Tinker-tweeling verhaal.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Tinker-tweeling verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 19:22

Ik had jullie al vetelt van Jena, de drachtige merrie van twee veulens.
gister avond had ze geworpen. (ik was er niet bij hoor) ze was kerngezond en in een topkonditie. ze had er ook geen moeite mee ofzo. het eerste veulentje dat werd geboren was dood. het was een mooi merrietje en vrij groot wat heel erg opviel. de tweede, een hengstje, was ook erg groot. 4com kleiner dan de andere. er was al gelijk iets geks aan de hand, want jena ging gewoon eten en liet het levende wezentje gewoon daar liggen. ze hadden het hengstje (dat spirrit moest gaan heten en merrie rain) gelijk met zuurstof buistjes vasgemaakt. maar helaas. na ±15 min. had het diertje een hartstilstand. het waren twee prachtdiertjes. ik heb n.l. een foto van de 2 gezien toen ze dood waren.
spirrit had meer zwarte dan witte vlekken en rain meer witte.
vandaag waren ze begraven. de dierenarts had (zei hij) nog nooit zo iets verbazends gezien dat alles kerngezond was enzo.
maar als het hengstje was blijven leven was het denk ik erg zwak geweest en had het wel iets in zijn hersenen wat erg vaak voorkomt.

rest in peace: spirrit en rain.
de twee tinkerveulentjes die het erg ver hebben geschopt!

groetjes, Myra

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:34

Helaas, het komt inderdaad in bijna alle gevallen voor wanneer een merrie zwanger is van 2 veulens. wel zonde, erg jammer als ze inderdaad zo mooi zijn. sterkte voor de merrie en de rest!
Groetjes Ilse

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 20:01

ja, het komt idd erg veel voor. en als 1 het overleeft is die niet ster!
maar gek, want veulens als moeder waren heeeeel erg gezond. had de dierenarts nog nooit gezien.
Myra

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 20:19

Wat jammer dat ze het niet hebben gered.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:49

Wat jammer!
de merrie gaf, zoals ik uit je verhaal kan opmaken, al wel aan dat ze wist dat hij het niet ging halen, maar wel sneu hoor! Vooral omdat ze al zover waren gekomen.
Geef je merrie maar wat extra aandacht, dat heeft ze wel verdient!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 01:16

Myra schreef:
ja, het komt idd erg veel voor. en als 1 het overleeft is die niet ster!
maar gek, want veulens als moeder waren heeeeel erg gezond. had de dierenarts nog nooit gezien.
Myra



Heel erg zonde... sterkte
Mijn vorige paard was er 1 van een tweeling... ook zijn broer is blijven leven.
Wietje was de zwakste maar is een beresterk paard geworden, dus het kan wel hoor.....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 01:24

Wat sneu dat ze het allebei niet gered hebben Verdrietig !
Zijn ze op tijd geboren, of veels te vroeg?? Jammer hoor....

Mer1980

Berichten: 18831
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 09:29

Toen ik mijn merrie liet dekken bleek bij de eerste scan ook dat ze drachtig was van een 2-ling. Ik heb besloten dat risico niet te nemen en er 1 weg te laten knijpen. Dat is gelukkig goed gelukt. Ze is nu succesvol drachtig van een 1-ling. De kans dat een 2 ling het overleefd en gezond is, is maar 2 %. heel veel sterkte.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 11:14

He wat jammer.. maar idd dit gebeurt wel vaker Boos! Ik heb trouwens de vader van de tweeling mogen bewonderen vorige week Haha! Maar veel succes met Jena in elk geval!

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 11:40

echt jammer

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 19:21

snowdon schreef:
He wat jammer.. maar idd dit gebeurt wel vaker Boos! Ik heb trouwens de vader van de tweeling mogen bewonderen vorige week Haha! Maar veel succes met Jena in elk geval!


mooi is ie he? ik had mac o'bright op een video gezien.... Kwijl Kwijl
echt een lekkerding zeg! maarja. helaas helaas.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 19:26

Sterre schreef:
Wat sneu dat ze het allebei niet gered hebben Verdrietig !
Zijn ze op tijd geboren, of veels te vroeg?? Jammer hoor....


dat is ook iets dat perfect was. de veulentjes waren precies op tijd geboren! de grote was perfect, hoe de veulentjes lagen in de buik... Huilen Verdrietig

het gekke was dat we maar liefst 80% kans hadden dat 1 of misschien wel 2 het zou halen. alleen nu heeft eentje het zelfst niet gehaald!
jammer *snif, snif!*
maarjah, misschien als er al eentje was blijven leven dat het veulen misschien na 5 weken ofzo een spuitje kreeg, misschien had er iets met de hersens kunnen gebeuren wat veel gebeurd bij een tweeling.
dank voor jullie steun!
(owja, met sunny gaat alles heel goed! als ik haar wat laat rennen in de bak, blijft ze altijd dicht bij mij, en als ik stop komt ze naar me toe lopen, maar blijft helaas 1/2 meter afstand. maar wel een heel goed begin zou ik zeggen! -nou, begin Tong uitsteken )

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 13:53

Wat erg zeg..
Sterkte!
Gelukkig maakt de merrie het goed!