2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BenB

Berichten: 568
Geregistreerd: 09-10-07
Woonplaats: Friesland

2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 01:57

Twee dagen terug kwam ik op sporthorses paarden tegen van 2 jaar die zo goed als waren ingereden en klaar waren om verkocht te worden. Nu zijn er mensen die paarden op 2,5 jarige leeftijd beleren en weer op het land zetten om uit te groeien, maar in de advertentie stond Te Koop sportpaard 2,5 jaar en het paard is wedstrijdklaar. Eerlijk gezecht gaan daarvan de haren bij mij overreind staan. Hoe vaak kom je paarden tegen die in het verleden te vroeg aan het werk zijn gegaan en een aantal jaren later spier- been en rugproblemen hebben.

Wat vinden jullie daar nou van?

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 02:01

op die leeftijd mogen ze nog helemaal niet worden uitgebracht toch?
ik neem aan dat je het over ruitersport hebt, niet over aangespannen wedstrijden?

lalunamyo
Berichten: 1273
Geregistreerd: 21-01-08

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 02:11

met wedstrijd klaar, bedoelen ze niet uitgebracht Lachen

gewoon dat hij het gewend is om op vreemd terrein te lopen/presteren,

en hier ook mijn mening, erg vroeg , maar ja jammer !
3 vind ik best, zolang je maar weet wat je doet, en het niet overbelast, en kijkt hoever het paard is.
maar 2 ?? tja jammer

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 02:37

Met 2 jaar wedstrijdklaar betekend dat ze er wel heel vroeg op hebben gezeten. Voordat er een stuur en een rem en een gaspedaal opzit ben je wat maanden verder.
Ik hoop dat ook serieus dat het hier om een tikfout gaat.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 03:15

Idd, apart, lijkt me ook niet heel slim om zo een paard te verkopen want ik denk niet dat je veel koper zult hebben. Dan beter wachten tot hij 3 is (dat is ie per 1 januari) en dan verkopen als 3 jarige en wedstrijdklaar.

Afgezien daarvan heb je niet veel aan een 2 jarige die wedstrijdklaar is want je mag er niet mee op concours, als ie 3 is mag je alleen nog maar dressuren dus heeft weinig zin om een paard zo vroeg te beleren.

Edit; heb even op sporthorses gekeken maar schrik er wel van hoeveel resultaten je krijgt als je zoekt op 2 jaar en niveau B. Twee zelfs met foto's onder het zadel, netjes aan de teugel enz, vind het schrikbarend om eerlijk te zijn.

troi
Berichten: 17027
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:22

Op sporthorses staan zelfs 1 jarigen met niveau B, dus ik denk eigenlijk dat verkopers dit doen om meer aandacht te trekken en dat het niet direct betekend dat ze al ingereden zijn. Nu stonden er geen foto's van 1 of 2 jarigen met zadel op.. Moet wel zeggen dat het vreemd blijft..

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:38

Ik hoop dat je gelijk hebt troi, een 2 jarige die al wedstrijdklaar zou zijn wordt ik niet echt vrolijk van

criollolover

Berichten: 3254
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: boven in drenthe....

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:51

nou ik heb even gekeken en ik kon maar 1! 2 jarige vinden die zadelmak was. de rest was onbeleerd of b nivo, maar bij b nivo stonden geen fotos onder het zadel......een 2 en een half jarige kun je best wel eens op gaan zitten en even een mooie foto maken. vooral als ie al wat volwassener lijkt en sterk overkomt. je gaat natuurlijk niet fanatiek rijden met zo'n dier. zadelmak betekent dat ie de ruiter accepteerd en een paar rondjes kan lopen.

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:54

Ook er 'even op gaan zitten' vind ik echt not done bij een 2,5 jarige, die zijn dan gewoon nog niet volgroeid. Geen enkel paard is vroeg volwassen al ogen ze misschien van de buitenkant zo, van binnen zijn ze gewoon nog niet klaar om ruitergewicht te dragen.
En waarom zou je nu niet even het geduld opbrengen om te wachten en je paard de tijd te geven om uit te groeien Verward

criollolover

Berichten: 3254
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: boven in drenthe....

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:57

ik heb ook een 2 en een half jarige die klaar is om er op te gaan zitten, maar ik heb geen haast, ik wacht mooi totdat ze 3 is. ik zou er nu even op kunnen gaat zitten, zou echt niet zo erg zijn, maar die van mij is nog erg jeugdig en onvolwassen dus ik wacht nog even.

