babygeitjes in de woonkamer *ze zijn dood*

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

babygeitjes in de woonkamer *ze zijn dood*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 15:55

Gisteren zijn er twee baby-geitjes geboren in de stal. Beetje koud maar met een dikke laag stro en een warme moeder moesten ze het kunnen redden.

Vanmorgen waren ze nog levendig maar vanmiddag ging het helemaal mis. Het bruine geitje lag helemaal verzwakt en half dood in het hok, de andere ging nog wel maar holde ook achteruit.

Nu hebben we dus aan weerszijden van de houtkachel een babygeitje liggen en zijn we driftig pogingen aan het ondernemen om ze uit de fles te laten drinken wat ze tot nu toe nog niet echt willen.
Voor de bruine vrees ik het ergste, die is te zwak om te bewegen, het bonte geitje mekkert nog een beetje. Ik hoop dat we die er nog bovenop krijgen.
Als iemand nog tips heeft?

Dit zijn ze trouwens:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Percy op 09-02-03 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt


snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:58

owww wat lief!!!! jammer dat ze zo ziek zijn Boos! Laten we hopen dat ze t overleven (dan zie ik ze volgende week ook nog...) Biedt ze maar veel warmte en genegenheid Lachen

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 15:59

Ah lief joh !
ik hoop dat ze snel weer beter zijn

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:03

Als ze echt niet uit de fles willen drinken kan je dan niet af en toe mama even erbij halen?
Sterkte ermee!

:evaw:

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 16:21

Het heeft geen zin om de moeder er bij te halen. Ze zijn te zwak om te staan, ze hebben zelfs geen zuigreflex meer. Ik moet elke keer in de speen knijpen om melk in hun bekjes te krijgen. Het bonte geitje slikt het dan wel door maar het bruine geitje is aan het doodgaan Huilen

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:26

Heb je er een dierenarts over gesproken? Misschien dat hij ze nu een supplement kan geven waardoor ze geholpen worden en daardoor sterk genoeg worden om toch te gaan drinken.

Ik zou zeker bellen hoor!!

Groetjes,

Jola

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:39

Percy,
Ik zou inderdaad toch de dierenarts erbij halen. Misschien heeft hij wel een idee wat er aan de hand is. Denk je dat het door de kou komt? Misschien kun je ook even bellen en zien wat de DA ervan zegt. Jemig, ze zijn zo lief! Ik hoop dat ze het allebei overleven hoor! Veel sterkte!

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 17:32

Ah wat zielig. Ze zijn zo lief om te zien. Hopenlijk overlkeven ze het allebei.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 17:42

Ik denk dat je misschien met sondevoeding nog wat kunt doen? Ik zou de dierenarts erbij halen hoor!

Je suis Charlie.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 18:02

De dierenarts was de eerste die ik gebeld had maar ze hebben maar twee dingen nodig en dat is melk en warmte. Het flesje werkte nog niet echt dus heb ik ze met een spuitje gevoerd. De een is er nog steeds heel slecht aan toe en ligt met twee kruiken bij de kachel, de ander (bonte) staat weer op zijn pootjes, wel zwak maar die lijkt aardig bij te komen.

Veel meer kan ik niet doen voor ze, het is afwachten. Ze zijn door de kou verzwakt en konden toen ook niet meer opstaan om te drinken. En dan gaat het snel bergafwaarts met zulke jonge dieren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 18:06

Heb je moedergeit er al bij gehad?

Je suis Charlie.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 19:41

Hebben ze wel biest van de moeder gehad? Die kun je ook als poeder kopen. Het is heel belangrijk dat ze meteen biest krijgen, anders missen ze essentiele stoffen om te overleven. Wij gaven verstoten lammetjes eerst ook 2 dagen lang biest, dan pas andere poedermelk.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 20:00

Lukt het om de moedergeit te melken? Probeer dan iig het uier steeds goed leeg te melken ookal moet je een deel van de melk weggooien. Mochten ze het nu wel redden, is iig het uier niet opgedroogd na een paar dagen.

Ik heb altijd warmtelampen in het hok hangen als er lammetjes zijn. Ookal is het later in het seizoen, de eerste dagen kunnen ze het vaak wel goed gebruiken.

