Hoeveel kost een paard jaarlijks??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_horselover

Hoeveel kost een paard jaarlijks??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 13:01

Hey,

ik weet niet goed waar ik deze topic kan plaatsen. Ik hoop ook dat deze niet verwijderd word want het is eigenlijk een belangrijke vraag voor mij.

Al die jaren al dacht ik dat ik van mijn ouders moest wachten om een paard te kopen. Ze zeiden mij altijd "Koop een paard wanneer je alleen woont en werkt!" dus ik dacht,tja,dat is misschien nog langer dan 5 jaar en ik wil al jaren dolgraag een eigen paard.

Tot gisteren dan..
Dan zei m'n vader mij plots dat ik wel een paard zou mogen hebben als ik zelf alles kon regelen en alles zelf kon betalen.

Daarom moest ik informeren van hem hoeveel een paard jaarlijks ongeveer kost, dus de voeding, de verzorging, de dierenarts enzovoort..
Zo kan ik uitrekenen of ik misschien eentje kan kopen of misschien een halve stal kan doen want het probleem is dat ik niet werk, enkel vakantiewerk Boos!

Alvast bedankt voor diegenen die mij willen helpen!

MarjonTampon

Re: Hoeveel kost een paard jaarlijks??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:03

Volgens mij is hier al een topic over? Weet het zelf alleen ook niet te staan.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:03

Jaarlijks kost een paard ongeveer 5 tot 6000 euro ligt er helemaa aan waar je staat en zo maar het is belangrijker om per maand te weten wat je kwijt bent. Gebruk ook is de zoekoptie misschien kom je nog wat weetjes tegen Knipoog
Laatst bijgewerkt door ukje op 30-12-08 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:04

zijn al meerdere topics over, even via de zoekmachine Knipoog

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:05

Ik zou hier nog maar even over nadenken als ik jou was.
Er zitten een hoop kosten aan een paard, denk aan duizenden euro's per jaar.
En er zit een grotere verantwoordelijkheid aan dan je denkt.
Het is verstandiger om eerst een paardje te zoeken die je gewoon meerdere dagen in de week kan rijden. Zul je zien dat het meer tijd kost dan je nu denkt.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:08

idd even de zoekmachine gebruiken, hier zijn al zoveel topics over...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:13

Als ik dat uitreken val ik achterover denk ik. Hangt er ook vanaf hoe je je paard wil stallen een manege of pensionstal is veel duurder dan een weilandje waar je alles zelf moet doe. Ook welk ras je koopt: een Fjord, Haflinger, Tinker, ... zal allicht soberder zijn dan een Engelse volbloed. Of je hem op ijzer wil zetten, DA is meestal ook niet niks. Ik zou toch maar heel goed narekenen, want hem achteraf moeten wegbrengen omdat je hem niet kan houden is veel erger dan nu nog paar jaar te wachten en een leuk bijrijdpaard zoeken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:19

Veel te veel.... je kent het spreekwoord.
Als mensen met paarden sterven valt er niets te erven... en dat klopt.

Maar idd even opzoeken is al zoooooo vaak gevraagd.

Ik heb mijn paard nu 2,5 jaar en heeft al incl aanschaf van alles en na een val revalidatie van 3 maanden ongeveer een kleine 25.000/28.000 euro gekost. Dus ga per jaar ongeveer uit van een kleine 8000 euro. (zonder revalidatie erbij gerekend).

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:21

het hangt indd ook van jezelf af,
wil je alle luxe van een mooie pensionstal dan reken er maar op
dat je minimaal 250 euro al per maand kwijt bent aan stallingdit is dan wel incl voer hooi en stro en dan zit je op een gemiddelde luxe stal

zet je hem zoals ik bij een boer die een extraa'tje erbij wil verdienen betaal je een heel stuk minder maar dan moet je zelf mesten voeren enz dat kost gemiddeld 150 denk ik zo (afgaande van waar ik sta)

al laat dat wel te wensen over in de luxe

dan heb je nog de hoefsmid laat he nu op ijzers staan voren
dan kost je dat 1 x in de 8 weken 60 euro (ruim gepakt)

1 x in de 8 weken een wormkuur (15 euro)
1 x per jaar een enting (35 euro)
en dan heb je een gezond paard staan
heb je pech en word die ziek
dierenarts bezoekje kost minimaal 150 euro ruim genomen dan he

ik zou zelf een bijrijdpaardje zoeken voor 3 of 4 dagen
gezien je maar een vakantie baantje hebt dan heb je wel de lusten maar weinig lasten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:24

en dan niet te spreken over dekens tuig en uiteraard die mooie setjes Haha!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:26

onley schreef:

Inclusief dus Haha!

