'MIJN paard schrikt nergens van.'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellarose

'MIJN paard schrikt nergens van.'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 07:39

'Ja dit kan best hoor, want mijn paard is zo mak, hij schrikt echt nergens van hoor, want ik heb hem zelf opgevoed en ik ken hem helemaal en blabla..'

Rolleyes

Ik denk zelf dat dit echt niet waar is, hoe mak en braaf je paard ook mag zijn, het braafste paard kan schrikken, en het blijven nog altijd vluchtdieren.

Stelling: Elk paard kan ergens van schrikken.

johanna84

Re: 'MIJN paard schrikt nergens van.'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 07:41

daar heb je gelijk in. maar ik denk vooral dat ieder paard een andere reactie geeft met schrikken.
mijn paard vlucht echt als ze schrikt, terwijl mijn pony met beide benen op de grond blijft Haha!
maar het blijft altijd opletten!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 07:46

Wou dat het waar was dat mijn paard nergens van schrok, wat is dat dan ontzettend relaxed rijden zeg... Niet meer alert te hoeven zijn voor wat er om je heen gebeurt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 07:55

Je hebt er wel gelijk in dat elk paard wel eens kan schrikken , MAAR niet elk paard gaat er dan daadwerkelijk vandoor Knipoog
mijn pony heb ik nu 2 jaar en die is er echt nog nooit vandoor gegaan dat doet ze gewoon niet. Als ze iets eng vind springt ze opzij of kijkt ze er snuivend naar. Terwijl mijn bijrijd paard eerst wegrent en dan pas kijkt Knipoog

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 07:56

Helaas hoor je dit zoooooo vaak... Maar het is en blijft zo dat paarden vluchtdieren zijn..
Ze kunnen nog zo mak zijn, maar als er 1 ding gebeurt wat ze nog niet kennen, of toch wel een beetje spannend vinden kunnen ze iets schrikken.
Het is natuurlijk hoe je het bekijkt... schrikt het paard d.m.v zjin hoofd omhoog en ineens stilstaan? Of schrikt hij door er vandoor te schieten, er zijn zo veel verschillende soorten schrikreacties..
Het ene paard schrikt anders dan de ander, maar mijn mening blijft.. Hoe mak je paard ook is, schrikken is voor het paard natuurlijk en dus elk paard doet dit! Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 07:59

Was het maar zo'n feest dat ie nergens van schrok Haha!

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:00

Triomf schrik niet zo heel erg snel Lachen
De afgelopen dagen met die wind kan er van alles voorbij vliegen, daar verblikt of verbloosd meneer niet van, maar als er naast de bak een stoel anders staat, dan gaat hij er met een boog om heen, of als we stappen dan gaat hij stil staan en op ze gemak kijken zovan oef dat is eng Clown
Zo staat er al een paar weken een container met afval naast de bak en deze zit volgens mij vol bakkabouters, zo loopt hij er 10 keer langs en dan ineens is het heel eng.
Dus ja ik ben het met je stelling eens ieder paard kan schrikken.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:07

Elk paard heeft wel ergens schrik van...

Bij mijn 3,5 jarige merrie weet ik gewoon nog niet van wat? Haha!

Ze kijkt wel es rond soms tussen de trailers en zo, maar is echt zo zelden geimponeerd door iets.

Dit heeft niet enkel voordelen hoor. Het is zo'n ongelofelijke lefgozer en waaghals... dat je af en toe je hart es moet vasthouden. Sigaar

Vb als we met de tractor op de weide komen op te toppen of zo, snelt ze erop af en gaat ze snuffelen, of zo echt in de weg staan... Maar ja, als veulen deed ze dit al, als de mama wegrende, draaide zij haar om om de boel es te verkennen.

Maar echt bomproof??? geloof ik van geen enkel paard

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:10

Mijn paard schrikt regelmatig, trapt op de rem en blijft staan. Ze vertoont gelukkig geen vluchtgedrag en dat koppel ik vaak aan "schrikken". Als mens schrik je ook regelmatig van onverwachtse zaken; hoe reeel is het dan om dat van een paard niet te verwachten/kunnen zeggen?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:11

Elke paard kan schrikken, netzoals elke mens kan schrikken. Je kunt alleen je paard aan zoveel dingen proberen te wennen. En dan kan hij nog steeds schrikken van iets onverwachts.

