Dilemma; welke pensionstal kiezen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Dilemma; welke pensionstal kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 14:43

Hmmmmm ik weet het echt niet.

In november ben ik verhuisd van pensionstal, omdat ik een beetje mot had met de stalhouder (dat verhaal kennen sommigen misschien).

Ik ben toen naar een stal verhuisd, vlakbij mijn huis, en mijn beste vriendin staat daar ook met haar pony.
Ik heb altijd gedacht: Ik blijf hier niet voor lang, want:

*Ik vind het ontzettend huur ( 210 euro per maand) en ik ben van baan veranderd en kan nog maar moeilijk rondkomen, ik ben namelijk de helft minder gaan verdienen.

*Er is helemaal geen weidegang, alleen in de zomer maanden komen ze anderhalf uur per dag in de wei, en ik vind weidegang heel erg belangrijk. Ik vind het gewoon zielig dat hij de hele dag in een stal staat.

* Er staan alleen maar sportpaarden en pony;s, en mensen die dressuur rijden en fanatiek wedstrijden rijden. Daarvoor is deze stal heel erg geschikt, en mijn beste vriendin is ook zo. Er is een binnenbak om de hoek en de verzorging is echt pérfect.
Maar ik ben een recreatie ruiter en ik wil lekker de bossen in met een groep mensen. Ik heb (maar) een simpel haflingertje en ik voel me op die stal absoluut niet op mijn plaats. Hoewel dat denk ik van mij onzekerheid is, want ze mogen me best wel daar en ze vinden Mananzo ook leuk.

Ze gaan wel eens met een paar naar het bos, maar dat gebeurd niet zo vaak.

Voordelen van de stal waar ik nu sta, zijn:

* De paarden worden echt heel erg goed verzorgd en in de gaten gehouden. Je hoeft nergens aan te denken; hoefsmid, dierenarts, wormenkuren, wordt allemaal voor je geregeld.

* Ik zit bij de stal waar ik nu sta dichter bij het bos, ik hoef de weg maar over te steken en ik ben er bijna.

* over een goede maand, zullen de paarden vast wel weer in de wei gaan.

* het is dichter bij mijn huis

* mijn beste vriendin staat er ook en dat is gewoon super. We kunnen lekker samen met onze pony's aan de gang en dat is erg handig.

Maar......

Nu ben ik van de week bij een andere stal geweest en het is daar leuk!!!
Het is echt een recreatiestal, met tinkers en haflingers en mensen die heel veel buitenrijden. Er worden heel vaak ritten georganiseerd en barbeque, spelletjesdagen enzo.

De paarden komen de hele dag in de wei.

Er zijn 2 goede buitenbakken.

De stallen zijn ook goed en zien er heeeeel erg leuk uit.

De sfeer is er heel erg anders, heel erg gezellig.

Het kost maar: 136 euro per maand (scheelt 74 euro per maand)

Die stalhoudster vind ik heel erg aardig, ze is met paarden opgegroeid en haar vader is veearts.

MAAR.......

Het is een stuk verder van het bos af (4,5 km)
En ik sta niet meer bij mijn beste vriendin.

Ja, ik weet het gewoon ff niet meer. War ik nu sta, bevalt het me op zich ook wel goed, ik ben er nu aardig gewendt en Mananzo ook.
Het is wel duur, maar het wil opzich wel, ik moet alleen veel andere dingen ervoor laten.

Nouja, graag zou ik jullie mening willen horen.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:46

Ik zou toch voor de laatste optie gaan. Die 4,5 km is wel te overbruggen, daar wen je wel aan.

De hond is de betere mens

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:54

die 2e stal is dat in lieren? (kramer??? of iets dergelijks) dan zou ik voor de 2e stal gaan, wat ik weet staan er leuke mensen met leuke paarden. Bos is nog best te doen kom ze vaak genoeg tegen. 4,5 km klinkt erg lang maar binnen een half uur ben je der en ik merk zelf dat ik het helemaal niet erg vind om een eind uit te stappen, kom je lekker op adem en is voor je paard ook een goede conditie oefening stuk stappen (ook goed voor de pezen). en zeker het verschil in geld maakt een boel uit.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:55

Stal 2 klinkt veel beter, 4,5 km is een kwartiertje fietsen, en als er daar veel meer dingen georganiseerd worden, sta je daar denk ik veel prettiger met je pony

Goedgekeurd onderschrift :)

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:57

Je paard verhuizen is altijd erg moeilijk, maar het stalgeld is een hele legitieme reden... als het op die andere stal niet zou bevallen kan je weer terug naar de stal waar je nu staat, toch? want je gaat zonder ruzie weg, als je zou gaan...

