijke vraag. Want ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Toen die van ons op enige leeftijd kwamen (19 en 20) zijn ze met 2 jaar tussentijd allebei overleden. Een aan een slag in de dikke darm, de ander waarschijnlijk aan een antibiotica vergiftiging. Nu zijn onze nieuwe paarden pas 9 en 10 jaar oud, en ik hoop dit soort beslissingen voorlopig nog ver van mij te houden.

Volgens mensen die wel hun paard oud hebben laten worden, weet je wanneer het hun tijd is. Dat schijn je te zien aan het paard. Maar goed, dat waren over het algemeen paarden met artrose, en die schijnen inderdaad op een gegeven moment zoveel pijn te hebben dat zelfs rondhobbelen in de wei niet meer gaat. Overigens ken ik veel recreatieruiters die hun paard tot het eind houden. Hun paard is hun maatje.

Ik ken 1 iemand die zijn paard om economische redenen in heeft laten slapen. Die had ook artrose, maar kon nog wel op de wei. Ik kan het eerlijk gezegd niet veroordelen. Je hebt maar 1 portemonnee en een dure hobby. Wel lijkt me die beslissing nog veeeel moeilijker dan wachten tot zo'n paard zelf aangeeft dat het genoeg is geweest. Ik weet werkelijk niet wat ik zelf zou doen, hangt waarschijnlijk ook van de omstandigheden af waar ik dan in verkeer.

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:26

ik heb mijn oude pony terug gekocht voor een hoop geld zodat ze bij mij oud kan worden Haha! Ik heb haar ingeschreven voor het rusthuis in soest zodat als ze echt stokoud is daarheen kan. ik zie wel hoe het loopt ze is nu tussen de 18/21 jaar maar er is in de afgelopen 12 jaar niet voorzichtig mee omgegaan dus vermoed niet dat ze de 30 haalt (ik hoop dat ze 40 wordt) in rijden heeft ze niet zo'n zin meer dus op het moment staat ze lekker op rust Haha!

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:56

Yep, ik heb zo'n "stokoud" beest. Ze wordt deze zomer 29.
Ik heb voor mezelf de grens gesteld bij: niet meer kunnen rijden op het paard. Ik heb (nog) niet de mogelijkheid om haar oud te laten worden als ik er niet meer op kan rijden, ze staat in pension.
Ik heb geen probleem met een spuitje, immers als het lijf niet meer wil maar de geest nog vindt dat ie 12 is, wat dan? Als het nodig is, krijgt ze een spuitje, zolang het goed gaat, mag ze blijven.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:02

ikke schreef:
Yep, ik heb zo'n "stokoud" beest. Ze wordt deze zomer 29.
Ik heb voor mezelf de grens gesteld bij: niet meer kunnen rijden op het paard. Ik heb (nog) niet de mogelijkheid om haar oud te laten worden als ik er niet meer op kan rijden, ze staat in pension.
.


die van mij ook maar als ik niet meer kan rijden hoeft ze van mij nog niet te hemelen, vind ik een beetje triest.
als ze pijn heeft of niet meer kan eten tja dan houd het op, ook heb ik besloten om er geen fortuin aan dierenarts rekeningen in te stoppen

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:17

Debbiedee"]
[quote="ikke schreef:
Yep, ik heb zo'n "stokoud" beest. Ze wordt deze zomer 29.
Ik heb voor mezelf de grens gesteld bij: niet meer kunnen rijden op het paard. Ik heb (nog) niet de mogelijkheid om haar oud te laten worden als ik er niet meer op kan rijden, ze staat in pension.
.


die van mij ook maar als ik niet meer kan rijden hoeft ze van mij nog niet te hemelen, vind ik een beetje triest.
als ze pijn heeft of niet meer kan eten tja dan houd het op, ook heb ik besloten om er geen fortuin aan dierenarts rekeningen in te stoppen
[/quote]

Zolang de financiele polsstok lang genoeg is, geen probleem, maar die polsstok is wel eindig en daar moet ik helaas wel rekening mee houden. Ik kan me geen twee paarden permiteren, dus zul je op een bepaalt moment keuzes moeten maken, het is niet anders.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:45

Ik heb mijn pony overgekocht toen ze 28 was! Ik verzorgde en reed haar daarvoor al heel lang, en wilde haar een leuke oude dag geven. Heb nog meer dan 2 jaar van haar kunnen genieten, vorig jaar is ze op 30-jarige leeftijd overleden.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:50

