Dilemma, dillema... (lang verhaal)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Dilemma, dillema... (lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 17:11

Zoals sommige van jullie misschien wel weten, krijg ik dit jaar mijn eigen pony.
Dit is de Haflinger Margot die ik al 4 jaar verzorg en waar ik echt een band mee heb. Ik heb haar in die 4 jaar echt leren kennen, en ik zie haar al 2 jaar als mijn echte "eigen" pony.
Ik wist toen al eigenlijk dat ze later van mij zou worden, en zelfs de eigenaar ook en hij heeft zelfs al 2 geintreseerde kopers laten weten dat ze aan niemand anders zou verkocht worden dan aan mij Lachen
En nu is de tijd aangebroken dat ze toch te koop staat, al was het voor mij heel onverwachts, omdat hij met de merries fokt en hij dacht nog een paar jaar mee te gaan.
Maar helaas moet hij daat weg met de paarden, want het land wordt verkocht.
Dus eigelijk staan al zijn paarden nu te koop:
Een hengstje van bijna 2
Een hengst van bijna 3
De dochter van Margot, Tosca die dit jaar 5 wordt
en Margot zelf dus.

Toen hij vertelde dat hij daar weg moest en dat ik Margot mocht kopen, schrok ik even, want ik had het nog helemaal niet verwacht dat ze nu al te koop stond.
Maar omdat hij al zijn paarden kwijt moet, mocht ik ook nog kiezen.
Margot of Tosca.
Natuurlijk zei ik dat ik Margot nam, omdat zij nou eenmaal me allesje is, en ik haar niet aan iemand anders over wou laten. Daar moest ik niet aan denken.
Toen moest ik even denken wat ik dan precies met haar wou doen als ze eenmaal van mij was; Western omdat ik daar erg van hou.
Nadeel is dan dat ik les moet nemen bij een andere stal en de uitrusting is nou niet bepaald goedkoop.
Of Engels omdat ik op de manege werk waar ze niks anders doen, gratis les krijg en ik op dit moment niet anders rij.

Maar gister was ik aan het rijden met Margot en ik had totaal geen zegge over haar. Ze is best hard geworden in d'r mond en ze accepteerd het bit niet meer. (ik rij met een D-trens)
Ik heb haar gister gelongeerd met bijzet, maar ze zit alleen maar terug te trekken Frusty
Na gister ben ik dus gaan denken of ik haar wil hebben.
Als zij zo blijft kan ik er eigelijk weinig mee, en blijft ze alleen nog maar leuk voor buitenritten. Echt wedstrijden rijden wordt niks.
In tegenstelling tot Margot is Tosca nog "rijp", ze is op haar 4e pas ingereden, en kent het bit nog nauwelijks.
Met haar zou ik veel meer kanten op kunnen.
Jullie snappen mijn Dillema denk wel?
Het wordt nu kiezen tussen een pony waar ik verliefd op ben, maar eigenlijk weinig kanten mee op kan. Of een rijpere pony waar ik nog mee kan beginnen.
Ik zou graag jullie mening willen weten, want ik zit hier echt mee Verdrietig

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 17:54

Als een pony hard in haar mond is ligt dit aan de hand van de ruiter.. Met veel geduld en oefening (met goede instructeur) kan je hier gerust veranderin in aabrengen hoor!

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:11

Je moet goed bij jezelf nagaan wat je wilt. Wil je wedstrijden, of wil je recreatief en lekker bezig zijn met je pony. Als je persee graag wedstrijden wilt gaan rijden, zou ik Tosca nemen. Ze is ook nog jonger, dus je kan er verder mee komen. Tis natuurlijk wel moeilijk om dan afscheid te nemen van Margot, maar ik denk dat dat iets is waar je zelf mee moet leren omgaan. Helaas moet je in t leven keuzes maken.
Maar als je nou echt persee Margot wil houden, zal je je erbij neer moeten leggen, dat wedstrijden rijden, en vooral t verder komen in wedstrijden, moeilijker zal zijn.
Denk goed na over wat je wilt.

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:31

dit is inderdaad een dilemma maar ik ben het met LMsWinnetou eens, keuzes maken is eenmaal heel moeilijk. laat het even weten wat je hebt gekozen he, ben benieuwd, succes ermee!