Als één van mij schrikt dan zetten ze 1 a 2 stappen opzij en gaan kijken. Met een heel erg geval draaien ze zich 180 om, maar daar blijft het dan bij... tja, dat is niet echt wat andere mensen "schrikken" noemen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:12

Het gaat niet om het schrikken, het gaat om wat er daarna gebeurt.
Mijn paard schrikt wel, tuurlijk, maar ik ken hem goed genoeg om te weten wat er daarna gebeurt en er goed op in te kunnen spelen.
Ik ken ook geen paarden die nooit schrikken, maar wel paarden die enorm uiteenlopende schrikreacties hebben.

Ik vind dat zinnetje van: 'ja, maar wat dan als je paard schrikt?' ook echt grote onzin. Een misstap kan minstens zo gevaarlijk zijn, maar ik denk ook dat we eens op moeten houden om overal gevaar in te zien.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:13

tuurlijk kan elk paard ergens van schrikken, maar ik zeg het ook hoor. mijn paard schrikt namelijk ALS ze al schrikt in zeer geringe mate. ze verstijfd of doet 3 passen wat harder in draf, maar zolang je zelf rustig blijft gaat ze vervolgens verder alsof er niks aan de hand is Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:13

Er is verschil tussen schrikken en vluchten. Knipoog

Schrik je zelf nooit?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:14

onze schrikt amper, maar natuurlijk schrikt hij wel eens ( al heb ik dit nog niet meegemaakt) ( klopt af).

Paarden zijn vluchtdieren, en ik dwenk dat elk paard verkeersmak te maken is, maar van onverwachtse dingen zouden ze nog altijd kunnen schrikken.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:15

patsur schreef:
Was het maar zo'n feest dat ie nergens van schrok Haha!

Haha dat denk ik ook weleens, al zou het dan denk ik wel saai worden...
Paarden blijven vluchtdieren hoe dan ook ..
De mijne springt ook op zij en komt daarbij af en toe ook met 4 benen omhoog of stijgerd/bokt..

Maar ik durf niet met volle 100% te zeggen dat hij er nooit vandoor zou gaan want die aanstalten maakt ie weleens

Dus mijn conclussie is (al jaren) ja elk paard kan indd schrikken
Laatst bijgewerkt door S_uus op 26-11-08 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:15

Idd, mijn paard schrikt wel, maar vlucht niet. Heb haar nu 13 jaar en ben nog nooit met haar op de loop geweest, omdat ze ergens van schrok.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:17

Tsja.. ALs mijn pony nog leefde had ik jullie van harte uitgenodigt.. mevrouw schrok nergens van... ik heb in die 3 jaar in ieder geval niets kunnen ontdekken en ik deed rare dingen met dat beest hihi... Ik heb zelfs onze jonge shet verkeersmak gemaakt met haar... Gewoon samen gaan wandelen, hij zag dat Sun het niet eng vond, dus liep meneer ook gewoon door. Nu hij echter is aangereden door een traktor schrikt hij sneller overal van... of zou het zijn dat hij nu met een mietje van een paard op de wei staat?! ik weet het niet...
Mijn paard echter is een mietje... Schrikt al van een stoeptegel die bij wijze van niet goed ligt... ofja schrikt... dat is gewoon heel eng en dan moet je heel moeilijk lopen voor je erlangs kan hoor... Tong uitsteken

*heeft even reakties gelezen... Mijn paard schrikt eigenlijk ook niet door te vluchten meestal (behalve als een traktor/vrachtwagen of aanhanger die veel geluid maakt/klappert te dicht bij komt) dan wil hij wel omdraaien en wegrennen.. maar anders blijft hij vaak verstijfd staan.. kijken.. ofwel draait hij een keer om, althans dat probeert hij.. maar hij moet van mij altijd gaan zien wat hij nou eng vond.. en dan valt het daarna altijd reuze mee...

