Hoe ouder de ruiter of amazone hoe banger je wordt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

passepartout

Hoe ouder de ruiter of amazone hoe banger je wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 18:51

Ben ik nu de enige die ouder maar ook banger op een paard wordt.
Ik ben dichter bij de 50 dan bij de 40 en heb al jaren eigen paarden.
Ik krijg de indruk dat ik langzaam aan banger wordt om op een paard te gaan zitten.
Uiteraard heb ik al wat meegemaakt in de loop der jaren en heb ik ook alleen maar jonge onervaren paarden.
Toen ik 20 was kroop ik zo op een 3 jarige en ging er mee naar buiten, al kreeg ik een miljoen dan zou ik dat nooit meer durven.
Wie herkent dit?

sarah_m

Re: Hoe ouder de ruiter of amazone hoe banger je wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:53

Ja ik herken het, maar niet van mijzelf, ik ben pas 14 en stap nog steeds overal op. Tong uitsteken
Maar ik ken veel mensen die vroeger vanalles deden, caploos op een net ingereden paard buiten crossen die nu ze ouder zijn niet meer over een klein kruisje durven te springen met bp en cap Tong uitsteken

Je raakt je bewuster van het gevaar denk ik

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:55

Hoe ouder je wortd, hoe bewuster je bent van de gevaren.

Een klein kind is veel minder snel bang, gaat op onderzoek uit en probeerd vanalles.
Hoe ouder je wordt, hoe meer je gaat nadenken en hoe meer je de gevaren inziet.

Ik denk dat je in je achterhoofd hebt dat het, als je nu wat breekt, langer duurt voor het genezen is dan 30 jaar geleden...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:55

Niet banger, wel voorzichtiger. IMO zit daar toch wel een essentieel verschil tussen. Knipoog

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:56

id d je raakt bewuster van het gevaar maar ook een ouder iemand kan sneller wat breken en als die wat breekt, dan ben je even een poosje uit de running. mishcien niet banger zoals hierboven maar idd wel voorzichter dat merk ik ook aan mijn ouders!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:56

Hmhm, ik stap nog steeds overal op, maar ben me meer bewust van de risico's (bijv. bij het inrijden van een peerdje)

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:57

Ik ben bijna 14 en begin steeds banger te worden voor paarden (A) dit komt ook omdat je in de les niet zelf mag bepalen wat je gaat doen, en wanneer/hoe hoog/hoe snel en je zit natuurlijk niet altijd op hetzelfde paard...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:58

hoor het wel vaker. hoe ouder hoe meer verantwoordelijkheidsgevoel en hoe beter het besef van wat er allemaal fout kan gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:59

Karin schreef:
Niet banger, wel voorzichtiger. IMO zit daar toch wel een essentieel verschil tussen. Knipoog

Precies Ja
Ik ben zelden bang, maar ik ben wel voorzichtiger dan vroeger. Als ik bedenk wat ik toen allemaal deed is het een wonder dat ik er altijd zonder kleerscheuren ben afgekomen hoor.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:00

ik ben nog maar 14 maar ben wel banger geworden,
eerst toen ik 7 jaar was, ging ik op pony's zitten en wat ze ook deden ik ging zitten. nu stap ik nog steeds wel op onbeleerde paarden enzo(om ze te beleren dan) maar ben ik veel voorzigtiger geworden. mijn moeder reed ook altijd paard en het maakte haar ook neit uit wat er gebeurde maar nu ze 2 jaar terug op paard buitnerit maakte en er vandoor ging durft ze niet veel meer, ze rijd nog wel , ook wel buiten, maar dan wel op paarden die echt niet dingen deon die zij eng vind.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:01

Klopt!
Ik ben inmiddels de 50 voorbij en ik moet zeggen, dat ik niet echt bang ben, maar wel een heel stuk voorzichtiger dan 10 jaar geleden.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:01

Karin schreef:

precies, kan me geen val veroorloven met 2 kinderen ( daarvoor ook wel niet)
en sinds ik 1x giga gevallen ben, ben ik nog voorzichtiger. Niet bang ofzo, maar stap niet meer op een spring in het veld. Zeg altijd maar, het moet wel op 4 benen blijven lopen Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:02

ik ben wel een heel stuk voorzichtiger geworden naarmate ik ouder ben geworden

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:03

Ik ben juist nu andersom Vork
Ik taste eerst alles juist af, nu doe ik juist sneller dingen Lachen

Maar ik zie het wel in mijn omgeving Lachen

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:03

Zoals er al gezegd wordt ben je niet banger maar ben je bewuster wat er allemaal kan gebeuren, en daarnaast denk ik dat hoe ouder je word hoe laat maar zeggen 'breekbaarder' je word.

Vaak genoeg heb ik al kinderen van een paard af zien stuiteren zonder zich ook maar te bezeren, terwijl als ik er zo afgedonderd was had ik zeker wel iets gebroken Vork

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:04

Misschien ook de reden dat ik mijn ma met geen mogelijkheid op een paard krijg, en dat ze liever ook niet mee gaat op de kar met mennen Tong uitsteken

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:15

Je gaat toch nadenken als je de bodem van de bak van nabij heb kunnen bestuderen.........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:16

of de muur op hardheid heb moeten controleren Lachen

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:18

Dat komt wel hard aan hè?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:21

Ik ben 16, maar ik ben ook wel erg voorzichtig hoor. Ik hou niet van paarden die er vandoor gaan of ongecontroleerd doen, hard de bochten door doe ik ook niet. Springen zie ik mezelf ook niet meer doen, terwijl ik dat 5 jaar geleden maar al te graag deed, en over de gekste dingen heen.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:22

Gelukkig ben ik niet de enige, heb een paar jaar geleden een enorme klap gehad naast het paard en kreeg angst op het paard.
Ik werk er hard en het gaat steeds beter maar ik zal niet meer zo snel op een ander paard stappen probeer imo gevaarlijke situaties te vermijden.

Soms denk (dacht) ik wel eens ik ga stoppen en kantklossen of zo, maar het zo verrekte leuk om te doen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:26

Als kind was niets te gek. Kon iemand zijn pony niet aan dan ging ik er wel even op.
Nu denk ik, doe het lekker zelf en val zelf maar te pletter. Vervelend maar alles beter dan dat ik zelf zand ga happen.
Mijn huidige paard is waarschijnlijk wel de jongste die ik zelf heb ingereden. Merk toch dat ik minder snel/soepel wordt. Ging een paard vroeger bokken dan dacht ik, OK wat nu. Nu kan ik alleen maar denken OOOOOOOOOO ..... en als alle benen van het paard weer rustig zijn. Phoe ik zit er nog op (of niet).

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:31

Volgens mij speelt ook het feit mee dat je als kind/jongere veel meer dingen intuïtief goed doet, waar je later over na moet denken. Ook al ben je op latere leeftijd rijkunstig meer onderlegd... Ik denk dat een stukje spanning daar ook wel in meespeelt, je bent je veel bewuster van wat er kan gebeuren omdat je meer hebt meegemaakt en daar reageert je paard dan weer op...
Voor mij geldt dat ik nooit echt roekeloos ben geweest maar sinds de geboorte van mijn kinderen een stuk voorzichtiger en soms ook angstiger ben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:32

IS zo............ naarmate je meer meemaakt, en ziet en beleefd zodanig ga je ook je risico's aanpassen Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:45

Vroeger maakte het me allemaal niet uit, stapte overal op, lag ik er af sprong ik er net zo hard weer op (mits de blessures het toelieten) De laatste jaren dat ik gereden heb ben ik echt ook voorzichtiger geworden, stapte niet zomaar meer op elk paard.