Als ik heel eerlijk ben moet ik toegeven dat het bij mij wel uitmaakt welk paard het is. Naisven, mijn nu 10-jarige Fjordje is mijn alles. Ik heb hem nu 9,5 jaar en niet specifiek om ermee te rijden (hoewel we ontzettend veel verschillende disciplines samen doen) maar als ik niet meer op hem zou kunnen rijden en hij geen pijn had, zou ik hem toch zo lang mogelijk houden en dan misschien uiteindelijk inschrijven voor het paardenrusthuis in Soest, omdat ik altijd graag heb dat hij andere paarden om zich heen heeft, dus ik zou niet willen dat hij zijn oude dag slijt ergens in een eenzaam stalletje bij een boertje ofzo. Mijn andere Fjord, Oliver, heb ik nog maar pas (hij is 9 jaar) en ik ben nog niet echt super aan hem gehecht en zou hem dus misschien op oudere leeftijd nog aan een ruitertje kunnen verkopen om nog een paar jaartjes mee te rijden. Belle, mijn Fjord/Tinker kruisinkje is nog maar 10 maanden, dus daar kan ik nog even over nadenken Knipoog

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 16:06

ikke"]
[quote="Debbiedee"][quote="ikke schreef:
Yep, ik heb zo'n "stokoud" beest. Ze wordt deze zomer 29.
Ik heb voor mezelf de grens gesteld bij: niet meer kunnen rijden op het paard. Ik heb (nog) niet de mogelijkheid om haar oud te laten worden als ik er niet meer op kan rijden, ze staat in pension.
.


die van mij ook maar als ik niet meer kan rijden hoeft ze van mij nog niet te hemelen, vind ik een beetje triest.
als ze pijn heeft of niet meer kan eten tja dan houd het op, ook heb ik besloten om er geen fortuin aan dierenarts rekeningen in te stoppen
[/quote]

Zolang de financiele polsstok lang genoeg is, geen probleem, maar die polsstok is wel eindig en daar moet ik helaas wel rekening mee houden. Ik kan me geen twee paarden permiteren, dus zul je op een bepaalt moment keuzes moeten maken, het is niet anders.
[/quote]

dus bij jouw gaat het om het rijden? want als je er niet meer op kan rijden wil je een nieuw paard en kan je er geen 2 onderhouden dus moet de ouwe maar hemelen?

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 17:03


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:38

Je mag je eigen lijden om het verlies niet laten prevaleren boven het dagelijks lijden van je dierbare 4-voeter.
Ik heb zelf ooit die beslissing moeten maken voor mijn paard en later voor mijn hond. En als ik eerlijk tegen mezelf ben dan heb ik bij beide te lang gewacht en dat is puur egoisme. Maar zoiets kun je toch pas achteraf beoordelen.
ik sprak er een paar maanden terug nog over met een een dierenarts en die was het volledig met me eens. Hij bekende me dat hij keer op keer dezelfde fout had gemaakt, bij zijn paard en zijn honden. Het zal wel menselijk zijn.......

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:49

Ik vind dit ook een erg moeilijke vraag.
Lijdt je echt alleen maar verlies vanwege een ouder paard? OF gaan de zaken toch al niet zo goed?
Kijk naar de mogelijkheden die je hebt. Je hoeft een oud paardje niet meteen naar de paardenhemel te sturen.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:58

Mijn pony kreeg ik op d'r 4e en toen heb ik haar ingereden. Maar een kennis van mij had een shet en die kregen wij toen bartje (die pony) 32 was. Toen heeft ze tot haar 35e hier gestaan en is toen weet terug gegaan naar de ouwe eigenaar en daar is ie op 38 jarige leeftijd gereden!!!!!!!!!

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:59

ik heb zelf wel geen paard maar bij mij op het werk(bijbaantje blijven de paarden gewoon tot het moment dat het echt niet meer gaat
een half jaar geleden hebben we joco en veronica helaas moet laten inslapen, ze waren gewoon echt helemaal op en versleten en om ze zo door te laten gaan was gewoon oneerlijk geweest

deze twee waren beide de 35 gepasseerd, hebben het grootste deel van hun leven gediend als manegepony en clubpony, daaropvolgend als showpony in westernshows en daarna gewoon lekker hun oude dag gehad , lekker op stal en in de bak en als het even kon op de wei met de andere paarden

momenteel staan er nog twee oudjes met hetzelfde verleden en ongeveer dezelfde leeftijd waarvan 1 nog in het bezit van het bedrijf en lekker van zijn oudedag mag genieten en af en toe nog een een beetje met de show meehobbelt, puur omdat onze jos dat zo gaaf vind(die pony word echt sjaggo als ie niet mee mag)
en nummer twee is sinds een aantal jaren in het bezit van een collegaatje die verliefd werd op de merrie en nu mag zij ook van haar oude dag genieten tot het niet meere gaat en dan zullen beide pony's ook uit hun lijden verlost worden, maar hopelijk duurt dat nog een lange tijd

ik ben nog niet veel bedrijven tegengekomen die hun dieren op deze manier oud laten worden , en belangrijker nog , ook oud laten zijn

maar ik vind wel , wij mensen moeten zonodig dieren hebben dus moeten wij ook zorgen voor het dier zodat hij of zij een leuk leven heeft waar het dier ook wat aan heeft en ook echt paard kunnen zijn , maar als het niet meer gaat , moet je de verantwoording ook op je nemen , hoe zwaar die ook is

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, Fly_high, JPitty, Mark0919, Mieke, NikkivanOlst en 39 bezoekers