Overgewicht en paardrijden? (disdussie?)

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 14:05

oh ja sorry....

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 15:07

Riëtte schreef:
(ik heb me altijd afgevraagd waar ze haar rijbroeken vandaan haalde)


Dat is inderdaad iedere keer weer een eindeloze zoektocht. Als er al grotere maten zijn dan moet ik de pijpen 5 keer omslaan en hangen de kniestukken ergens halverwege mijn scheenbeen. Scheve mond

Gelukkig heb ik twee goed passende rijbroeken van Eurostar (waarvan 1 herenmodel) en ik hoop dat die nog jaren meegaan.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 15:47

Ze moet gewoon bij een manege naar binnen stappen en een proefles nemen. De manege zal heus wel een geschikt paard voor haar kunnen vinden . In de middeleeuwen werd ook gereden met harnassen en bepakking tot 150 kg of meer, en een zwaarder type paard moet dat kunnen hebben. Wij hebben ook een zwaargebouwde KWPN merrie (een kleintje, 1.50 ong.) die in de lessen makkelijk met heren van 100 kg rondloopt en ook nog prima kan springen.
Natuurlijk is sporten altijd goed en naast het paardrijden ook een sportschool opzoeken is helemaal lekker voor haarzelf denk ik. Veel suc6 Lachen

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:39

het is nu alweer 2 januarie en heb vandaag maar eens op de weegschaal gestaan (wat ik hier dus niet ga neerzetten Schijnheilig ). kerst en oud & nieuw hebben hun werk gedaan... Boos!
heerlijk om al die stukjes te lezen over mensen met hetzelfde probleem als ik. ik ben ook dus ook nooit dun geweest maar heb nooit de overstap gemaakt naar paarden. heb sindskort een eigen pony (welsh K die best wel stevig gebouwd is.... Schijnheilig hahaha: zo baas zo paard Haha! ) toch maak ik me ook wel eens druk of ik niet te zwaar ben, maar heb nooit bij haar gemerkt dat ze er last van heeft en ook andere kunen geen verschil merken in rijden (gelukkig)...

maar goed, genoeg over mij: ik zou als ik je vriendin was ook gewoon naar een manege op zoek gaan waar ze goeie grote paarden hebben zodat ze lekker kan gaan paardrijden en kan genieten. net zoals iedere paarden gek, dik of dun!!!! (en als ze al een manege heeft gevonden wens ik haar echt heeel veel plezier met paardrijden!!!)

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 15:51

Ha, gezellig! Ik ben bijna 1.70 en rond de 100kg, en rij de laatste 6 of 7 jaar alleen nog maar op dravers. Het was dus idd even slikken toen ik die bit las Verward Ik rijd nu op een grote maat draver (>1.60) die zelf ook niet al te dun is. IK heb eigenlijk niet het idee dat hij er last van heeft.
Het opstap probleem ken ik ook.... ik ben dus te lenig, en met een grote maat paard wordt het dus niet beter. Ik heb eerst op Rival gereden (zie profiel) en dat ging toch makkelijker! Maar ik geloof dat ze last van haar rug heeft, dus dat doe ik haar ook niet meer aan. Ik bedenk me nog wel een keer voor ik op een klein of slank paardje ga zitten!!
Maar om even on-topic te blijven: zelf heb ik maar 2 1/2 jaar op rijles gezeten, maar ik zou me er niet van weerhouden door mn gewicht. Een beetje breed paard kan echt wel wat hebben, en bij de manege weten zo toch ook wel genoeg dacht ik zo. Gewoon gaan rijden, het gaat erom dat jij het leuk hebt met je paard, en niet om wat anderen van je vinden!!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 16:12