Misschien moet je het nog een maandje aankijken, dan kan de oplossing vanzelf komen... Of anders: andere argumenten kunnen de weegschaal naar een bepaalde kant op laten slaan... verhuizen blijft vervelend... maar blijven soms ook... Verward

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 15:14

Nee, het is in de Beemte, Marjolein.
Ja, ik ga er nog maar eens een paar nachtjes goed over nadenken.
En jullie meningen kunnen me er ook bij helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:17

Een paar maanden terug heb ik ook een dergelijke beslissing gemaakt. Ik stond op een stal waar de verzorging prima in orde was, mijn paard had het er prima naar zijn zin en alle faciliteiten waren er aanwezig. Toch was ik er zelf helemaal niet happy omdat ik er bijv. niet lekker kon trainen door alle mangelessen die er waren. Verder was die stal ook veel meer gericht op het recreatieve rijden terwijl ik behoorlijk fanatiek ben in mijn trainingen.
Ik weet nu hoe belangrijk het is dat je happy voelt op een stal. En je voelt je toch het gelukkigste tussen allemaal gelijk gestemde stalgenootjes. Die 'Tinkerstal' is dan misschien wel een stuk verder van het bos maar dat is toch geen ramp als je gezellig emt een stalgenootje samen het bos in gaat. Dan heb je lekker tijd om bij te kletsen.
En als ik het prijsverschil zie,.... denk daar maar aan als je die 4,5 km naar het bos toe rijdt *LOL*

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:21

Ik zou denk ik ook voor die 2e optie gaan.
4,5 km valt best wel mee, dat gaat sneller als je denkt, zeker als je met iemand samen rijdt. En dat zal op die stal ook wel sneller gaan gebeuren, aangezien dat meer recreatieruiters zijn. En dan is hij ook nog eens goedkoper.
Het is natuurlijk wel jammer dat je dan niet meer bij je beste vriendin op stal staat, maar er zijn toch ook wel een hoop voordelen.
Succes met je keuze!

Het valt allemaal wel mee met de zwaartekracht.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:23

Ik zou zeker weten naar die tweede stal gaan. Om t stalgeld onder andere want het scheelt je onwijs. Je gaf zelf al aan dat je je niet helemaal op je plek voelde bij de stal waar je nu staat, en Manans komt daar niet genoeg buiten vind jij. Bij die tweede stal komt ie meer buiten en je zei ook dat je het al goed kon vinden met de stalhoudster.
Ik zou het denk ik wel weten als ik jou was. Tuurlijk is het jamemr dat je dan niet meer bij je vriendin op stal staat maar jullie kunnen vast nog wel eens afspreken om samen te gaan rijden toch

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:24

Weken heb ik liggen dubben of ik PAblo zou verhuizen. Ik stond op een stal met alleen een buitenbak, matige kwaliteit stal, slecht voer. Maar wel staat mijn beste vriendin daar. Uiteindelijk heb ik toch voor mijzelf en Pablo gekozen en ben verhuisd. Heerlijk is de nieuwe stal, had ik het maar eerder gedaan. Daar sta ik tussen gelijke mensen, Pablo wordt super verzorgd. Het is duurder maar je krijgt er wel wat meer voor wat zeker de moeite waard is.
Mijn vriendin is d'r rot geschrokken toen ik zei dat ik weg ging, maar kan nu ook wel inzien dat voor mij dit de beste oplossing is. En we hebben nog steeds bijna dagelijks contact!

Dat doen waar jij je happy bij voelt. Je brengt veel vrije tijd en geld door met je paard en dan moet je het wel zo doen dat jij er gelukkig mee bent. Anders kan je beter stoppen en je tijd en geld ergens anders aan besteden. Het is een moeilijk besluit, ik weet het.

Succes.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:27

Ik zou ook voor de 2e stal gaan. Vooral vanwege de wei en de kosten. Want als je nu dingen opzij ervoor moet zetten, het kan altijd gebeuren dat je opeens een grote uitgave moet doen en dan heb je totaal geen reserves.
Ik denk dat je paardje zich ook fijner zal voelen met meer weidegang, het is toch niks 1,5 uur in de wei en dan alleen in de zomer. Ik heb zelf geen bak en geen bos in de buurt, en ik mis het niet.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:32

Ik heb een paar maanden terug ook voor een dilema gestaan..
Ik stond op een pensionstal met binnenbak. gezellige mensen incl instructrice. maar geen paddock gang... binnenbak was vaak 'savonds bezet of verhuurd waardoor ik pas laat terecht kon (werk overdag)
Box was vrij donker (althans geen ramen werd verlicht met TL)
en op 13 km per dag rijden..

Ik ging naar een stalling met een buitenbak.. zonder instructrice..
maar 5 km van huis..(scheelt me 40 euro per maand aan reiskosten) koppie op de gang. iedere dag 1 a 2 (soms zelfs langer) uur naar buiten, nu in de paddock, zomers op het land.
en alle rust als ik 's avonds kom.. dus ik hoef niet meer met tijden rekening te houden..

Voor mij was de keus snel gemaakt.. Ik wist niet of ik dezelfde gezelligheid zou krijgen als op mijn vorige stal maar gelukkig is dit wel het geval..
Ik ben iemand die niet houdt van veranderingen en ik teer snel op mijn zekerheidjes.. maar ik ben blij dat ik deze beslissing genomen heb.