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:53

Ik ken een heeeeleboel paarden die met 2,5 zadelmak gemaakt worden en gewoon in optima forma rondlopen en heb daar dus ook geen moeite mee. Wedstrijdklaar (wwz: niet al te veel voor schut in een B-rubriek) heb je met een beetje getalenteerd paardje ook met 1-2 maanden ohz voor elkaar hoor Lachen

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:12

Ik heb er mmaar 1 gezien op SH van een 2 jarige onder het zadel. Ik twijfel nog een beetje tussen de verschillende meningen over dit onderwerp, maar volgens mij is dat paard op de foto van een handelaar, veel jonge paarden op sporthorses en die hebben denk ik geen tijd om te wachten tot ze 3 zijn? Tja, die willen natuurlijk geld in het laatje en als ze dus blijkbaar op 2 jarige leeftijd al zo mooi lopen gaan ze er dus ook opzitten. Ik weet niet wat ik hiervan vind, je kan natuurlijk langer wachten. Maar als je dit paard zou kopen kan je hem ook daarna in de wei zetten, maar het paard heeft wel laten zien dat hij het kan.

smeetjoew

Berichten: 10662
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:47

Ik ben het met Urielle eens. Niets aan toe te voegen.
Ik heb ook totaal geen moeite met het feit dat paarden op 2,5 jarige leeftijd worden ingereden.

En ik ben het dan ook niet met je eens met je uitspraak " Hoe vaak kom je paarden tegen die in het verleden te vroeg aan het werk zijn gegaan en een aantal jaren later spier- been en rugproblemen hebben." Dat is absoluut niet waar. Als je er een halfjaartje eerder op gaat zitten rij je paarden niet kapot. Paarden worden op den duur kapot gereden als de ruiter niet correct rijdt, dit kan zelfs gebeuren als het paard op 5jarige leeftijd is in gereden. Het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat paarden kapot gaan doordat ze zo vroeg zijn ingereden. Dat komt puur door de ruiters die erop rijden!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:50

maar als op twee jaar wedstrijdklaar is wanneer is hij dan ingereden?
of ben ik 1 van de weinigen die er 6 maanden voor uittrekt om een paard in te rijden?....en dan heb ik het alleen over de basis,geen moeilijke dingen...

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:56

Ik denk niet dat dat je van je voren al weet hoelang je erover doet. De 1 pakt het sneller op dan de ander. Maar vind 3 echt de minimum leeftijd om er eens op te gaan zitten

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:57

Urielle schreef:
Ik ken een heeeeleboel paarden die met 2,5 zadelmak gemaakt worden en gewoon in optima forma rondlopen en heb daar dus ook geen moeite mee. Wedstrijdklaar (wwz: niet al te veel voor schut in een B-rubriek) heb je met een beetje getalenteerd paardje ook met 1-2 maanden ohz voor elkaar hoor Lachen


Hey urielle, mag ik vragen wat ze het eerste jaar qua training dan doen? En blijven deze dieren dan echt oke op latere leeftijd? Het klinkt wel jong, hoor!

Wat is de officiele leeftijd dat een paard een B- wedstrijd mag lopen? Is dat vanaf drie jaar?

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:58

volgens mij dressuur vanaf 3 jaar, springen weet ik niet, volgens mij 5 jaar?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 11:58

het is toch bewezen dat inrijden op heel jonge leeftijd de grootste oorzaak is van kissing spines....lijkt me ook wel logisch

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:02

smeetjoew schreef:
Ik ben het met Urielle eens. Niets aan toe te voegen.
Ik heb ook totaal geen moeite met het feit dat paarden op 2,5 jarige leeftijd worden ingereden.

En ik ben het dan ook niet met je eens met je uitspraak " Hoe vaak kom je paarden tegen die in het verleden te vroeg aan het werk zijn gegaan en een aantal jaren later spier- been en rugproblemen hebben." Dat is absoluut niet waar. Als je er een halfjaartje eerder op gaat zitten rij je paarden niet kapot. Paarden worden op den duur kapot gereden als de ruiter niet correct rijdt, dit kan zelfs gebeuren als het paard op 5jarige leeftijd is in gereden. Het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat paarden kapot gaan doordat ze zo vroeg zijn ingereden. Dat komt puur door de ruiters die erop rijden!


mee eens.
imo worden de meeste paarden stuk gereden door onkundige ruiters.
Weer een poosje op het land zetten na het zadelmak maken is imo het verstandigst en dat kan je zelf doen als je het paard koopt.