Mijn vader is lang en ook niet meer zo dun als vroeger. We hebben in het begin 2 KWPNers gehad die dat makkelijk aan konden (moest hij ook nog op leren rijden). Daarna weer een grote KWPNer aangeschaft en toen zijn we gevallen voor de endurance. Het bleek dat Hercules dat niet aan kon, maar om nou met zo'n mini arabier aan te komen zetten, wat doe je dat beest aan?
Wij her en der geinformeerd en toen zeiden verschillende mensen (over verschillende rassen overigens) dat er echt wel een goed paard te vinden is voor iemand die zich geen zorgen hoeft te maken over het minimumgewicht (70 kg in internationale wedstrijden). Achal Teke's reden vroeger (eeuwen geleden dus) met grote mannen op hun rug een grote race, 800 km door Siberië ofzo. Moest kunnen. Arabieren vonden we in eerste instantie maar een beetje popperig. We hebben ons georienteerd op Anglo's, maar daar vonden we geen kandidaten. Dus uiteindelijk, 3 jaar geleden, naar een Achal Teke gaan kijken bij een arabieren fokker. Leuke merrie, maar hij had nog een prachtige arabier van 1.60 staan, 3 jaar, groeit nog wat en zeker als je m castreert. Tsja, bij het zien van Voltrack was het gedaan (met m'n vader dan), die kwam thuis met een verhaal over een arabier die met zn staart recht omhoog de bak rondrende, machtig mooi dus. Mijn zusje en ik de week erop mee om het beest te rijden. Hengstje met een paar steekjes los. Maar dat was me wat... Ik weet het nog precies, in de auto op weg naar huis. Paps die vraagt of we dat aandurven, en ik helemaal op halfzeven, want wát een idioot was dat, gewéldig! En ja hoor, nog een week later werd hij gekeurd, en gecastreerd en toen hadden we dus zo'n arabier erbij. Hercules heeft het nog 2,5 jaar volgehouden en toen moest mijn vader dus definitief op Polleke. Beest heeft er geen probleem mee, wat wij wel doen is regelmatig wisselen. Mijn vader een rit op Jopie of Patent en dan mijn zusje of ik op Voltrack. Ze kunnen het gewicht allemaal hebben, maar mijn zusje en ik hebben een betere zit (rijden al van jongs af aan), da's wel fijn voor zo'n beest.
Het argument van één van onze raadgevers was dat er in 'die landen' mannen van 130 kg op zo'n arabiertje klommen en er dan niet kort opzaten. Ok, maar dat zijn geen topprestaties zoals onze arabiertjes moeten leveren (beiden rond de 1.60 overigens, flinke maat en stevig gebouwd). Nu weegt mijn vader nog láng geen 100 kg, dus zo erg is het allemaal niet, maar toch wil hij wel afvallen, want hij snapt ook wel dat wil hij echt meer bereiken zijn gewicht uiteindelijk voor deze paarden (hoe groot en sterk ook) een belemmering zullen zijn.

BTW: een paard (dus ook arabier, daarbij stond dacht ik 50-60 kg, nou, dan mag ik zelfs nog net, en ik ben echt zo'n ideale pop qua figuurtje) kan best wel wat gewicht torsen. Het wordt een probleem als het langere periodes worden en ze dezelfde of een zwaardere inspanning moeten leveren. Zo'n rondje in de manege kan ik niet echt inspannend noemen voor een paard. Een endurancewedstrijd over 80 km wel.

Signe

Berichten: 5821
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:22

AAAhhhh wat heerlijk al die rubenesque mensen hier op bokt. Ik vertelde net vandaag aan mijn moeder dat ik sinds ik Blizz heb ik wel lekker in mijn vel zit. Ik ben mijn hele leven al te dik geweest en veel gepest en onzeker geweest en veel gevochten en ook veel gedieet en veel depri geweest. En nu... Blizz maakt het geen *bleep* uit hoe ik de stal binnen kom en ook als ik rij heb ik nergens last van.. het zit me niet meer in de weg, zowel geestelijk als lichamelijk. Ik loop sinds een paar maanden ( half jaar) ook naar werk ( kwartiertje ofzo) Dat geeft me wat meer conditie en ik denk dat ik me daardoor ook fitter voel. Chocola en zoetigheid blijft mijn eeuwige verleiding, maar de behoeft neemt af als je geen vervelende gevoelens hebt weg te eten.

Verder over rijbroeken.... ik heb nog een zwarte rib rijbroek te koop Eurostar, herenmodel.. voor een maatje 50/52 schat ik, een redelijke lengte, ik ben zelf 1.65 ongeveer.

Oh.. dit hoort geloof ik op Eenmaal Andermaal terecht... sorry Moderator.. ik zet hem daar wel even neer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:30

Het staat nou eenmaal veel mooier op een paard als je erg dun bent. Je kunt ook beter zitten en daardoor je hulpen onafhankelijker geven, dus je rijden is ook beter.

Zolang je alleen maar hobbymatig rijdt, zou ik me alleen laten leiden door een GEZOND gewicht en je eigen goede gevoel, en er letterlijk geen reet om geven of je eigenlijk te dikke bovenbenen hebt om een rijrok aan te hebben. Tegen de tijd dat je serieus met een slipjas aan op concours mag train je zoveel, en heb je zo weinig geld om eten te kopen vanwege je dure sport Haha! dat je vanzelf al graatmager geworden bent *LOL*

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:40

Nou, ik vind het ook mooi als je heel dun bent op een paard. dan zie je namelijk veel beter de ''spillebeentjes'' zeg maar, en dat vind ik ook niet altijd mooi

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:48

Ik heb laatst nog een rijbroek gekocht bij Divoza, op aanraden van een vriendin een herenmodel. Zit als gegoten!!!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 03:13

Ik ben ook te klein voor mijn gewicht.. en had een KWPN-er van 1.60 m, slank gebouwd (ahum) Ik zal hier maar niet neezetten welke opmerkingen manlief wel eens had... Bloos
En daar reed ik ook wel op, en ze had er echt geen last van (heb haar ook nooit horen klagen.. Haha! )

Gewoon gaan rijden.

Of je nu wat zwaarder gebouwd bent en door de stad slentert op zoek naar kleding, met je hond door de regen marcherd op hondecursus, motor leert rijden of paard rijles neemt...er zullen altijd mensen blijven die opmerkingen maken..en ik denk dan maar dat dit mensen zijn die niet kunnen uitstaan dat jij tevreden overkomt over jouw lichaam...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 19:45

draumpje schreef:
avantilover
ik snap het wel hoor
ikzelf ben te zwaar, ik zal ook nooit van mijn levensdagen slank zijn
ik heb altijd school met een bijbaantje en paarden gecombineert , mezelf sufgemest , met kruiwagens door de blub gesleept etc etc etc ...
maar nog steeds ben ik te zwaar, het is gewoon ook mijn bouw (het zit bij ons in de fam)
anderen hebben schildklierproblemen of andere stofwisselings problemen
was het maar zo dat afvallen zo makkelijk was, dan was ik ook een maatje 40 of zo
maar ja dat zit er niet in dus helaas
ik ben wie ik ben en zo zal ik zijn

en trouwens als je de geluiden die iedereen maakt moet geloven doet niemand het goed


HE DRAUMPJE. Aaan je onderschrift te zien hou jij van MUSE!! Haha! Ikke ook Haha!

Ik ben het helemaal met je eens. Als ik ga opsommen wat ik allemaal doe. Van en naar het werk pak ik niet de bus maar ga ik lopen, ik train zwaar voor de endurance. Ik eet over het algemeen genomen erg gezond en als ik niet ongesteld ben snoep ik ook niet Knipoog Maar ook ik val niet bijster veel af. Het is mijn bouw. Het meeste aan mij is ook spieren. Mijn kuiten zijn dik maar wel van de spieren. Het is een mooie gedachte Avantilover dat je zo makkelijk zou afvallen maar ik kan je uit ervaring vertellen dat dat niet voor iedereen zo makkelijk is. En dan heb ik al dietistes en ziekenhuizen gehad.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:12

Ik zelf ben 1.68 en weeg 47 kilo. Dus dat zit wel goed. Maar een vriendin vanmij die kan proberen wat ze wil maar ze valt maar niet af. En dat vind ik heel zielig voor haar. Ze blijft heel erg dik. En ze is behoorlijk klein en daardoor zie je het nog beter. Maar zoveel moeite heeft ze er niet mee want ze is eraan gewend. En elk stukje meer is een stukje meer om van te houden toch! Ze voelt zich alleen rot als ze er om uitgescholden word. Zoals een jongen bij haar in de klas: "ik wil in een ander team want ik zit bij dat dikke zwaargewicht. Dat is erg stom vind ik. Wij helpen haar ook altijd zoveel mogelijk. Ik vind altijd dat het om het innerlijk van een mens gaat en niet om het uiterlijk!

VillaNeusjes

Berichten: 6103
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:14

ik ben ook rond de 100 kilo. afvallen lukt me niet al een paar keer geprobeert en ik heb het opgegeven. maar ik let er wel op dat ik niet nog zwaarder wordt.
en mijn paard draagt me met plezier en zonder gemurmel .. (tis ook een stevige tinker)
maar ik bedenk me wel een 3e keer als ik op een klein paard stapt. ik wil graag rijden op een ander paard maar dan moet ik me er lekker ij voelen dat hij het kan. dus gewoon naar de manege gaan. paardenmensen (en dat is echt zo) kijken minder snel naar je gewicht dan andere mensen (misschien omdat paarden ook wel eens vaak te dik zijn?????)