We kunnen beter goudvissen gaan kweken, veel goedkoper... Clown

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:27

Ik wil helemaal niet weten hoeveel mijn paard per jaar kost Nagelbijten / Gniffelen Clown

maar als ie gezond blijft, ben ik wel een eurootje of 300 per maand aan hem kwijt Ja

BenI

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:27

Stalling op pensionstal per maand tussen de 200 en 350 euro per maand.
Krachtvoer indien je dit zelf moet verzorgen tussen de 15-50 euro per maand.
Hoefsmid bekappen ca 30 euro per 2 maanden, ijzers ca 90 euro per 2 maanden.
Wormenkuur ca 15 euro per 2 maanden.
Inenting 2x per jaar 20 euro.

Gemiddeld zonder extra's met ijzers 380,-- euro per maand
Gemiddeld zonder extra's zonder ijzers 350,-- euro per maand

Dan krijg je nog:
- overige drogisterij kosten voor alle middeltjes die je nodig hebt voor eventuele wondjes, kwaaltjes
- dierenartskosten, voor alles wat ze maar kunnen krijgen, en dat kan oplopen tot duizenden euro's per
jaar.
- speciaal beslag bij hoef/been problemen.
- tuigage (zadel, hoofdstel etc.)
- dekens

Dat is dus niet op te brengen door alleen vakantiebaantjes te hebben. Je moet een voldoende vast inkomen hebben om een pony/paard goed te kunnen onderhouden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:30

Mando schreef:
onley schreef:

Inclusief dus Haha!

We kunnen beter goudvissen gaan kweken, veel goedkoper... Clown

denk je die kosten ook geld
denk aan stroom en zo Vork

ik kweek ook slangen maar dat kost ook nog een kwartje maar dat is wel de gezamelijke hobby
van mijn vriend en ik

het paard Clown
bekostig ik zelf dan hoef ik ook nooit voor de keuze te staan om hem weg te doen Haha!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:37

Hoezo stroom... gewoon 2 goudvissen in een mooie ronde kom.
Kost wekelijks wat water, beetje voer .. en een lol dat je ervan heb....

Ik heb alleen nog geen hoefsmit gevonden die ze wil bekappen... Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:38

Ik zit qua stalkosten ed, buiten de aanschaf, op circa € 2.500 voor een enter/twenter. Ik sta echter wel goedkoop. En ik weet niet of ik haar hier wil laten staan zodra ik haar in ga rijden, nu staat ze nog zo'n beetje 24/7 in het land en er is 1 buitenrijbak. Als ik naar een stal zou gaan met binnenbak (met het oog op training ed), dan zouden mijn jaarlijkse kosten al gauw met € 1.000 tot € 2.000 toenemen. Dan zit ik dus al op zo'n € 3.500 tot € 4.500 per jaar. En dan heb ik idd dingen als sjabrakjes ed nog niet eens meegeteld. Nu koop ik behalve snoepjes en af en toe eens een groter halster eigenlijk niks extra. Ik koop alleen in de winter krachtvoer. Het is overigens een Tinker.

Er wordt terecht opgemerkt dat het een hele verantwoording is en dat een dierenartsbezoek zo € 150 kan kosten. Ik heb een paar weken terug voor het eerst de dierenarts langs laten komen voor iets. Loopt ook direct in de cijfers, terwijl ze eigenlijk alleen een injectie heeft gekregen. Daarbij heb ik bewust gekozen voor een veulen. Ik heb het liefst veulens of onbeleerde 3/4-jarigen en in mijn geval is het een veulen geworden omdat ik op dit moment de tijd niet heb om er dagelijks een hoop tijd in te steken. Ik probeer er wel dagelijks naar toe te gaan (ff kroelen en kijken of alles goed is), maar ik heb nu niet de tijd om een x-aantal keren in de week te rijden oid. Ik heb ervaring met veulens en jonge paarden en ik verwacht over een half jaar tot een jaar meer tijd te krijgen, dus dat komt mooi uit qua inrijden en zo.

Ik denk dat een verzorgpaardje of een bijrijdpaard verstandiger is op dit moment Lachen Een manegepaard is vaak totaal niet te vergelijken met een eigen paard. Je hebt bij een manegepaard geen of veel minder verantwoordelijkheid en vaak zijn het gewoon brave paarden. Ik zou als ik jou was eens rond gaan kijken voor een paardje dat je een paar keer per week kunt verzorgen en rijden (of een paard op de manege leasen als dat mogelijk is). Daar leer je vaak een hele hoop van, ik heb ontzettend veel geleerd van mijn bijrijdpaarden.