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:40

Ik zou voor tosca kiezen. Zeker als je (zoals ik uit je berichtje opmaak) wedstrijden wilt gaan rijden. Maar dan moet ik er wel bij zeggen, dit geld alleen als het tussen jou en tosca ook goed klikt, het dier moet wel voor je willen werken anders is er voor beiden geen lol meer aan!!! veel succes in ieder geval, lijkt me wel een moeilijke keuze.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 19:14

Ik ben het ook met LMsWinnetou eens! Maar als je die pakt waar je je niet gelukkig mee voelt heb je er nog niets aan!
Ennuh.. hoe is het dan gekomen dt Margot zo hard is in haar mond??

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 21:03

Ik denk dat je dit echt zelf moet beslissen. Jij kent beide pony's en moet afwegen wat je het belangrijkste vindt. De pony waar je al jaren verliefd op bent of een jongere pony.
Ik kan me voorstellen dat je dit enorm moeilijk vind, maar het enige dat helpt is jezelf de tijd gunnen om alles goed te overdenken. Zet van beide pony's bijv. eens de voor- en nadelen naast elkaar.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 21:52

De keus is aan jou!
Zelf heb ik een aantal jaren geleden mijn toenmalige verzorgpony gekocht. Ik wist eigenlijk altijd wel dat ik haar ooit zou kopen, ik was ook de enige die echt wat met haar kon. Ondanks dat donja toen 17 werd (dit jaar wordt ze 20), een koppige fjord is die rustig haar nek ervoor gooit, moeilijk drachtig te krijgen is (ze is kieskeurig in de hengstenkeuze!), al wat ouder is en alleen af en toe nog een buitenritje meegaat, heb ik jaren vanalles met haar beleeft en ze zal ook nooit meer weggaan.
Wel heb ik haar het eerste jaar dat ze van mij was laten dekken en de dochter die daaruit is gekomen, zal ook blijven en uiteindelijk haar moeder opvolgen (vermoed ik).

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 23:20

Als het ook klikt tussen jou en Tosca en je kunt voor hetzelfde geld dus een jongere Haflinger kopen, dan zou ik dus voor Tosca kiezen.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:04

jezus wat een moeilijke keuze ik zou echt niet kunnen kiezen. ik kan je dus echt geen tips geven ik hoop dat je een goede keuze kunt maken zonder dat je spijt krijgt en ik denk dat dat wel moeilijk zal zijn
misscien kun je zorge dat de andere nar een vriendin of kennis of zo gaat ben je d'r toch niet helemaal kwijt
succes

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:01

Waarom is Margot zo hard in haar mond geworden? Ben jij de enige die erop rijdt? Ben je niet bang dat er met Tosca hetzelfde gaat gebeuren?

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:05

ik zou eigenlijk geen van beide nemen. Over beide ben je niet helemaal tevreden en een paard kost evrschrikkelijk veel geld, waarom zou je dan de keuze tot 2 beperken als er nog genoeg andere paarden te koop staan.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 15:02

Dat Margot zo hard in d'r mond is geworden is deels mijn en deels de eigenaars schuld.
Omdat hij de paarden voor zoveel maanden binnen houdt, kan ik Margot alleen beweging geven door te rijden door de straat.
Er is ook geen bak in de buurt waar ik terecht kan en het weiland is of nat of bevroren.
En probeer dan maar eens normaal te rijden met een sterke haflinger die dagen stil heb gestaan en die voor elke stilstaande auto opzij springt

Maar ik kan Tosca trouwens helemaal niet kopen (bedacht ik me die avond dat ik dit had getypt) want ze is drachtig en de eigenaar moet dit jaar weg, dus dan zou ik het veulen erbij moeten kopen,....
Daar sta ik eigelijk ook niet echt om te springen.
Dus dan gaan we maar even goed trainen met Margot.
Ik weet nu een bak waar ik waaarschijnlijk terecht kan, dus 'k ga het daar even vragen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 15:18

DAt veulen kun je toch weer verkopen, dat is het punt niet. Die staan op de meeste stallen voor weinig of gratis bij de moeder dus daar moet je je niet druk om maken.
Dat ze hard is in de mond, dat is op te lossen. Als je onder deze omstandigheden een andere pony neemt die nog zacht is in de mond, dan wordt die op den duur ook hard, dus omstandigheden EN rijstijl aanpassen.

Nu nog de keuze western of engels: probeer dat wat je doet ook goed te doen. En als je moet kiezen tussen slecht western (omdat de mogelijkheden beperkt zijn) en goed engels, kies dan voor engels. Veel mensen denken immers western te rijden terwijl ze eigenlijk alleen maar aan het freewheelen zijn, dat is voor hun leuk maar voor de training van het paard heeft dat 0,0 waarde. western houdt toch meer in als alleen een westernzadel op de rug van je paard leggen.