Signe

Berichten: 5821
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 13:33

Jilleroo?

Ik had me jouw heel anders voorgesteld! Zo zie je maar weer.

Tof zeg..we leren zo echt de mesn achter de bokkers kennen! ( ben nog nooit naar een meet geweest, morgen mijn eerste!)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:07

Ik heb nu erg veel geluk, weeg nu 82 kilo (en 1.82m hoog Lachen ), maar nog niet erg lang geleden woog ik 95 kilo... (en was ook ik wat kleiner) Om die reden wilde ik eerst ook een grote tinker, maar tegen de tijd dat we ook echt gingen kijken, was er aardig wat af. Sinds ik Snowdon heb is het helemaal snel gegaan! Nu moet ik ook erbij zeggen dat het op kamers gaan en een sportievere instelling me ook geholpen hebben, maar echt iets speciaals heb ik niet gedaan...

Mijn tijd op de manege was dus ook de tijd dat ik te dik was en eerlijk gezegd heeft dat te dik zijn me nooit tegengehouden om toen naar maneges te gaan...

VillaNeusjes

Berichten: 6103
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 17:17

whaaa dapperdier dank je.. hihi
maarre toch moet ik eerlijk zeggen dat als mensen mijn gewicht schatten ze altijd rond de 85 uitkomen maar honderd neej...
dat heeft ook een reden (heeft mijn dietiste toendertijd uitgelegd)
je kunt dik zijn met alleen vet maar ook met zware botten of gewoon goed gespierd en teveel vet.
dus stel je neemt 2 mensen gekloont zeg maar. en die hebben dezelfde afmetingen maar de een sport wel en de ander hangt alleen voor de tv. dan zul je zien dat diegene die sport zwaarder is dan degene die oor de tv hangt. simpel omdat diegene meer spieren heeft dan de ander en spieren wegen zwaarder.
volgens haar ben ik nog aardig actief (ik rijd paard, squash en deed aan fitness (nu niet meer))
dus ben ik zwaarder dan ik eruit zie... maar ik hoop niet dat dit nu een reden is om allemaal te gaan stoppen met actief zijn omdat je te zwaar wordt hihi

maar on -topic. gewoon lekker gaan paardrijden ... je merkt vanzelf wel of je paard het aankan of niet (ik zou niet op een welsh moeten gaan zitten he! hehe)
maar ik weet wel dat je als dik persoon eerder geaccepteerd wordt in een manege dan in een dansschool of dergelijke.. gewoon lekker doen en er plezier in hebben!!!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 19:00

In Bit stond een tijdje terug een tabel met hoeveel gewicht de verschillende paardenrassen kunnen dragen en dat is helemaal niet zoveel! Zo kunnen de grootste gewichtdsdragers (van de manegepaarden dan) zoals Fjorden en zware KWPN`ers maar 90 kg dragen. Als je (veel) zwaarder dan dat bent kan je beter op een Belg of Shire stappen maar ja, die lopen niet in de manege... Ik vind dus dat iemand die 100 kg of meer weegt betwer eerst af kan gaan valllen of iets anders met paarden moet zoals bijvoorbeeld mennen.
Degenen die een kleine 90 kg zou nog wel in een manegeles mee kunnen rijden maar dan echt op de grootste en stevigste paarden. En als die er zijn, zie ikhet probleem verder niet.

Machie

Berichten: 16036
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:24

euhhh, een ford kan 110 kilo dragen hoor, wel goed lezen he Haha!

Machie

Berichten: 16036
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:24

off, heb ik verkeert gelezen???

VillaNeusjes

Berichten: 6103
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 01:03

hmm ik vind die test in het bit nogal waardeloos. zo kan een ijslander ook niet zo zwaar dragen als men dacht. moet je eens naar ijsland gaan en kijken. want die mannen daar zijn absoluut de lichtste niet.
daarnaast vind ik die test waardeloos omdat ze geexpirimenteerd hebben met een kleine groep paarden. dat betekend dus op kleine schaal. als jij zwaarder bent maar je paard is aardig bespierd zal hij veel sneller jou kunnen dragen.
want het idee van een belg of shire en dat die dat dan wel moeten kunnen dragen vind ik erg misplaatst. ze zijn dan welin de gewrichten groter maar de rug is nog net zo flexibel en gevoelig als menig ander paard.
dus geld gewoon zo dat als je wat zwaarder bent een paard moet zoeken dat gespierd is en dat hoeft natuurlijk niet gelijk een shire te zijn. ik wed je dat een M paard al heel wat meer gewicht kan hebben dan een b paard of een jong paard . puur door de training alleen al.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 01:24

