Als je paard meer talent heeft dan jij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:45

Fitzroy schreef:
Ik vind dat je van een hobby (want dat is het nog altijd) die zoveel geld kost wel plezier mag hebben in de zin van iig kunnen rijden op je paard.


Het ligt eraan wat je wilt. Toen Jesper de peesblessure had, stond voor mij al meteen vast, al kan ik er nooit meer op, zolang hij niet ongelukkig is blijft hij bij mij. Dan maar niet meer rijden. Ik vind de rest erom heen belangrijker.
Natuurlijk ben ik blij dat hij weer goed is en ik wel mijn droom (de kür op muziek) heb kunnen waarmaken, maar anders had ik ook plezier van hem gehad.
En dan hoor je mensen vaak zeggen, dan neem je toch een hondje? Veel goedkoper! Maar een hond is geen paard en voor mij is niet het enige verschil dat ik op de 1 kan rijden en op de ander niet.
Dit alles neemt niet weg dat ik mensen die er anders over denken wel begrijp.

En voor Pipo, ik heb absoluut niet de illusie, dat Jesper met zijn zadel aan komt wandelen als ik hem loslaat, maar merk wel degelijk dat hij vrolijker is in de periodes dat ik wel rij dan dat ik niet rij.
Bovendien hebben we bij ons op stal 2 fokmerries staan, die de hele dag buiten lopen, 's avonds borstel erover heen, kortom het ideale leven voor een paard? Maar nu zijn we met die paarden 'aan het werk' gegaan. De ene loopt voor de kar (zolang ze tussen de dissels past Haha! ) de ander wordt zadelmak gemaakt, en geloof het of niet, maar je ziet die paarden veranderen. De blik wordt anders, ze horen erbij! Daar kan je toch wel uit opmaken dat een paard het wel degelijk fijn vindt om iets te doen. Of dat nu perse moet zijn wat wij met ze willen, nee waarschijnlijk niet, maar alleen maar vrijheid/blijheid werden deze paarden ook niet beter van.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 15:18

Pipo schreef:

Dat kan wel zo zijn, maar een paard zal als ie moet kiezen een van de twee of drie takken heus wel leuker vinden, maar als hij uit het hele pakket mag kiezen, gaat ie toch het liefst de wei op in de kudde!!!


Zou ik dan geen paard hebben maar een Koe . Sjaak staat altijd keurig netjes om 7 uur bij het hek. (sorry even offtopic)

Ik ben iig heel blij dat ik de komende jaren zo lang ik sjaak heb niet de keus hoef te maken of ik hem zal verkopen vanwege zijn talent. Hij heeft er niet zoveel van, maar genoeg om mij blij te maken Haha!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 16:05

Ik heb ook al van die rare paarden die blij aankomen als ik met een halster de wei in loop. Ze ruinen zijn zelfs beledigd als ik ze een paar dagen laat staan.

De jonge Welsh K zou trouwens wel eens talentvoller kunnen zijn dan mijn dochters maar ik denk dat hij zelf straks ook heel tevreden is met de lagere klasse's Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 13:39

sjakie"]
[quote="Pipo schreef:

Dat kan wel zo zijn, maar een paard zal als ie moet kiezen een van de twee of drie takken heus wel leuker vinden, maar als hij uit het hele pakket mag kiezen, gaat ie toch het liefst de wei op in de kudde!!!


Zou ik dan geen paard hebben maar een Koe . Sjaak staat altijd keurig netjes om 7 uur bij het hek. (sorry even offtopic)
[/quote]

Paard is gewoonte dier, en als jij iedere dag om 7 uur komt, zal hij inderdaad om 7 uur bij het hek gaan staan.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:13

Jippie schreef:
Ik denk dat ik namens heel veel mensen spreek als ik zeg dat de hobby van een eigen paard hebben meer is dan rijden alleen.


Zeker namens mij. Ik weet namelijk zeker dat ik minder talentvol ben dan mijn geliefde viervoeter. Daarom neem ik elke week les en probeer ik zoveel mogelijk op te steken. Ik probeer wat te leren van mijn paard en als ik een keer slechte punten heb, bedenk ik mij wel dat de jury mij niet het plezier van mijn paard kan afnemen.

Volgens mij staat het er heel krom, dus ik hoop dat mensen snappen wat ik bedoel.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:30

Nou ik heb een paard Natal die heeft heel veel talent en ik heb dat ook zeggen ze dat is helemaal niet banketstaaf bedoelt of eigendunkerig maar ze zeggen het.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 12:42

Op het moment dat je op je hoogte niveau zit dan zou ik inderdaad een andere instructirce nemen die je weer een stapje verder kan helpen. Misschien een aantal clinics doen met je paard enz enz.
Het zou helemaal mooi zijn als je iemand kan vinden die er wat inziet en hem voor jou wil rijden en dat je misschien 25% van je eigendom afstaat.
Dan heb je nog meerderheids belang in het welzijn van je paard en kun je zijn talenten zien want je volgt hem natuurlijk op de voet.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 17:44

[quote="Jasmijn
En voor Pipo, ik heb absoluut niet de illusie, dat Jesper met zijn zadel aan komt wandelen als ik hem loslaat, maar merk wel degelijk dat hij vrolijker is in de periodes dat ik wel rij dan dat ik niet rij.
Bovendien hebben we bij ons op stal 2 fokmerries staan, die de hele dag buiten lopen, 's avonds borstel erover heen, kortom het ideale leven voor een paard? Maar nu zijn we met die paarden 'aan het werk' gegaan. De ene loopt voor de kar (zolang ze tussen de dissels past Haha! ) de ander wordt zadelmak gemaakt, en geloof het of niet, maar je ziet die paarden veranderen. De blik wordt anders, ze horen erbij! Daar kan je toch wel uit opmaken dat een paard het wel degelijk fijn vindt om iets te doen. Of dat nu perse moet zijn wat wij met ze willen, nee waarschijnlijk niet, maar alleen maar vrijheid/blijheid werden deze paarden ook niet beter van.[/quote]

Die ervaring dat je paard opknapt als hij weer voor je aan het werk mag heb ik ook. Ik heb Omega een maand niet kunnen rijden, ben nu sinds een week weer aan de gang. Als ik zijn hoofdstel wil doen grijpt hij het bit al uit mijn hand zo ongeveer, en je ziet ook dat hij gewoon blijer is. Hij is ook weer veel knuffeliger, terwijl ik toch wel met hem bezig was toen ik niet kon rijden.