Ga je gevoel achterna zou ik zeggen.. succes

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 15:34

Bedankt voor de meningen!

Ja, ik wil gewoon dat ie lekker naar buiten kan en voor mij hoeft het ook allemaal niet zo 'luxe'.
Het is op die recreatiestal allemaal prima in orde hoor, alles is er ook (spuitplaats, zadelkamer etc.), maar allemaal niet zo mooi als op de stal waar ik nu sta.
Maar dat hoeft van mij ook eigenlijk niet, zelf heb ik ook niet zulke hele mooie spullen voor Mananzo, ik vind dat allemaal niet zo belangrijk. Als ik en mijn pony er maar goed voelen Haha!

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:35

Ik zou gaan verhuizen.
Ik vind dat een paard lekker veel naar buiten moet kunnen.

suc-6!

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:47

Ik zou ook voor die tweede stal gaan. Het belangrijkste is dat je je allebei thuisvoelt, en die paar km overleven jullie wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:49

Shaienne schreef:
Het is op die recreatiestal allemaal prima in orde hoor, alles is er ook (spuitplaats, zadelkamer etc.), maar allemaal niet zo mooi als op de stal waar ik nu sta.

Denk je dat Mananzo dat in de gaten zal hebben? Haha!

Thirza

Berichten: 9260
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:51

ik zou zeker voor de tweede stal gaan!
voor mij is het dan ook erg belangrijk dat mijn paardje lekker de hele dag naar buiten kan.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:02

Ik zou voor de 2de stal gaan! Het is denk beter voor je paardje of lekkerder als hij veel het land op kan enzo, voor jou is het ook leuker als jij vaak met een groep kan buitenrijden enzo, je vriendin kan je ook buiten de paarden om altijd nog zien toch?

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:58

Ik zou ook voor de 2e stal staan.. het scheelt je best veel geld en je beste vriendin kan je ook nog buiten de paarden om zien... en die 4.5 km zou best wel mee vallen en daar heeft ie lekker weidegang Lachen

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 17:01

Hey Gerdien,

Je gaat ons toch niet verlaten he??
Als het beter weer is gaan de paarden wel langer dan anderhalf uur naar buiten hoor, ligt gewoon aan hoe de grond is enzo.
Verder moet je het natuurlijk zelf weten maar iedereen mag je wel bij ons hoor! En het zijn toch niet allemaal wedstrijdpaarden? Als obsession weer in orde is zal ik samen met je gaan buitenrijden!!

Gerdien succes met je keuze en ik zou het jammer vinden als je bij ons weggaat!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:28

Als ik jou berichtje lees, dan denk ik dat je de keuze al hebt gemaakt.
Jij denkt dat je paard het op de tweede stal beter naar zijn zin zal hebben (oa ivm weidegang). Bovendien is het een stuk beter voor jouw portemonnee en dat is ook belangrijk.
Die 4.5km, daar wen je wel aan. Dat is nog maar een half uurtje stappen en als je wat gezelschap hebt dan ben je dat zo vergeten.

* To Belg, or not to Belg *

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:49

persoonlijk zou ik liever op stal 1 staan, maar voor jou klinkt stal 2 beter. Het lijkt me ook fijner voor jezelf als je het gewoon goed kan betalen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 21:08

Ik zou toch voor stal 2 kiezen. De sfeer lijkt me daar beter en het is betaalbaarder.

ieris

Berichten: 1774
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 21:54

Ik zou als ik jou was ook voor stal twee kiezen.
Ik denk dat jou paardje daar veel meer plezier heeft,en dat het voor jou zelf ook leuker is.
Op die nieuwe stal maak je vanzelf wel nieuwe vriendinnen!
Je kunt dan tog altijd nog even langsgaan bij je oude stal.
En 74 euro is echt een hoop geld,als je daarlijk is iets onverwachts moet betalen is het tog wel fijn als je nog wat geld achter de hand hebt.
Succes met je keuze!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:55

ja, ik ken zo'n moeilijk keuze hoor!!!! Heb er ook ERG lang over gedaan om uiteindelijk echt de stap te zetten! Ik stond juist op een recreatiestal, maar met de nadelen van niet kunnen trainen door slechte bak, bij teveel water, bij vorst, er werd gelongeerd in de bak (grrrr...) etc etc.
Ik heb nu gekozen voor een plek waar ik altijd met welke weersomstandigheden ook kan doortrainen, wel zo goed voor m'n paardje en fijn voor mij met alle extra faciliteiten die ik nu heb.

Het beste is altijd om er even tijd overheen te laetn gaan voordat je een beslissing neemt, rustig alles op een rijtje te zetten, jezelf goed op de hoogte laten stellen van de regels die gelden op stal nr.2 etc etc.
Mijn ervaring is dat je een beslissing die je a la minute neemt, dat je daar vaak achteraf op terugkomt..........

SUCCES!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, J30d en 114 bezoekers