Ik ben zelf 1.68 en weeg 60, maar mijn zusje die ook rijdy weegt rond de 90! We hadden een pony voor haar gekocht maar daar past ze echt niet meer op... ik vind het erg eigenlijk voor haar maargoed.
Ik had een vraagje mijn zusje rijdt best netjes hindert het paard verder niet maar als ze een proefje rijd, vaak veel netter als de "slankere meisjes" in haar groep beland ze vaak op een ene laatste plaats en ik denk dat dat door haar omvang komt en niet door het proefje zelf want ze rijdt haar figuren gewoon netjes! Hebben de mensen daar ervaring mee?
Wel heeft mijn zusje snel de neiging om er vanaf te vallen doordat ze snel uit balans raakt.
Ik heb ook maar gezegd dat ze gwoon lekker moet gaan rijden en desnoods schaffen we een paardje aan waar ze wel lekker op kan rijden. Knipoog

prompter

Berichten: 11457
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 01:33

Tsja, hoe je het ook bekijkt, een slank iemand op een paard lijkt nou eenmaal mooier en netter te zitten, ook al is dat niet zo. Ik denk dat je zusje dat jammer genoeg wel eens in haar punten terug ziet.

En nog even over dat artikel in Bit: ik hou er toch rekening mee. Ik probeer echt om een acceptabel gewicht te houden, ik voel me toch niet prettig wanneer ik boven dat maximale gewicht zou komen en toch op mijn slanke dravertje zou gaan zitten, het heeft me toch beinvloed.....

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 01:51

Ik ga nu op dieet vanwege het paardrijden op de manege, dat is ook in overleg met de manege.
Punt is dat ik prima mee kan hobbelen, en ze ook wel stevige paardjes hebben, maar dan zal het alleen bij hobbelen blijven, maar ik lijk meer in mijn mars te hebben Knipoog Iig mijn instructrice wil dat er ook samen met mij uit gaan halen, alleen dan moet ik op de wat fijnere paardjes, zowieso hebben ze niet veel stevige paarden maar juist ook paarden met bijv een gevoelige rug en ik zit niet eens fijn op zo'n paard omdat ik juist bang ben het paard pijn te doen wat een gespannen houding weer tot gevolg heeft.
Alleen de gelderse merrie op de manege kom ik wel aardig mee weg alleen dat is niet zo'n dressuurtalentje (die is amper vooruit te branden normaliter en rijd veel mee in de beginnerslessen), maar daar zit ik wel met een safe gevoel op Knipoog

Daarbij is mijn zit niet helemaal lekker omdat ik gewoon teveel spek op mijn dijen heb Knipoog Het zit blijkbaar gewoon echt in de weg.

Het plan is dus dat ik iig wat kilootjes afval, dan prive lessen ga oppakken bij mijn instructrice om te kijken hoe ik mijn houding kan veranderen (het eeuwige handen niet stil kunnen houden probleem en dan mijn benen die te onrustig blijven en ik wrijf ipv drijven oid Knipoog )

Ik had het zelf ook liever anders gezien, maargoed, het paardrijden gaat wel voor en ik wil kijken wat ik ermee kan, ik hoop iig dat ik er wat mee kan want ik ben mijn leven lang al stevig geweest, had niet zo'n probleem geweest als ik klein had geweest (naja dan zit je nog met de houding en doorzitten) maar ik ben ook nog eens lang.

Ik heb iig voor maandag een afspraak met een dietiste en ik hoop dat het allemaal goed gaat komen Lachen

Paardrijden op een manege op een stevig paard is geen probleem, maar het kan lastig worden met zwaardere oefeningen maar ook in het verbeteren van je houding (nou scheelt het ook of je goed op conditie bent of niet en qua lenigheid Knipoog ).
En stuiteren in het zadel is gewoon een taboe, zeker als je wat beter bedeeld bent qua dat Knipoog

prompter

Berichten: 11457
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 01:56

Goh Llewella heel veel succes, ik hoop dat het je gaat lukken met afvallen (is toch altijd moeilijk) en dat je het echt zal merken met rijden, het is inderdaad dat wanneer je dijen wat slanker zijn je een betere zit krijgt. Hou je ons op de hoogte?