Ik heb zelf ook pas een paard gekocht toen ik het kon... Ik werk alweer 6 jaar fulltime en ik studeer er nog naast, maar ik kan mijn paard wel zelf onderhouden en ik ben niet afhankelijk van anderen... En ik hoef dus ook geen verantwoordelijkheid af te leggen aan andere mensen en niemand kan me mijn paard afnemen als zij vinden dat ik er te weinig tijd in steek.

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:47

BenI schreef:
Dat is dus niet op te brengen door alleen vakantiebaantjes te hebben. Je moet een voldoende vast inkomen hebben om een pony/paard goed te kunnen onderhouden.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Dat hangt er echt heel erg vanaf hoe je een paard houdt. Ik ben een studente die toch echt met een paar kleine bijbaantjes m'n paardje moet onderhouden. Ik zal niet zeggen dat het vetpot is, maar ik kan er goed van rondkomen. We staan wel 24/7 op een wei met schuilstal dus de kosten zijn daar niet heel hoog. Maar inderdaad moet je nog wel rekening houden met alle kosten eromheen.
Ik denk dat ik rond de 130 euro per maand uitkom zolang ze gezond blijft. Maar zoals gezegd hebben we wel mazzel met de plaats waar we staan.
Ik zou de TS adviseren om eerst eens na te denken hoe je hem wilt houden, en eens navraag te gaan doen in de buurt of er ergens plaats is. Je wilt ook niet een uur moeten reizen elke dag om naar je paardje te gaan.
Dus zeker goed over nadenken, en geen overhaastte beslissingen nemen. Maar onmogelijk is het niet.

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:53

BenI schreef:
Stalling op pensionstal per maand tussen de 200 en 350 euro per maand.
Krachtvoer indien je dit zelf moet verzorgen tussen de 15-50 euro per maand.
Hoefsmid bekappen ca 30 euro per 2 maanden, ijzers ca 90 euro per 2 maanden.
Wormenkuur ca 15 euro per 2 maanden.
Inenting 2x per jaar 20 euro.

Gemiddeld zonder extra's met ijzers 380,-- euro per maand
Gemiddeld zonder extra's zonder ijzers 350,-- euro per maand

Dan krijg je nog:
- overige drogisterij kosten voor alle middeltjes die je nodig hebt voor eventuele wondjes, kwaaltjes
- dierenartskosten, voor alles wat ze maar kunnen krijgen, en dat kan oplopen tot duizenden euro's per
jaar.
- speciaal beslag bij hoef/been problemen.
- tuigage (zadel, hoofdstel etc.)
- dekens

Zo was ik het net ook ongeveer aan het beschrijven Knipoog

Maar geloof me dat je zeker meer per maand kwijt bent. Op een een of andere manier is het zo dat verder al je geld ook uit gaat naar je paard, er is ergens uitverkoop, oh moet ik toch even kijken en zo heb je weer wat gekocht Knipoog
Tevens is het echt noodzakelijk dat je altijd een zakcentje achter de hand heb voor als je paard toch wat krijgt. Als je voor elke maand keurig kan verzorgen dat je die €350,- hebt, red je het niet mocht je paard echt een dierenarts nodig hebben. Of als je tuig kapot gaat, of er ineens een ijzer af ligt, of je deken (als je een deken gebruikt) ineens kapot gaat etc.

Ik wil er niet eens over na denken hoeveel geld mijn paard ondertussen al gekost heeft Clown

Als ik jou was zou ik er in iedergeval nog even héél goed over nadeken of je het wel gaat redden met je vakantiebaantje..

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:57

voor mijn pony:
Stal met weide (geen piste), water en stroom 30€/maand
Voer en wortelen 15€/maand
hoefsmid per drie maand 15€ dus 5€/maand
hooi en stro 12€/maand
ontwormen: 5€/maand
veearts: 25€/maand gemiddeld

dus ongv 100€/maand voor mijne

heb je nog geen vervoer, piste, dekens, spullen, ...

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:06

Ik betaal E50,- stalling per maand (bij een boer).
Hier komt alleen een klein bedrag bij voor inenting, wormenkuur, hoefsmid (bekappen), Pavo koeken. DA is verder nog niet nodig geweest. Heb weinig spullen nodig, ik heb bijv. geen kleren die matchen bij het halster van haar en ze is nog maar 2.