Wat je eventueel ook kan proberen is een deel van een handdoek of washandje in de (opgewarmde) moedermelk te dopen en dat in het bekkie te stoppen. Soms gaan ze daar wel een beetje op sabbelen.
Of lauw water met suiker.
Maar geef ze geen gewone melk, ook niet verdund. Daar schijnen ze dus echt niet tegen te kunnen...
Met melk of water in het bekkie spuiten moet je wel oppassen, je spuit het zo in de longen als ze niet zelf slikken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 20:11

Percy schreef:
De dierenarts was de eerste die ik gebeld had maar ze hebben maar twee dingen nodig en dat is melk en warmte. Het flesje werkte nog niet echt dus heb ik ze met een spuitje gevoerd. De een is er nog steeds heel slecht aan toe en ligt met twee kruiken bij de kachel, de ander (bonte) staat weer op zijn pootjes, wel zwak maar die lijkt aardig bij te komen.

Veel meer kan ik niet doen voor ze, het is afwachten. Ze zijn door de kou verzwakt en konden toen ook niet meer opstaan om te drinken. En dan gaat het snel bergafwaarts met zulke jonge dieren.


Percy ik heb een emmer met een speen, die had ik voor zuiglammetjes. Die hang je op doe je melk en en iets warms een kruik of zo dan kunnen ze als ze door de eerste moeilijke tijd heen zijn de hele nacht drinken en jij slapen, kom maar halen hoor

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 20:32

Ach jeetje Percy Verdrietig .... hoe gaat het inmiddels? Het is al weer een paar uur later! Ik zal heel hard duimen dat het goed gaat, ze zijn echt Lovers !!
Als ze het redden, ben ik toch bang dat je ze moet houden Knipoog !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 20:43

Van dat aanbod maak ik maar wat graag gebruik als we zover komen Sarabande Lachen

Ze hebben gisteren wel gedronken bij de moeder en dus ook biest gehad, ik hoop dat het even genoeg was, moedergeit is best schuw en we gaan haar wel proberen te melken maar dat zal ik samen met mijn man moeten doen (gelukkig is het weekend).
Ik kan ze niet bij moeder laten want dan raken ze weer onderkoeld en een vrij grote bange geit in mijn huis is ook niet echt een optie Scheve mond Bovendien moeten ze toch kunnen staan en een zuigreflex hebben anders hebben ze er nog niets aan.
De sterkste kan nu weer een beetje staan, de zwakste is er heel erg aan toe. Vincent heeft gekeken of hij een pupilreflex had maar die is al niet meer aanwezig. Toch mekkert hij nog en als ik het bekje laat vollopen slikt hij ook nog.
Ik ben bang dat die het niet gaat redden, de bonte heeft gelukkig nog een kans.

Ik ben er wel aardig druk mee.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 20:45

ik hoop dat het beter met ze gaat en dat ze vooral niet dood gaan.....want ik vind ze echt zo ontzettend lief! -kwijl-

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 21:43

Wat lief Lovers

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 21:59

och, wat zielig dat ze zo zwak zijn!
Ik hoop maar dat ze er allebei weer boven op komen!

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-03 23:38

Ze leven nog steeds, de bruine tot onze grote verbazing eigenlijk maar het is een vechter.

Ik hoop zo dat ze de ochtend halen.

Hier staan foto's van vanavond
[ITP] De zwakke babygeitjes

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 23:41

Jeetje. Ga je er vannacht nog een paar keer uit? Of morgenochtend weer kijken?

(kan die poes ze niet warm houden Tong uitsteken )

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 23:59

Ach gossie, heb de hele avond aan ze gedacht! Ben wel blij te lezen dat ze allebei nog leven... Ik ga iig duimen dat ze de nacht doorkomen!!
Slaap je vannacht bij ze in de woonkamer ?? Sterkte, ik hoop echt dat dit goed afloopt!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 00:40

Dank je wel, ik hoop ook heel erg dat het goed afloopt.

Ik ga vanavond maar laat naar bed en dan kan de rest van de familie vroeg op. Op die manier hoeven ze niet zo lang zonder voeding. We hebben de kachel extra opgestookt en straks stop ik ze met kruiken in een paar grote dozen.
Iets beters weet ik ook niet te verzinnen op het moment.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 00:42

Geef de kleintjes een knuffel van me. Ik vond die bruine zooo cute Lovers , ik hoop dat ze het redden.

Goedgekeurd onderschrift :)

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 08:34

En ... Hoe hebben ze de nacht doorstaan ???

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carin0903, Donnatella, Esperanza, JPitty, Mark0919, Vagabondo en 36 bezoekers