Uitslag foto's van Taliesin .......

Moderators: Murosch, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Voice

Uitslag foto's van Taliesin .......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 13:03

Hoi,

Gisteren kreeg ik de uitslag van de foto's die enkele weken nadat Taliesin over de kop geslagen is, gemaakt zijn, zie [VvdD] Taliesin over de kop geslagen ..........

Gisteren had ik de heer Reitsma aan de telefoon van de kliniek in Slootdorp. Hij heeft de foto's gemaakt. Hij had de foto's aan professor Dick (?) in Someren doorgestuurd. Zij hebben gisteren met elkaar gesproken en de heer Reitsma vertelde mij toen het volgende. Er is van alles aan de hand. Er zit een los fragment in haar hals en er zit een fractuur (een scheur) in haar wervel. Het kon niet geopereerd worden en hun advies was dan ook om haar een half jaar in de wei te laten en dan weer eens foto's te laten maken voordat ik haar zou willen beleren. Ik had toen al zoiets van ik wil het liever omdraaien. Als ze weer goed is, dan gaan we beginnen .... Toen dacht ik, dat het allemaal nog goed kon komen.

Ik had er nog niet helemaal een beeld bij, dus vroeg ik of ik die professor Dick zelf eens mocht bellen. Dat kon op dinsdag en op vrijdag. Dus vanmorgen heb ik even gebeld. Er was echt wel het een en aan de hand, zo werd me ook weer verteld. Toen vertelde deze man dat de 3e halswervel van Taliesin verschoven (ik geloof dat hij het suppluxatie o.i.d. noemde) is en er nu een enorme knik zit van de 2e wervel naar de 3e wervel. Waarschijnlijk is er van de linker of rechterkant van een van deze twee wervels een stukje afgebroken en dat zit dus ergens los.

Een operatie zou erg ingrijpend zijn, maar is eigenlijk ook niet mogelijk.

Wat er kan gebeuren is:
- zenuwen/ruggemerg raken in de knel met als gevolg atactische (verlammings)verschijnselen
- het kan haar pijn gaan doen, waardoor ze zal gaan zweten op de hals
- haar nek kan een abnormale vorm aannemen.

Deze dingen lijkt ze nu allemaal nog niet te hebben, aangezien ze zich blijft verbeteren en bijna weer de oude lijkt.

Hij zei dat haar kansen als dressuurpaard niet meer reëel zijn. Haar hals buigen kan problemen geven. Als recreatiepaard zou ze nog wel geschikt kunnen zijn.
Verder is het heel belangrijk om haar vooral goed te blijven bekijken, daar kun je waarschijnlijk nog het meeste aan zien.

Ik ben er wel erg verdrietig van, omdat ik zoveel plannen met haar, waarvan de kans nu groot lijkt, dat die niet uitvoerbaar zijn.

Ik wacht zowiezo tot de zomer om eens te kijken wat wel gaat, ik hoop echt dat ze zelf duidelijk aangeeft wat ze aankan ........... Ik hoop even goed nog een hoop plezier aan haar te beleven, dat heb ik tenslotte de afgelopen (bijna) drie jaar ook al gehad en toen kon ik ook niet met haar rijden, toen had ik natuurlijk wel al onze plannen in mijn achterhoofd.

Zoals jullie vast wel begrijpen ben ik wel benieuwd naar ervaringen van andere mensen met dit soort situaties .......

Groeten,
Judith

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:24

Ik heb hier geen ervaring mee. Wel met het feit dat je eigenlijke doel niet uitvoerbaar blijkt te zijn omdat je paard fysieke beperkingen blijkt te hebben. Gelukkig is ze nog jong en kan er nog veel veranderen. Houd ze goed in de gaten. Ik hoop dat het straks allemaal gaat meevallen en dat je haar wel kunt berijden.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:36

Wat vervelend zeg, en dat losse stukje kan niet verwijderd worden? Kan een bepaalde soort massage misschien niet een klein beetje helpen?
Veel sterkte

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-03 14:21

Hoi,

Dankje. Ja, ik hoop natuurlijk echt dat het uiteindelijk mee blijkt te vallen en dat ze er op een of andere manier mee kom kan gaan. Ik heb eigenlijk alleen gehoord dat een operatie geen optie is. Niets over andere mogelijkheden ........ Ik denk dat het grootste probleem die verschoven wervel is en niet dat losse stukje bot, dus dat ze dat dan ook niet weghalen. Zo'n soort uitslag roept helaas meer vragen dan antwoorden op ...

Judith

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie