Ik ben het echt SPUUGzat nu...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 18:33

Cassidy schreef:
Misschien is een westernzadel wat voor je? Heb je nog een knop om je aan vast te houden...

Haha, en als je dan vergeet om hem vast te pakken (knop) met het trouwgereedschap op de knop terrecht komen? No thanks Haha! Pling

Inderdaad, zodra je merkt dat ze haar hoofd tussen haar benen gooit, zorgen dat ie voorwaarts gaat. Rijd hem maar flink door. En gewoon een keer een goeie jets geven. En nu niet opgeven hoor, kijk eens naar mij. Haha, ik ga maar door, hoe vaak ik er ook naast lig. Misschien ka je een keer privéles nemen. Heeft bij mij ook erg geholpen. Weet nu tenminste hoe ik mijn lastige knol moet aanpakken Haha!

Veel succes, enne, de lente komt er weer bijna aan, dus nog ff doorbijten hoor!
Laatst bijgewerkt door jamylover op 05-02-03 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 18:40

Oké, we hebben het gevonden.....
Ik heb haar vandaag eerst heel eventjes aan de longe gegooit, maar er was niets aan de hand dus ik ben erop gegaan. Ik zat erop en ben gelijk aangedraafd, en het begon gelijk... Het viel op het begin nog mee totdat ze een keer voor omhoog kwam en begon te stuiteren. Ik werd gelijk hartstikke bang, en begon gelijk van de schrik te janken en te zeggen dat ze eruit ging. Manda, een vrouw die bij ons op stal les geeft, was er ook. Ze zei wat ik moet doen zodat ze stopte en gelukkig hielp dat. Toen vroeg ze of mijn zadel wel goed lag, dus ik zei dat volgens iedereen het zadel toch wel goed ligt, neit perfect maar ook niet verkeerd ofzo. Dus toen zei ze nou het lijkt er op dat ie niet goed ligt. Dus ik afgestapt, ze drukt op haar rug achter het zadel en gelijk zakt ze in elkaar! (niet helemaal natuurlijk maarje begrijpt wel wat ik bedoel) Dus ik het zadel eraf gehaald, het zijn dus toch drukplekken. Boos! Overal waar ze duwde op haar rug kroop Camilla helemaal in elkaar en liet ze zo onderhand haar tanden zien!! Pijn dus.. Verdrietig Ik heb toen gekeken of het zadel van een stalgenootje goed lag, en die lag goed. Dus ik ben daar eens mee gaan rijden om te kijken of het beter ging, en eerlijk waar ze liep zo super.. Op het begin was ze wel even gestressed maar toen ze merkte dat het geen zeer deed ontspande ze helemaal en liep ze echt SUPER, zo goed had ze nog nooit gelopen!!
Dus het is toch het zadel.. Ik mag nu het zadel van mijn stalgenootje lenen totdat ik een nieuw zadel heb. Zaterdag komt de zadelmaker nog even kijken of het wel écht aan het zadel ligt, maar dat kan dus bijna niet anders...
Wat een grote fout. Ik voel me nu echt heel schuldig! We dachten dat het eiwitbultjes waren, maar blijkbaar dus toch drukkingen (wat ik op het begin al dacht) Arme pony!!!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 18:41

jamylover"]
[quote="Cassidy schreef:
Misschien is een westernzadel wat voor je? Heb je nog een knop om je aan vast te houden...

Haha, en als je dan vergeet om hem vast te komen met het trouwgereedschap op de knop terrecht komen? No thanks Haha! Pling

Inderdaad, zodra je merkt dat ze haar hoofd tussen haar benen gooit, zorgen dat ie voorwaarts gaat. Rijd hem maar flink door. En gewoon een keer een goeie jets geven. En nu niet opgeven hoor, kijk eens naar mij. Haha, ik ga maar door, hoe vaak ik er ook naast lig. Misschien ka je een keer privéles nemen. Heeft bij mij ook erg geholpen. Weet nu tenminste hoe ik mijn lastige knol moet aanpakken Haha!

Veel succes, enne, de lente komt er weer bijna aan, dus nog ff doorbijten hoor!
[/quote]

Ik heb dus 2 x in de week les. Knipoog Maargoed, de oorzaak is er.. Boos!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 18:44

Dan hadden enkelen onder ons toch gelijk over het zadel en de rug.
Nou ja, vijgen na pasen, ik ben blij dat je het gevonden hebt en dat het zo snel is opgelost.

Succes ermee!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 19:07

Wie had je zadel in eerste instantie nagekeken dan? En is het wel verstandig om met drukplekken door te rijden met een ander zadel dat wel past?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 19:09

De drukplekken zijn gelukkig niet zo erg, omdat toen ik al dacht dat het drukkingen waren, ik dus 1,5 week niet gereden had. Nu zie je alleen nog een andere kleur haren en iets verdikte plekjes, maar niet veel.
Bij ons op stal heb ik iemand laten kijken en die zei dus dat het zadel redelijk lag, neit perfect maar ook niet verkeerd.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 19:17

fijn dat je nu weet waar het door komt!!
ik wil je niet helemaal teleurstellen, maar wanneer er op de rug van een pony wordt gewduwt en die geeft daar zo'n reactie op, dan ligt dat oa aan het zadel, maar ook aan verkeerde of slecht gebruikte spieren, bij paarden die zijn 'vastgereden' of bij jonge pony's&paarden die eigenlijk te snel op een verkeerde manier moeten werken, kunnen die spieren dat niet verwerken of wanneer ze ineens hard zijn gegroeid ofzo

op stal waar ik werk staan 2 paarden van 3,5 en die zijn 1.80 en 1.76 als je die poetst zakken ze echt door hun benen, die worden niet meer gereden, alleen gelongeerd, en krijgen een speciaal supplement voor de spieren

dus als je met een ander zadel gaat rijden, let dan goed op dat ze altijd haar rug goed gebruikt, dus trek haar niet in de krul, laat haar niet op een verkeerde manier lopen(zeg niet dat je dat nu doet hoor!) als ze een keer niet zo geweldig loopt(heb je 1e wedstrijd-foto's gezien)loopt ze zo, ga dan niet er toch vanalles aan doen om haar aan de teugel te krijgen, maar zorg ervoor dat ze altijd ontspannen is, of haar hoofd nu wel of niet helemaal in de goede houding is, want van alleen een slecht passend zadel krijg je je pony niet tegen de grond aan als je op haar rug duwt!

mijn paard heeft toen hij altijd zo aan het staken&steigeren was een hele tijd heel gespannen gelopen(als hij omhoog ging kreeg ie er flink van langs waardoor hij wat schrikkerig was onder t zadel en snel zic vastzette) als hij voor mij gevoel lekker liep, hield ie dus toch nog zn rug wat vast, die longeer ik nu sinds 2 maanden 2 of 3x per week en heb 3x per week les, verder rij ik soms 1x per week voor mezelf of een wedstrijd, maar nu kan ik overal op zn rug duwen znder zo'n reactie, 4 maanden geleden had hij wel zo'n heftige reactie als ik met mn wijdvinger op zn rug duwde, en dat terwijl ik toen gewoon op M2 niveau wedstrijd kon rijden en er niemand wat aan zag, hij hield zich dus toch nog wat vast, wat er uiteindelijk ook uitkwam omdat hij bepaalde oefeningen steeds slechter deed, en toen ik aan t poetsen was kromp hij inelkaar zodra ik hard zn rug aanraakte op bep plaatsen, toen ben ik veel met bijzet(niet te strak!)gaan longeren en ff niet gereden, en nu longeer ik nogsteeds ongeveer 2x per week en rij ik dus 3x per week terwijl ik les heb en dan 1x voor mezelf, en nu loopt hij 10x beter, terwijl hij tot 4 maandne geleden ook goed en netjes liep, dus zorg ervoor dat ze altijd 100% ontspannen is, zxe hoeft niet in een perfecte houding te lopen, dat komt wel wanneer ze haar achterhand&rug goed gebruikt!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 19:39

Boogiegirl schreef:
natuurlijk moet je haar straffen onder het bokken.

Niet zuinig doen, beter een paar keer flinke klappen met de zweep dan de hele tijd maar dat geschop.

Als ze ertussenuit naait zou ik een flinke tik geven en haar 10 minuten door laten galoperen.
Voer verminderen zou ik ook doen, dat lost misschien al heel veel op! Lachen

succes!!


allemaal mee eens
Ik vind het altijd wel lol als een pony zoiets doet, lekker op z'n flikker geven *LOL* Ik val er liever zelf 1 keer af en dat t paard toch een lesje heeft geleerd en het niet meer doet dan dat ie dit elke keer blijft doen, en je steeds probeert te blijven zitten....

O ik lees dat het door het zadel komt,gelukkig dat je dat weet Lachen maar toch als ze flikkert (doet ze toch ook met wandelen zei je eerst?) op dr kop geven. ik ben ook niet altijd een grote held maar een paar flinke tikken ben ik niet vies van Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 19:51

Nog even over dat bang zijn, je kan dan het beste een beugelriem/halstertouw om de hals heen vastmaken en daar goed aan vasthouden, terwijl je dus tikken verkoopt. In dit geval, waarbij het dus aan het zadel lag niet, maar stel dat het paard echt loopt te kloten...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 20:07

Yentl, ik straf haar zeker wel als ze aan de hand zo doet hoor! Knipoog
Renske, ze ging niet plat tegen de grond hoor! Maar je zag gewoon haar rug inzakken zeg maar. Ik let er nooit echt op hoe ze haar hoofd houd, wat jij al zegt vind ik het belangrijker dat ze ontspannen loopt. En dat heb ik vandaag gevoeld hoe dat voelt.. Echt super. Lovers
Ik hoop dat ik snel een nieuw zadel heb!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:11

Gelukkig maar meis dat je nu weet wat het is en ook dat het geen gedrags probleem is Lachen veel succes ermee, met je nieuwe zadel! Maar ik dacht dat je net een nieuwe had ofzo? iig is het wel goed dat Camilla het aangeeft dat ze pijn heeft en ze je niet door laat rijden!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 20:13

Nee, ik heb dit zadel nu een maand of 7/8. Toen we het kochten was ze dus drachtig, en was ze veel breder.. Dat zal het probleem geweest zijn. Want toen lag het super!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:14

Gelukkig ben je erachter waarom, het lijkt me echt om wanhopig van te worden als je pony steeds zo doet en het zou geen andere oorzaak hebben dan klieren. Wat gaaf voor je dat ze met dan andere zadel wel zo goed liep! Lekker gevoel he? Lachen Kop op!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:38

Blij dat je al meer in de goede richting komt.
Tóch zou ik ook goed naar haar lichaam luisteren. Een verkeerd zadel kan natuurlijk al veel aanrichten, maar ik zou toch verder zoeken.
Mischien heb je haar (onbewust) toch wat vastgereden in de rug (niet aanvallend bedoeld hoor!) en heeft ze veel last.
Pompidou heeft dit namelijk ook, en met de juiste training is dit goed op te lossen.
Staar je dus niet blind op het slecht passende zadel, ik denk zelf namelijk dat er toch wat meer aan de hand is.
Tuurlijk moet je als de 'donder'zorgen dat er een goed zadel komt Knipoog maar houdt haar goed in de gaten.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:49

Ik zou er voor de zekerheid ook een keer een fysio bij halen, ze heeft toch een poos niet ontspannen gewerkt. Ook zou ik even niet rijden tot de plekken echt goed geheeld zijn.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 20:49

ik bedoelde ook niet letterlijk dat ze tegen de grond gaat(al doet 1 van die 2 paarden op mn werk dat dus wel!) maar een vrij duidelijke reactie, in elkaar krimpen, extra chagerijnig, dat geeft aan dat er meer is dan alleen een slecht passen zadel, waarschijnlijk dus vastzittende spieren, of die vastzitten door de spanning met het rijden, of doordat ze verkeerd wordt gereden of dat ze hard is gegroeid of nog van de veranderingen na de dracht, hoe dan ook, die spieren zitten daar niet helemaal lekker, dus dat is wrsch niet met alleen een ander zadel op te lossen, dus zorgen dat ze altijd 100% ontspannen loopt, quentin liep ook voor mij gevoel lekker ontspannen, maar toch hiels ie zn rug vast en deed ie t zelfde wat camilla doet als je op zn rug drukte, maar met wat bijgezet longeren en veel vwnw rijden is dat al vrij snel te verbeteren!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 21:01

Fijn dat je de oorzaak ervan nu hebt!
Maar ik vind het wel een beetje vreemd dat je niet eerder aan haar rug hebt gevoeld en dat ie toen zo deed.
verder ben ik het helemaal met Renske20 eens

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 21:13

Gelukkig dat je de oorzaak nu gevonden denkt te hebben. Ik zou je nieuwe zadel wel laten aanmeten door een deskundig persoon om verdere problemen te voorkomen...