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:18

Het is onmogelijk dat een paard nooit schrikt, het is nou eenmaal een levend wezen.. Wijzelf schrikken toch ook af en toe..? Als er iets onverwachts gebeurt, kan je nou eenmaal schrikken, is heel natuurlijk hoor Knipoog Je hoeft totaal niet bang te zijn voor hetgene waarvan je schrikt, als het onverwachts gebeurt heb je soms een schrikreactie.. Ook brave paardjes schrikken dus Lachen gelukkig maar toch..? anders werd het paardrijden wel erg saai, als er nooit eens iets onverwachts gebeurt.. het houdt de spanning erin Haha!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:20

Ik denk dat veel mensen schrikken met vluchten verwarren.
Een paard dat niet vlucht, schrikt niet denken veel ( want paarden zijn immers vlucht dieren.)
Mijn pony is niet snel bang, maar schrikt ook wel eens ergens van. Dat ze vervolgens niet op de vlucht slaat is een ander verhaal Lachen

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:28

idd, elk paard kan schrikken, maar daar moet je zelf ook op allert zijn Knipoog die van mij verzint elke keer wat anders als hij schrikt, ene keer al een mafketel er vandoor gaan en de andere keer stokstijf blijven staan en ernaar staan staren, ah dat houdt het paardrijden leuk he Haha!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:30

Die van mij schrikt echt bijna nooit, mocht hij iets eng vinden is het enige wat hij doet een beetje kijken. Maar écht schrikken? Nog nooit meegemaakt! Terwijl ik toch echt overal met hem kom.

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:33

Natuurlijk schrikt mijn paard wel eens, maar dit gebeurt eigenlijk vrij weinig. Dit komt omdat ik haar altijd zoveel mogelijk aan verschillende situaties heb laten wennen, waardoor ze deze situaties (lees: opvliegende vogels, wapperend plastic, voorbijrijdenden motoren/tractoren/vrachtwagens) als redelijk 'normaal' beschouwt waardoor ze minder snel schrikt.

Toevallig was mijn paard inderdaad nog niet verkeersmak toen we haar kochten, maar dat wil niet zeggen dat ze zo verkeersmak is omdat ík haar getraind heb. Dit kan op zich iedereen voorelkaar krijgen, het is maar net hoe je het aanpakt (misschien extreme zenuwpezen uitgezonderd). Elk paard wat ik rijd train ik buiten op deze manier, bij de een duurt het alleen wat langer dan de ander. Wel hebben ze geleerd om niet direct weg te rennen als ze wel eens ergens van schrikken. Want ik vind er weinig aan als ik om de haverklap aan de kletter ga met mijn paard omdat er een eend het water uit vliegt.

Nu is het wel zo dat mijn paard het heel enkel wel eens op haar heupen heeft en dan een plasticje ineens wél eng vindt. Knipoog Dit blijft dan bij wat snuiven, en ze is goed te kalmeren.

Edit: Ik durf mijn paard wel bomproof te noemen. Met oud en nieuw waren er van die ettertjes die rotjes in de bak gooiden (vanaf de weg), hier reageerde mijn paard niet op. Ook reed ik met dorpsfeesten in de optocht mee tussen de muziek en mensen.
Met haar help ik ook altijd andere paarden verkeersmak te worden. Ik neem haar binnenkort ook mee voor het andere paard wat ik rijd, omdat deze nogal een schijtluis is, en het daarom vrij lang duurt voordat ik hem echt verkeersmak heb (als ik met hem alleen rijd).
Laatst bijgewerkt door Utopiaatje op 26-11-08 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:35

tuurlijk! Haha! Mijn paarden zijn ook de aller aller liefsten !! Lachen maar ze schrikken echt wel hoor!

duhh! het zijn kuddedieren Knipoog

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:45

Nou dan wil je het niet weten van gisteren avond.

De meeste pension klanten gingen in groep van 2 naar buiten de naar ander kant en de ander de ander kant.

Toen iederéén buiten was gegaan was mijn paard vrij onrustig. Dat voelde ik ook lettelrijk. Ook al viel er een takje daar schrok ze dan ook gelijk van.

Als mijn paard 3 keer ergens van schrikt stop ik altijd omdat ze dan te onrustig is.

Voor de rest heb ze nergens last van; zou misschien verlating angst zijn?... wie weet.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:48

Elk paard schrikt ergens van
De reacties zijn alleen bij ieder paard anders, en de ene schrikt sneller dan de andere.