Dus ik had wel 7 paarden kunnen onderhouden!

Nee doe ik natuurlijk niet. Ik ga volgend jaar verhuizen en kan daar denk ik niet zo'n goedkope en goede stalling voor haar vinden. Ik heb ook een bedrag op een spaarrekening staan mocht ze een keer iets ernstigs krijgen. Daarna ga ik alvast sparen voor een goed zadel.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:27

Wij hoeven maar zeeer weinig uit te geven aan onze paarden per maand/ op jaarbasis. Ze staan gratis gestald bij een boer (die ze overigens ook voert Lachen ) en door onze contacten komen we zeer goedkoop aan hooi en voederbieten. Voorderest krijgen ze elke dag brok, maar dat zijn ook de kosten niet. DA is het afgelopen jaar 3 keer geweest, waarvan 2 keer voor de inentingen. Onze hoogste kosten zijn absoluut de smid en de verzekering. Ik schat onze totale kosten op jaarbasis voor 1 paard op 1500 euro. Natuurlijk maken de inschrijvinskosten,dekjes en ect de som iets hoger. Het ligt er dus echt aan hoe je alles voor elkaar hebt... Mijn paard staat gratis gestald.. lekker goedkoop, maar bijgevolg geen rijbak en dus weinig trainingsmogelijkheden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:39

2008 heeft mij voor 1 paard gerekend zo'n 5500 Euro gekost, zonder aanschaf nieuwe spullen of extratjes. Ik sta op een goedkope stal met veel facaliteiten maar waar ik dus wel zelf mest, voer en voor mijn voer/hooi/houtkrullen zorg. Brandstof is ook nog niet meegerekend, evenals trailerkosten.

Soofjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:41

Ik heb dat ooit eens uitgerekent met een pensionstal die elke maand (volop pension) 240€ koste, toen kwam ik met hoefsmid, wormenkuur ed rond de 3500€ uit, maar de dierenarts verschilt altijd per prijs, je kunt zo ineens 1000€ eraan kwijt zijn, maar ook minder.. Je moet altijd extra geld over hebben voor als je paard ooit ziek zou worden, maarja veel succes ermee Lachen

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:24

okej ff een optoming

stalgel 130 inc hooi x12........................... 1560
op de stal wordt gevoerd en binnen en buiten
gezet, met buitenbak, paddok, binnenbak,
zomers hele dag weidegang, winters
afwisselend naar buiten in paddok, buiten-
bak, of in 1 beschikbare wei.

brok 2x een kilo per dag, via stal dus
goedkoper 2kg pd, ca. 2 zakken pmnd,
8,80 st .................................................211,20

vlas minimaal 5 baal pmnd 6,10................... 366,00

vaste lasten............................................2137

extra
hoefsmid bekappen 35 alleen mijne hoeft
zelden heeft bikkelharde hoeven
pony nichtje ca om de 2 mnd......................210

spaargeld da 50 p/mnd................................600

wormen gemid, 12 euro 4 keer.......................48

enting meende ik 38 euro.............................38

totaal ......................................................3033 euro per jaar

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:02

66996236 schreef:
okej ff een optoming

stalgel 130 inc hooi x12........................... 1560
op de stal wordt gevoerd en binnen en buiten
gezet, met buitenbak, paddok, binnenbak,
zomers hele dag weidegang, winters
afwisselend naar buiten in paddok, buiten-
bak, of in 1 beschikbare wei.

brok 2x een kilo per dag, via stal dus
goedkoper 2kg pd, ca. 2 zakken pmnd,
8,80 st .................................................211,20

vlas minimaal 5 baal pmnd 6,10................... 366,00

vaste lasten............................................2137

extra
hoefsmid bekappen 35 alleen mijne hoeft
zelden heeft bikkelharde hoeven
pony nichtje ca om de 2 mnd......................210

spaargeld da 50 p/mnd................................600

wormen gemid, 12 euro 4 keer.......................48

enting meende ik 38 euro.............................38

totaal ......................................................3033 euro per jaar

Jij staat dan voor 130 euor per maand maar in de randstad sta je al gauw niet goedkoper dan 250 per maand met uitschieters naar 350.
En je kosten voor een zadel, zadelmaker, nieuwe deken, hoofdstel indien kapot, een nieuw halster, een rijbroek, een dekje, fysio, paardentandarts en ga zo maar door.... die heb je er niet bij gerekend.

Dat heb je niet maandelijks maar mocht het kapot gaan.... moet je het wel aanschaffen.
En er zijn altijd onvoorziene kosten.....