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 21:29

misschien helpt het om Harry Hoevers eens naar camilla te laten kijken dan kan hij alles wat vast zit los te kraken.

bij sya heeft het zoveel geholpen het is zo'n ander paard geworden door hem zo lief Lovers

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 00:02

Gelukkig dat je nu de oorzaak hebt, ik zou trouwens even niet rijden tot de drukkingen echt helemaal weg zijn, en in de tussentijd aan de longe aan het werk zetten.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 01:33

Dat de oorzaak gevonden is: Prima. Maar vergeet niet dat de pony nu een erg negatieve ervaring rijker is geworden en om het gedrag als gevolg hiervan te herstellen duurt langer dan de tijd waarin het veroorzaakt is.
Immers, de pony is gestraft voor ongewenst gedrag, terwijl ze in feite pijn en eigenlijk gelijk had om dit gedrag te vertonen. Anders gezegd: "Ho baasje .. ff dimmen dit doet zeer" en dit is mijn manier om jou dat duidelijk te maken. Vervolgens: correctie of straf. Heel erg verwarrend en onnatuurlijk voor de pony.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 10:40

Nathalie"]
Ik ga straks maar rijden denk ik, als het tenminste gaat met mijn rug.
Ik heb ook vaak gedacht van "wat moet ik met haar, ik kan haar beter weg doen" Maar onze band is inprincipe echt ontzettend goed, ik geef heel veel om haar en zij is de eerste pony die me echt laat voelen wat houden van een pony is..
Iig bedankt voor de tips, ik ga het straks maar even proberen. En dan ga ik ook gelijk regelen dat ze minder brok krijgt. Ze krijgt nu 2 kg basisbrok per dag, hoeveel moet het worden dan?
[/quote]
Je zult het niet geloven maar als je nu doorzet kom je hier weer uit. Ik heb exact dezelfde periode gehad met iones toen hij 3 was en ik kon minder goed rijden dan jij nu. Je hoeft enkel en alleen door te zetten, maar je moet natuurlijk wel weten hoe je dat moet aanpakken.
[quote="flair schreef:
Ik denk dat Jessica ook wel gelijk heeft, red je het niet, breng je haar toch naar haar!

Ik denk niet dat jessica dit op kan lossen. Camilla zal 1x de kans krijgen bij jessica om te klooien en daarna niet meer. Jessica kan dus cammilla rijden .Maar nathalie zal het zelf moeten doen. En dan lees ik van jessica dat nathalie altijd een beetje piep was, en dan weet ik wel voldoende. Het schuilt hem enkel en alleen in doorzettingsvermogen, inderdaad, jezelf een schop onder je kont geven. Als camilla door jessica gereden wordt, zal ze in no time weer voorbeeldig zijn. Maar als ze terugkomt bij nathalie, zal uiteindelijk alles zich weer herhalen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 06-02-03 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 10:42

Goed dat je de oorzaak hebt gevonden!! Zo zie je maar weer wat een slecht passend zadel kan veroorzaken.

Ik heb op het moment hetzelfde met mijn paard! Ik had nooit problemen met zijn zadel en het zat ook goed. Zijn vorige eigenaar gebruikte ook een gelpad waar hij Omar mee heeft ingereden en die heb ik er ook bijgekregen toen ik Omar kocht. Ik heb sinds 1 maand een polypad sjabrak gekocht (best getest in het Bit deze maand) en hij heeft nu ook bultjes op zijn rug en 2 druk/schuurplekjes waar het sjabrak eindigd op zijn rug. Ik dacht ook eiwitbultjes... Gisteren was de DA op stal en die zei dus dat het door het sjabrak komt. Ik moet weer terug naar de oude situatie met gelpad en normaal sjabrak en over 3 wkn kijken of de bultjes weg zijn. Ik mag van de DA ook niet te veel rijden en moet meer longeren i.p.v. rijden tot de bultjes weg zijn. Omar reageerde trouwens niet zo heftig als Camilla en krimpt ook niet in elkaar als je op de bultjes drukt. Het zadel van Omar is reeds goed aansluitend en door de polypad die vrij dik is paste het waarschijnlijk niet zo goed meer. Ik laat ook mijn zadel binnenkort nog een keer controleren, just in case.

Succes ermee Nathalie en ik hoop voor je dat de problemen met Camilla nu zijn opgelost

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 10:59

Als je pony zo'n last van haar rug heeft (en dat zijn dus duidelijk niet alleen de drukkingen waar ze last van heeft!!), zou ik zowiezo voorlopig niet gaan rijden, maar haar aan de longe zetten met bijv. een pessoa of goque.

Maar voor die tijd haar na laten kijken/behandelen door bijv. een fysiotherapeut of osteopaat.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 12:51

Fijn dat je nu weet waar de oorzaak lag... Zo zie je maar dat je beter een deskundig iemand kunt laten kijken naar dit soort belangrijke zaken als bv. je zadel!! Succes!