paard 12pk??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haike
Berichten: 13520
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

paard 12pk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-03 10:42

Dit las ik net op hoppa.to. Weet dat het eigenlijk niet mag maar vond het wekl leuk!!

Paard 12 PK?
Hoe groot is de maximale kracht van een dier? Dat kun je berekenen door een wiskundige formule los te laten op de afmetingen en spiermassa van een dier. Wat je je dan kunt afvragen: zou een paard niet meer kracht kunnen leveren dan 1PK (Paardekracht)?

Deze vraag hebben een Amerikaanse en Canadese onderzoeker zichzelf ook gesteld. Ze zijn achter hun computer gekropen en wat bleek. Een paard van 600 kilo heeft minstens 12 PK! Wat blijkt nu, de Amerikaanse uitvinder James Watt heeft twee eeuwen geleden de stoommachine uitgevonden. De stoommachine moest het paard gaan vervangen als trekkracht voor karren en wagens. James Watt had dus een maat nodig om te bepalen hoe sterk zijn stoommachines waren. Hij is bij zijn berekeningen van een gemiddelde kracht uitgegaan die een paard een hele dag kan leveren. En niet bij een piekprestatie.
Dus eigenlijk heeft iedereen minimaal 12 paarden! Gelukkig hoef je er maar een te voeren.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 15:04

Hihi, wel grappig ja. Ik vond dat ie ook al hard ging op 1 pk. Maar met 12 pk kan ik me dat al beter voorstellen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 17:50

On het nog wat ingewikkelder te maken. Een paard heeft zelfs maar 0,5 pk. 1 pk staat voor een span paarden voor een koets/kar. Vroeger gingen ze uit van 2 paarden per kar. Samen zijn zij dus 1 pk.
Het is zelfs zodat het engelse spoor (vd trein) op de breedte gemaakt is van een span paarden. Als je de treinkenners moet geloven (dat ben ik dus niet) passen er precies 2 trekpaarden tussen het engelse spoor.

haike
Berichten: 13520
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 11:09

PriscaZ schreef:
On het nog wat ingewikkelder te maken. Een paard heeft zelfs maar 0,5 pk.


En in de tekst staat toch een paard van 600 kilo 12 PK?? Of kan ik niet lezen?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 13:12

haike"]
[quote="PriscaZ schreef:
On het nog wat ingewikkelder te maken. Een paard heeft zelfs maar 0,5 pk.


En in de tekst staat toch een paard van 600 kilo 12 PK?? Of kan ik niet lezen?
[/quote]
Ja je kunt goed lezen. Maar Prisca maakt van een P(aarden)K(racht) een P(aarden)K(ar) en dan valt de berekening natuurlijk anders uit.