Voor vele is wedstrijdklaar: stap, draf,galop en een stuur - meer niet Knipoog

criollolover

Berichten: 3254
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: boven in drenthe....

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:52

Wat is de officiele leeftijd dat een paard een B- wedstrijd mag lopen? Is dat vanaf drie jaar?[/quote]

met een 3 jarige mag je vanaf 1 oktober een b- wedstrijd rijden. mag je geen b en moet je L dan moet je wachten tot ie 4 is

Anoniem

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:58

Sommige paarden zijn wedstrijdklaar als je er zes keer op hebt gereden, persoonlijk vind ik het het verstandigst om een paard zowiezo pas door te rijden na zijn derde verjaardag. Verder is het zo dat een beetje handig ruiter een jonkie inderdaad in no time door een B proef heen kan sturen.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:03

Tussen 2,5 jarigen zit zoveel verschil! Ik heb een ruin op het oog gehad die ik wou kopen, een paard met onwijs veel body en al een echt paard! Hij zou er absoluut klaar voor zijn geweest..mijn merrie is nog wat jeugdig maar heeft ook al heel wat massa voor een 2,5 jarige! Ik hou wel vast aan mijn geloofsovertuiging 'pas met 3 erop' Clown

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:02

detour schreef:
Urielle schreef:
Ik ken een heeeeleboel paarden die met 2,5 zadelmak gemaakt worden en gewoon in optima forma rondlopen en heb daar dus ook geen moeite mee. Wedstrijdklaar (wwz: niet al te veel voor schut in een B-rubriek) heb je met een beetje getalenteerd paardje ook met 1-2 maanden ohz voor elkaar hoor Lachen


Hey urielle, mag ik vragen wat ze het eerste jaar qua training dan doen? En blijven deze dieren dan echt oke op latere leeftijd? Het klinkt wel jong, hoor!

Wat is de officiele leeftijd dat een paard een B- wedstrijd mag lopen? Is dat vanaf drie jaar?


Oktober van het jaar dat ze drie geworden zijn.

De meeste zadelmakke tweejarigen die ik ken worden ergens tussen mei-oktober zadelmak gemaakt, tegen het eind van het jaar lopen ze dan netjes in de drie basisgangen, pasje verruimen, pasje wijken en nette figuren. Veel spectaculairs is dat verder niet dus. Ik ken tot dusver nog maar een paard die vroeg niet meer te rijden was (achtjarige leeftijd), dat paard had een chip.

Kissing spines is grotendeels een stukje rugaanleg. Mijn zwarte bijv. (overigens ingereden op 3,5 jarige leeftijd, die was erg jeugdig nog - en eerlijk gezegd is ie dat als bijna zesjarige nog Bloos Dat is zowel fysiek als mentaal ook echt een kleuter.) is een tijd aan het staken geweest, die heb ik toen laten controleren en ook gevraagd naar kissing spines maar mijn paard heeft een eerder wat strakke rug. Met de 'badkuipmodelletjes' is het gevaar kissing spines er wel (maar goed, als ie een badkuipje is vergt de rug sowieso erg veel aandacht om die goed te houden, bij zo'n paard zou ik zelfs eerder kiezen om die met veel longewerk en werk aan de lange lijnen heel sterk te maken voor daar ruitergewicht opkomt, ook als je wacht tot ie vijf is bijvoorbeeld. En nog eerlijker gezegd: zo'n paard zou ik als het eigen koop was gewoon niet aanschaffen.)

Zelf maak ik de paarden later klaar (als driejarige, of eventueel vierjarige als ze echt heel pril zijn) maar ik zou een goede tweejarige er zeker niet om laten staan. Een wedstrijdklaar paard kan prima pas een maand onder het zadel zijn, desnoods knal je hem zelf alsnog een jaar terug de wei op.

Wedstrijdklaar maken kost bij mij nooit geen zes maanden iig, zelfs een bepaalde pony waar het zadelmak maken tot drie keer toe fout was gegaan was binnen drie maanden volledig terug op de rit.

Wyah_Rona
Berichten: 221
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Amsterdam - Heemstede

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:05

Ik vind het echt té vroeg om een paard in te rijden en op zo'n jonge leeftijd al uit te brengen.

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:31

Veel te vroeg , een mooie leeftijd is tussen 3 en 4 jaar pas beleren .

Dan na het door rijden, en het vertrouwen winnen mssn 1x in de zoooo veel tijd,, B wedstrijdje